|
Preasfânta Treime, 26.05.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE 24. POCĂINȚA 1. Tema "Cei care se apropie de sacramentul Pocăinței dobândesc de la mila lui Dumnezeu iertare pentru ofensa adusă și în același timp sunt reconciliați cu Biserica, pe care au rănit-o prin păcat și care, prin dragostea, exemplul și rugăciunea ei, colaborează la convertirea lor" (LG 11). Sacramentul Pocăinței realizează drumul de întoarcere la Tatăl, consacră o întoarcere personală și eclezială de convertire, de căință și de îndestulare din partea penitentului, proclamă sfințenia și milostivirea Creatorului și dăruiește iertarea, pacea și iubirea lui Dumnezeu credinciosului căit (cf. CBC 1423-1424). Numai Dumnezeu iartă păcatele. Dar pentru că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, el spune despre sine: "Fiul Omului are puterea de a ierta păcatele pe pământ" (Mc 2,10) și își exercită această putere dumnezeiască: "Îți sunt iertate păcatele" (Mc 2,5). Mai mult, în virtutea autorității sale dumnezeiești, Isus Cristos a instituit sacramentul Pocăinței și a dat apostolilor puterea de a ierta păcatele în numele său. Făcându-i pe apostoli părtași de propria sa putere de a ierta păcatele, Domnul le dă și puterea de a-i reconcilia cu Biserica. Această dimensiune eclezială a slujirii lor este exprimată în mod deosebit în cuvintele solemne spuse de Cristos lui Petru: "Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor; orice vei lega pe pământ va fi legat și în ceruri, iar ceea ce vei dezlega pe pământ, va fi dezlegat și în ceruri (Mt 16,19). Această misiune de a lega și dezlega, care i-a fost dată lui Petru, a fost dată și colegiului apostolilor unit cu capul lui (cf. LG 22). Episcopii, urmașii apostolilor, și preoții în comuniune cu episcopul propriu, din voința lui Cristos continuă să exercite această misiune. În virtutea sacramentului Preoției, ei au puterea de a ierta toate păcatele "în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh". Cristos a voit ca Biserica sa, prin rugăciunea, viața și acțiunea ei, să fie în întregime semnul și instrumentul iertării și al reconcilierii pe care el ni le-a dobândit cu prețul sângelui său. De aceea, îndeplinindu-și misiunea, Biserica adresează chemarea la convertire atât celor care nu-l cunosc încă pe Cristos și evanghelia lui, cât și tuturor creștinilor. Dacă prima convertire se realizează prin Botez, cea de-a doua se împlinește prin sacramentul Pocăinței. Convertirea este o îndatorire neîntreruptă pentru întreaga comunitate de credincioși. Astfel, Biserica, incluzând în sânul ei păcătoși și fiind deopotrivă sfântă și având mereu nevoie de purificare, practică neîncetat pocăința și înnoirea. Acest efort de convertire nu este doar o lucrare omenească, ci este dinamismul inimii smerite atrase și puse în mișcare de har ca să răspundă iubirii îndurătoare a lui Dumnezeu care ne-a iubit cel dintâi. Această chemare la convertire și pocăință nu are în vedere în primul rând faptele exterioare, "sacul și cenușa", postul și mortificările, ci convertirea inimii, pocăința interioară, care implică atât o reorientare radicală a întregii vieți, o convertire la Dumnezeu din toată inima, o ruptură cu păcatul, o aversiune față de rău, împreună cu repulsia față de faptele rele săvârșite, cât și dorința și hotărârea de a schimba viața, cu speranța îndurării divine și cu încrederea în ajutorul ei. Fără această convertire a inimii, faptele de pocăință rămân sterile și mincinoase; dimpotrivă, o adevărată convertire interioară îndeamnă la exprimarea acestei atitudini în semne vizibile, gesturi și fapte de pocăință (cf. CBC 1430-1431). În decursul veacurilor, toate variațiile pe care disciplina și celebrarea acestui sacrament le-au cunoscut, au păstrat aceeași structură fundamentală care comportă două elemente la fel de esențiale: pe de o parte, faptele omului care se convertește sub acțiunea Duhului Sfânt (căința, mărturisirea și îndestularea); pe de altă parte, acțiunea lui Dumnezeu prin mijlocirea Bisericii care, prin episcop și preoții lui, acordă în numele lui Isus Cristos dezlegarea de păcate, stabilește modalitatea îndestulării și, totodată, se roagă pentru păcătos și face pocăință împreună cu el. Preoții trebuie să-i încurajeze pe credincioși să se apropie de sacramentul Pocăinței și trebuie să se arate disponibili pentru a celebra acest sacrament ori de câte ori le este cerut în mod rezonabil de credincioși. Celebrând sacramentul Pocăinței, preotul împlinește slujirea bunului păstor care caută oaia pierdută, a bunului samaritean care oblojește rănile, a Tatălui care îl așteaptă pe fiul risipitor și îl primește când se întoarce, a dreptului judecător care nu caută la fața omului și a cărui judecată este în același timp dreaptă și milostivă. Pe scurt, preotul este semnul și instrumentul iubirii îndurătoare a lui Dumnezeu față de cel păcătos. Date fiind delicatețea și măreția sacramentului Pocăinței și respectul cuvenit persoanelor, Biserica afirmă că orice preot care ascultă spovezile este obligat, sub pedepse foarte aspre, să păstreze secretul absolut în legătură cu păcatele mărturisite de penitenții lui. Nu-i este îngăduit să folosească în vreun fel cele cunoscute la Spovadă despre viața penitenților. Acest secret de la Spovadă se numește "sigiliul sacramental", deoarece tot ceea ce penitentul i-a dezvăluit preotului rămâne sigilat de sacrament (cf. CBC 1461-1467). Toată valoarea Pocăinței constă în reașezarea penitentului în harul lui Dumnezeu și în unirea acestuia cu el într-o mare și profundă prietenie. Scopul și roadele acestui sacrament al împăcării sunt reconcilierea cu Dumnezeu, împăcarea cu Biserica, iertarea pedepsei veșnice meritate din cauza păcatelor de moarte, iertarea pedepselor vremelnice, pacea și seninătatea conștiinței, mângâierea spirituală și sporirea forțelor spirituale pentru lupta creștină. Indulgențele. Doctrina și practica indulgențelor sunt strâns legate de roadele sacramentului Pocăinței. "Indulgența înseamnă iertarea în fața lui Dumnezeu a pedepsei vremelnice datorate păcatelor a căror vină este ștearsă deja, iertare pe care credinciosul bine dispus sufletește o obține în condiții bine determinate, prin acțiunea Bisericii care, în calitate de distribuitoare a răscumpărării, împarte și aplică, prin autoritatea ei, tezaurul îndestulărilor aduse de Cristos și de sfinți. Indulgența este parțială sau plenară, după cum eliberează în parte sau în totalitate de pedeapsa vremelnică datorată păcatului. Indulgențele pot fi aplicate celor vii sau celor morți" (CBC 1471). 2. De aprofundat - Cum se poate arăta mai bine raportul strâns între cuvântul lui Dumnezeu și sacramentul Pocăinței, părerea de rău pentru păcate și dorința de a nu mai păcătui, bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu și mărturisirea păcatelor? - Prin sacramentul Pocăinței se iartă păcatele făcute după Botez. În ce împrejurări și de câte ori se participă la acest sacrament? - Cum poate fi caracterizat simțul păcatului în comunitatea dumneavoastră? Care este diferența între păcatele mici și păcatele mari? Cum trebuie să mărturisim păcatele? De câte ori și în ce situații trebuie să ne spovedim? Cât timp putem să ne împărtășim după o Spovadă? - În cadrul pregătirii pentru prima sfântă Împărtășanie copii sunt inițiați și pentru sacramentul Pocăinței. Pentru ca această inițiere să nu înceteze o dată cu prima sfântă Împărtășanie, ce pot face părinții, nașii și preoții din parohie? - Ce puteți spune despre indulgențe și despre acele păcate deosebit de grave care sunt lovite de excomunicare și a căror dezlegare nu poate fi acordată, potrivit dreptului bisericesc, decât de papa, episcopul locului sau de preoții autorizați de ei? - Care situații și ce timp liturgic sunt mai potrivite pentru organizarea celebrărilor penitențiale? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |