|
Duminica a VI-a a Paștelui, 05.05.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE 21. SACRAMENTELE 1. Tema Sacramentele sunt acțiuni mântuitoare ale lui Cristos însuși și ale Bisericii sale. Întemeind Biserica pentru totdeauna, Isus Cristos a voit-o ca pe o prelungire a sa și i-a încredințat însăși misiunea sa: "Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ. Așadar, mergeți, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să țină toate câte v-am poruncit eu" (Mt 28,18-20). Biserica este locul concret al întâlnirii cu Isus Cristos, este "sacramentul" său, adică semnul și instrumentul prin care Domnul oferă tuturor credincioșilor bogățiile harului și ale adevărului, dobândite prin moartea și Învierea sa glorioasă. Călăuzită de Duhul Sfânt, Biserica a recunoscut această comoară pe care a primit-o de la Domnul ei și a precizat modul de "distribuire". Astfel, "Biserica a ajuns să discearnă că, între diferitele celebrări liturgice, există șapte care sunt, în sensul propriu al cuvântului, sacramente instituite de Domnul", și anume: Botezul, Mirul, Euharistia, Pocăința, Maslul, Preoția și Căsătoria. Aceste șapte sacramente "sunt ale Bisericii în sens dublu: ele sunt prin ea și pentru ea. Sunt prin Biserică deoarece ea e sacramentul lui Cristos care lucrează în ea prin trimiterea Duhului Sfânt. Și sunt pentru Biserică, sunt sacramentele care fac Biserica, fiindcă manifestă și comunică oamenilor, mai ales în Euharistie, misterul comuniunii lui Dumnezeu iubire, unul în trei persoane" (CBC 1117-1118). Cele șapte sacramente, "semne eficace ale harului, instituite de Cristos și încredințate Bisericii, prin care ne este arătată viața divină" (CBC 1131), sunt "mâinile" lui Cristos care ne ating astăzi, cuvântul lui Cristos care ajunge până la noi. Când Petru botează, este Cristos care botează; când episcopul la Mir impune mâinile, este Cristos care impune mâinile; când el hirotonește un preot, este Cristos care săvârșește acest sacrament. Când un preot spune păcătosului căit: "Eu te dezleg...", este Cristos însuși care iartă păcatele și îl împacă pe penitent cu Tatăl; iar când celebrează Ungerea bolnavilor, este Cristos care unge trupul bolnavului. Când preotul, consacrând pâinea și vinul, spune: "Acesta este trupul meu... Acesta este sângele meu", este Cristos care repetă evenimentul mântuitor de la ultima Cină. Isus însuși a spus: "Eu sunt cu voi în toate zilele..." (Mt 28,20). Celebrarea unui sacrament este, așadar, celebrarea reală a misterului lui Isus prezent în mijlocul Bisericii sale, care zidește și face ca Biserica locală să crească în armonia și în diversitatea Bisericii Universale. Fiind sacramente ale credinței, ele sunt menite "să-i sfințească pe oameni, să zidească trupul lui Cristos și să dea cultul datorat lui Dumnezeu; în calitate de semne, au și un rol instructiv. Nu numai că presupun credința, ci, prin cuvintele și elementele rituale, o nutresc, o întăresc și o exprimă" (SC 59). Celebrate cum se cuvine, în credință, sacramentele conferă harul pe care îl semnifică: devin sacramentele mântuirii. Ele sunt eficiente pentru că în ele acționează Cristos însuși care comunică harul pe care sacramentul îl semnifică. În acest sens, sacramentele acționează ex opere operato (prin însuși faptul împlinirii acțiunii), adică în virtutea lucrării mântuitoare a lui Cristos săvârșită o dată pentru totdeauna. Conformând-l cu Cristos pe cel care le primește, sacramentele Bisericii sunt necesare pentru mântuire. Astfel sacramentul nu este realizat de sfințenia omului care îl dă sau care îl primește, ci de puterea lui Dumnezeu. Atunci când un sacrament este celebrat conform cu intenția Bisericii, puterea lui Cristos și a Duhului său acționează în el și prin el independent de sfințenia personală a slujitorului sacru. Biserica va celebra sacramentele până când Domnul ei va veni în slavă și când "Dumnezeu va fi totul în toți" (1Cor 11,26; 15,28). Celebrând sacramentele lui Cristos, ea primește deja arvuna moștenirii sale și participă la viața veșnică încă de pe pământ. Rodul vieții sacramentale propriu fiecărui sacrament este în același timp personal și eclezial: pe de o parte, acest rod este în fiecare credincios viața pentru Dumnezeu, în Cristos Isus; pe de altă parte, el constituie pentru Biserică o creștere în dragoste și în misiunea ei de a da mărturie. Roadele celor șapte sacramente depind și de cei care le primesc; ele trebuie să fie primite cu dispozițiile cerute. În dieceza noastră, procentul persoanelor care sunt botezate la scurt timp după naștere și se declară creștine este aproape de 100%. Sunt mai rare cazurile când cineva cere Botezul la vârsta adultă. O excepție o constituie, de asemenea, și cazul acelor persoane care nu au primit prima sfântă Împărtășanie până la vârsta de 10 ani și sacramentul Mirului în perioada adolescenței. Simțul păcatului și participarea la sacramentul Pocăinței sunt încă puternic înrădăcinate în credincioși. Cât privește sacramentul Căsătoriei, deși este cerut de majoritatea tinerilor care doresc să se căsătorească și există o pregătire catehetică în vederea primirii sacramentului, devine preocupant faptul că instituția Căsătoriei începe să resimtă anumite influențe și crize străine de spiritul creștin, datorită noilor condiții sociale, economice și culturale instaurate în țara noastră. Nivelul ridicat de sensibilitate pentru aspectele religioase, mai ales sacramentale, pentru îndeplinirea obligațiilor religioase și pentru participarea activă la liturgia Bisericii, în ciuda gravelor crize sociale, economice, politice și religioase prin care trece societatea noastră de după 1989, sunt o bucurie și o speranță pentru Biserica noastră locală. 2. De aprofundat - Cum puteți caracteriza participarea la sacramente în comunitatea parohială din care faceți parte? - Ce propuneri aveți pentru pregătirea catehetică în vederea primirii sacramentelor, în special a Euharistiei, Pocăinței, Mirului și Căsătoriei? - În comunitatea dumneavoastră, cum credeți că poate fi "prelungit" dincolo de ambianța liturgică raportul strâns care există între sacramente și viața de zi cu zi? - Ce inițiative trebuie promovate pentru a se evita riscul magiei și al folclorului în celebrarea sacramentelor? Ce trebuie făcut pentru ca sacramentele să fie văzute ca acțiuni liturgice ale Bisericii? - Ce propuneri aveți pentru o mai bună coordonare a pastorației Bisericii locale cu privire la sacramente? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |