Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a XXII-a de peste an, 01.09.2002

II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ MĂRTURISEASCĂ

38. PASTORAȚIA ȘCOLII

1. Tema

Învățământul religios face parte integrantă din ansamblul materiilor scolastice și desemnează acțiunea de a instrui în materie de religie. Mai ales începând cu perioada de după Conciliul al II-lea din Vatican, o dată cu tendința progresivă de delimitare a școlii de Biserică, acel concept de învățământ religios își asumă un conținut semantic distinct și original în relație cu cel al catehezei. Problema legitimității învățământului religios a constituit un laitmotiv permanent în multe țări catolice. Atât pe plan politic-legislativ, cât și pe plan eclezial, profilul învățământului religios se configurează în mod esențial ca o slujire educativă oferită de Biserică pentru formarea integrală a elevului; această acțiune trebuie să fie mereu în coerență cu statutul laic și cu funcționarea critică și educativă proprie școlii publice. În școală, acest profil epistemologic al învățământului religios este chemat să dialogheze cu celelalte discipline scolastice și astfel să-și dobândească o identitate științifică specifică.

Modelul de învățământ religios care răspunde cel mai bine conceptului de școală, de religie și de educație este cel care poartă numele de "model scolastic", "cultural" sau "curicular". Acest model prezintă câteva caracteristici specifice: are statutul unei materii obișnuite și deci obligatorii; asumă aspectele confesiunii la nivelul conținuturilor, dar respectă și aspectul laic al școlii la nivelul finalităților și al metodelor; poate să fie definit sistematic ca o aprofundare educativă și culturală a faptului religios, în concretul relațiilor sale istorice și în multiplicitatea relațiilor sale, în conformitate și în sintonie cu proiectul educativ și cultural al școlii. Cât privește conținuturile, problematica nu este nicidecum simplă. Ținându-se cont de complexitatea diferitelor dimensiuni caracteristice ale religiei (spirituale, afective, sociale, de doctrină, etică, experiență), se poate realiza o articulare pedagogică având cuprinse anumite nuclee tematice de bază, cum ar fi: studiul religiei și al creștinismului ca fapt cultural în istorie și în prezent; studiul religiei creștine în principalele sale dimensiuni: izvoare, celebrări, puncte esențiale ale credinței (crez, sacramente, porunci..., dimensiunea socială etc.); studiul marilor probleme existențiale care se află la baza religiei și care caracterizează fiecare ființă umană; studiul diferitelor viziuni despre viață; studiul impactului cultural care se naște din reflecția și din acțiunea creștinilor în ambientul social în care trăiesc. Din cei 12 ani de prezență a învățământului religios în școală s-au adunat și s-au evidențiat multe elemente pozitive, care ar putea fi menționate: dorința crescândă a elevilor pentru cunoașterea și aprofundarea datelor credinței, a istoriei Bisericii și a altor religii; eforturile susținute pentru pregătirea profesională a profesorilor de religie; experiențele educative coordonate între elevii și profesorii catolici și cei ortodocși; colaborarea dintre forurile școlare și cele diecezane sau parohiale; organizarea de activități extrașcolare și olimpiade de religie; îmbunătățirea raportului elev-profesor și invers etc. Desigur, au existat și aspecte cărora fie li s-a acordat o mai mică importanță, fie au necesitat o mai bună coordonare și programare, cum ar fi problema absenteismului, a colaborării dintre familie și școală, a organizării curricumului, a manualelor de religie etc.

Pe lângă învățământul religios din școlile de stat, școala catolică ocupă un loc principal în activitatea pastorală. În Dieceza de Iași aceste școli sunt prezente în județele Iași, Neamț și Bacău (în Iași: Liceul Catolic "Sfânta Tereza a Pruncului Isus", Școala de Cântăreți Bisericești "Sfânta Cecilia", Colegiul Sanitar "Sfânta Lucia", Colegiul Universitar de Institutori - teologie romano-catolică "Sfântul Toma de Aquino", Facultatea de Teologie Romano-Catolică; în Neamț: Școala profesională "La Salle" din Pildești; în Bacău: Liceul Catolic "Sfântul Anton", Liceul Catolic Onești).

Declarația Gravissimus educationis a Conciliului al II-lea din Vatican marchează o schimbare deosebită în istoria școlii catolice: trecerea de la școala-instituție la școala-comunitate. Când elevii unei școli catolice provin în majoritate din familii care optează pentru caracterul ei catolic, formarea religioasă a acestora se poate face prin predarea religiei, cateheză, omilie (Directoriul general pentru cateheză, 259-260).

La fel ca și celelalte școli, și școala catolică are obiective culturale și de formare a elevilor și a tinerilor. Însă, subliniază Conciliul al II-lea din Vatican, aceasta are în vedere mai ales: crearea în comunitatea școlară a unei atmosfere însuflețite de spiritul evanghelic al libertății și al iubirii; ajutarea adolescenților pentru ca, o dată cu dezvoltarea personalității proprii, să crească și ca făptură nouă în care au fost transformați prin Botez; orientarea întregii culturi umane spre vestirea mântuirii (GE 8). Dat fiind că aportul școlilor catolice rămâne un serviciu de mare valoare făcut oamenilor și un element al lucrării evanghelizatoare a Bisericii, activitatea pe care o desfășoară și misiunea pe care acestea o au de îndeplinit trebuie promovată, cunoscută și susținută nu numai de conducerea proprie și de responsabilii diecezei, ci și de fiecare credincios în parte. Totodată, pentru caracterul propriu și rațiunea profundă a școlii catolice, cât și pentru calitatea educației religioase integrate în educația elevilor, părinții catolici ar trebui să prefere aceste școli pentru copii și tinerii lor (cf. Catechesi tradendae, 69).

2. De aprofundat

Cum poate fi favorizată o mai strânsă colaborare între familie, parohie și școală?

Cum poate fi îmbunătățit raportul elev-profesor și invers?

Cum îi ajută comunitatea parohială pe elevi și pe tineri să-și aprofundeze propria credință și să o mărturisească în viața zilnică?

Ce inițiative de colaborare între parohie și școală cunoașteți?

Care este colaborarea dintre profesorii de religie și parohie?

Ce propuneri aveți pentru o mai bună organizare a învățământului religios și pentru formarea inițială și continuă a profesorilor de religie?

Ce inițiative propuneți pentru promovarea școlii catolice?

3. Lecturi
DGC 259-260.
GE 8; AG 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat