CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN |
|
Sfânta Familie a lui Isus, Maria și Iosif, 30.12.2001
I. BISERICA, NOUL POPOR AL LUI DUMNEZEU: PRINCIPII DOCTRINARE
4. ORIGINEA ȘI DIMENSIUNEA TRINITARĂ A BISERICII:
Popor adunat de unitatea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt
1. Tema
Biserica este comunitatea credincioșilor care se fundamentează pe vestea cea bună a învierii lui Isus Cristos din morți. Evanghelia Învierii a răsunat pentru prima dată la Ierusalim, în ziua Rusaliilor: "[Pe Isus Nazarineanul] pe care voi l-ați răstignit și ucis prin mâinile celor fărădelege, pe acesta Dumnezeu l-a înviat, eliberându-l de durerile morții" (Fap 2,23-24). În acea zi, circa trei mii de persoane au primit cuvântul lui Petru și s-au botezat. Primirea acestei vești bune a transformat atât de profund viața credincioșilor, încât a trezit uimirea și admirația celor din jur: "Mulțimea celor care au crezut era o singură inimă și un singur suflet. Nici unul dintre ei nu spunea că ceea ce are este al său, ci toate le aveau în comun. Apostolii dădeau mărturie cu multă putere despre învierea Domnului Isus și ei toți se bucurau de mult har" (Fap 4,32-33).
Încă din acea primă zi, vestea cea bună a Învierii a făcut ca Biserica să crească și să se dezvolte ca o comunitate unită prin legături de comuniune. În Biserică, oamenii străini între ei, divizați de neînțelegerea limbii (cf. Fap 2,5 ș.u.), separați de zidurile urii (cf. Ef 2,14), sunt adunați în unitate de o iubire ce vine de sus, de la Dumnezeu însuși (cf. In 3,3 ș.u.; Ap 21,2). Astfel, Biserica este viața Sfintei Treimi extinsă la oameni. Iubirea care îi unește din veșnicie pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt, se revarsă în inima tuturor oamenilor și îi adună în familia fiilor lui Dumnezeu.
Comuniunea credincioșilor se fundamentează pe comuniunea cu Cristos cel înviat. Creștinii sunt uniți între ei nu pentru că împărtășesc același ideal, același mesaj religios, același program social, ci pentru că, primind prin credință mesajul evangheliei, sunt în comuniune cu Cristos cel înviat. El este Domnul cel viu (cf. Ap 1,18), prezent în mijlocul nostru în toate zilele până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20). El este centrul creației și împlinirea finală a istoriei (cf. Col 1,15-20). Cine primește cuvântul său intră într-o comuniune atât de vie și de reală cu el (cf. In 14,23), încât poate să spună împreună cu apostolul Paul: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20).
Comuniunea credincioșilor se fundamentează pe comuniunea cu Duhul Sfânt (cf. 2Cor 13,13). Duhul Sfânt este primul și cel mai mare dar pe care Isus cel înviat l-a făcut Bisericii sale. El este acel foc care purifică inimile de păcat (cf. In 20,22 ș.u.) și îi face pe ucenici capabili să observe porunca lui Isus și să-i urmeze exemplul: "Să vă iubiți unii pe alții. Așa cum eu v-am iubit, așa să vă iubiți unul pe altul" (In 13,34; cf. Rom 5,5). Prin carismele pe care le dăruiește, Duhul Sfânt trezește în credincioși diferite și multiple moduri de a-l sluji pe Domnul și face să crească în unitate trupul mistic al lui Cristos (cf. Rom 12,4-8; 1Cor 12).
Comuniunea credincioșilor se fundamentează pe comuniunea cu Tatăl. Primind cuvântul Mântuitorului și darul Duhului Sfânt (cf. Mt 6,7-13; Rom 8,15; Gal 4,6), creștinii se adună împreună și se adresează lui Dumnezeu spunând: "Tatăl nostru". Întregul mesaj mântuitor al evangheliei poate fi condensat în această invocație, pe care credincioșii o înalță acum către cer: "Abba, Tată". Din înaltul cerului, Dumnezeu nu privește cu indiferență spre pământ, ci se apleacă cu condescendență spre toți fiii săi (cf. Ps 113), îngrijindu-se de fiecare om (cf. Mt 6,25-34) cu milostivirea unui tată și cu afecțiunea unei mame (cf. Os 11,1 ș.u.; Is 49,15; 66,13). Paternitatea lui Dumnezeu se manifestă în fraternitatea comunității creștine. De aceea, Biserica știe că numai păstrând darul păcii, al armoniei, al unității, poate să devină lumină pentru lume și să-i conducă pe fiii lui Dumnezeu la Tatăl: "Cel mai mare sacrificiu pe care i-l putem aduce lui Dumnezeu este pacea noastră, armonia dintre noi care trăim ca frați, și faptul că suntem un popor adunat în unitatea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt" (Sfântul Ciprian de Cartagina, Rugăciunea Domnului, 23).
2. De aprofundat
Care sunt modurile concrete în care se exprimă, în viața Bisericii, originea sa trinitară?
Care sunt factorii ce pot reduce viața comunitară a creștinilor la un plan pur sociologic?
3. Lecturi
LG 2-4.
CBC, 751-769.