|
Duminica a XXIV-a de peste an, 15.09.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ MĂRTURISEASCĂ 40. PASTORAȚIA CULTURII ȘI ANGAJAREA SOCIALĂ ȘI POLITICĂ 1. Tema a) Pastorația culturii În afara raporturilor economice, oamenii se întâlnesc prin comunicarea lumii lor interioare. Creștinii, conștienți că trebuie să trăiască adevărul în caritate, sunt chemați să fie prezenți în principalele sectoare ale culturii și, dezvoltând un spirit de comuniune și de pace, să-și aducă propria contribuție la crearea unei culturi bogate în valori. Cultura se formează și se transmite în dinamismul comunicării umane. Ea este ambientul istoric al omului, un bine important așa cum este sănătatea, siguranța afectivă, bunăstarea economică. A promova o cultură bogată în valori înseamnă a promova omul. Activitatea culturală este o angajare individuală și colectivă prin care oamenii își dezvoltă propriile cunoștințe și capacități operative, în timp ce transformă natura, interpretează realitatea și își exprimă experiențele spirituale (cf. GS 35,37). Așa cum într-un grup de oameni mai mulți indivizi vorbesc, creând încetul cu încetul o limbă, la fel mai mulți subiecți care comunică și cooperează formează o cultură, un ansamblu organic de semnificații și de forme, "un mod propriu de a folosi lucrurile, de a lucra, de a se exprima, de a trăi religia și de a forma obiceiuri, de a face legi și de a crea instituții juridice, de a dezvolta științele și artele și de a cultiva frumosul" (GS 53), adică un stil de viață propriu și o scară de valori. Cultura este un sistem de elemente în relație între ele și în continuă evoluție istorică: elemente interpretative, ca limba, literatura, arta, spectacolul, știința, filozofia, etica, religia; elemente sociale, ca obiceiurile, legile, instituțiile; elemente operative, ca tehnica, economia. În cultură, fiecare popor își găsește identitatea, sufletul său colectiv, patrimoniul său prețios acumulat din generație în generație (Ioan Paul al II-lea, Christifideles laici, 44). Culturile sunt multe, iar această diversitate este voită de Dumnezeu ca un reflex al infinitei sale înțelepciuni. Creștinii, în special credincioșii laici, sunt chemați să fie prezenți, prin competență, coerență și creativitate, acolo unde se elaborează și se transmite în principal patrimoniul cultural, adică în cercetarea științifică și tehnică, în artă, în școală, în comunicațiile sociale. Cel care, cu umilință și cu rigoare metodologică, explorează secretele realității, "este condus de mâna lui Dumnezeu care, menținând în existență toate lucrurile, face să fie ceea ce sunt". Cuceririle inteligenței umane "sunt semnul măreției lui Dumnezeu și fructul inefabil al planului său" (GS 34,36). Limbajul simbolic al artei este cât se poate de potrivit pentru a exprima misterul omului și misterul lui Dumnezeu: o autentică operă de artă este o laudă adusă lui Dumnezeu și un dar prețios pentru comunitate. Și școala este un factor de elaborare și transmitere critică a culturii. Ea promovează un dialog educativ sincer, în care educatorul, cu o atenție plină de simpatie, dă valoare energiilor interioare ale elevilor, face să apară noi întrebări, explorează noi orizonturi și se educă pe el însuși. Cât privește domeniul comunicațiilor sociale, creștinii și comunitățile ecleziale, înainte de toate, trebuie să fie conștienți de puterea pe care acestea o au în bine și în rău. Tiparul, cinematograful, radioul, televiziunea, internetul și celelalte mijloace audiovizuale nu mai sunt simple instrumente, ci un ambient în care suntem inserați. Tehnic tot mai perfecționate, acestea pun la dispoziție o cantitate enormă de informații, apropie persoane și popoare ca și cum ar fi un unic stat, realizează o continuă și rapidă transformare culturală, sunt un prețios instrument pentru evanghelizare ca și pentru comunicarea intereclezială. Vestea cea bună se transmite prin difuzarea cunoașterii binelui și prin formarea de conștiințe libere și responsabile. b) Angajarea socială și politică "Orice instituție se inspiră dintr-o viziune asupra omului și a scopului său, de unde își extrage criteriile de judecată, ierarhia valorilor, linia de conduită. Cele mai multe societăți și-au raportat instituțiile la o anumită preeminență a omului asupra lucrurilor. Numai religia revelată în chip dumnezeiesc a recunoscut în mod clar în Dumnezeu, Creatorul și Răscumpărătorul, originea și scopul omului. Biserica invită puterea politică să-și raporteze judecățile și hotărârile la această inspirație a adevărului despre Dumnezeu și despre om" (CBC 2244). Doctrina socială a Bisericii își găsește izvorul în Biblie. Ea face parte încă de la început din învățătura Bisericii, din concepția acesteia despre viața socială și, în special, din morala socială elaborată, după necesitate, în diferitele etape ale istoriei. Acest patrimoniu tradițional a fost stabilit și dezvoltat de magisteriu cu privire la "problema socială". Conform Bibliei, Dumnezeu vrea să schimbe inima omului și să reînnoiască societatea. El este eliberatorul celor asupriți, protectorul săracilor, al străinilor, al orfanilor, al văduvelor, înfăptuitorul dreptății și al solidarității; el cere celor care cred în el să nu separe practica religioasă de angajarea socială: "Acesta este postul pe care îl vreau: rupeți lanțurile nedreptății, dezlegați legăturile jugului, dați drumul celor asupriți și sfărâmați jugul lor. Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăpostește în casă pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l și nu te ascunde de cel de un neam cu tine" (Is 58,6-7). Mesia va fi trimis pentru a aduce o nouă speranță și, cu aceasta, dreptatea pentru săraci, prosperitatea și pacea. De fapt, Isus din Nazaret va promova o dreptate care implică fidelitate, sinceritate, iubire în spiritul fericirilor. În lumina învățăturii Bisericii, nu e rolul păstorilor bisericești să intervină direct în acțiunea politică și în organizarea vieții sociale. Această sarcină le revine credincioșilor laici. Face parte din misiunea Bisericii "să-și exprime judecata morală, chiar și asupra unor lucruri care țin de ordinea politică, atunci când acest lucru este cerut de drepturile fundamentale ale persoanei sau de mântuirea sufletelor, folosind în acest scop toate mijloacele conforme cu evanghelia și cu binele comun și numai acele mijloace, în funcție de timpuri și de situații" (GS 76). Datoria cetățenilor este să contribuie împreună cu puterea civilă la binele societății, în spirit de adevăr, dreptate, solidaritate și libertate. Supunerea față de autoritățile legitime și slujirea binelui comun cer cetățenilor să-și îndeplinească rolul în viața comunității politice, comportă moralmente plata impozitelor, exercitarea dreptului de vot, apărarea țării. Totodată, colaborarea loială comportă dreptul și uneori îndatorirea cetățenilor de a exercita o critică justă cu privire la ceea ce li se pare dăunător demnității persoanelor și binelui comunității și îi obligă în conștiință să nu urmeze prescripțiile autorităților civile atunci când aceste prescripții sunt contrare exigențelor ordinii morale, drepturilor fundamentale ale persoanei sau învățăturilor evangheliei. 2. De aprofundat Care este respectul care există între diferitele sectoare ale culturii? Cum se poate face o educație pentru folosirea mai responsabilă și critică a mijloacelor de comunicare socială? Cum poate fi promovată doctrina socială a Bisericii? Cum poate comunitatea parohială să contribuie la dezvoltarea unei culturi marcate de dialog și de pace? Ce propuneri aveți pentru o prezență mai vie a credincioșilor laici în domeniul culturii și al politicii? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |