|
Duminica a XII-a de peste an, 23.06.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE 28. ZIUA DOMNULUI - DUMINICA ȘI SĂRBĂTORILE 1. Tema a) Ziua Domnului - Duminica "Conform tradiției apostolice, care datează încă din ziua Învierii lui Cristos, Biserica, în fiecare a opta zi, care e numită pe bună dreptate duminica sau ziua Domnului, celebrează misterul pascal. În această zi, credincioșii trebuie să se adune ca, ascultând cuvântul lui Dumnezeu și participând la sfânta Euharistie, să-și amintească de patima, Învierea și gloria Domnului Isus și să mulțumească lui Dumnezeu, care i-a renăscut la o speranță vie prin Învierea lui Cristos din morți" (SC 106). Termenul de ziua Domnului - duminica îl întâlnim chiar în secolul I în Apocalipsul sfântului Ioan care spune: "În ziua Domnului am fost [răpit] în duh" (Ap 1,10). În alte scrieri neotestamentare este indicată prin expresiile: "prima zi a săptămânii", "ziua a opta" (Fap 20,7; 1Cor 7). Instituirea duminicii este o noutate pur creștină care are la bază comemorarea săptămânală a Învierii lui Cristos. Documentele cele mai vechi confirmă această idee. Apostolii și primii creștini, după ce asistau la serviciul de sâmbătă seara de la sinagogă, se adunau din nou noaptea, după ce se încheia ziua de sărbătoare, spre a celebra cu toții împreună marea jertfă creștină. Didahia îi îndeamnă pe creștini: "În ziua Domnului reuniți-vă; frângeți pâinea și aduceți mulțumire" (Didahia, 9), iar sfântul Iustin susține că duminica a fost instituită de însuși Isus Cristos. Mai mult, minunea Învierii, care a sigilat misiunea divină a lui Cristos și constituia temelia vestirii evangheliei, avusese loc în noaptea primei zile a săptămânii, adică duminica. Isus înviat a apărut apostolilor. De asemenea, Duhul Sfânt a coborât asupra lor tot în zi de duminică. Nu e de mirare dacă chiar de la începutul Bisericii noaptea dintre sâmbătă și duminică a fost sfințită în mod deosebit de către creștini, petrecând-o în rugăciune, în frângerea pâinii și, de către mulți, chiar în așteptarea venirii în glorie a lui Cristos. Din primele secole sunt multe mărturii care arată fidelitatea și fervoarea creștinilor față de "ziua Domnului" care a devenit "ziua mântuirii" și "ziua creștinilor". Sfântul Hipolit spune: "Ziua Domnului, ziua Învierii, ziua creștinilor, este ziua noastră. Tocmai de aceea este numită ziua Domnului: căci în această zi Domnul s-a înălțat glorios la Tatăl. Dacă păgânii o numesc ziua soarelui, o mărturisim și noi cu bucurie: căci astăzi a răsărit lumina lumii, astăzi a apărut soarele dreptății ale cărui raze aduc mântuire". Iar cinstirea acestei zile este frumos exprimată în Oficiul siriac din Antiohia: "Cugetând la minunile ce s-au împlinit în duminica sfintei tale Învieri, Cristoase, spunem: Binecuvântată este ziua de duminică, fiindcă în ea a început zidirea..., mântuirea..., reînnoirea neamului omenesc... În ea, cerul și pământul s-au umplut de bucurie și universul întreg de lumină. Binecuvântată este duminica, deoarece în ea s-au deschis porțile raiului pentru ca Adam și toți cei izgoniți să intre fără teamă" (cf. CBC 1166-1167). Creștinii au făcut din participarea la celebrarea oficială și solemnă a sfintei Liturghii o obligație strictă în ziua de duminică. Chiar din primele secole, sfinții părinți și conciliile atrag mereu atenția cu privire la această obligație. Conciliul Vatican II afirmă clar că în această zi credincioșii trebuie să se întrunească în adunare pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu și pentru a participa la Euharistie și astfel să amintească patima, Învierea și preamărirea Domnului Isus și să aducă mulțumiri lui Dumnezeu. Totodată, duminica este și "o zi de bucurie și de încetare a muncii. Celelalte celebrări, dacă nu sunt într-adevăr de cea mai mare importanță, nu trebuie să aibă întâietate asupra ei, deoarece ea este fundamentul și nucleul întregului an liturgic" (SC 106). Cât privește obligativitatea de a participa la sfânta Liturghie în zi de duminică, Biserica spune: "Porunca de a participa la sfânta Liturghie o îndeplinește cel care asistă la o Liturghie, oriunde este ea celebrată după ritul catolic, în ziua sărbătorii sau în seara zilei precedente. Dacă, lipsind slujitorul sacru sau din alt motiv grav, participarea la celebrarea euharistică este imposibilă, se recomandă foarte mult credincioșilor să participe la liturgia cuvântului, dacă aceasta se celebrează în biserica parohială sau într-un alt loc sacru, în conformitate cu dispozițiile episcopului diecezan, sau să consacre un timp adecvat rugăciunii, singuri sau în familie sau, dacă e posibil, în grupuri de familii" (CDC, can. 1248). b) Sărbătorile În Vechiul Testament sărbătoarea era considerată ca un zikkaron (memorial), o celebrare în care se retrăiau în prezent evenimentele istoriei mântuirii pe care Dumnezeu le înfăptuise în favoarea poporului ales. Aceste celebrări erau orientate spre o împlinire escatologică. O dată cu venirea lui Isus Cristos, așteptările celor din vechime s-au împlinit. Speranța victoriei finale este de acum înainte cu atât mai intensă cu cât ea se bazează pe convingerea că a fost deja împlinită o dată pentru totdeauna prin misterul pascal al lui Isus Cristos. Putem numi sărbătoare o adunare a poporului care celebrează cu bucurie, în cadrul unei celebrări euharistice, memoria unui eveniment trecut, într-o zi a anului care corespunde cu cea în care s-a verificat evenimentul respectiv. Astfel, regăsim caracteristicile creștine ale sărbătorii în celebrarea euharistică, în legătura directă cu Paștele lui Isus Cristos, în comunitatea creștinilor adunată pentru celebrare și în caracterul de bucurie specific sărbătorii. Biserica învață că ziua de duminică, în care este celebrat misterul pascal, trebuie observată pretutindeni ca principala zi de sărbătoare de poruncă. Tot astfel trebuie respectată ziua Nașterii Domnului Nostru Isus Cristos, ziua Epifaniei, a Înălțării și a Preasfântului Trup și Sânge al lui Isus Cristos; ziua Sfintei Maria, Născătoare de Dumnezeu, a Neprihănitei Zămisliri și a Adormirii ei, a Sfântului Iosif, a Sfinților Apostoli Petru și Paul și a Tuturor Sfinților. Conferința episcopală poate, cu aprobarea prealabilă a Scaunului Apostolic, să desființeze anumite sărbători de poruncă sau să le transfere într-o zi de poruncă (cf. CDC, can. 1246). În aceste zile de sărbătoare de poruncă "credincioșii sunt obligați să participe la sfânta Liturghie; în plus, trebuie să se abțină de la acele munci și activități care împiedică cultul datorat lui Dumnezeu, bucuria deosebită a zilei Domnului și destinderea necesară a minții și a trupului" (CDC, can. 1247). 2. De aprofundat - Ce propuneri aveți pentru ca Liturghia duminicală și din zilele de sărbătoare să fie trăită ca o întâlnire euharistică cu Isus Cristos și ca moment de sărbătoare în care să fie pusă mai bine în evidență credința la nivel personal și comunitar? - Care sunt celebrările pe care le putem propune credincioșilor în zi de duminică? - Cum îi putem sensibiliza pe credincioși pentru înțelegerea importanței duminicii ca zi în care familia se regăsește împreună în pace și liniște, fără ca să fie supusă sclaviei timpului sau a altor interese? - Câtă disponibilitate există pentru a acorda un anumit timp în zilele de sărbătoare pentru a-i vizita pe cei bolnavi, bătrâni, săraci...? - Ce inițiative credeți că se pot lua pe plan parohial pentru a pune mai bine în evidență caracterul de zi de bucurie și de odihnă a zilei de sărbătoare? - Ce propuneri aveți cu privire la ziua de duminică și de sărbătoare? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |