Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a XV-a de peste an, 14.07.2002

II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE

31. PIETATEA POPULARĂ

1. Tema

"În afară de liturgia sacramentelor și a sacramentaliilor, cateheza trebuie să țină seama de formele de pietate ale credincioșilor și de religiozitatea populară. Simțul religios al poporului creștin și-a găsit întotdeauna expresia în diferite forme de pietate care însoțesc viața sacramentală a Bisericii, cum ar fi venerarea relicvelor, vizitarea sanctuarelor, pelerinajele, procesiunile, Calea crucii, dansurile religioase, rozariul, medaliile etc." (CBC 1674).

Documentele magisteriului Bisericii recomandă cu căldură exercițiile de pietate ale poporului creștin, dacă acestea sunt conforme cu normele și legile Bisericii. Aceste devoțiuni se bucură de o demnitate specială în cadrul unei Biserici locale, într-un mod deosebit atunci când se fac după dispoziția episcopului locului, conform obiceiurilor sau cărților legitim aprobate. Deoarece prin natura sa liturgia este cu mult superioară oricăror practici de pietate, ele trebuie totuși orânduite ținând seama de timpul liturgic, în așa fel încât să se potrivească cu liturgia sacră, să se inspire și să-i conducă pe credincioși la ea (cf. SC 13).

Este necesar un discernământ pastoral pentru a susține și a favoriza practicile de pietate populară și, acolo unde este cazul, de a purifica și de a corecta simțul religios care se află la baza acestor devoțiuni. În esență religiozitatea populară, sub diferitele sale aspecte, este un ansamblu de valori care, împreună cu înțelepciunea creștină, răspunde la marile întrebări existențiale ale omului. Bunul simț popular catolic alătură în mod creativ divinul și umanul, pe Isus Cristos și pe sfânta Fecioară Maria, spiritul și trupul, persoana și comunitatea, credința și patria, inteligența și sentimentul. Această înțelepciune a poporului creștin afirmă în mod radical demnitatea oricărei ființe, ca fiu al lui Dumnezeu, instaurează o frăție fundamentală, învață armonizarea cu natura și înțelegerea muncii și oferă motivații valide pentru a trăi în bucurie și seninătate chiar în mijlocul greutăților de zi cu zi. Pentru poporul creștin, această înțelepciune este un principiu de discernământ, un instinct evanghelic care îl face să perceapă spontan când evanghelia este vestită, slujită și trăită în Biserică și când, din nefericire, este golită de conținut și sufocată de alte interese (cf. CBC 1676). "Dacă pietatea populară este bine orientată și practicată, afirmă papa Paul al VI-lea, ea este bogată în valori și dezvăluie o sete după Dumnezeu pe care numai cei simpli și săraci pot să o cunoască" (Evangelii nuntiandi, 48).

Întrucât formele de pietate populară sunt o prelungire a vieții liturgice a Bisericii, liturgia și pastorala liturgică trebuie să se întrebe cât mai serios cum poate poporul creștin să devină un adevărat subiect al actelor religioase și liturgice. În mod pozitiv, se poate afirma că poporul are dreptul de a-și exprima credința conform modului său de a gândi, de a percepe și de a înțelege misterul lui Cristos în raport cu realitatea sa istorică. În acest sens, se poate observa că în orice liturgie există o polarizare de fond între o mediere culturală, care propune tot ceea ce este uman, antropologic, cultural, specific unui anumit mediu, și expresia religioasă creștină, care are la bază profunzimea misterului lui Cristos și al Bisericii pe linia Sfintei Scripturi și a tradiției.

În pătrunderea reciprocă a spațiului cultural și a expresiei religioase creștine se află valoarea și eficacitatea liturgiei, înțeleasă ca "izvorul primar și indispensabil din care credincioșii pot dobândi un spirit cu adevărat creștin" (SC 14). Dacă, pe de o parte, îi revine liturgiei să realizeze un echilibru între expresia religioasă și o anumită mediere culturală și trebuie să judece până la ce punct cultura poate să influențeze aspectele liturgice, pe de altă parte, liturgia nu poate să nu observe că actualizarea ei ține cont de necesitățile omului care apelează la simbolurile și devoțiunile din ambianța sa culturală.

În acest cadru ar trebui să se depună mai multe eforturi pentru ca să se mențină o trăire autentică a credinței: o creștere a pietății populare nu trebuie să ducă la o falsă apropiere sau îndepărtare de o autentică trăire a misterului lui Cristos celebrat în liturgia Bisericii, și nici invers.

2. De aprofundat

- Ce propuneri pastorale aveți pentru ca devoțiunile și practicile de pietate să devină momente de evanghelizare și de maturizare a vieții creștine?

- Ce inițiative se pot lua pentru o catehizare autentică pentru favorizarea și trăirea pietății populare la nivel parohial și diecezan?

3. Lecturi
- SC 13, 37-39, 77, 118.
- CBC 1674-1676.
- CDC, can. 1186-1190.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat