|
Duminica a XIX-a de peste an, 11.08.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ MĂRTURISEASCĂ 35. SPRIJINUL ACORDAT MATERNITĂȚII ȘI VIEȚII 1. Tema Instituția căsătoriei și iubirea conjugală, prin însăși natura lor, sunt orânduite în vederea procreării și educării copiilor. Copiii sunt darul cel mai prețios al căsătoriei și contribuie în cea mai mare măsură la binele părinților. Dumnezeu care a spus: "Nu este bine ca omul să fie singur" (Gen 2,18) și care "l-a făcut pe om de la început bărbat și femeie" (Mt 19,4), chemându-i la lucrarea sa creatoare, i-a binecuvântat, zicându-le: "Creșteți și înmulțiți-vă" (Gen 1,28). Trăirea autentică a dragostei conjugale, precum și întreaga structură a vieții de familie, care izvorăște din ea, tind, fără a subestima celelalte scopuri ale căsătoriei, să-i dispună pe soți să colaboreze cu tărie sufletească la iubirea Creatorului și a Mântuitorului care, prin ei, își sporește și își îmbogățește neîncetat familia (GS 50). Iubirea conjugală realizează unitatea dintre soți, însă nu-i reduce la un egoism limitat la două persoane. Unitatea fizică și afectivă se prelungește și se personifică în fii. "Soții, în timp ce se dăruiesc între ei, dăruiesc dincolo de ei înșiși realitatea fiului, reflex viu al iubirii lor, semn permanent al iubirii conjugale" (Familiaris consortio, 14). Așa cum surâsul exprimă simpatia, iar strângerea de mână prietenia, la fel actul conjugal este un gest important de comunicare, un limbaj care are două semnificații obiective inseparabile: unirea și procrearea (cf. Humanae vitae, 12). Astfel, el semnifică dăruirea totală de sine și acceptarea totală a celuilalt și, implicit, indică acceptarea vocației de a fi tată și mamă. Adeziunea fundamentală la fecunditate trebuie să se actualizeze în mod responsabil în fața lui Dumnezeu. Trebuie să se stabilească de comun acord, fără calcule utilitariste, numărul și momentul oportun al nașterilor, luându-se în considerație binele soților, educația fiilor care se vor naște și a celor deja născuți, condițiile generale ale societății. Este autentic numai acel comportament care, în același timp, ia în considerație atât controlul responsabil al nașterilor, cât și disponibilitatea efectivă de a primi viața. În vederea unei procreări responsabile, fertilitatea se poate controla prin abstinență periodică și prin recurgerea la metodele naturale, care țin cont de timpurile fecunde și nefecunde ale femeii. Recurgerea la ritmurile naturale respectă adevărul obiectiv, nu numai biologic, ci și simbolic, al actului sexual și favorizează creșterea unor valori spirituale: dăruirea de sine, respectarea celuilalt, dialogul, tandrețea (cf. Familiaris consortio, 32). Dimpotrivă, mijloacele contraceptive falsifică gestul iubirii conjugale, ducând la consecințe nedorite, dintre care cea mai gravă este avortul. "Viața umană trebuie respectată și apărată în mod absolut încă din momentul conceperii. Încă din primul moment al existenței sale, ființei omenești trebuie să i se recunoască drepturile persoanei, printre care dreptul inviolabil al oricărei ființe nevinovate la viață" (CBC 2270). Încă din secolul I, Biserica a afirmat răutatea morală a oricărui avort provocat. Această învățătură nu s-a schimbat și rămâne invariabilă. Conciliul al II-lea din Vatican afirmă: "Dumnezeu, stăpânul vieții, le-a încredințat oamenilor misiunea nobilă de a ocroti viața, misiune care trebuie îndeplinită într-un mod vrednic de om. Așadar, încă de la zămislirea ei, viața trebuie protejată cu cea mai mare grijă: avortul ca și infanticidul sunt crime odioase" (GS 51). Dreptul inalienabil la viață al oricărui individ uman nevinovat este un element constitutiv al societății civile și al legislației ei. Cooperarea efectivă la un avort este o greșeală gravă. Biserica sancționează cu pedeapsa canonică a excomunicării acest delict împotriva vieții umane. Cine săvârșește un avort, dacă se ajunge la efectul dorit, își atrage excomunicarea latae sententiae, prin însuși faptul comiterii delictului și în condițiile prevăzute de dreptul canonic (cf. CDC, can. 1398, 1314, 1323-1324). Prin această pedeapsă canonică, Biserica pune în evidență gravitatea crimei săvârșite, dauna ireparabilă pricinuită nevinovatului ucis, părinților lui și întregii societăți. Educația are un rol fundamental în sprijinul acordat maternității și vieții. Înainte de toate, soții trebuie să se educe pe ei înșiși, să se ajute reciproc pentru a crește spre o adevărată maturitate umană și creștină. Apoi, prin însuși faptul procreării, își asumă o datorie educativă. Educația fiilor constituie îndeplinirea misiunii lor, iar familia este ambianța spirituală în care se formează identitatea lor psihică, morală și religioasă. Pentru cei doi părinți, datoria de a educa este o vocație și un dar primit de la Dumnezeu, un drept originar, inviolabil și inalienabil, o datorie foarte gravă. Aportul la educația fiilor pe care îl au alte persoane și instituții trebuie să aibă un caracter de susținere și de integrare și nu de substituire (cf. GE 3). Totodată, părinții sunt chemați să fie aproape de fiii lor prin mărturia personală și cuvântul zilnic, evitând tentația de a fi posesivi sau iresponsabili de vocația lor. Sfântul Ioan Gură de Aur afirmă în acest sens că "în fața grijii pentru fii și pentru educația lor, toate celelalte trebuie să ocupe un loc secundar. Dacă, încă de la început, îl înveți pe copil să fie înțelept, el dobândește bogăția și gloria cea mai mare" (Predica la Scrisoarea către Efeseni, 21,2). Papa Ioan Paul al II-lea spunea că "ne găsim în fața unei lupte imanente și dramatice între rău și bine, între moarte și viață, între cultura morții și cultura vieții" (Evangelium vitae, 28). De fapt, este vorba de tragedia avortului provocat. În acest sens, situația din țara noastră este foarte alarmantă; contracepția este răspândită, sterilizarea începe să fie practicată tot mai mult, iar noile mari probleme legate de experimentări și manipulări genetice își fac apariția. Pe de altă parte, nu lipsesc semnele de speranță. În acești ani, Biserica este tot mai atentă și prezentă pentru a proclama valoarea vieții umane, fie prin intervențiile pe care le face în presa scrisă, prin diverse luări de poziție sau prin Ziua Mondială pentru Viață, fie prin diferite inițiative concrete, mai ales în cadrul Asociației Medicilor Catolici și al Asociației Caritas, cum ar fi Centrele de Asistență și Consiliere și Centrul pentru Viață. Totodată nu lipsește mărturia eroică, pe care numeroase familii creștine o dau prin primirea vieții sau prin adopție. 2. De aprofundat Ce se poate face pentru a cunoaște, a susține și a promova acele inițiative și organisme care lucrează pentru apărarea vieții? Ce propuneri puteți face pentru a cunoaște și a aprofunda la nivel personal și comunitar principalele documente ale magisteriului Bisericii, care au ca scop sprijinul acordat maternității și vieții? Cum sunt ajutate familiile care, cu mult curaj, dau mărturie în favoarea vieții? Ce loc ocupă educația pentru viață în cadrul formării la nivel parohial și diecezan a tinerilor și adulților? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |