Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a VII-a a Paștelui, 12.05.2002

II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE

22. BOTEZUL

1. Tema

Sacramentul Botezului este fundamentul întregii vieți creștine și poarta care deschide spre celelalte sacramente ale Bisericii. Prin Botez suntem eliberați de păcat și renăscuți ca fii ai lui Dumnezeu, devenim mădulare ale lui Cristos, suntem încorporați în Biserică și făcuți părtași de misiunea ei (cf. CBC 1213).

Celebranții obișnuiți ai Botezului sunt episcopul, preotul și diaconul; în caz de necesitate poate boteza orice persoană, chiar nebotezată, însă trebuie să aibă intenția de a face ceea ce face Biserica atunci când botează și să folosească formula baptismală trinitară (CBC 1256).

Încă din vremea apostolilor, cine dorea să devină creștin trebuia să parcurgă un drum de inițiere în mai multe etape. Conform practicii Bisericii și astăzi inițierea creștină se realizează prin ansamblul a trei sacramente: Botezul, Mirul și Euharistia, între care Botezul ocupă un loc primordial, deoarece este începutul vieții celei noi (cf. CBC 1229, 1275). De aceea, Botezul poate fi primit de orice ființă umană care nu a fost încă botezată. Întrucât încă de la naștere natura umană este decăzută și întinată de păcatul strămoșesc, copiii au nevoie de nașterea cea nouă prin Botez ca să fie eliberați de puterea întunericului și să intre în împărăția libertății fiilor lui Dumnezeu, la care toți oamenii sunt chemați. Botezul adulților este situația cea mai normală acolo unde vestirea evangheliei este încă recentă. Catehumenatul ocupă în acest caz un loc important.

Însuși Isus Cristos a arătat că Botezul este necesar pentru mântuire. De aceea el le-a poruncit ucenicilor să vestească evanghelia sa și să boteze toate neamurile. "Botezul este necesar pentru mântuirea acelora cărora le-a fost vestită evanghelia și care au avut posibilitatea să ceară acest sacrament. Biserica nu cunoaște altă cale de a asigura intrarea în fericirea veșnică, în afară de Botez; de aceea are grijă să nu neglijeze misiunea pe care a primit-o de la Domnul de a-i face să renască din apă și Duh Sfânt pe toți cei care pot fi botezați" (CBC 1257).

Botezul este sacramentul credinței. Întrucât credința are nevoie de comunitatea credincioșilor, fiecare botezat poate crește numai prin credința Bisericii. Fie că sunt copii, fie că sunt adulți, credința trebuie să crească după primirea Botezului. Astfel, în fiecare an, Biserica, în noaptea de Paști, celebrează reînnoirea făgăduințelor de la Botez. De asemenea, pentru ca harul baptismal să se poată dezvolta, ajutorul părinților este important, misiunea nașilor este o adevărată funcție eclezială concretizată prin călăuzirea noului botezat pe drumul său în viața creștină, iar întreaga comunitate creștină are responsabilitatea sa în dezvoltarea și păstrarea harului primit la Botez.

Sfântul Grigore din Nazianz spune că "Botezul este cel mai frumos și cel mai minunat dintre darurile lui Dumnezeu (...) Îl numim dar, har, Botez, ungere, luminare, haină de nestricăciune, baie a renașterii, pecete și tot ce poate fi mai scump. Este dar, pentru că este oferit celor care nu aduc nimic; este har, fiindcă este dăruit chiar și celor păcătoși; Botez, pentru că păcatul este îngropat în apă; ungere, pentru că este sfânt și regesc (așa sunt cei care sunt unși); luminare, fiindcă este lumină strălucitoare; haină, fiindcă acoperă ocara noastră; baie, pentru că spală; pecete, fiindcă ne ocrotește și fiindcă este semnul puterii lui Dumnezeu" (Or. 40,3-4).

Semnificația și harul sacramental al Botezului apar clar din riturile celebrării sale. Urmărind cu atenție gesturile și cuvintele celebrării, credincioșii pot fi inițiați în bogățiile pe care acest sacrament le semnifică și le înfăptuiește în fiecare nou botezat:

- semnul crucii, la începutul celebrării, marchează pecetea lui Cristos asupra celui care îi va aparține și semnifică harul răscumpărării pe care Cristos ni l-a dobândit prin crucea sa;

- vestirea cuvântului lui Dumnezeu îi luminează cu adevărul revelat pe candidați și adunarea credincioșilor și trezește răspunsul credinței;

- exorcismul, pentru ca botezatul să fie eliberat de păcat și de Cel Rău. Celebrantul îl unge pe candidat cu uleiul catehumenilor sau își impune mâna asupra lui și acesta se leapădă în chip explicit de Satana;

- mărturisirea credinței Bisericii pe care candidatul o va primi prin Botez;

- apa de Botez este sfințită printr-o rugăciune de epicleză. Biserica îi cere lui Dumnezeu ca, prin Isus Cristos, puterea Duhului Sfânt să coboare în această apă, pentru ca toți cei care vor fi botezați în ea "să se nască din apă și Duh" (In 3,5);

- ritul esențial al sacramentului este Botezul propriu-zis, care semnifică și înfăptuiește moartea față de păcat și intrarea în viața Preasfintei Treimi prin configurarea cu misterul pascal al lui Cristos. În modul cel mai semnificativ, Botezul se săvârșește prin scufundarea de trei ori în apa baptismală. Însă, încă din antichitate, el poate fi conferit și turnând apă de trei ori pe capul candidatului. Această triplă turnare este însoțită de cuvintele oficiantului: "N., eu te botez în numele Tatălui, și al Fiului, și al Duhului Sfânt";

- ungerea cu sfânta crismă semnifică darul Duhului Sfânt făcut noului botezat. El a devenit creștin, adică uns cu Duhul Sfânt, încorporat lui Cristos;

- veșmântul alb simbolizează faptul că botezatul "s-a îmbrăcat cu Cristos" (Gal 3,27) și a înviat împreună cu Cristos;

- lumânarea aprinsă de la lumânarea pascală semnifică luminarea neofitului de către Cristos. În Cristos, cel botezat este "lumina lumii" (Mt 5,14);

- rugăciunea Tatăl nostru arată că noul botezat este acum fiu al lui Dumnezeu;

- prima Împărtășanie euharistică. În Bisericile Orientale, neofitul, chiar dacă este prunc, primește imediat după Botez atât sfânta Împărtășanie cât și Mirul. Biserica Latină, care rezervă accesul la sfânta Împărtășanie celor care au atins vârsta priceperii, exprimă deschiderea Botezului spre Euharistie apropiind de altar copilul nou botezat, pentru rugăciunea "Tatăl nostru";

- binecuvântarea solemnă încheie celebrarea Botezului. Binecuvântarea mamei, a tatălui și a nașilor ocupă un loc special (cf. CBC 1234-1245).

Cu foarte puține excepții, credincioșii din dieceza noastră cer sacramentul Botezului. Referitor la pregătirea și celebrarea acestui sacrament, printre altele, se pot remarca următoarele trei puncte: 1) pregătirea părinților în vederea primirii Botezului de către copilul lor trebuie să ocupe locul ei bine stabilit; 2) misiunea nașilor nu încetează cu încheierea celebrării sacramentului, ci abia începe și este o însoțire și o mărturie vie de credință pentru finul lor; 3) celebrarea sacramentului impune o conștientizare a misiunii baptismale a fiecărui credincios și a întregii comunități reunite în adunare liturgică.

2. De aprofundat

- Ce propuneri puteți găsi pentru o catehizare a părinților noului botezat?

- Ce criterii sunt pentru alegerea nașilor? Pot fi aleși nași și de alte confesiuni?

- Cum îi putem ajuta pe cei care nu au primit Botezul când au fost mici?

- Cum poate familia, nașii și comunitatea parohială să contribuie la creșterea în credință a celui nou botezat?

3. Lecturi
- Rom 6,3-4; Col 2,12; 2Cor 5,17; Gal 6,15; Fap 16,31-33.
- LG 11, 33-37; AG 14; SC 64-65.
- CBC 1213-1274.
- CDC, can. 849-878.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat