Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a X-a de peste an, 09.06.2002

II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE

26. UNGEREA BOLNAVILOR

1. Tema

"Prin sfânta Ungere a bolnavilor și prin rugăciunea preoților, Biserica întreagă îi încredințează pe bolnavi Domnului răstignit și glorificat, pentru a-i alina și a-i mântui; mai mult, ea îi îndeamnă să se asocieze de bună voie pătimirii și morții lui Cristos pentru a contribui astfel la binele poporului lui Dumnezeu" (LG 11).

Boala și suferința s-au aflat întotdeauna printre problemele cele mai grave care încearcă viața omului. Prin boală, omul, pe de o parte, face experiența propriei neputințe, a limitelor și a condiției sale muritoare, iar, pe de altă parte, poate să se maturizeze, să discearnă ceea ce nu este esențial, pentru a se îndrepta spre ceea ce este esențial. Foarte adesea, boala determină o căutare și o întoarcere la Dumnezeu.

Deschizând sfintele Evanghelii se observă imediat o grijă și o compătimire deosebită a lui Isus Cristos față de cei bolnavi; numeroasele vindecări ale suferinzilor de tot felul constituie un semn evident că "Dumnezeu l-a vizitat pe poporul său" (Lc 7,16) și că împărăția lui Dumnezeu este aproape. Isus are puterea de a vindeca și de a ierta păcatele. El, medicul de care au nevoie cei bolnavi, a venit să-l vindece pe om în întregime, suflet și trup, și merge până acolo încât mișcat de atâtea suferințe nu numai că se lasă atins de cei bolnavi, ci se și identifică cu ei: "Am fost bolnav și m-ați vizitat" și își însușește durerile lor: "El a luat asupra sa slăbiciunile noastre și bolile noastre le-a purtat". Pe cruce, Isus Cristos a luat asupra sa toată greutatea răului și a ridicat păcatul lumii, boala nefiind decât o consecință a acestuia. Prin pătimirea și moartea sa pe cruce, Isus Cristos a dat un sens nou suferinței: de acum, ea ne poate face asemenea chipului său și ne poate uni cu pătimirea sa răscumpărătoare (cf. CBC 1503-1505).

Isus Cristos, chemându-i pe ucenicii săi ca să-și ia crucea și să-l urmeze, îi face părtași la misiunea sa. Evanghelistul Marcu spune că "ei au plecat și au predicat ca oamenii să se convertească. Și alungau mulți diavoli, ungeau cu untdelemn mulți bolnavi și-i vindecau" (Mc 6,12-13). După Învierea sa, însuși Domnul spune: "În numele meu... își vor pune mâinile peste cei bolnavi și ei se vor vindeca" (Mc 16,17-18). Prin ucenici, Biserica a primit de la Domnul această misiune și s-a străduit să o împlinească atât prin grijile pe care le-a acordat celor bolnavi cât și prin rugăciunea de mijlocire cu care i-a însoțit. Sfântul Iacob atestă încă de la început un ritual al Ungerii bolnavilor: "Este cineva dintre voi bolnav? Să-i cheme pe preoții Bisericii și ei să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului. Iar rugăciunea făcută cu credință îl va mântui și Domnul îl va ridica, iar dacă a săvârșit păcate, i se vor ierta" (Iac 5,14-15).

Biserica crede și mărturisește că între cele șapte sacramente există sacramentul Ungerii bolnavilor destinat în mod special alinării celor încercați de boală. Constituția apostolică Sacram unctionem infirmorum din 30 noiembrie 1972, mergând pe linia Conciliului Vatican II, a stabilit ca, în Ritualul roman, sacramentul Ungerii bolnavilor să fie conferit persoanelor grav bolnave, prin ungerea pe frunte și pe mâini cu untdelemn sfințit (ulei de măslin sau alt ulei vegetal), așa cum se cuvine, spunându-se o singură dată: "Prin această ungere sfântă și prin mila sa preaîndurătoare, să te ajute Domnul cu harul Duhului Sfânt pentru ca, iertându-ți păcatele, să te mântuiască și să te aline". Oficianți ai Ungerii bolnavilor sunt numai preoții. Ca toate sacramentele, Ungerea bolnavilor este o celebrare liturgică și comunitară, fie că are loc în familie, la spital sau la biserică, pentru un singur bolnav sau pentru un grup de suferinzi. Dacă împrejurările o sugerează, celebrarea sacramentului poate fi precedată de sacramentul Pocăinței și urmată de sacramentul Euharistiei.

Harul fundamental al Ungerii bolnavilor este un har de mângâiere, de pace și de curaj pentru a învinge greutățile specifice stării de boală gravă sau neputinței bătrâneții; acest har este un dar al Duhului Sfânt ce reînnoiește încrederea și credința în Dumnezeu și întărește împotriva ispitelor Celui Rău. Totodată, prin acest sacrament, bolnavului i se dăruiește puterea de a se uni mai profund cu patima lui Cristos, i se iartă păcatele, dacă nu a putut-o obține prin sacramentul Pocăinței, i se reface sănătatea, dacă acest lucru este spre mântuirea spirituală, și îi sunt întărite puterile pentru trecerea cea din urmă.

Sacramentul Ungerii bolnavilor nu este numai sacramentul acelora care se află în momentul critic al sfârșitului vieții. "Timpul potrivit pentru a primi acest sacrament este cu siguranță atunci când credinciosul începe să fie în pericol de moarte din cauza bolii sau a bătrâneții. Dacă un bolnav care a primit Ungerea își redobândește sănătatea, în cazul unei noi boli grave el poate primi iarăși acest sacrament. În timpul aceleiași boli, acest sacrament poate fi repetat dacă boala se agravează. Este oportună primirea Ungerii bolnavilor înainte de o intervenție chirurgicală importantă. Același lucru este valabil pentru persoanele în vârstă a căror slăbiciune se accentuează" (CBC 1514-1515).

Viaticul, ultimul sacrament al creștinului. Celor care sunt pe punctul de a părăsi această viață, pe lângă Ungerea bolnavilor, Biserica le oferă Euharistia ca viatic. În acest moment al trecerii din această lume la Tatăl ceresc, împărtășirea cu trupul și sângele lui Isus Cristos are o semnificație și o însemnătate deosebită; este sămânță de viață veșnică și putere de înviere, așa cum spune însuși Isus Cristos: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică, și eu îl voi învia în ziua de apoi" (In 5,54). Așa cum sacramentele Botezului, Mirului și Euharistiei alcătuiesc o unitate numită sacramentele inițierii creștine, la fel se poate spune că Pocăința, Ungerea sfântă și Euharistia dată ca viatic constituie sacramentele care pregătesc pentru patria veșnică.

2. De aprofundat

- Cum trebuie să se pregătească un bolnav pentru primirea Ungerii sfinte?

- Prin ce pot creștinii sau comunitatea parohială să vină în ajutorul celui bolnav?

- În care situații mai potrivite pot fi organizate celebrări speciale pentru primirea Ungerii bolnavilor?

- În unele comunități există o anumită teamă de a chema preotul pentru a da sacramentul Ungerii bolnavilor. Ce sugestii propuneți pentru întâmpinarea și îndepărtarea acestei temeri?

- Care este diferența între Ungerea bolnavilor și viatic?

3. Lecturi
- Mc 5,2-34; Mt 10,1-16.
- SC 73; LG 11.
- CBC 1499-1432.
- CDC, can. 998-1007.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat