Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a IV-a a Paștelui, 21.04.2002

II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ CELEBREZE

19. MISTERUL LUI CRISTOS CELEBRAT ÎN TIMP

1. Tema

"Sfânta maică Biserică socotește de datoria ei să celebreze printr-o comemorare sacră, în anumite zile din cursul anului, opera mântuitoare a mirelui ei divin. În fiecare săptămână, în ziua pe care a numit-o duminică, ea sărbătorește Învierea Domnului, pe care, o dată pe an, o celebrează împreună cu fericita lui pătimire, prin marea solemnitate a Paștelui. Pe lângă aceasta, ea desfășoară în ciclul anual întregul mister al lui Cristos, de la Întrupare și Naștere până la Înălțare, la ziua Rusaliilor și până la așteptarea fericitei speranțe a venirii Domnului. Celebrând astfel misterele Răscumpărării, ea deschide credincioșilor comorile virtuților și meritele Domnului său, actualizându-le într-un fel în tot decursul timpului, pentru ca astfel credincioșii să vină în contact cu ele și să se umple de harul mântuirii" (SC 102).

Întruparea Fiului lui Dumnezeu în timp pentru a revela tuturor iubirea divină constituie minunea minunilor prin care se împlinesc operele minunate ale lui Dumnezeu. Voința Tatălui ceresc se întâlnește în Maria cu voința întregii omeniri și astfel se realizează timpul mântuirii. Prin întruparea Cuvântului începe cea mai mare irupție a divinului în istoria umană: Dumnezeu însuși ia un trup ca al nostru. O dată cu venirea lui Isus Cristos, care și-a pus cortul prezenței sale în mijlocul oamenilor, s-a realizat o nouă eră în care, "prin, în și cu" Cristos, mântuirea este prezentă pentru totdeauna. În acest sens, timpul sacru devine timpul liturgic prin care Cristos realizează operele sale mântuitoare pentru întreaga omenire. Această operă începută la Întrupare culminează cu Paștele, Înălțarea și Rusaliile. Liturgia Bisericii celebrată în zile bine fixate, care reactualizează aceste mistere mântuitoare împlinite o dată pentru totdeauna (cf. Evr 7,27), este în întregime impregnată de misterul lui Cristos. Pentru liturgie, timpul este actualizarea cronologică și ontologică a tuturor misterelor în Cristos (cf. Ef 1,10). Timpul în care trăiește fiecare credincios se află în mâna lui Cristos, este al lui Cristos. Astfel, cel care crede trăiește numai "prin el, în el și cu el".

Prin venirea sa în mijlocul nostru, Isus Cristos nu a intrat într-un timp abstract sau mitic, ci în timpul istoriei oamenilor, din care a făcut un timp real și mereu actual al istoriei mântuirii. Într-adevăr, "am devenit părtași ai lui Cristos" în momentul în care el a devenit părtaș al cărnii și al sângelui nostru (Evr 3,14; cf. Evr 2,14) făcându-ne să intrăm în acel "astăzi" al său care constituie împlinirea timpului și a mântuirii. Dumnezeiasca liturgie, care articulează în etape mântuitoare memoria misterului lui Cristos, face ca orice acțiune și cuvânt al lui Cristos să devină pentru noi izvor de mântuire. În celebrările Bisericii, creștinismul nu este numai o doctrină, ci mai ales o prezentare continuă, progresivă, dinamică și reală a tot ceea ce a spus și a făcut Isus Cristos.

În acest sens, celebrarea misterelor lui Cristos în timp deschide credincioșilor comorile virtuților și ale meritelor Domnului, pentru ca astfel ei să vină în contact cu ele și să se umple de harul mântuirii. În desfășurarea și trăirea timpului, creștinii nu găsesc "ceva", ci pe "cineva" care îi dăruiește un sens deplin: Isus Cristos. Divinul Mântuitor este cel care ritmează timpul. Secolele, anul, săptămâna, orele, clipele aparțin creștinilor, întrucât sunt ale lui Cristos care trăiește "în vecii vecilor", care dă sens întregului an, aflându-se mereu în centru prin celebrarea Paștelui său, care ritmează săptămânile prin ziua care îi aparține și care îi poartă numele, ziua Domnului, care este mereu un "astăzi" al Bisericii care celebrează sacramentele și Liturgia orelor, care umple orice bătaie a inimii umane.

Pentru creștini, timpul nu este un simplu ansamblu de coordonate care le încadrează propriile acte, ci face parte din existența lor ca un "sacrament", ca un semn eficace al misterelor lui Cristos. De asemenea, pentru orice Biserică locală timpul este un adevărat kairos, cum s-a accentuat de atâtea ori în comunicările despre celebrarea sinodului diecezan, în care Cristos este totul. Înțelegând acest kairos ca pe un timp providențial pe care Dumnezeu l-a pus la dispoziția Diecezei de Iași, întreaga comunitate eclezială, păstor și turmă, are cadrul în care să împlinească tot ceea ce Cristos Domnul dorește de la Biserica sa, acum, la începutul celui de-al treilea mileniu, pentru ca viața bisericească să se reînnoiască profund la toate nivelurile.

2. De aprofundat

- Cum puteți caracteriza participarea la acțiunile liturgice din parohia dumneavoastră?

- Ce propuneri aveți pentru o trăire mai profundă și conștientă a misterelor lui Cristos în cadrul celebrărilor liturgice?

- Cum poate fi valorificat timpul pentru creșterea comuniunii în sânul comunității parohiale?

3. Lecturi
- SC 102-111.
- CBC 1163-1165.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat