|
Duminica a XXXII-a de peste an, 10.11.2002 III. LA OAMENII DE ASTĂZI 47. NOUA EVANGHELIZARE 1. Tema A evangheliza este harul, vocația și identitatea profundă a Bisericii. Ea există pentru a evangheliza, adică pentru a vesti, a celebra și a mărturisi iubirea lui Dumnezeu care se revelează și se dăruiește în Cristos pentru mântuirea tuturor oamenilor. Căile misiunii sunt rugăciunea, însoțită de sacrificiu, mărturia iubirii reciproce și a slujirii celor săraci și a societății, vestirea explicită a evangheliei. Vocația de a evangheliza se referă la toți creștinii, la toate diecezele și parohiile, instituțiile și asociațiile bisericești (cf. Evangelii nuntiandi (EN), 14; Redemptoris missio (RM), 2). Evanghelizarea este în mod esențial întotdeauna aceeași, însă asumă accente particulare datorită diferitelor situații. Mai întâi poate desemna activitate pastorală atunci când se desfășoară în cadrul comunităților creștine vii și solide, apoi se numește noua evanghelizare când se referă la ambiente de tradiție creștină, și, în sfârșit, poate fi activitate misionară în sens specific atunci când este destinată popoarelor care nu-l cunosc încă pe Cristos (cf. RM 33). a) Misiunea "ad gentes" Activitatea misionară se naște dintr-o convingere fermă: Cristos este mântuitorul tuturor oamenilor, chiar și al celor care nu îl cunosc; el este izvorul originar al valorilor și scopul ascuns spre care tind, deoarece toți sunt creați în el și orientați spre comuniunea cu el. Dumnezeu vrea ca toți oamenii să fie mântuiți prin intermediul unui singur mijlocitor, omul Isus Cristos, care s-a dat pe sine pentru toți oamenii (cf. 1Tim 2,4-6). Așadar, misiunea "ad gentes" are ca destinatari popoarele și grupurile care nu cred în Cristos, pe cei care sunt departe de Cristos, între care Biserica nu este încă prezentă și a căror cultură nu a fost încă influențată de evanghelie. Aceasta activitate are nevoie de vocații speciale și trebuie să fie susținută de cooperarea tuturor credincioșilor și a tuturor comunităților ecleziale. Prin coordonarea Centrului Misionar Diecezan și Biserica locală de Iași este prezentă în acest mod în America Latină și în Africa. b) Cooperarea între Biserici Toate Bisericile, întrucât formează unica Biserică a lui Cristos, sunt, într-un oarecare mod, prezente în fiecare Biserică locală, și invers. Acest raport trebuie să treacă de la planul ontologic la cel existențial și dinamic și să devină raport extrinsec de colaborare. Este necesar ca fiecare Biserică să se deschidă "de facto" spre comuniunea cu celelalte Biserici surori peregrine. Așa cum unicul trup mistic nu se poate dizolva în membre, la fel unica Biserică nu se poate transforma într-o simplă federație de Biserici. Dacă ar lipsi această comuniune a Bisericii locale cu celelalte Biserici surori, comunitatea locală s-ar închide în ea însăși și ar deveni asemenea unui ghetou, s-ar izola și s-ar renega practic pe ea însăși. Primul raport de comuniune al unei Bisericii locale este cu scaunul sfântului Petru. Această comuniune esențială, fără de care nu ar putea exista Biserica în sens deplin, nu limitează autonomia Bisericii locale, nici ministerul episcopului său, ci le animă și le întărește (cf. AG 38) Biserica este comuniune numai dacă Bisericile locale sunt în comuniune. De aceea, știind că nu poate să stea în fața lui Dumnezeu dacă se închide în ea însăși și nu se deschide spre celelalte, Biserica locală de Iași este conștientă că, prin slujirea fidelă a unității și prin colaborarea plină de caritate cu celelalte Biserici surori, îndeplinește voința lui Cristos "ca toți să fie una" și dă mărturie că Fiul a fost trimis ca lumea să creadă în evanghelia lui Dumnezeu" (cf. In 17,21-23). c) Mișcările bisericești Chemarea specifică a credincioșilor laici este să caute împărăția lui Dumnezeu ocupându-se de cele vremelnice și orânduindu-le după voința lui Dumnezeu (cf. LG 31). Fiind, ca toți credincioșii, însărcinați de Dumnezeu cu apostolatul, în virtutea Botezului și a Mirului, ei au obligația și se bucură de dreptul de a lucra, individual sau grupați în asociații, pentru ca mesajul divin al mântuirii să fie cunoscut și primit de toți oamenii și pe tot pământul. În comunitățile bisericești acțiunea lor este atât de necesară încât fără ea de cele mai multe ori apostolatul păstorilor nu poate avea efect deplin (cf. LG,33). Fizionomia particulară a mișcărilor bisericești o constituie modul de a fi în lume și de a exercita propriul apostolat acolo unde își desfășoară viața. Vocația acestora este de a fi un ferment în lume, dând mărturie vie de credința, iubirea și speranța care îi însuflețește. Întrucât civilizația modernă se dezvoltă tot mai mult în afara Bisericii, mai mult ca oricând fiecare credincios laic trebuie să simtă datoria de a fi martor, o "punte" avansată a Bisericii, "longa manus" sau semnul sacramental al lui Cristos pentru a transforma și sfinți realitatea cu care vine în contact. În Dieceza de Iași o activitate deosebită în acest sens o desfășoară Acțiunea Catolică și Asociația Caritas. d) Problema sectelor Noile grupări de tip religios sunt numite deseori cu termenul de "secte". Acestea doresc să trăiască religia sub o formă nouă, se înrădăcinează acolo unde există o criză religioasă sau unde s-a dezvoltat un nivel înalt de autonomie religioasă și pretind că au o misiune originală. Având în vedere ambiguitățile, sincretismul și crizele spirituale pe care le predică, sectele trebuie tratate cu multă exigență. Ele acuză societatea că este inumană; reproșează bisericilor că sunt prea organizate, prea "dogmatice" sau din contra lipsite de spiritualitate; caută un ideal și un adevăr pentru a trăi; insistă pe simplitatea vieții, pe valoarea corpului, pe vindecări psihice sau morale; combină mai multe tradiții religioase sau diferite experiențe (de exemplu: Biblia și știința, creștinismul și hinduismul, o tradiție religioasă și o "revelație" personală); așteaptă sfârșitul timpurilor și speră într-o lume nouă, cu totul diferită, un fel de eră de aur care va exista după eșecul lumii actuale. Sectele sunt într-adevăr o problemă! Datorită situației socio-economice specifice unei perioade de tranziție economică, marcată de instabilitate și de sărăcie, unii creștini "neîmpliniți" simt o mai mare nevoie de fraternitate, căldură, iubire, claritate și siguranță, se află mereu în căutare de sens și de multe se găsesc în nesiguranță și deziluzii, alții, poate cei mai mulți, din cauza unei credințe șovăielnice sau a unor situații de viață precare, cad pradă prozelitismului și iluziilor fanatice. O analiză atentă a vieții și practicii creștine va trebui să îi pună în gardă pe credincioși asupra pericolelor pe care le prezintă prozelitismul sectelor și să țină cont de cei care rătăcesc sau care s-au îndepărtat de adevărata Biserică. 2. De aprofundat Cum poate fi trăită dimensiunea misionară la nivelul parohiei, diecezei, Bisericii Universale? Ce propuneri aveți pentru o mai bună organizare și o activitate mai vie a mișcărilor bisericești? Ce impact au sectele asupra comunităților catolice din Dieceza de Iași? Ce propuneri aveți pentru o mai vie activitate evanghelizatoare din partea diecezei? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |