|
Duminica a II-a a Paștelui, 07.04.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ VESTEASCĂ 17. ECUMENISMUL ȘI DIALOGUL INTERRELIGIOS 1. Tema a) Ecumenismul Începând cu al II-lea Conciliu din Vatican, dialogul cu ceilalți creștini, și ei ucenici ai lui Cristos, dar care nu împărtășesc pe deplin comuniunea eclezială, a devenit o preocupare primordială a Bisericii Catolice. Această preocupare, numită ecumenică, urmărește "restabilirea unității tuturor creștinilor" (UR 1). Grija unității înseamnă participare la dorința și rugăciunea lui Isus Cristos, așa cum el le-a formulat la ultima Cină, când a spus ucenicilor săi: "Ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Obiectivul muncii ecumenice este cel de a depăși obstacolele care stau în fața deplinei comuniuni ecleziale între cei care "poartă pe drept numele de creștini", au în comun același Botez în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt și se află deja "într-o anumită comuniune, deși imperfectă, cu Biserica Catolică" (UR 3). Angajamentul ecumenic nu contrazice convingerea că "unitatea Bisericii, una și unică..., subzistă în Biserica Catolică fără a se putea pierde... Deși Biserica Catolică este înzestrată cu tot adevărul revelat de Dumnezeu și cu toate mijloacele harului, totuși membrii ei nu le trăiesc cu toată râvna cuvenită, așa încât chipul Bisericii strălucește mai puțin luminos în fața fraților despărțiți de noi și în fața lumii întregi" (UR 4). Biserica Catolică urmărește să pună în lumină și să-i ajute pe credincioși să recunoască realitățile creștine autentice care se găsesc la celelalte Biserici sau comunități ecleziale: Sfânta Scriptură, mărturisirea de credință în Dumnezeul trinitar, Botezul și celelalte sacramente, rugăciunea Domnului etc. Toate aceste elemente de sfințire și de adevăr există și în afara structurilor Bisericii Catolice. Ele țin, așadar, de darul pe care Dumnezeu însuși l-a făcut Bisericii lui Cristos, încât ele cheamă "prin ele însele la unitatea catolică" (LG 8). Lucrarea ecumenică cere din partea creștinilor anumite exigențe, dispoziții și hotărâri practice. Prima exigență este convertirea interioară, necesară pentru a fi liber de orice atașament la ceea ce nu ține de credință și pentru a deveni purtători ai cuvântului de reconciliere primit de la Cristos. Convertirea interioară nu poate fi separată de rugăciune, care este sufletul muncii ecumenice: rugăciune comună între creștinii diferitelor Biserici sau comunități ecleziale; rugăciune pentru unitate, în special în timpul săptămânii care îi este dedicată în fiecare an; repetarea rugăciunii lui Isus de la ultima Cină, în speranța că într-o zi toți creștinii vor putea participa la aceeași Euharistie. Lucrarea ecumenică implică, de asemenea, un efort de cunoaștere reciprocă. De multe ori, ignoranța este cauza care duce la prejudecăți, limitează înțelegerea și stima reciprocă. Însă unitatea este promovată și de angajarea comună, ori de câte ori este posibil, în slujirea oamenilor din timpul nostru și a cauzelor majore ale umanității. Dialogul angajat, dacă este purtat așa cum se cuvine, adică în fidelitate față de revelație și în primirea generoasă a celuilalt, este exigent. Cere răbdare și perseverență. Însă cei care se angajează la acest dialog descoperă că el contribuie la reînnoirea înțelegerii credinței lor și a fidelității lor față de evanghelie. Îi ajută să facă o nouă experiență a acțiunii Duhului Sfânt în Biserica timpurilor noastre. b) Dialogul interreligios Pentru că este depozitara unui mesaj de mântuire adresat tuturor oamenilor, Biserica trebuie să întrețină cu aceștia un dialog cât mai vast posibil. Orice dialog adevărat presupune, la cei care se angajează în acest sens, o clarviziune a riscurilor și a limitelor sale. Însă prudența necesară, grija de a evita "irenisme" facile, trebuie să meargă mână în mână cu îndrăzneala evanghelică. Dialogul loial purtat de Biserică nu are ca obiect doar problemele religioase, și nici ca destinatari doar pe cei care se interesează de aceste chestiuni (cf. GS 92). Biserica dorește să intre în dialog și să rămână în dialog cu toți oamenii și să trateze tot ceea ce constituie viața lor. Acest dialog este stimulat de convingerea că Duhul Sfânt acționează din interior în orice persoană pe care Dumnezeu o iubește (cf. AG 4; LG 16; GS 22). El se inspiră din atitudinea lui Isus care dialoga cu contemporanii săi pentru a-i conduce la lumina divină (cf. AG 11). Este o cale a evanghelizării. Biserica se îngrijește, de asemenea, să-i întâlnească și pe credincioșii altor religii. Ea apreciază tot ceea ce în aceste religii este autentic religios, dând mărturie despre credința care recunoaște în Cristos "calea, adevărul și viața" (In 14,6; cf. NA 2). Ea promovează orice acțiune, orice demers, orice efort care contribuie la îmbunătățirea relațiilor cu aceste religii, pentru slujirea comună a tuturor popoarelor. 2. De aprofundat - Prin ce inițiative sunt promovate în dieceza noastră și în parohie spiritul și mișcarea ecumenică? - Ce inițiative sunt luate pentru ca toți credincioșii să fie educați în spiritul distincției diferitelor niveluri "ecumenice" (raporturi cu alte Biserici și comunități ecleziale, cu necreștinii, cu cei care nu cred etc.) în așa fel încât să se evite confuzii care ar putea cauza o atitudine de indiferență și de îndoială față de adevărul catolic? - Cum se poate realiza educația în spiritul dialogului interreligios? - Ce raport există între dialogul interreligios și evanghelizare? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |