|
Duminica a XXXIII-a de peste an, 17.11.2002 III. LA OAMENII DE ASTĂZI 48. MIJLOACELE DE COMUNICARE SOCIALĂ 1. Tema Cel mai de seamă areopag al timpurilor moderne este reprezentat de lumea comunicațiilor, care conferă unitate omenirii. Mijloacele de comunicare socială au dobândit o importanță atât de mare, încât au devenit, pentru mulți, principalul mijloc de informare; mai mult, ele ghidează și inspiră comportamentele individuale, familiale și sociale. Datorită acestui fapt, pe lângă mijloacele tradiționale, folosirea mass-media a devenit esențială pentru evanghelizare și cateheză. Astfel, Biserica s-ar simți vinovată în fața Domnului dacă nu ar folosi aceste mijloace eficiente pe care inteligența umană le perfecționează neîncetat; în ele Biserica vede o versiune modernă și eficace a catedrei sau a amvonului și datorită lor ea reușește să se adreseze tuturor credincioșilor (cf. DGC 160). Când vorbim despre comunicare socială ne putem referi în sens strict la mijloacele tehnice folosite astăzi pentru comunicare: televiziune, radio, cinema, agenții de informații, ziare, discuri, benzi, casete audio și video, CD-uri, întreg sectorul audio-vizual. În sens mai larg, semnificația termenului cuprinde ansamblul sistemului de comunicare propriu societății actuale; în acest sens, se face referință atât la instrumentele tehnice și la pluralitatea mesajelor, cât mai ales la noua mentalitate în folosirea informației. În societatea modernă se poate afirma că există o strânsă legătură între complexitatea raporturilor politice și economice și complexitatea rețelelor de comunicare. Societatea noastră nu poate exista fără rețele de comunicare, a căror putere, siguranță și rapiditate sunt proporționale cu ritmul economiei, al producției și al exigențelor vieții sociale. În acest context, dat fiind faptul că mereu credința se trăiește, se celebrează și se comunică în mod esențial în întâlnirea interpersonală și directă, este legitim să ne întrebăm pentru ce Biserica prezintă un interes atât de mare pentru mijloacele de comunicare socială? Dacă un prim motiv în favoarea interesului pentru aceste mijloace îl constituie o mai mare eficacitate, un alt motiv este nevoia de a-i asculta și datoria de a-i sluji pe proprii frați, credincioși sau necredincioși. Mijloacele de comunicare socială sunt un loc de ascultare a cuvântului lui Dumnezeu. Dumnezeu a vorbit prin profeți și s-a revelat total în persoana lui Isus Cristos, iar cuvântul său ajunge la noi prin Biblie și prin viața Bisericii. Dumnezeu însă nu a renunțat de a vorbi și astăzi oamenilor: vorbește prin evenimente și prin catastrofe; vorbește prin vocea celui care cântă aleluia sau a celui care blestemă, critică și acuză cu sau fără iubire; vorbește prin speranțele și iluziile celui care citește viața pe care o trăim acum și aici. Apoi, mijloacele de comunicare socială sunt un loc al întâlnirii cu oamenii. Biserica are nevoie de aceste mijloace pentru a înțelege și a transmite cuvântul lui Dumnezeu oamenilor de astăzi; aceasta impune desigur nu numai o profundă experiență a lui Dumnezeu, ci și o profundă intimitate și înțelegere a omului pentru a scruta momentele și calitatea dorinței sale după Dumnezeu și pentru a înțelege limbajul său. Nu în ultimul rând, mijloacele de comunicare socială sunt un instrument prin care este slujit omul, care simte nevoia de a căuta motivații și relații pentru a-și orienta viața. A intra efectiv în sistemul mijloacelor de comunicare socială înseamnă, atât pentru societatea civilă cât și pentru comunitatea eclezială, a accepta o serie de reguli în vederea promovării binelui comun pe care aceste mijloace trebuie să-l slujească. Astfel, îi revine autorității civile: să apere și să protejeze adevărata și dreapta libertate de informare; să promulge legi și să vegheze la aplicarea lor pentru ca nu cumva reaua folosire a mijloacelor de comunicare socială să cauzeze prejudicii grave moralității publice și progresului societății; să sancționeze încălcarea drepturilor oricărui om la reputație și la secretul vieții private; să difuzeze la timp și corect informațiile ce privesc binele general și să răspundă la neliniștile întemeiate ale populației etc. (cf. CBC 2498). Conciliul Vatican II, conștient că mijloacele de comunicare socială atunci când sunt bine întrebuințate "oferă neamului omenesc avantaje mari, întrucât contribuie mult la destinderea și îmbogățirea sufletelor și la răspândirea și întărirea împărăției lui Dumnezeu", a considerat de datoria sa să dedice un decret întreg, Inter mirifica, principalelor probleme legate de mijloacele de comunicare socială. Între îndatoririle care revin comunității ecleziale cu privire la folosirea acestor mijloace, documentul conciliar menționează: dreptul înnăscut al Bisericii de a folosi și de a poseda orice mijloc de comunicare în măsura în care este necesar sau util pentru educația creștină și pentru întreaga ei operă de mântuire a sufletelor; datoria păstorilor de a-i educa și de a-i orienta pe credincioși astfel încât aceștia să urmărească și cu ajutorul acestor mijloace mântuirea și desăvârșirea proprie și a întregii familii umane; misiunea credincioșilor laici de a însufleți cu spirit uman și creștin aceste mijloace pentru ca ele să răspundă pe deplin marii așteptări a comunității umane și planului lui Dumnezeu (cf. IM 3). Biserica locală este conștientă că o pastorație și o cateheză bine programate nu se pot dispensa de asemenea mijloace. De aceea pentru o utilizare corectă a mijloacelor de comunicare se cere din partea lucrătorilor pastorali o angajare serioasă la nivelul cunoașterii, competenței și utilizării calificate și actualizate. Influențele pe care mass-media le exercită asupra culturii sunt majore. Astăzi nu este suficientă doar o simplă folosire a acestor mijloace pentru a asigura difuzarea mesajului creștin și a învățăturii Bisericii, ci mai mult, se impune integrarea mesajului creștin în această "nouă cultură" creată de mijloacele de comunicare moderne, cu noi limbaje și tehnici. În Dieceza de Iași, în ultimii ani, se observă la nivel diecezan, dar și parohial, un interes crescând pentru folosirea mass-media în activitatea pastorală. În acest sens pot fi menționate: emisiuni pe diferite teme religioase la diferite posturi de radio și televiziune din Iași și Bacău; diferite emisiuni culturale, recreative și religioase la stațiile de radio locale din Săbăoani și Luizi-Călugăra; Editura diecezană "Presa Bună", Editura "Sapientia" a Institutului Teologic din Iași, Editura "Serafica" a OFM Conv., diferite publicații ("Lumina creștinului", "Isus, prietenul copiilor", "Dialog teologic", "Mesagerul sfântului Anton", "Biserica și viața", "Ecouri răducănene", "Glasul din Pildești" etc.), casetele audio și video, diapozitive. Recent a fost deschis un sit pe Internet al Diecezei de Iași la adresa: http://www.ercis.ro. 2. De aprofundat Cum sunt percepute la nivel parohial mijloacele de comunicare în masă? Ce inițiative propuneți pentru difuzarea, cunoașterea și folosirea corectă a mijloacelor de comunicare în masă? Cum putem impregna cu spirit creștin mass-media? Ce propuneri aveți pentru o pastorație în care mijloacele de comunicare socială să aibă locul lor bine precizat? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |