|
Duminica a XXVII-a de peste an, 06.10.2002 III. LA OAMENII DE ASTĂZI 42. URGENȚE ȘI ALEGERI PREFERENȚIALE: FAMILIA 1. Tema Între valorile universale ale omenirii există iubirea prin care omul și femeia se caută unul pe celălalt și se întâlnesc pentru a deveni un cuplu și pentru a forma o familie, prima și vitala celulă a societății. Legile și obiceiurile pe care le găsim la toate popoarele dau stabilitate și fixează o anumită ordine în familie. În Vechiul Testament, alături de templu și sinagogă, familia și clanul constituiau centrul vieții religioase, iar căsătoria era un simbol al alianței dintre Dumnezeu și Israel. Experiența de credință a poporului ales îl prezintă întotdeauna pe Dumnezeu ca soț fidel care, în pofida numeroaselor căderi ale poporului, mireasa sa, este plin de milostivire și de bunătate (Os 2,16.21). Iubirea lui Dumnezeu pentru poporul său devine un model al iubirii care trebuie să existe în familie. În timpul lui Isus, legate de familie erau anumite manifestări cultuale: celebrarea Paștelui, binecuvântările și mesele rituale, în special cele din ziua de sâmbătă, rugăciunea, mai ales acea mărturisire de credință pe care membrii familiei o făceau dimineața, în anumite momente ale zilei și seara, riturile domestice la anumite sărbători. Așa cum a participat la sărbători și pelerinaje, Isus a trăit și viața cultuală în familia sfântă de la Nazaret; el recunoaște demnitatea familiei umane și o împlinește într-o comunitate în care membrii ei sunt fii ai lui Dumnezeu și în care legăturile Duhului Sfânt valorează mai mult decât legăturile de sânge (cf. Lc 2,49; 8,21; 11,28). Astfel, familia creștină este o comuniune între persoane, semn și imagine a comuniunii dintre Tatăl și Fiul în Duhul Sfânt și constituie o revelare și o realizare specifică a comuniunii ecleziale. Din acest motiv, fiind numită biserică familială (Familiaris consortio, 21), este o comunitate de credință, de speranță și de iubire (cf. CBC 2204-2205). a) Familia - "biserica domestică" Prin harul Botezului, Mirului, Euharistiei și al Căsătoriei, trăit într-o experiență de credință și de caritate concretă, și prin faptul că este atât semn și reflex al iubirii trinitare, cât și actualizare originală și imagine a Bisericii, familia creștină merită numele de "biserică domestică" (LG 11) sau de "mică biserică". În mod concret ea participă la viața și misiunea Bisericii, primind și transmițând iubirea lui Cristos, crezând și evanghelizând, dialogând cu Dumnezeu și slujind omul. "Familia creștină este evanghelizatoare și misionară" prin însăși existența sa (CBC 2205). Ea este o evanghelie vie purtătoare de speranță. Părinții transmit credința fiilor prin trăirea vieții de zi cu zi, iar fiii îi edifică pe părinți. Toți membrii familiei, în raporturile cu celelalte persoane, începând de la rude și vecini, mărturisesc împreună mântuirea realizată de Cristos și participă, fiecare în modul său specific, la inițiativele pastorale. Astfel, ei pot să îndeplinească anumite îndatoriri în comunitatea eclezială, în special în cateheza copiilor, tinerilor și a adulților, și să facă parte din asociații care au ca scop apostolatul. Totodată, familia este chemată să-i ofere lui Dumnezeu cult spiritual prin rugăciunea comună și oferirea propriei existențe, atât în muncă și odihnă, cât și în suferință și bucurie. În casă își găsesc propriul loc semnele creștine, cum este crucifixul și alte imagini sacre, Sfânta Scriptură, amintirile de la primirea sacramentelor, un colț special amenajat pentru rugăciune. Părinții îi însoțesc pe copii pe calea inițierii creștine, stimulând în ei înșiși harul sacramentelor. Nu în ultimul rând, întreaga familie creștină își împlinește vocația trăind dimensiunea carității prin mijloacele proprii ca o slujire reciprocă în lucrurile de zi cu zi, ca o grijă plină de iubire față de cei slabi, bătrâni, bolnavi, ca o practicare cordială și generoasă a ospitalității, a încredințării sau adopției copiilor fără familie, sau ca o atenție deosebită față de familiile aflate în dificultate. Pe de altă parte, Biserica locală trebuie să susțină familia și să-i ofere un ambient vital și ajutorul ei specific. O pastorație a familiei va oferi diferite elemente dintre care nu vor lipsi: aprofundarea teologică, predicile speciale și catehezele care să promoveze și să apere viziunea creștină despre familie; momente de rugăciune și de sărbătoare în care familia să-și sărbătorească diferitele ei momente forte; structuri pastorale de susținere și de promovare care să ducă la împlinire diferite inițiative de formare creștină a familiilor; acordarea unei atenții speciale tinerelor familii sau a familiilor aflate în dificultate. b) Familia și problemele ei actuale Complexitatea și mobilitatea societății în tranziție, cât și pluralismul religios existent în spațiul Diecezei de Iași au influențe directe asupra familiei creștine. Printre problemele actuale pe care le sesizează pastorația familiei se pot menționa: 1. Situația gravă de sărăcie în care se află mai ales familiile cu mulți copii sau cele care nu dispun de o retribuție suficientă pentru existență; 2. Neglijarea îndatoririlor ce le revin părinților din cauza prezenței anumitor vicii sau din cauza unei educații insuficiente sau greșite a copiilor; 3. Lipsa de coeziune, înțelegere și colaborare între membrii familiei din cauza deplasărilor departe de familie sau în străinătate pentru găsirea unui loc de muncă; 4. Numărul tot mai mare al căsătoriile mixte (între catolici și creștini de alte confesiuni), apariția căsătoriilor cu disparitate de cult (între o persoană catolică și una nebotezată); 5. Prezența cazurilor de soți separați temporar, a celor divorțați și a celor divorțați și recăsătoriți. Această situație impune un discernământ prudent și o acțiune pastorală atentă la necesitățile spirituale și materiale ale familiei. Divergențele cu privire la credință și mentalitățile religioase diferite pot constitui o sursă de tensiune în familie (cf. CBC 1633-1637). Din punct de vedere pastoral, ultimul caz este de o gravitate deosebită pentru viața familiei. Cei care se găsesc în una dintre cele trei situații, atâta timp cât nu se convertesc, nu sunt în deplină comuniune cu Biserica. De aceea nu pot fi admiși la sacramentul Spovezii și la comuniunea euharistică, nici nu pot să îndeplinească misiunea de nași, să fie membri în consiliile pastorale sau responsabili în activitățile ecleziale. Totuși ei aparțin în continuare de Biserică: este important ca să se roage, să asculte cuvântul lui Dumnezeu, să participe la Liturghie, să îndeplinească fapte de caritate, să-și educe creștinește copiii, să fie susținuți pe drumul convertirii lor de comunitatea bisericească. c) Familia și copii Căsătoria și familia sunt rânduite spre binele soților și spre procrearea și educarea copiilor. Iubirea dintre soți și nașterea de copii întemeiază între membrii aceleiași familii relații personale și responsabilități primordiale atât din partea părinților cât și a copiilor. Funcția educativă a părinților este atât de importantă încât, acolo unde lipsește, cu greu poate fi suplinită; printre obligațiile lor se află: întemeierea unui cămin, educarea virtuților, educația la credință, satisfacerea trebuințelor fizice și spirituale. La rândul lor, minori sau adulți, copii datorează respect față de tatăl și mama lor; acest respect hrănit din afecțiunea naturală născută din legătura care îi unește, înseamnă recunoștință pentru darul vieții, pentru iubirea și munca lor, și se arată prin supunere și ascultare adevărată (cf. CBC 2214-2231). 2. De aprofundat Ce puteți spune despre familiile din comunitatea dv. sau despre problemele cu care se confruntă? Cum poate veni comunitatea parohială în întâmpinarea familiilor aflate în anumite dificultăți? Ce inițiative propuneți pentru aprofundarea următoarelor teme: spiritualitatea cuplului și a căsătoriei; viața conjugală și familială; drepturile și îndatoririle părinților și ale copiilor raportul dintre persoanele căsătorite și cele consacrate? Ce propuneri aveți pentru o pastorație mai vie a familiilor? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |