Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a XXVI-a de peste an, 29.09.2002

III. LA OAMENII DE ASTĂZI

41. BISERICA LOCALĂ DE IAȘI

1. Tema

a) Contextul istoric în care trăiește

Primele începuturi ale pătrunderii religiei creștine în părțile răsăritene ale Daciei se leagă de cucerirea acestor teritorii de către Imperiul Roman, la începutul secolului al II-lea, și formarea noului stat daco-roman. În felul acesta creștinismul s-a extins pe o bună parte a teritoriului dac. După retragerea la sud de Dunăre a împăratului Aureliu în 271, populația daco-romană a continuat relațiile cu Roma, sub toate aspectele. Dezvoltarea vieții spirituale pe aceste meleaguri a dus la înființarea Diecezei de Tomis; martirii de pe aceste meleaguri sunt cinstiți printr-o sărbătoare specială la 3 octombrie. Secolele al IV-lea și al V-lea sunt marcate de o intensă activitate misionară, reprezentantul cel mai de seamă fiind sfântul Niceta Remesianul. Până în secolul al IX-lea Biserica de pe teritoriul actual al României a fost sub jurisdicția Romei, aparținând de Episcopia de Ilyricum, Arhiepiscopia de Tesalonic, apoi de Episcopia Prima Iustiniana și, după desființarea acesteia, din nou de cea precedentă. După slavonizarea din secolele VIII-IX creștinii din Moldova au fost constrânși de împrejurări să se supună Patriarhiei Bulgare de la Ohrida (Macedonia). Misionarii latini au fost nevoiți să se întoarcă în Italia, iar ritul greco-slav și-a întărit pozițiile în detrimentul celui latin. După schisma din 1054 creștinii din Moldova au păstrat ritul și limba slavonă, totodată fiind supuși direct patriarhiei bulgare menționate mai sus.

Documentele istorice vorbesc despre o existență catolică pe teritoriul Moldovei încă din prima parte a secolului al XIII-lea, când călugării dominicani reușesc să încreștineze cumanii, un popor migrator ce se afla temporar în partea de sud a Moldovei, la est de Carpați. Pentru aceștia papa Grigore al IX-lea (1227-1241) a aprobat în 1227 înființarea unei episcopii, cea a Cumanilor sau Episcopia de Milcov (1227-1241). Documentele menționează un număr de 14 episcopi, dintre care doar Teodoric (1228) a fost efectiv episcop al cumanilor, acesta fiind motivul care justifică existența acestei episcopii doar până la invazia tătară.

După eșuarea Convenției de unire de la Conciliul Ecumenic din Lyon (1274), Sfântul Scaun a decis ca Biserica Catolică din Moldova să fie supusă Mitropoliei de Halici. Apoi, în timpul voievodului Lațcu (1365-1374), această minoritate catolică a trecut sub autoritatea papei. În acest context s-a înființat Episcopia de Siret (1371-1434), care a avut cinci episcopi. La începutul secolului al XV-lea s-a înființat Episcopia de Baia (1413-1523), care a jucat un rol important în organizarea vieții catolice în Moldova. La conducerea acestei episcopii s-au succedat șapte episcopi, ultimul fiind Mihail Marinovski (1510-1523). În a doua jumătate a secolului al XVI-lea, preotul iezuit Stanislau Warszewicz, sprijinit de domnitorul Moldovei, Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591), cu aprobarea cardinalului Aldobrandini, a inițiat un plan care prevedea înființarea unei episcopii catolice și a unui seminar pentru clerul indigen la Cotnari. Acest plan însă a eșuat. După sosirea în Moldova a misionarilor franciscani conventuali, la 17 septembrie 1607 papa Paul al V-lea (1605-1621) îl numește pe Ieronim Arsengo ierarh al Episcopiei de Bacău (1607-1818). Episcopii de Bacău au fost în majoritate de origine poloneză. În această perioadă au avut loc două sinoade diecezane: unul la Cotnari (6 noiembrie 1642) și unul la Bacău (27 aprilie - 1 mai 1663). Această episcopie, la cârma căreia au stat 32 de episcopi, a persistat până în 1818, când a murit ultimul episcop care a purtat acest nume, Iosif Bonaventura Berardi. Din 1818 activitatea misionarilor catolici din Moldova a fost coordonată de la Iași, sediul Vicariatului Apostolic al Moldovei (1818-1884). La conducerea acestuia s-au succedat 14 vizitatori apostolici, ultimul fiind Nicolae Iosif Camilli, numit la 16 septembrie 1881.

La sfârșitul secolului al XIX-lea, în România se făcea simțită necesitatea fondării a două episcopii romano-catolice, în București și în Iași, care să poată subordona toate comunitățile catolice de rit latin din această zonă. Astfel, în 1883, Sfântul Scaun, a înființat la 27 aprilie Arhiepiscopia Catolică de București, iar la 27 iunie 1884, prin bula papală "Quae in christiani nominis incrementum" (Cele ce sunt spre propășirea creștină), dispunea încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei și decreta înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli. Dominic Jaquet, Alexandru Teodor Cisar, Mihai Robu și Anton Durcovici au fost episcopi rezidențiali, în rest la conducerea diecezei s-au aflat administratori apostolici și "ordinarii substituti". Cel dintâi episcop originar din Moldova, din Săbăoani, a fost Mihai Robu. Dieceza avea 244 de localități, cu aproximativ 65.000 de catolici, care erau deserviți de 37 de preoți misionari. S-a insistat foarte mult asupra deschiderii unui seminar pentru clericii indigeni.

b) Cadrul socio-cultural în care își desfășoară activitatea la începutul celui de al treilea mileniu creștin

La începutul celui de-al treilea mileniu, Dieceza de Iași se prezintă cu două zone compact catolice, Bacău și Roman, unde sunt parohii cu peste 2.500 de familii. În jurul acestor două mari orașe se află, asemenea unei salbe, numeroase comunități catolice care de-a, lungul vremurilor, s-au structurat tot mai mult și și-au păstrat obiceiurile. O situație particulară se află în decanatele de Iași, Bucovina și Vrancea din cauza izolării, mărimii sau componenței comunităților catolice.

Fenomenul "dezrădăcinării" populației și al migrării spre centrele urbane, care a fost masiv mai ales în perioada comunistă, este unul din factorii care și-au pus amprenta asupra componenței anumitor comunități. Cu toate acestea populația catolică a rămas profund ancorată în valorile și tradițiile creștine pe care le-au moștenit de la părinți, pe care le trăiesc și le transmit mai departe generațiilor tinere. În ultimii 12 ani au existat însă și unele situații create "artificial" care au intenționat să semene umbre, suspiciuni și discordii în comunitățile în care se vorbește ceangăiește; intervențiile autorităților diecezane și a forurilor culturale și sociale locale sunt însă clare în acest sens și nu doresc decât să aducă lumină, pace și înțelegere între credincioși.

În prezent se poate constata o ușoară deplasare spre comunitățile rurale, cauzată în special de situația grea de sărăcie în care se află familiile cu mulți membri, sau de reîntoarcerea în vatra familiei a unor familii tinere care au lucrat sau în care sunt membri în străinătate. Situația gravă în care se află anumiți credincioși generează numeroase subiecte care necesită o atenție pastorala deosebită: alcoolismul, divorțul, delincvența juvenilă, absenteismul de la sacramente și de la slujbele religioase mai ales în rândul tinerilor, apatie și indiferență pentru cele spirituale etc.

Condițiile socio-culturale, cu unele excepții, sunt aceleași în care trăiesc majoritatea locuitorilor din Moldova. Climatul de bună-înțelegere și de colaborare, de trăire autentică a credinței și de sacrificii, dar și de greutăți de tot felul prin care trec cei 268.219 de credincioși (80.123 familii) păstoriți de 329 de preoți organizați în nouă decanate pe cuprinsul cărora se află 125 de parohii, 13 parohii în administrație și 255 de filiale, constituie un semn de speranță și o provocare pastorală care trebuie să ocupe un loc privilegiat între preocupările Sinodului diecezan.

2. De aprofundat

Cum este percepută realitatea istorică a comunității din care faceți parte?

Prin ce modalități se comemorează "memoria înaintașilor"?

În ce împrejurări se apelează la "necrologul păstorilor" parohiei și ai diecezei?

Cum poate contribui comunitatea dv. la realizarea unei istorii cât mai complete a diecezei?

Ce preocupări există în parohie pentru sensibilizarea credincioșilor de a participa la inițiativele în domeniul social și cultural al diecezei (publicații, muzeul diecezan, simpozioane etc.)?

3. Lecturi
Alois Moraru, Scurtă istorie a Episcopiei Romano-Catolice de Iași, în: Almanahul "Presa Bună" 2002, pag. 101-123.
CBC 833; 886; LG 23; CD 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat