Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a XXIII-a de peste an, 08.09.2002

II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ MĂRTURISEASCĂ

39. PASTORAȚIA MUNCII

1. Tema

Creștinul este chemat să înțeleagă și să trăiască dimensiunea muncii și a odihnei ca pe un dar al lui Dumnezeu, să așeze demnitatea și drepturile persoanei umane la baza ordinii economice și să respecte ordinea armonioasă a naturii. "Munca izvorăște direct de la persoane create după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și chemate să prelungească, unele cu și pentru celelalte, lucrarea creației, stăpânind pământul" (GS 34). Munca este o datorie. "Dacă cineva nu vrea să muncească, nici să nu mănânce" (2Tes 3,10). Ea onorează darurile Creatorului, talanții primiți, poate fi răscumpărătoare, un mijloc de sfințire și o însuflețire a realităților pământești în Duhul lui Cristos (cf. CBC 1427).

Toate documentele magisteriului cu privire la aspectele sociale, mai ales cele din ultima perioadă, sunt un izvor nesecat pentru a pătrunde în domeniul muncii. Pentru a înțelege ce este pastorația muncii să vedem mai întâi care sunt aspectele mai importante ale ei: a fi împreună creatori pentru a realiza planul lui Dumnezeu în istorie (Gen 2,28); valorificarea odihnei ca spațiu interior pentru om și pentru Dumnezeu (Evr 4,1); aprecierea muncii, profesionalismului, reușitei, însă fără preocupări excesive (Mt 6,25); a munci "în pace și liniște ca pentru Domnul și nu pentru oameni" (Col 3,23); garantarea accesului la muncă și la profesie tuturor, fără discriminare (Laborem exercens, 19); asigurarea unui salariu just ca rod legitim al muncii (GS 67); considerarea corectă a problemei grevei, a locului de muncă, a sindicatului (Laborem exercens, 18); angajarea pentru pace și progres în perspectiva împărăției lui Dumnezeu (GS 35); acceptarea oboselii muncii în Cristos răstignit și înviat, ca pe un nou bine (Lc 9,25). Dezvoltarea științifică, tehnică și economică din ultimele două secole a produs o situație de prosperitate. S-au acumulat capital, tehnologie, experiență administrativă, bunuri și datorii. Ne aflăm într-o civilizație a muncii și a bunăstării, bogată în valori și ambiguități, ale cărei rădăcini se află în tradiția creștină. În Sfânta Scriptură, munca este o dimensiune constitutivă a omului. "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său. Bărbat și femeie i-a creat. Dumnezeu i-a binecuvântat și le-a spus: înmulțiți-vă și stăpâniți pământul; supuneți-l și stăpâniți peștii mării și păsările cerului și orice ființă vie care se află pe pământ" (Gen 1,27-28).

Creându-i după chipul și asemănarea sa, Dumnezeu nu i-a creat pe primii oameni numai ca să muncească, ci și să se odihnească. După reprezentarea simbolică a limbajului biblic, Dumnezeu lucrează șase zile, iar în a șaptea zi s-a odihnit. Aceasta înseamnă că acțiunea sa este marcată de libertate, este frumoasă și duce la perfecțiune. Omul participă la munca și la odihna lui Dumnezeu: amândouă sunt pentru el atât o binecuvântare și un dar, cât și izvor de viață și de afirmare a demnității și a primatului persoanei umane asupra creaturilor. Aceste două dimensiuni însă, pentru a fi autentice, trebuie să fie însoțite de exercitarea dreptății și de stabilirea unei ordini economice și sociale în care omul să nu fie sclav, ci om liber. În acest sens, Vechiul Testament va elabora o legislație riguroasă.

Isus Cristos, prin oboseala mâinilor sale, prin ministerul său public, prin crucea și învierea sa, stabilește demnitatea și primatul persoanei umane și în domeniul muncii. Biserica primară este conștientă de acest lucru: "Nu mai există nici sclav, nici om liber..., deoarece voi toți sunteți una în Isus Cristos" (Gal 3,28). Munca dobândește cea mai înaltă semnificație: "Orice faceți, faceți cu dragă inimă ca pentru Domnul și nu ca pentru oameni, știind că veți primi moștenirea ca răsplată de la Domnul" (Col 3,23-24).

Dintotdeauna, Biserica a afirmat că "munca este pentru om și nu omul pentru muncă" (Laborem exercens, 6). Omul nu valorează pentru ceea ce produce, posedă sau consumă, ci pentru ceea ce este (cf. GS 35). Apostolul Paul ne îndeamnă să lucrăm cu bucurie, pentru a nu fi o greutate pentru ceilalți și pentru a-i ajuta pe cei care se găsesc în greutăți și să dăruim cu generozitate: "Cel ce seamănă cu zgârcenie, cu zgârcenie va și secera, iar cel ce seamănă cu dărnicie, cu dărnicie va și secera. Fiecare să dea așa cum a decis în inima sa, nu cu părere de rău sau de silă, căci Dumnezeu iubește pe cel care dă cu bucurie (2Cor 9,6-7; cf. Ef 4,28). Circulația bunurilor materiale contribuie la zidirea comunității, iar persoana se realizează în vocația sa atunci când experimentează cât de frumos este să dăruiești: "Există mai mare bucurie atunci când dai, decât atunci când primești" (Fap 20,35).

O pastorație a muncii se caracterizează prin aceste valori: sobrietate, disponibilitate pentru a împărtăși din bunurile proprii, seriozitate și competență în muncă, solidaritate socială, sensibilitate politică, atenție față de exigențele propriei familii, rezolvarea situațiilor de faliment sau de nedreptate prin semnificația crucii. Munca nu mai poate fi un fapt individual izolat, ci unul social. Este suficient să ne gândim, de exemplu, de câte mâini este nevoie pentru ca să se ajungă de la bobul de grâu la pâine. "Astăzi, mai mult ca oricând, a lucra înseamnă a lucra cu ceilalți și a lucra pentru ceilalți" (Centesimus annus, 31).

În realitate, piața muncii este un ansamblu de relații între oameni. Desigur, aceasta prezintă anumite tendințe, legi, compatibilități și obiective, însă omul poate interveni în diferite moduri pentru a presta o muncă potrivită, pentru a primi o retribuție și condiții de muncă adecvate, pentru a încheia un contract sindical sau pentru a participa la gestionarea bunurilor. Dacă "omul este autorul, centrul și scopul întregii vieți economice și sociale" (GS 63), atunci munca, fiind o cooperare la acțiunea creatoare a lui Dumnezeu, nu trebuie să distrugă, ci să dezvolte ordinea pusă de înțelepciunea divină în lumea creată.

În ambientul social, economic și politic al Diecezei de Iași pastorația muncii ridică numeroase probleme din cauza, în primul rând, a perioadei de tranziție de la o economie socialistă centralizată la o economie de piață liberă. Reducerea locurilor de muncă, șomajul crescut până la cote alarmante, numărul mare al persoanelor fără ocupație în rândul tinerilor și adulților, lipsa de speranță a atâtor tineri care, ieșiți de pe băncile școlilor, nu reușesc să se orienteze în viață, slaba preocupare pentru anumite sectoare ale economiei, salariile foarte mici, abuzurile patronilor, creșterea exacerbată a prețurilor etc. - toate acestea determină ca situația să devine foarte gravă. O orientare în această direcție cere mult realism, un puternic spirit de discernământ și o alegere pastorală marcată de prudență și inteligență, pentru a trăi realitatea muncii ca pe o datorie primară, orientată spre Dumnezeu, familie, societate și pentru a o considera ca pe un mijloc și nu ca pe un scop.

2. De aprofundat

Care este semnificația și valoarea muncii? Care este sensul odihnei?

În ambientul nostru, cum sunt considerate și trăite munca și odihna? Care sunt principalele probleme pe care acestea le pun credinței și mărturiei creștine?

Cât de mult se cunoaște doctrina socială a Bisericii?

Prin munca sa, omul participă la opera Creatorului. Cum este acceptat acest adevăr?

Ce propuneri aveți pentru formarea unei autentice conștiințe creștine și a unui angajament concret în domeniul muncii?

Ce inițiative se pot lua pentru a veni în ajutorul celor defavorizați din comunitatea parohială?

3. Lecturi
Dt 24,14-15; Iac 5,4; 1Cor 11,20-21.
CBC 2184-2188; 2427-2436.
GS 34, 64, 67.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat