|
Duminica a XIII-a de peste an, 30.06.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE 29. SACRAMENTALIILE 1. Tema Sacramentaliile sunt semne sacre prin care, datorită unei asemănări cu sacramentele, sunt semnificate și, prin puterea de mijlocire a Bisericii, sunt obținute efecte, mai ales spirituale. Prin ele, credincioșii cu dispoziții sufletești bune sunt pregătiți să primească efectul principal al sacramentelor și sunt sfințite, prin harul divin care izvorăște din misterul pascal al pătimirii, morții și Învierii lui Cristos, diferitele împrejurări ale vieții (cf. CBC 1667). Întrucât raportul sacru-profan este unul dintre cele mai simțite în contextul culturii contemporane, pentru o înțelegere corectă a sacramentaliilor trebuie să înțelegem raportul dintre Dumnezeu-lume, om-lume, credință-Biserică-lume, iubire față de Dumnezeu-angajare în cele temporale. Prezența sacramentaliilor în Biserică se inserează într-un amplu cadru istoric care își are rădăcinile în antichitate. În timpul vieții sale, în anumite momente, Isus a folosit anumite gesturi cu o evidentă semnificație religioasă (binecuvântări, exorcisme...). Toate acestea făceau parte din acea moștenire pe care Domnul, contemporanii săi și întreg Noul Testament le primiseră din trecut. În ambianța vetero-testamentară, unele gesturi și rituri se inserau în viața comunității ca elemente de bază. Astfel, în Talmud găsim o întreagă serie de binecuvântări pe care noi astăzi le numim sacramentalii. Aceste binecuvântări au fost preluate și în creștinism. Tradiția apostolică a lui Hipolit, de exemplu, recomandă binecuvântarea pentru ulei, brânză, măsline, pâine, miere etc. Cuvântul "sacramental" va fi folosit în cărțile liturgice abia după secolul al XII-lea, când se observă o mare folosire a sacramentaliilor în cadrul comunităților creștine. Fiind expresii rituale ale raportului Biserică-credință-lume, sacramentaliile sunt instituite de Biserică în vederea sfințirii anumitor slujiri ale Bisericii, a anumitor stări de viață, a feluritelor împrejurări ale vieții creștine, precum și a lucrurilor folositoare omului. În funcție de hotărârile pastorale ale episcopilor, ele pot și să răspundă necesităților, culturii și istoriei proprii poporului creștin dintr-o anumită regiune. Sacramentaliile cuprind întotdeauna o rugăciune, adesea însoțită de un anumit semn, ca impunerea mâinii, semnul crucii, stropirea cu apă sfințită. Deoarece izvorăsc din preoția baptismală, credincioșii laici pot să prezideze și ei anumite binecuvântări, însă cu cât o binecuvântare privește mai mult viața bisericească și sacramentală, cu atât prezidarea sa este rezervată mai degrabă episcopilor, preoților și diaconilor (cf. CBC 1668-1669). Sfera de celebrare a sacramentaliilor este foarte vastă și, de aceea, pentru o mai bună clasificare a lor, în decursul istoriei liturgiei au fost împărțite în două categorii: sacramentalii-lucruri și sacramentalii-acțiuni. Astfel apare o distincție între lucruri binecuvântate, consacrate și exorcizate și acțiunile care sunt binecuvântări, consacrări și exorcisme. Catehismul Bisericii Catolice grupează sacramentaliile în trei categorii: a) Binecuvântările. Sunt rugăciuni făcute asupra lucrurilor și persoanelor, invocând asupra lor protecția și binefacerile divine. Prin rugăciunea sa, Biserica introduce lumea creată și persoanele, care prin natura lor sunt deja sub protecția lui Dumnezeu, în misterul lui Cristos prin care se realizează istoria mântuirii noastre. De aceea, Biserica dă binecuvântarea invocând numele lui Isus și făcând de obicei semnul sfânt al crucii lui Cristos. Printre aceste sacramentalii pot fi enumerate binecuvântarea unor persoane, a mesei, a unor obiecte sau lucruri. b) Consacrările. Prin consacrare, persoanele sau lucrurile sunt sustrase, printr-o liberă alegere, disponibilității omului și, prin rugăciunea Bisericii, sunt consacrate lui Dumnezeu și rezervate uzului liturgic, în cazul unor obiecte și locuri. Prin puterea acestui act, persoanele sau lucrurile, continuând să fie în slujba acțiunii omului, lucrează pentru împlinirea planului lui Dumnezeu în lume. Între consacrările destinate persoanelor, figurează binecuvântarea abatelui sau a superioarei unei mănăstiri, consacrarea fecioarelor, ritul profesiunii călugărești și binecuvântările pentru anumite slujiri în Biserică (lectorii, acoliții, cateheții etc.). Ca exemplu de binecuvântări de obiecte se pot menționa sfințirea sau binecuvântarea unei biserici sau a unui altar, binecuvântarea uleiurilor sfinte, a vaselor și veșmintelor sfinte, a clopotelor, a apei sfințite, a lumânărilor, a ramurilor la Florii, a cenușii la începutul Postului Mare etc. c) Exorcismele. Când Biserica, în mod public și cu autoritate, cere, în numele lui Isus Cristos, ca o persoană sau un obiect să fie apărat împotriva Celui Rău și eliberat de sub stăpânirea lui, se vorbește de exorcism. Isus Cristos l-a practicat, iar Biserica are de la el puterea și misiunea de a exorciza. Sub o formă simplă, exorcismul se face în cadrul celebrării Botezului. Exorcismul solemn, numit "exorcismul mare", nu poate fi făcut decât de către preot și cu permisiunea episcopului. Sacramentaliile nu acordă harul Duhului Sfânt în felul sacramentelor, ci, pregătindu-i pe credincioși la primirea harului și dispunându-i la cooperarea cu el, prin rugăciunea Bisericii, îi ajută să aducă lui Dumnezeu un autentic cult spiritual și să acorde lucrurilor locul cuvenit în cadrul creației lui Dumnezeu. Semnificația și rolul sacramentaliilor dorește să facă din istoria oamenilor istoria mântuirii, iar celebrarea lor să fie semnul unei voințe de a trăi în lumina iubirii pascale a lui Cristos și de a recunoaște măreția darurilor lui Dumnezeu. De aceea, se impune o corectă înțelegere a sacramentaliilor pentru a nu le asocia lucrurilor magice sau superstițioase în vederea obținerii cât mai rapide și fără eforturi a anumitor favoruri cerești sau a protecției în fața anumitor pericole care apar în viața de zi cu zi. 2. De aprofundat - Ce inițiative catehetice se pot lua pe plan parohial pentru ca sacramentaliile să fie înțelese mai bine și celebrate corect în viața comunității? - Cum pot fi puse mai bine în evidență anumite binecuvântări și consacrări? - Ce sugestii puteți da pentru o mai bună celebrare a diferitelor sacramentalii? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |