|
Duminica a XI-a de peste an, 16.06.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE 27. ANUL LITURGIC ȘI LITURGIA ORELOR 1. Tema a) Anul liturgic "Începând cu triduum-ul pascal, ca din izvorul său de lumină, noul timp al învierii străbate întregul an liturgic cu strălucirea sa. Din aproape în aproape, de o parte și de alta a acestui izvor, anul este transfigurat prin liturgie. El este într-adevăr «anul de îndurare al Domnului». Economia mântuirii se înfăptuiește în ciclul timpului, însă după împlinirea ei în Paștele lui Isus și după revărsarea Duhului Sfânt, sfârșitul istoriei este anticipat, «ca pregustare» iar împărăția lui Dumnezeu intră în timpul nostru" (CBC 1168). Dumnezeu și-a arătat puterea și bunătatea față de oameni prin două mari lucrări: creația și răscumpărarea. Biserica îi aduce preamărire pentru ele comemorându-le necontenit în liturgia sa: creația în cadrul celor șapte zile ale săptămânii; răscumpărarea prin ciclul anual. Anul liturgic înseamnă desfășurarea diferitelor aspecte ale misterului mântuirii. Dacă ciclul săptămânal are un caracter cu precădere trinitar, ciclul anual este de preferință soteriologic și escatologic. Acest caracter al anului liturgic, de memorial al lucrărilor lui Dumnezeu și al misterelor lui Cristos, urcă până la originile Bisericii. Anul liturgic a fost inițiat o dată cu porunca pe care Isus a dat-o apostolilor să celebreze Euharistia ca o perpetuare și o amintire a ceea ce el a făcut. Astfel, duminica, primul nucleu al anului liturgic, apare ca o comemorare săptămânală a zilei celei mari în care se celebra misterul pascal. În liturgie, acestui mister avea să i se alăture foarte curând acela al Rusaliilor. Sărbătoarea Paștelui se extinsese până la Rusalii, adică pe o perioadă de 50 de zile de bucurie și, de aceea, se impunea să aibă un preludiu. Astfel în secolele II-IV apare o perioadă de pregătire pentru Paști cu caracter penitențial, care treptat s-a extins de la o săptămână la 40 de zile. Între timp, marile dezbateri cristologice care au frământat Biserica în secolul al IV-lea au dus la introducerea la Roma și în Orient, dar în zile diferite, comemorarea Nașterii Domnului împreună cu alte trei evenimente: magii, Botezul Domnului și nunta de la Cana. Ca și în cazul Paștelui, începând din secolele V-VI, acestea se îmbogățesc cu o perioadă de pregătire numită Advent, iar mai târziu cu sărbătoarea Prezentarea la Templu. Astfel, în secolul al VI-lea, avem elaborate în esență cele două mari cicluri liturgice, al Paștelui și al Nașterii, care vor constitui cei doi poli în jurul cărora va gravita complexul de sărbători universal celebrate de Biserica Catolică. În timpurile mai apropiate de noi, subordonate celor două mari cicluri, vor mai fi instituite câteva sărbători, cu caracter în special cristologic: Sfânta Treime, Numele lui Isus, Trupul Domnului, Inima lui Isus, Cristos, Rege. Pe fondul acestor cicluri, din secolul al II-lea, o dată cu primele comemorări ale sfinților, apare ciclul hagiografic sau sanctoral. Prima verigă a acestui ciclu, legat la origine de liturgia funerară din catacombe, a fost cultul liturgic al martirilor. Prin secolele IV-V calendarele locale ale sfinților fiecărei Biserici încep să se îmbogățească cu comemorarea unor sfinți mai renumiți proprii altor Biserici. Reforma liturgică a lui Carol cel Mare (secolele IX-X) a contribuit la înmulțirea și răspândirea sărbătorilor sfinților și a introdus în propriul calendar sfinții aparținând Bisericii din Roma, iar mai târziu, mai ales datorită activității misionare a Ordinului Franciscan, calendarul roman al sfinților s-a răspândit pretutindeni în Biserică. Din punct de vedere cronologic, ultimul care s-a inserat în anul liturgic a fost ciclul sărbătorilor mariane. Sfânta Fecioară, venerată chiar de la începutul Bisericii ca născătoare de Dumnezeu, de-a lungul secolelor a dobândit în cadrul anului liturgic mai multe sărbători, dintre care cea mai însemnată este Adormirea Maicii Domnului de la 15 august. Sărbătorile sfinților și ale Maicii Domnului nu sunt rupte de ciclul Paștelui, al Nașterii și al timpului de peste an, ci sunt încadrate și subordonate, făcând parte integrantă din ele. Pe lângă ciclurile liturgice de mai sus, mai există ciclul de peste an care cuprinde 33 sau 34 de săptămâni. Conform ultimei reforme liturgice, aceste săptămâni formează un tot unic care începe după sărbătoarea Botezul Domnului, continuă până la Miercurea Cenușii, reîncepe după lunea de după Rusalii și se încheie cu sâmbăta din ajunul primei duminici din Advent. b) Liturgia orelor "Misterul lui Cristos, Întruparea și Paștele său pe care îl celebrăm în Euharistie, îndeosebi în adunarea duminicală, impregnează și transfigurează timpul fiecărei zile prin celebrarea Liturgiei orelor, «Oficiul divin». Cu fidelitate față de îndemnurile apostolilor de «a ne ruga fără încetare» (1Tes 5,17; Ef 6,18)), această celebrare «este alcătuită în așa fel încât întreg cursul zilei și al nopții să fie consacrat prin laudă lui Dumnezeu». Ea este «rugăciunea publică a Bisericii» în care credincioșii (preoți, călugări și laici) își împlinesc preoția regească de creștini. Celebrată «în forma aprobată de Biserică», Liturgia orelor «este într-adevăr glasul Miresei care vorbește Mirelui ei, ba chiar este rugăciunea pe care Cristos, împreună cu Trupul său, o înalță către Tatăl»" (CBC 1176). Celebrarea Liturgiei orelor, destinată să devină rugăciunea întregului popor al lui Dumnezeu, cere armonizarea glasului cu inima care se roagă și însușirea unei cunoașteri mai profunde a liturgiei și a Bibliei, mai ales a psalmilor. Liturgia orelor se compune din psalmi, cântări biblice, lecturi biblice, patristice și din diferiți autori bisericești, responsorii, imnuri, invocații, rugăciuni și momente de liniște. Fiecare membru al Bisericii este invitat de Conciliul Vatican II să participe la Liturgia orelor potrivit misiunii și vocației proprii și circumstanțelor vieții: preoții însărcinați cu misiunea pastorală, pentru că sunt chemați să rămână stăruitori în rugăciune și în slujirea cuvântului; călugării și călugărițele în virtutea carismei vieții lor consacrate; toți credincioșii, după posibilitățile lor. Păstorii sufletești sunt îndemnați să aibă grijă ca orele principale, mai ales Vesperele, în duminici și în sărbătorile mai solemne, să fie celebrate în comun în biserică. Se recomandă ca și laicii să recite Oficiul divin, fie împreună cu preoții, fie adunați între ei, sau chiar singuri (cf. SC 86, 96, 98, 100; PO 5; CBC 1175). Liturgia orelor este cea care îl înalță pe om, îl înserează în marele cor al creștinilor care îi adresează laude Sfintei Treimi, îl îndepărtează de pericolul izolării și al singurătății, punându-l în comuniune cu toți membrii Bisericii, chiar și cu cei din ceruri, și îi sfințește timpul introducându-l în spațiul sacru al acțiunilor liturgice. 2. De aprofundat - Ce inițiative se pot propune pentru a trăi mai conștient timpul forte al Adventului, Crăciunului, Postului Mare și Paștelui? - Cum pot fi comemorate cu mai mult folos pentru comunitatea parohială anumite sărbători în cinstea sfinților și a sfintei Fecioare Maria? - Psalmii constituie fondul esențial al rugăciunii creștine. Ce se poate face pentru a ne familiariza mai mult cu limbajul lor? Cum putem să descoperim în ei un autentic sens creștin? - Ce inițiative credeți că se pot lua pe plan parohial pentru ca la celebrarea Liturgiei orelor, în special a Laudelor și a Vesperelor, să participe și comunitatea parohială mai, ales în zilele de duminică și de sărbătoare mai însemnate? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |