|
Duminica a XVI-a de peste an, 21.07.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ MĂRTURISEASCĂ 32. CARITATEA: MĂRTURIA UNITĂȚII 1. Tema Cuvântul lui Dumnezeu, magisteriul Bisericii și teologia ne învață că evanghelia carității este vestea cea bună prin care Dumnezeu ni-l dăruiește pe Fiul său, Isus Cristos, și prin el toate darurile sale (cf. Rom 8,32). Pentru ca să-și îndeplinească în timp și spațiu misiunea pe care a primit-o de la Isus Cristos, Biserica este chemată să vestească în numele lui Cristos evanghelia carității tuturor oamenilor, chemându-i la sfințenie. Mărturia carității este o provocare pentru fiecare creștin. Sfântul apostol Paul spune că Dumnezeu ne-a ales în Cristos înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinți și fără prihană înaintea lui în caritate (cf. Ef 1,4) și că "toți trebuie să creștem și să ajungem la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la starea omului desăvârșit, la măsura vârstei plinătății lui Cristos" (Ef 4,13). De asemenea, același apostol îndemna: "Să aveți în voi aceleași sentimente care au fost în Isus Cristos" și "să fiți imitatorii mei așa cum eu sunt în Isus Cristos" (Fil 2,5; 3,17). Vocația la sfințenie prin mărturia carității pe care trebuie să o dea fiecare creștin poate fi exprimată foarte bine prin diferitele imagini de care s-a folosit Domnul pentru a arăta misterul Bisericii. Astfel, toți suntem chemați ca în marea proprietate a lui Dumnezeu să fim pomi fructiferi care aduc roade bune, în plasa mistică să fim pești buni, în ogorul lui Dumnezeu să fim grâul bun care să-și dăruiască viața, în via Domnului să aducem roade bogate, în templul sfânt să fim pietre vii și prețioase, în Biserica mireasă, pe care Cristos și-a ales-o și a sfințit-o, să fim demni de el, în trupul mistic să fim membre vii, sănătoase, în solidaritate cu capul și cu frații, în interiorul Bisericii comuniune să reproducem viața plină de caritate care a existat în familia sfântă din Nazaret. Unitatea Bisericii este realizată de această caritate care aparține la însăși ființa Bisericii și care mărturisește că Isus Cristos este Mântuitorul: "Ce am văzut și am auzit, aceea vă vestim și vouă ca și voi să aveți împărtășire cu noi. Iar împărtășirea noastră este cu Tatăl și cu Fiul său Isus Cristos" (1In 1,3). De aceea, Biserica îl dăruiește pe Cristos în fiecare intervenție caritativă pe care o desfășoară. În caritatea pe care o împărtășește tuturor, ea nu are scopuri secundare, ci un singur scop: să fie în slujba iubirii lui Dumnezeu. Operele caritative ale Bisericii nu vor să fie altceva decât o dovadă a propriei sale mărturii de credință. În acest sens, pentru a da mărturie carității înseamnă a merge în întâmpinarea bucuriilor și speranțelor, tristeților și eșecurilor tuturor oamenilor, ajutându-i să îndepărteze omul cel vechi și să se îmbrace cu omul cel nou și astfel să devină aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și preaiubiți care, prin caritate, care este legătura desăvârșirii, să trăiască în bunătate, umilință, blândețe, îndelungă răbdare (cf. Col 3,10-14). O Biserică locală este conștientă că, dacă nu are curajul și puterea de a da mărturie despre identitatea sa, nu își îndeplinește pe deplin misiunea pe care a primit-o de la Domnul. Caritatea este esența creștinismului sub aspect moral. Însuși Isus ne spune că de aceste două porunci - iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele - depinde toată legea și toți profeții (Cf. Mt 22,40). Numai acolo unde este caritate, după cum cântă Biserica, acolo este Dumnezeu (Ubi caritas et amor, Deus ibi est). Numai atunci când credincioșii sunt uniți în numele său, Cristos este prezent în mijlocul lor. Caritatea este legătura desăvârșirii și sinteza sfințeniei. Sfântul Augustin spune: "Cu cât este mai multă caritatea în om, cu atât este mai împodobit cu virtuți; cu cât există mai puțină virtute, cu atât mai mare este viciul". "Să ai caritate și vei avea totul. Fără caritate, orice vei face nu-ți va folosi. Iubește și fă ce vrei. Dacă taci, stai tăcut din iubire; dacă strigi, strigă din iubire; dacă încerci să corectezi, fă-o cu iubire; dacă ierți, iartă cu iubire. Să existe în interiorul tău rădăcina iubirii: din această rădăcină nu poate să iasă decât binele" (Ep. 167, III, 11; In Evang. Jo. 32,8). Caritatea este semnul distinctiv al creștinilor și al adevăratei Biserici. "Din aceasta vor recunoaște oamenii că sunteți ucenicii mei, spune Isus, dacă vă iubiți unul pe altul". În imnul dragostei, apostolul neamurilor proclama că înaintea tuturor carismelor se află caritatea care toate le suferă, toate le crede, toate le speră, toate le rabdă, iar sfântul Augustin scria câteva secole mai târziu: "Numai caritatea îi deosebește pe fiii lui Dumnezeu de fiii diavolului (...) Caritatea este mărgăritarul de mare preț, fără de care nu-ți folosește la nimic tot ceea ce ai" (In Epist. Jo. 5,7). 2. De aprofundat Ce căi pot fi propuse pentru ca în comunitățile noastre caritatea să fie înțeleasă ca "inimă a Bisericii"? Cum poate fi pusă în practică dimensiunea caritativă împreună cu cea liturgică și evanghelizatoare în așa fel încât să se promoveze unitatea și identitatea Bisericii? Dumnezeu este izvorul unității Bisericii și cel care îi iubește pe toți cu o iubire neîmpărțită: pentru ce între creștini se observă deseori că unitatea și caritatea sunt văzute sau trăite într-un mod destul de dificil, iar raportul dintre ei le creează tensiuni sau chiar opoziții? Ce inițiative se pot lua pentru o catehizare, favorizare și trăire autentică a carității la nivel parohial și diecezan? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |