CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN |
|
Duminica a IV-a din Advent, 23.12.2001
INTRODUCERE
3. CREDINȚĂ ȘI CONVERTIRE
Sinodul este un drum de convertire, făcut împreună
Cristos este sfânt și în el nu este umbră de păcat. El este sfântul lui Dumnezeu. Mai mult, el a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea, ca să o facă sfântă" (Ef 5,25-26). "Dar, în vreme ce Cristos, sfânt, nevinovat și fără pată (Evr 7,26), nu a cunoscut păcatul (cf. 2Cor 5,21), ci a venit pentru a ispăși doar păcatele poporului (cf. Evr 2,17), Biserica, incluzând în sânul ei oameni păcătoși, deopotrivă sfântă și având mereu nevoie de purificare, practică neîncetat pocăința și înnoirea" (LG 8).
Sfânta Scriptură ne relatează faptele și cuvintele lui Dumnezeu care, în bunătatea sa față de oameni, a voit să-i îndepărteze pe aceștia de păcat și să-i facă să se convertească la el. Păcatul este întotdeauna o îndepărtare de Dumnezeu și o cădere în idolatrie. Biblia ne învață, de asemenea, că există două convertiri: prima are loc atunci când se primește credința; a doua este un drum progresiv și continuu, de-a lungul întregii vieți.
Bunul păstor se află și astăzi în căutarea oiței pierdute. Fără să dea semne de nerăbdare, Domnul stă la ușa inimii noastre și bate (Ap 3,20). De aceea, din partea noastră, dorința convertirii nu trebuie să slăbească. "Chemarea lui Cristos la convertire continuă să răsune în viața creștinilor. Ce-a de a doua convertire este o îndatorire neîntreruptă pentru întreaga Biserică: ea, «incluzând în sânul ei oameni păcătoși, deopotrivă sfântă și având mereu nevoie de purificare, practică neîncetat pocăința și înnoirea»" (CBC, 1428). "Pocăința interioară este o reorientare radicală a întregii vieți, o întoarcere, o convertire la Dumnezeu din toată inima, o ruptură cu păcatul, o aversiune față de rău, împreună cu repulsia față de faptele rele săvârșite. În același timp, ea comportă dorința și hotărârea de a ne schimba viața, cu speranța îndurării divine și cu încrederea în ajutorul harului ei" (CBC, 1431). "Inima omului este greoaie și împietrită. E nevoie ca Dumnezeu să dea omului o inimă nouă. Convertirea este înainte de toate o lucrare a harului lui Dumnezeu care face ca inimile noastre să se întoarcă la el: «Întoarce-ne la tine, Doamne, și ne vom întoarce" (Lam 5,21). Dumnezeu ne dă puterea să o luăm de la capăt" (CBC, 1432).
Convertire de la ce? În primul rând de la păcat și, mai ales, de la compromisul cu păcatul, care oprește viața divină în noi, ne rupe de Cristos și dezarticulează relația noastră cu Biserica. Mai sunt însă și multe alte aspecte de la care trebuie să ne convertim. Câteva exemple: de la o stare de suspiciune și de lipsă de afecțiune față de Biserică; de la un tradiționalism ritualistic; de la o alegere arbitrară a adevărurilor și a comportamentelor; de la un anumit amestec între credința creștină și deriva devastantă spre magie și spiritism etc.
Dar nu este suficientă convertirea de la, ci e nevoie și de o convertire la: la cel spre care ne îndreptăm. Convertirea ne îndreaptă spre Dumnezeu. Abandonăm păcatul pentru a trăi în Cristos. Centrul întregii mișcări de convertire este Dumnezeu. Aici se află punctul de întâlnire dintre credință și convertire. Credința este darul fundamental al lui Dumnezeu, care ne schimbă măsurile și perspectivele vieții. Este un dar ce trebuie dezvoltat și întrupat până la a-l face viață în viața noastră. Această creștere începe cu primirea cuvântului lui Dumnezeu, care reînnoiește mentalitatea noastră. Efectul cel mai clar al credinței mature este bucuria de a-i aparține lui Dumnezeu, încrederea totală în el.
Biserica noastră locală, intrând în Sinod, trebuie să crească în credință și în convertire. De aceea, fiecare comunitate trebuie să se întrebe, iar păstorul trebuie să descopere care sunt aspectele de la care și spre care trebuie să se convertească întreaga sa comunitate. Acestea ar putea fi multe. E nevoie mai ales de o convertire la dimensiunea misionară a vieții creștine. Apoi de o convertire a familiei, pentru ca aceasta să-și redobândească adevăratul chip creștin. De asemenea, e nevoie de o convertire la "ziua Domnului", înțeleasă ca o celebrare reînnoită a Paștelui, în special prin participarea la Euharistie. E nevoie de o convertire de la o liturgie-rit la o întâlnire vie și simțită cu Domnul și cu întreaga comunitate, care să dea ritm întregii vieți. E nevoie de o convertire la mărturia carității. Biserica este caritate și evanghelia trece pe drumul carității. Caritatea nu se epuizează în satisfacerea nevoilor materiale. Există atâtea abisuri în societatea de azi. Comunitatea creștină trebuie să devină transparentă pentru iubirea lui Dumnezeu prin mărturia carității ei. În sfârșit, e nevoie de o convertire la instaurarea unui stil de colaborare care să manifeste mai mult comuniunea dintre diferitele realități ecleziale, atât în parohie cât și în dieceză.