|
Duminica a XXXI-a de peste an, 03.11.2002 III. LA OAMENII DE ASTĂZI 46. PROBLEMA MIZERIEI ȘI A SĂRĂCIEI 1. Tema Iubirea Bisericii față de cei săraci face parte din tradiția ei statornică. Ea se inspiră din evanghelia fericirilor, din sărăcia lui Isus și din atenția lui față de cei săraci și nu se extinde numai la sărăcia materială, ci și la numeroasele forme de sărăcie culturală și religioasă. Iubirea față de cei săraci este chiar unul din motivele îndatoririi de a munci, "pentru a putea face binele ajutând pe cei lipsiți" (Ef 4,28; cf. CBC 2443-2444). În Biblie situația de sărăcie este descrisă cu trăsături impresionante: cei săraci sunt înșelați și exploatați dur în muncile ocazionale, sunt deposedați de animale, sunt încovoiați de greutăți și de umiliri, se hrănesc cu ierburi găsite pe câmpuri și cu struguri rămași după cules, petrec noaptea fără acoperământ, sunt expuși frigului, ploii și nu găsesc un loc unde să-și plece capul. De asemenea, sunt considerați săraci cei care din cauza slăbiciunii lor nu reușesc să își ceară propriile drepturi și sunt asupriți într-un mod sau altul de cei puternici (cf. Is 1,10-28; Am 2,6-8; Mih 3,1-12). În sens biblic, un rege este drept când este apărătorul săracilor, orfanilor, văduvelor și a celor neajutorați, iar dreptatea regală a lui Dumnezeu se manifestă în favoarea celor oprimați: "Fericit cel ce are ajutor pe Dumnezeul lui Iacob și își pune speranța în Domnul Dumnezeu, cel ce păzește adevărul în veac, cel ce face judecată celor năpăstuiți, cel ce dă hrană celor flămânzi. Domnul dezleagă pe cei închiși; Domnul îndreaptă pe cei gârboviți, Domnul dă înțelepciune celor orbi, Domnul îi iubește pe cei drepți; Domnul păzește pe cei străini, îl sprijină pe cel orfan și pe văduvă și dă pierzării calea celor păcătoși" (Ps 145,5-9). Isus Cristos, împlinind promisiunile din Vechiul Testament și vestind că Dumnezeu este aproape de cei oprimați, bolnavi și persecutați, vine el însuși în întâmpinarea mizeriei materiale și spirituale: hrănește prin cuvânt și cu pâine mulțimile obosite și fără păstor, are milă de cei bolnavi și îi vindecă, se apropie de cei marginalizați, de copii, femei, leproși, vameși, păcătoși publici, păgâni. Cristos întinde mâna tuturor celor aflați în păcat, în sărăcie și suferință, îi asociază pe ucenici la misiunea sa și cere tuturor ca prin fapte de caritate să se angajeze serios pentru îndepărtarea oricărei forme de rău. Fiind el însuși sărac și persecutat, blând și smerit cu inima (cf. Mt 11,29), se identifică cu săracii de toate felurile și dorește să comunice bucuria sa: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă Bucuria mea să fie în voi și bucuria voastră să fie deplină Pace vă las vouă, pacea mea v-o dau vouă. Eu nu v-o dau așa cum o dă lumea" (Mt 11,28; In 15,11; 14,27). Isus oferă o fericire care poate să coexiste chiar și cu suferința, atunci când nu este posibil ca acesta să fie eliminată, și, mai mult, dă o profundă semnificație suferinței. Pentru a avea această fericire însă e necesară acea umilință și acea sărăcie a spiritului pe care ne-o propune în cele opt fericiri (cf Mt 5,3-12). Atenția preferențială a lui Isus Cristos față de cei săraci nu trebuie să ne facă să înțelegem că îi excludea pe ceilalți. El îi vizitează și pe cei "bogați" și "drepți", pe cei care în societate ocupau un loc de frunte datorită bunăstării materiale sau datorită observării Legii; pentru aceștia însă, în general, folosește un limbaj sever prin care îi acuză că sunt satisfăcuți de ei înșiși, închiși față de Dumnezeu și fără milă față de aproapele. Parabolele bogatului necugetat și a vameșului și fariseului (Lc 12,13-21; 18,9,14) pun foarte bine în evidență limbajul lui Isus. Falsa autonomie, atât materială în cazul bogaților, cât și morală în cazul celor care se considerau drepți, constituie un păcat grav care se opune primirii darului lui Dumnezeu. Biserica a fost atentă față de cei săraci încă de la început și le-a venit în ajutor punând în practică învățătura întemeietorului ei: "Cui îți cere, dă-i și cui vrea să împrumute de la tine nu-i întoarce spatele. În dar ați primit, în dar să dați" (Mt 5,42; 10,8). Sfântul Ioan Gură de Aur amintește cu vehemență: "Să nu faci parte săracilor de bunurile tale înseamnă să-i furi și să le iei viața. Nu sunt ale noastre bunurile pe care le stăpânim, ci ale lor" (Laz. 1,6), iar sfântul Grigore cel Mare învață: "Când dăm săracilor cele de neapărată trebuință nu facem un act de dărnicie personală, ci le dăm înapoi ce este al lor. Îndeplinim mai degrabă o datorie de dreptate decât un act de caritate" (Past. 3,21). Iubirea preferențială față de cei săraci constituie un criteriu de discernământ pastoral în practica unei Biserici locale. Papa Ioan Paul al II-lea amintește Bisericii că face parte din vocația ei misiunea de a atenua mizeria celor suferinzi nu numai cu cele care îi sunt din belșug, dar și din ceea ce îi este necesar, și menționează că există o ierarhie de valori între "a avea" și "a fi" mai ales atunci când bunurile unora pot fi folosite în favoarea altora (cf. Sollicitudo rei socialis (1987), 31). Grija Bisericii față de săraci trebuie să se manifeste cu o delicatețe deosebită, respectându-se libertatea și demnitatea persoanelor care primesc ajutorul. "Oriunde există oameni care sunt lipsiți de mâncare și băutură, de îmbrăcăminte, de locuință, de medicamente, de loc de muncă, de învățătură, de mijloacele necesare pentru a duce o viață cu adevărat omenească, sunt chinuiți de nenorociri și boli, suferă în exil sau în închisoare, acolo caritatea creștină trebuie să-i caute și să-i găsească, să-i mângâie cu grijă mărinimoasă și să-i aline dându-le ajutor (AA 8). Pentru ca această exercitare a carității să fie întotdeauna deasupra oricărei bănuieli, Biserica ne îndeamnă să privim în aproapele chipul lui Dumnezeu, după care a fost creat, și pe Cristos Domnul căruia i se oferă în realitate tot ce se dă celui sărac. Sub multiplele ei forme: sărăcie materială, oprimare nedreaptă, infirmități fizice și psihice etc., mizeria umană este semnul evident al condiției native de slăbiciune în care se află omul și al nevoii sale de mântuire. De aceea Biserica îi îndeamnă din totdeauna pe credincioși să vină în ajutorul nevoilor trupești și sufletești îndeosebi prin împlinirea faptelor de milostenie. A instrui, a sfătui, a mângâia, a încuraja sunt fapte de milostenie spirituală, ca și a ierta și a suporta cu răbdare. Faptele de milostenie trupească sunt mai ales a-i hrăni pe cei flămânzi, a-i adăposti pe cei fără locuință, a-i îmbrăca pe cei zdrențăroși, a-i vizita pe bolnavi și pe cei închiși, a-i îngropa pe cei morți. Printre aceste gesturi pomana făcută celor săraci este una dintre principalele mărturii ale iubirii frățești (CBC 2447). Chiar dacă suntem la începutul celui de-al treilea mileniu, privind în jurul nostru nu putem să nu observăm numeroase cazuri de sărăcie. Unele dintre acestea, atât de natură materială cât și spirituală, sunt de o gravitate extremă. Pentru ca Biserica să-și îndeplinească misiunea se impune o analiză atentă a acestor cazuri, privite în complexitate și diversitatea lor, și o acțiune plină de caritate în spiritul evangheliei. 2. De aprofundat Care sunt situațiile de sărăcie materială și spirituală existente în comunitatea dv.? Ce loc ocupă cei săraci între preocupările și activitățile parohiale? Prin ce fapte de caritate putem veni concret în ajutorul celor aflați în sărăcie? Ce propuneri aveți pentru o pastorație în care cei săraci să aibă locul lor bine precizat? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |