|
Duminica a III-a a Paștelui, 14.04.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ VESTEASCĂ 18. CATEHEZA 1. Tema "Prima vestire [kerigma] este destinată celor necredincioși și celor care, practic, trăiesc în indiferență religioasă. Obiectul ei îl constituie vestirea evangheliei și chemarea la convertire. Cateheza, care se deosebește de prima vestire a evangheliei, dezvoltă și duce la maturitate convertirea inițială, educându-l pe cel convertit și înglobându-l în comunitatea creștină. Astfel, aceste două forme ale slujirii cuvântului sunt distincte și complementare" (Congregația pentru Cler, Directoriu general pentru cateheză, 61). Papa Ioan Paul al II-lea, în îndemnul apostolic Catechesi tradendae (1979), situând cateheza în cadrul misiunii Bisericii, reamintește că evanghelizarea este o realitate bogată, complexă și dinamică, alcătuită din momente esențiale și diferite între ele. Cateheza este unul dintre aceste momente - și încă unul deosebit de remarcabil - ale procesului global de evanghelizare. "Momentul" catehezei este timpul pe parcursul căruia capătă formă convertirea la Isus Cristos; acum se pun bazele unei prime adeziuni. Cei convertiți, printr-o "educare și ucenicie la viața creștină integrală" (AG 14), sunt inițiați în misterul mântuirii și la un mod de viață evanghelic. Este vorba, de fapt, de "inițierea la plinătatea vieții creștine" (Catechesi tradendae, 18). Cateheza de inițiere este veriga ce leagă activitatea misionară, care cheamă la credință, de activitatea pastorală, ce regenerează comunitatea creștină. De aceea, "nu este vorba de o activitate facultativă, ci de una fundamentală pentru dezvoltarea atât a personalității ucenicului, cât și a celei comunitare. Fără ea, activitatea misionară ar fi zadarnică. La fel, în lipsa ei, și activitatea pastorală ar fi lipsită de fundament și ar fi, prin urmare, superficială, inconsistentă" (Directoriu..., 64). Moment esențial al procesului de evanghelizare, cateheza de inițiere are următoarele caracteristici: este o educare organică și sistematică a credinței; această educare organică este mai mult decât o învățare: este o ucenicie a întregii vieți creștine ce permite o trăire autentică pe urmele lui Cristos, centrată pe persoana lui; este o educare de bază, esențială, centrată pe nucleul experienței creștine, pe certitudinile credinței și pe valorile evanghelice fundamentale. După educația de bază, urmează educarea permanentă. Ambele sunt forme ale slujirii cuvântului, distincte și complementare, aflate în slujba procesului permanent de convertire. În comunitatea creștină, ucenicii lui Isus se hrănesc "atât la masa cuvântului lui Dumnezeu, cât și la aceea a trupului lui Cristos" (DV 21). Astfel, Evanghelia și Euharistia constituie hrana constantă a pelerinului aflat în drum spre casa Tatălui. Educarea permanentă a credinței se adresează nu doar fiecărui creștin, pe care îl însoțește pe drumul către sfințenie, ci și comunității creștine, pe care o maturizează în viața intimă de iubire față de Dumnezeu și față de frați, precum și în deschiderea misionară față de lume. În educarea permanentă a credinței, slujirea cuvântului poate avea în vedere numeroase forme de cateheză: studierea și aprofundarea Sfintei Scripturi, citită nu numai în Biserică, ci împreună cu Biserica și cu credința mereu vie a acesteia; interpretarea creștină a evenimentelor, pe care o cere vocația misionară a comunității creștine; cateheza liturgică, ce constituie o pregătire pentru primirea sacramentelor și favorizează o înțelegere și o trăire mai profundă a liturgiei; cateheza ocazională, care ajută la interpretarea și la trăirea în lumina credinței a anumitor împrejurări ale vieții personale, familiale sau sociale; inițiativele de formare spirituală care întăresc convingerile, deschid noi perspective și ajută la perseverarea în rugăciune și în hotărârea de a-l urma pe Cristos; aprofundarea sistematică a mesajului creștin printr-un studiu teologic care să educe cu adevărat credința, să ducă la o creștere a înțelegerii credinței și să-i confere creștinului capacitatea de a da seama despre speranța sa în lumea de azi. Dintre aceste forme, ne oprim asupra celor care sunt mai frecvente în dieceza noastră: cateheza ocazională și cateheza sistematică. a) Cateheza ocazională Subiect al catehezei ocazionale poate fi, în general, orice botezat, dar, în special, familia, educatorii, învățătorii, lucrătorii în domeniul educativ, în cel al culturii, al muncii, al sănătății, al timpului liber. Destinatari acestei forme de cateheză sunt: cei care sunt încă disponibili pentru o căutare sinceră a credinței, cei care au abandonat total credința și sunt indiferenți față de ea, cei care frecventează Biserica în mod neregulat sau la diferite ocazii, cei care într-un anumit mod sunt interesați de Cristos, dar simt o puternică reținere față de Biserică. Ceea ce trebuie să fie la inima fiecărei comunități este ca evanghelia să ajungă la oameni și ca toți credincioșii să fie primitori în așa fel încât fiecare să poată ajunge la întâlnirea cu Domnul și cu Biserica sa. Ocaziile cele mai obișnuite și importante sunt: pregătirea și celebrarea sacramentelor, omilia, îngrijirea bolnavilor, liturgiile funebre, sărbătorile parohiale etc. b) Cateheza sistematică Cateheza sistematică se referă la expunerea în mod organic a doctrinei catolice, la educarea credinței inițiale a celor botezați și conducerea lor la maturitatea deplină a vieții creștine, la inițierea lor în viața Bisericii și în experiența liturgico-sacramentală, la educarea lor în spiritul mărturiei de viață și în spirit misionar (cf. Ioan Paul al II-lea, Catechesi tradendae, 21). Fiecare creștin este responsabil de cuvântul lui Dumnezeu. Creștinul este prin natura sa un catehet. De la cateheți se cere o solidă spiritualitate eclezială, o serioasă pregătire doctrinară și metodologică, o constantă comuniune cu magisteriul, o profundă iubire față de Dumnezeu și aproapele. Mai întâi sunt cateheții și apoi catehismele; ba mai mult, mai întâi de toate, sunt comunitățile ecleziale. La toate vârstele, creștinul are nevoie să se hrănească în mod adecvat cu cuvântul lui Dumnezeu. Ba mai mult, adulții sunt în sens deplin destinatarii mesajului creștin. 2. De aprofundat - Cum pot fi determinate comunitățile noastre să fie mai atente la diferitele ocazii de evanghelizare prezente în cateheza ocazională? - Cum poate fi îmbunătățită pregătirea părinților cu ocazia celebrării sacramentului Botezului, a primei sfinte împărtășanii, a Mirului? - Ce trebuie făcut pentru ca mereu celebrările euharistice cu ocazia căsătoriilor, funeraliilor să fie cu adevărat semn al unei comunități care trăiește și crede? - Cum se poate trezi dorința unei cateheze sistematice în tineri și adulți? - Ce trebuie făcut pentru formarea cateheților? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |