|
Duminica a XIV-a de peste an, 07.07.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE 30. LĂCAȘURILE DE CULT 1. Tema "Cultul «în spirit și adevăr» (In 4,24) al noului legământ nu este legat de un loc anume. Tot pământul e sfânt și încredințat fiilor oamenilor. Atunci când credincioșii se adună într-un loc anumit, cele mai importante sunt «pietrele vii», strânse laolaltă pentru «zidirea unei case spirituale» (1Pt 2,4-5). Trupul lui Cristos înviat este templul spiritual din care țâșnește izvorul de apă vie. Încorporați în Cristos prin Duhul Sfânt, «noi suntem templul Dumnezeului celui viu» (2Cor 6,16)" (CBC 1179). Având în vedere acest principiu, primii creștini nu au simțit nevoia construirii unor lăcașuri de cult, ci se adunau în case private pentru a asculta "cuvântul apostolilor", pentru "a frânge pâinea" și pentru a participa la "agapa frățească". Ulterior însă, comunitățile creștine, o dată cu creșterea numărului credincioșilor, au început să construiască edificii în care să se adune pentru a-i aduce cult public lui Dumnezeu. Principalele locuri ale celebrării cultului creștin sunt: bisericile, oratoriile și capelele private, sanctuarele și cimitirele. Prin biserică se înțelege "edificiul sacru destinat cultului divin, în care credincioșii au dreptul de a veni pentru a exercita, mai ales în mod public, cultul divin" (CDC, can. 1214). Oratoriile și capelele private sunt "lăcașuri destinate cultului divin, în folosul unei comunități sau al unui grup de credincioși" (CDC, can. 1223). Prin sanctuar se înțelege "o biserică sau un loc sacru, unde credincioșii se duc în număr mare în pelerinaj, dintr-un motiv special de evlavie" (CDC, can. 1230). Cimitirele sunt locurile în care sunt înmormântați credincioșii decedați (cf. CDC, can 1240). Cât privește actuala structurare a lăcașurilor de cult, de o importanță mare sunt normele stabilite de Conciliul Vatican II, care au în vedere o "participare activă" a poporului creștin la liturgie. Motivul acestei reforme izvorăște din convingerea că "liturgia, zidindu-i în fiecare zi ca templu sfânt în Domnul pe aceia care sunt în Biserică, făcându-i lăcașul lui Dumnezeu în Duhul, până la măsura plinătății lui Cristos, le întărește în același timp, într-un mod minunat, puterile pentru a-l vesti pe Cristos și astfel arată celor din afară Biserica drept steag înălțat pentru neamuri" (SC 2). Prin urmare, acțiunile liturgice nu sunt acțiuni private, ci "aparțin întregului trup al Bisericii, îl manifestă și se răsfrâng asupra lui" (SC 26). Principiile destinate să reglementeze reînnoirea liturgiei s-au repercutat și asupra structurii interne a lăcașurilor de cult. Constituția conciliară despre liturgie Sacrosanctum Concilium tratează în mod explicit despre adaptarea lăcașurilor de cult la noile exigențe ale celebrării liturgice în două articole. În primul se citește: "În construirea edificiilor sacre se va avea grijă ca ele să fie adecvate pentru îndeplinirea acțiunilor liturgice și să favorizeze participarea activă a credincioșilor" (SC 124). Al doilea stabilește: "Canoanele și statutele bisericești care privesc totalitatea obiectelor destinate cultului divin, mai ales în ceea ce privește construcția demnă și adaptată a edificiilor, forma și construcția altarelor, noblețea, amplasarea și securitatea tabernacolului euharistic, funcționalitatea și demnitatea baptisteriului, precum și așezarea corespunzătoare a imaginilor sacre, a podoabelor și ornamentelor vor fi revizuite cât mai curând... Ceea ce corespunde mai puțin reformei liturgice va fi corectat sau suprimat, iar ceea ce o favorizează va fi păstrat sau introdus" (SC 128). Însușindu-și aceste norme stabilite de Conciliul Vatican II, Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, în Rânduiala generală a Liturghierului roman, precizează următoarele: - "Bisericile și celelalte locuri să fie apte pentru săvârșirea slujbei sfinte și pentru a se obține o participare activă a credincioșilor. Totodată, edificiile sfinte și obiectele care aparțin cultului divin să fie demne, frumoase, să fie cu adevărat semne și simboluri ale realităților supranaturale" (nr. 288). - "Pentru construirea, restaurarea și adaptarea bisericilor, toți cei interesați să se consulte cu Comisia Diecezană de Liturgie și Artă Sacră. Ordinariul locului să se folosească de sfatul și ajutorul acestei comisii, ori de câte ori este vorba să dea norme în acest domeniu, când aprobă planurile noilor construcții sau când este vorba de a hotărî asupra problemelor de importanță majoră" (nr. 291). - "Ornamentația bisericii să dea dovadă mai degrabă de o simplitate nobilă decât de o pompă luxoasă. În alegerea materialelor ornamentale să se urmărească autenticitatea lor în așa fel încât să contribuie la edificarea credincioșilor și la demnitatea lăcașului sfânt" (nr. 292). - "Poporul lui Dumnezeu, care se adună pentru Liturghie, formează o comunitate organică și ierarhică exprimată prin diferite oficii și acțiuni pentru fiecare parte a Liturghiei. Prin urmare, împărțirea generală a bisericii trebuie să se facă astfel încât să prezinte o imagine a adunării întrunite, să permită repartiția armonioasă a tuturor părților sale, să înlesnească și să permită executarea corectă a serviciilor fiecăruia. Credincioșii și corul vor ocupa locul care să le poată face mai ușoară participarea lor activă. Preotul celebrant, diaconul și slujitorii vor ocupa un loc în prezbiteriu. Toate acestea, deși trebuie să scoată în evidență orânduirea ierarhică și diversitatea oficiilor, trebuie să constituie în același timp o unitate strânsă și organică prin care să se scoată în evidență cu claritate unitatea întregului popor sfânt. Apoi, natura și frumusețea locului și a tuturor obiectelor sfinte să promoveze pietatea și să arate sfințenia tainelor care se săvârșesc" (nr. 294). În această "casă a lui Dumnezeu", adevărul și armonia semnelor ce o alcătuiesc trebuie să îl arate pe Cristos care este prezent și lucrează în acel loc: - prezbiteriul este locul unde se află altarul, este proclamat cuvântul lui Dumnezeu iar preotul, diaconul și alți slujitori își îndeplinesc funcția lor; - altarul, pe care devine prezentă jertfa de pe cruce prin semnele sacramentale, este totodată și masa Domnului, la care poporul lui Dumnezeu este invitat să ia parte în timpul Liturghiei; - tabernacolul trebuie să fie așezat în acea parte a bisericii care este de cea mai mare cinste, importanță, la vedere, împodobit cum se cuvine și adaptat pentru rugăciune, deoarece trebuie să favorizeze adorarea Domnului prezent realmente în sfântul sacrament al altarului; - sfânta crismă (mirul): miruirea fiind semnul sacramental al peceții darului Duhului Sfânt, vasul cu sfânta crismă trebuie să fie păstrat, alături de cel cu uleiul catehumenilor și al ungerii bolnavilor, într-un loc sigur al bisericii; - scaunul (catedra) episcopului sau al preotului trebuie să exprime funcția celui care prezidează adunarea și conduce rugăciunea; - amvonul: măreția cuvântului lui Dumnezeu cere ca în biserică să existe un loc rezervat pentru proclamarea lui și spre care să se îndrepte spontan atenția credincioșilor în timpul liturgiei cuvântului. - imaginile sfinte: acestea să fie în așa fel așezate în sfântul lăcaș încât credincioșii să fie conduși spre sfintele taine care se celebrează în el; de aceea să se evite un număr exagerat de mare, iar așezarea lor trebuie făcută într-o ordine corectă, ca să nu abată atenția credincioșilor de la celebrarea însăși. 2. De aprofundat - Care este nivelul de implicare al credincioșilor laici în proiectarea și edificarea lăcașurilor de cult? - Lăcașurile de cult din comunitatea dumneavoastră sunt conforme normelor și recomandărilor magisteriului Bisericii? - Cum poate fi activată și ce sugestii ați avea la adresa Comisiei Diecezane pentru Liturgie și Artă Sacră? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |