|
Duminica a XX-a de peste an, 18.08.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ MĂRTURISEASCĂ 36. ÎNGRIJIREA BOLNAVILOR ȘI A SĂRACILOR 1. Tema a) Bolnavii În societatea modernă, realitatea suferinței și a bolii este prezentată în lumini și umbre. Împreună cu progresul științei pus în slujba vieții, și-a făcut loc tot mai mult cultul productivității, al eficienței, al sănătății, al frumuseții, al tinereții. Creștinul însă este chemat să privească în mod realist problema bolii și a morții. El nu consideră durerea ca pe o pierdere absurdă, nu încearcă să evadeze în iluzoriu, nici nu se limitează la o suferință fatalistă. Aflându-se pe calea suferinței, el continuă să creadă în viață, în valoarea ei și în fericirea veșnică. Sfântul Ciprian de Cartagina spunea în acest sens: "Nu este nicidecum o durere avalanșa relelor prezente pentru cei care își pun încrederea în bunurile viitoare. De aceea, nu ne tulbură adversitățile, nici nu ne stau în cale" (Ad Demet. 18). Dacă în Vechiul Testament boala era, într-un chip misterios, legată de păcat și de rău, iar suferința putea avea și un sens de răscumpărare pentru păcatele celorlalți, în Noul Testament compătimirea lui Cristos față de bolnavi și numeroasele vindecări ale suferinzilor de tot felul constituie un semn evident că "Dumnezeu a vizitat poporul său" și că "împărăția lui Dumnezeu este aproape". Isus Cristos, care a venit să-l vindece pe om în întregime, suflet și trup, este medicul de care au nevoie cei bolnavi. El le vine în întâmpinare în așa fel încât ajunge chiar să se identifice cu ei: "Am fost bolnav și m-ați vizitat" (Mt 25,36). Iubirea sa predilectă față de cei neputincioși nu a încetat de-a lungul veacurilor să trezească atenția deosebită a creștinilor față de toți aceia care suferă în trupul și în sufletul lor. Această iubire se află la originea eforturilor neobosite pentru a-i alina pe cei bolnavi (CBC 1503). Omul credincios, experimentând în boală și suferință propria neputință, recunoaște necesitatea mântuirii. Se acceptă ca pe o creatură săracă și limitată. Se încrede total în Dumnezeu. Îl imită pe Isus Cristos și îl simte aproape. Îmbrățișând crucea, învață să-l îmbrățișeze pe Cel Răstignit. Unit cu el, devine semn eficace al prezenței sale și instrument al mântuirii pentru frații săi: "Fiecare om, în suferința sa, poate deveni părtaș la suferința mântuitoare a lui Cristos" (Ioan Paul al II-lea, Salvifici doloris, 19; cf. Col 1,24). Suferința constituie un îndemn pentru a crește în credință și iubire. Sfânta Veronica Giuliani spunea că "iubirea adevărată și curată se demonstrează prin mii de încercări (...) Cine dorește iubirea, caută suferința" (Jurnal, 26.12.1694). O dată ce a fost descoperită această mare posibilitate, poți să fii chiar tulburat și întristat, dar mereu în bucurie, le spunea sfântul Paul corintenilor (cf. 2Cor 6,10). Astfel, experimentând realitatea bolii, răul este învins din interior. În acest faliment aparent al încercării provocate de boală, cel care suferă împreună cu Cristos se împlinește în dimensiunea credinței. Pentru aceasta însă trebuie să-și asume în mod conștient situația în care se află. În perspectiva unui respect necondiționat față de persoana umană și în favoarea unei valorificări a suferinței să notăm câteva aspecte care merită o atenție deosebită: cei care sunt lipsiți de anumite capacități fizice și mintale trebuie să fie primiți și inserați cât mai bine posibil în relațiile familiale, ecleziale și sociale; bătrânii să fie apreciați pentru experiența lor și ajutați printr-o asistență adecvată; profesiile lucrătorilor sanitari să fie îndeplinite cu responsabilitate; activitatea caritativă a voluntariatului credincioșilor să se desfășoare într-un spirit profund de slujire și angajare; fiecare prezență plină de bucurie și prietenie aduce o rază de lumină și speranță pentru cel care suferă. b) Săracii Acum, la începutul celui de-al treilea mileniu, nu se poate să nu vorbim atât de acele situații de sărăcie materială, înțeleasă ca o lipsă de resurse economice, cât și de cele de sărăcie morală, în care putem identifica o lipsă de valori, motivații, idealuri, indispensabile unei vieți demne. Tot ceea ce există este un dar al lui Dumnezeu, încredințat stăpânirii responsabile a omului, pentru ca dezvoltarea bogățiilor lumii să realizeze posibilități egale de viață pentru toți. Chiar de la începutul experienței alianței de pe Sinai, poporul ales a înțeles că fidelitatea față de alianță cerea respectarea legilor și practicarea dreptății. Cea de-a doua parte a decalogului lăsa să se întrevadă clar că legătura cu Dumnezeu cerea noi raporturi între oameni. De fapt, conștient că nu există Dumnezeu acolo unde nu există raporturi drepte și adevărate între oameni și unde nu sunt recunoscute exigențele de viață ale celor săraci, legislația va avea tot mai mult o atenție deosebită față de cei slabi, străini, orfani și văduve. Isus privește și folosește lucrurile în semnificația pe care le-a dat-o Creatorul. La Nazaret, muncește ca tâmplar, cunoaște oboseala zilnică a muncii, arată că prin ea omul este chemat să devină adult și să se realizeze în conformitate cu planul creației și îmbrățișează sărăcia, arătând o atenție specială față de cei slabi. El prezintă vestea cea bună ca pe un program al misiunii sale profetice: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta, m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți" (Lc 4,18). Urmând exemplul Învățătorului său, Biserica îi are pe săraci întotdeauna în mijlocul ei și, ori de câte ori se îndreaptă spre cei săraci, se îndreaptă spre Isus Cristos care a spus: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Ea este "chemată prin vocația ei să atenueze mizeria celor suferinzi nu numai cu ceea ce este "superfluu", ci și cu ceea ce este "necesar"" (Ioan Paul al II-lea, Solicitudo rei socialis, 31). În cel sărac și neputincios trebuie văzută imaginea lui Dumnezeu, adică Isus Cristos, după care omul a fost creat. Iubirea preferențială pentru cei săraci a constituit întotdeauna o exigență intrinsecă a evangheliei carității și un criteriu de discernământ pastoral în practica și în viața Bisericii locale. În acest sens, cu o aplicabilitate deosebită în spațiul Diecezei de Iași, se pot schița câteva principii: "Să fie avute în vedere, cu cea mai mare delicatețe, libertatea și demnitatea persoanei care primește ajutorul; să fie îndeplinite în primul rând exigențele dreptății, ca nu cumva să fie oferit ca dar de caritate ceea ce este datorat după dreptate; să se elimine cauzele relelor, nu numai efectele; ajutorul să fie astfel organizat încât cei care-l primesc să fie treptat eliberați de dependență și să se poată ajuta singuri" (AA 8). 2. De aprofundat Ce loc ocupă atât cei bolnavi, cât și familiile acestora în inițiativele pastorale ale comunității parohiale? Cum poate veni comunitatea în sprijinul acelor familii care se găsesc în situații grave de suferință materială sau spirituală? Cum sunt ajutate să participe la sacramente acele persoane care sunt lipsite de anumite capacități fizice și mintale? Care este locul pe care îl ocupă cei săraci în activitățile parohiale? Ce sugestii propuneți pentru identificarea, ameliorarea și prevenirea cauzelor care duc la diferitele forme ale sărăciei? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |