Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a IX-a de peste an, 02.06.2002

II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE

25. EUHARISTIA

1. Tema

Împreună cu întreaga comunitate creștină, cei care au devenit mădulare ale lui Cristos și membri ai Bisericii prin Botez, iar prin Mir au fost înzestrați cu darurile Duhului Sfânt, prin intermediul Euharistiei, participă la însăși jertfa mântuitoare a Domnului.

Euharistia este izvorul și culmea întregii vieți creștine, semnifică și realizează comuniunea de viață cu Dumnezeu și unitatea poporului lui Dumnezeu, îi unește deja, pe cei care o celebrează, cu liturgia din cer și anticipă viața veșnică. Pe scurt, fiind o celebrare a misterului mântuirii, o actualizare a unicei jertfe mântuitoare a lui Cristos, o unire cu Domnul, care ne face părtași la trupul și sângele său, o celebrare a credincioșilor în adunare liturgică, o aducere de mulțumire lui Dumnezeu, Euharistia rezumă totalitatea credinței noastre. Ea este cea care, zidind Biserica, îi reînnoiește și îi întărește pe credincioși în unitatea unui singur trup mistic (cf. CBC 1324-1332).

Apostolul Ioan mărturisește că Domnul, iubindu-i pe ai săi, până la sfârșit i-a iubit. Știind că sosise ceasul să plece din lumea aceasta pentru a se întoarce la Tatăl său, pe când era la Cină împreună cu ucenicii săi, le-a spălat picioarele și le-a dat porunca iubirii. Pentru a le lăsa o chezășie a iubirii, pentru a nu fi niciodată departe de ai săi și pentru a-i face părtași la Paștele său, Isus Cristos a instituit Euharistia ca memorial al morții și Învierii sale și a poruncit apostolilor să o celebreze până la venirea sa, instituindu-i atunci preoți ai Noului Testament (cf. In 13,1-17; Mt 26,17-29). Pentru ca să dea ucenicilor trupul și sângele său, așa cum le vestise deja la Cafarnaum, Isus a ales Cina cea de Taină când, "luând pâinea, a mulțumit, a frânt-o și le-a dat-o spunând: «Acesta este trupul meu dăruit pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea». La fel a făcut cu potirul, după Cină, zicând: «Acest potir este noua alianță în sângele meu, vărsat pentru voi»" (Lc 22,19-20).

Prezența lui Cristos în speciile euharistice începe în momentul consacrării și durează atâta timp cât subzistă speciile euharistice. Isus Cristos este prezent în întregime în fiecare dintre specii și în întregime în fiecare din părțile lor, astfel încât frângerea pâinii nu-l divide pe Cristos.

Porunca lui Isus de a repeta gesturile și cuvintele sale "până când va veni" (1Cor 11,26) nu cere doar să ne aducem aminte de Isus și de ceea ce a făcut, ci are în vedere celebrarea liturgică, prin apostolii și urmașii lor, a memorialului lui Cristos. Încă de la început, după cum ne mărturisește și cartea Faptele Apostolilor, Biserica a fost credincioasă poruncii Domnului. Primii creștini "erau stăruitori în învățătura apostolilor și în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și la rugăciune (...) Și în fiecare zi stăruiau împreună în templu, frângeau pâinea în casele lor și primeau hrana cu bucurie și cu inimă curată" (Fap 2,42.46).

Creștinii se adunau pentru a celebra memorialul Domnului mai ales "în prima zi a săptămânii", adică în ziua de duminică, ziua Învierii lui Isus. De atunci și până în zilele noastre, celebrarea Euharistiei s-a perpetuat astfel încât o întâlnim acum pretutindeni în Biserică cu aceeași structură fundamentală și ca punct central al vieții Bisericii.

Sfântul Augustin, în fața acestui mister, exclama: "O, sacrament al pietății! O, semn al unității! O legătură a carității!", iar pe credincioșii din timpul său îi îndemna: "Dacă voi sunteți trupul lui Cristos și mădularele sale, taina voastră este așezată pe masa Domnului, voi primiți taina voastră. Răspundeți Amin (Da, este adevărat!) la ceea ce primiți, și consimțiți la aceasta prin răspunsul vostru. Auzi cuvântul: Trupul lui Cristos și răspunzi: Amin. Fii deci un mădular al lui Cristos ca Amin-ul tău să fie adevărat" (Serm. 272).

Celebrarea jertfei euharistice este orientată în întregime spre unirea profundă a credincioșilor cu Isus Cristos prin Împărtășanie. Isus însuși ne-a adresat o invitație stăruitoare de a-l primi în sacramentul Euharistiei: "Adevăr, adevăr zic vouă, dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele lui, nu veți avea viață în voi" (In 6,53). Pentru a răspunde acestei chemări trebuie să ne pregătim cum se cuvine, să fim în stare de har și cu umilință și credință fierbinte să spunem asemenea centurionului: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu, dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu".

La sfânta Liturghie ne exprimăm credința în prezența reală a lui Cristos sub speciile pâinii și vinului și ne plecăm genunchii înclinându-ne profund în semn de adorare a Domnului. Biserica Catolică a dat și continuă să dea acest cult de adorație care se cuvine sacramentului Euharistiei nu numai în timpul Liturghiei, ci și în afara celebrării ei. Ea păstrează cu cea mai mare grijă în tabernacol ostiile consacrate, le înfățișează credincioșilor ca să le venereze cu solemnitate, în special în cadrul adorațiilor euharistice, le poartă în procesiune.

Roadele principale ale primirii sfintei Euharistii în Împărtășanie sunt unirea profundă cu Domnul Isus Cristos, iertarea păcatelor lesne-iertătoare și ferirea de păcatele grave. Deoarece legăturile de iubire dintre cel care se împărtășește cu Isus Cristos devin mai puternice, primirea acestui sacrament îi întărește pe cei botezați în comuniunea unicei credințe apostolice și în unitatea Bisericii. Într-adevăr, dacă liturgia cuvântului face din Biserică o comunitate de credincioși cu o credință vie și matură în care fiecare știe că este martor, liturgia euharistică realizează o comunitate de membri plini de speranță și de iubire care mărturisesc aceeași credință printr-o viață autentică.

2. De aprofundat

- Pentru ca mereu celebrările euharistice să fie cât mai vii și locul unei mărturii de credință autentică în dumnezeiasca Euharistie, ce inițiative pot fi luate pe plan parohial?

- Între cele trei sacramente ale inițierii creștine: Botezul, Mirul și Euharistia, există o unitate care trebuie păstrată. În practică însă, o dată cu pregătirea catehetică și primirea sacramentului, acțiunea de instruire religioasă este foarte slabă iar pe alocuri chiar încetează. Ce inițiative se pot lua pentru o însoțire continuă a copiilor și după primirea sacramentului și pentru o angajare și susținere a lor din partea comunității?

- Cateheza în vederea primirii primei sfinte Împărtășanii se realizează la biserică sub conducerea preotului și, după caz, a profesorului de religie și a unor tineri binevoitori din parohie. Cum ar putea fi implicați însă și părinții copiilor în această pregătire catehetică?

- Cum poate veni comunitatea parohială în întâmpinarea acelora care sunt departe sau indiferenți față de sfânta Euharistie?

- De ce sfânta Biserică afirmă ca obligatorie primirea Împărtășaniei cel puțin o dată pe an?

- Se pot împărtăși în Biserica Catolică și alți creștini ortodocși sau protestanți?

- În care situații nu se poate primi sfânta Împărtășanie și de ce?

- Cum și când se pot organiza vecernii sau adorații euharistice?

3. Lecturi
- Mc 14,12-25; 1Cor 11,23-26.
- PO 5; SC 47.
- CBC 1322-1419.
- CDC, can. 897-958.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat