|
Duminica a XXIX-a de peste an, 20.10.2002 III. LA OAMENII DE ASTĂZI 44. TINERETUL 1. Tema "Se constată, în general, că primele victime ale crizei spirituale și culturale care afectează societățile sunt tinerele generații. Or, tocmai de angajarea acestora sunt legate cele mai mari speranțe într-o lume mai bună. Acest fapt trebuie să încurajeze și mai mult Biserica să vestească tinerilor evanghelia, cu curaj și creativitate" (DGC 181). În secolul care tocmai s-a încheiat nu poate fi trasată o linie unitară în pastorația tinerilor, în pofida eforturilor și inițiativelor pastorale care au fost multiple. În anii de după Conciliul Vatican II, care a văzut comunitatea eclezială angajată cu seriozitate în problema tinerilor, Sinodul Episcopilor din 1974 a marcat un punct important în pastorația tinerilor prin care Biserica înțelegea să "iasă" și să-i întâlnească pe tineri. N-a încetat apoi apelul repetat al papei Paul al VI-lea prin care se cerea o atenție "cu totul specială față de tineri, pentru a le oferi idealul evanghelic, dar și pentru ca ei să devină apostoli ai tineretului" (Evangelii nuntiandi, 1975, 72), dar mai ales influența explicită a Sinodului Episcopilor din 1977 cu privire la "tinerele generații" și la angajarea catehetică și pastorală. În timpul pontificatului papei Ioan Paul al II-lea, Biserica a arătat că își pune mari speranțe în tineri și că îi privește azi ca fiind o mare miză pentru viitorul ei. Noul Catehism al Bisericii Catolice, noul directoriu general pentru cateheză și numeroase intervenții și documente ale magisteriului au acordat pastorației un loc privilegiat. În nenumărate ocazii Sfântul Părinte i-a îndemnat pe tineri să-l caute și să-l urmeze pe Cristos. În discursul de la Milano le spunea: "Să nu vă fie frică de Cristos! O repet astăzi vouă și tuturor tinerilor! El nu se înstrăinează de identitatea voastră; nu disprețuiește, nu degradează, nici nu distruge judecata voastră: nu oprimă libertatea voastră! El este Fiul lui Dumnezeu, întrupat, mort, înviat pentru noi și pentru mântuirea noastră, adică pentru eliberarea noastră autentică și totală! Înaintea lui Cristos, dragi tineri, nu se poate rămâne indiferent! Pentru aceasta, astăzi, vă spun vouă: Căutați-l pe Cristos cu obiectivitate, cu onestitate și curaj! Străduiți-vă să-l cunoașteți pe deplin: studiați-l neîncetat. O astfel de atitudine de credință în Isus Cristos, Dumnezeu adevărat și om adevărat, nu este o diminuare a exigențelor voastre culturale, ci o adevărată îmbogățire și o exaltare a setei voastre de cunoaștere și a rațiunii voastre" (Papa Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat tinerilor, Milano, 21.05.1983). Același ton îl putem găsi în toate mesajele anuale adresate tinerilor. Anul acesta, la Toronto, tinerii au fost chemați să fie lumina lumii, sarea pământului și santinele de dimineață, arătând contemporanilor lor, prin gesturi și cuvinte, acolo unde învață, lucrează și trăiesc, că sunt chemați să fie semne ale iubirii lui Dumnezeu și martori credibili ai prezenței iubitoare a lui Cristos. Situați pastorală a tinerilor din Dieceza de Iași impune responsabililor și lucrătorilor centrelor diecezane o analiză marcată de realism, prudență și tact pastoral. Teologia pastorală din ultimele decenii ne poate oferi suportul pentru inițiative concrete sau sugestii pentru un model viabil în cadrul unei pastorații a tinerilor. Conștienți de complexitatea problemei, să deschidem câteva subiecte în acest mare "șantier": - Pastorația tinerilor dinainte de Conciliul Vatican II vede ca o datorie educarea tinerilor pentru a primi în mod vital proiectul lui Dumnezeu. Ea este preocupată de multiplicarea contactelor dintre momentele tipice ale credinței și viața zilnică a tinerilor. De aici se impune locul central al momentului catehetic, realizat ca o vestire a planului lui Dumnezeu în care este cuprins răspunsul la întrebările pe care viața le pune, și insistența pe o practică sacramentală, în care sacramentele sunt văzute ca "mijloace" ale mântuirii și de realizare personală. Acest model a fost definit ca "istoric" și "obiectiv". - În fața problemei multor tineri pentru care credința devenea un fapt marginal și lipsit de semnificație, teologia pastorală a propus teme centrate pe experiență și eliberare. Astfel se naște un model de pastorație a tinerilor animat de pretenția de a reintroduce experiența de credință în viața zilnică, deoarece este capabilă să trezească întrebările profunde ale existenței și să reformuleze credința ca răspuns la aceste întrebări. Centrul atenției educative și locul privilegiat al acțiunii pastorale devine astfel viața concretă și zilnică a tinerilor. Această practică, în care credința este în mod obiectiv în cauză, încearcă să deplaseze accentul de la lege la persoană, de la teorie la practică, de la datele de principiu la situațiile concrete, de la proiecte abstracte la experiențe personale. Acest model "existențial", care acum este la maturitate, poate și din cauza unei literaturi de specialitate foarte vaste și bine structurate, își găsește în experiența comunitară o dimensiunea de bază. - În ultimii ani își face apariția un al treilea model, caracterizat de o puternică rezonanță comunitară, care le semnalează și le modifică pe cele precedente și tinde să se constituie ca un proiect autonom și alternativ. În acest model sunt privilegiate intervențiile educative pentru formarea grupurilor primare, iar existența creștină este interpretată din această perspectivă; ca aspecte mai importante se afirmă: intensificarea raporturilor față la față; crearea unei ample omogenități interne; circularea modelelor de comportament și de informații; accentuarea aspectelor comunitare ale existenței creștine; prioritatea metodei kerigmatice, deoarece este mai puțin pluralistă; lectura Bibliei în formă mistagogică; redescoperirea rugăciunii în grup. Din punct de vedere statistic încă nu s-a făcut o analiză a situației tinerilor din dieceză. Ultima statistică din anul 2001 realizată de "Presa Bună" indică 268.219 credincioși în 80.123 de familii, însă nu prezintă nimic referitor la tineri. În mare, situația este cunoscută din frecventarea bisericii și din participarea la sacramente, la inițiativele parohiale, diecezane și ale unor asociații de tineret. Subiecte precum cateheza, inițierea la sacramentul căsătoriei, voluntariatul, mărturia de credință, activitățile comunitare, asociative, sociale și caritative, raportul cu valorile sociale, umane, creștine și civile, experiența din familie, școală, muncă, etc., întrebările și problemele specifice preadolescenților, adolescenților și tinerilor, folosirea timpului liber, discoteca, și altele, rămân mereu deschise pentru o pastorație autentică a tinerilor. 2. De aprofundat Cum pot tinerii de astăzi să audă apelul și să răspundă la iubirea lui Cristos și la reînnoirea vieții de credință a Bisericii locale? Care sunt activitățile pe care tinerii le desfășoară în comunitatea parohială sau în diferite asociații și organizații? Ce fel de relații există între comunitate și tineri? Ce raport are comunitatea cu tinerii angajați în activitățile parohiale și diecezane, sau cu cei indiferenți sau marginalizați? Cum poate contribui familia, Biserica și școala pentru formarea tinerilor? Ce propuneri aveți pentru o pastorație mai vie a tinerilor? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |