|
Duminica Floriilor, 24.03.2002 II. ESTE TRIMISĂ ÎN MISIUNE SĂ VESTEASCĂ 16. EVANGHELIA, CULTURĂ ȘI TRĂIRE 1. Tema În interiorul Sfintei Scripturi, și chiar a Noului Testament, evangheliile ocupă un loc privilegiat. Aceste patru cărți păstrează vii figura și cuvintele lui Isus "în care își găsește împlinirea întreaga revelație a Dumnezeului Preaînalt" (DV 7). Aceste evanghelii sunt inseparabile de celelalte cărți ale Bibliei. Ele se referă, asemenea lui Isus, la Scripturile vechi, arătându-le împlinirea. De altfel, conținutul lor este iluminat de celelalte scrieri apostolice. Într-adevăr, întreg Noul Testament dă mărturie despre împlinirea promisiunilor lui Dumnezeu conținute în Vechiul Testament și realizate în Isus Cristos. Se poate spune, de asemenea, că întreaga Sfântă Scriptură, citită în unitatea ei în Biserică, devine evanghelie, vestea cea bună, cuvântul viu al lui Dumnezeu care transformă inimile. Astfel, evanghelia nu desemnează doar cele patru cărți care poartă acest nume. Sfântul Paul vorbește tesalonicenilor despre "evanghelia sa", care "n-a ajuns la voi numai prin cuvânt, ci și prin putere, prin Duhul Sfânt și prin convingerea deplină" (1Tes 1,5). Evanghelia, spune tot el, este "puterea lui Dumnezeu pentru mântuirea oricărui om care crede" (Rom 1,5). "Biserica este trimisă de Cristos să vestească vestea cea bună, să învețe adevărul evangheliei și să dea pâinea cuvântului lui Dumnezeu: vestirea evangheliei este primul act de caritate către om" (CEI, Evanghelizare și mărturisirea carității, 1). "În timp ce noi suntem invitați să ne implicăm intens în noua evanghelizare, Dumnezeu însuși este cel care, prin Cartea Sacră, evanghelizează poporul său, vorbindu-i la inimă, așa cum un tată vorbește fiilor săi" (Ibidem, 5). Evanghelizarea culturii a devenit o prioritate pentru Biserica Catolică. Ne amintim strigătul papei Paul al VI-lea din exortația sa apostolică Evangelii nuntiandi: "Ruptura dintre evanghelie și cultură este fără îndoială drama epocii noastre". Continuă același papă: "Evanghelia și evanghelizarea nu se identifică cu cultura și sunt independente de orice cultură. Cu toate acestea, împărăția pe care evanghelia o vestește este trăită de oameni legați de o cultură, iar construirea Împărăției nu poate să nu împrumute elementele culturii umane" (EN 20). Mesajul evanghelic nu a "căzut din cer". Isus a venit pe pământ pentru a-l vesti în limba țării sale, aramaica, și în cultura ebraică a timpului său. Mesajul evanghelic este un mesaj pentru întreaga omenire: Dumnezeu se face om pentru a-i învăța pe oameni să fie pe deplin oameni și să schimbe relațiile dintre ei în gesturi de iubire, gratuitate, dreptate. O asemenea perspectivă este realistă și concretă. Mesajul nu este nici aerian, nici atemporal, ci are în vedere oameni care trăiesc în timpuri și locuri determinate și diferite. De aceea, un asemenea mesaj nu poate fi primit, înțeles și asimilat decât dacă oamenii îl înțeleg în "limba lor" (Fap 2,11) și în cultura lor. Prin urmare, modul de a vesti evanghelia și de a exprima credința diferă de la o epocă la alta, de la o țară la alta. Însă mesajul evanghelic nu trebuie să se "adapteze" la limbajul și la cultura unei epoci, a unei țări sau a unui grup social, pentru că orice cultură este trecătoare și riscul ar fi de a cădea pradă unei mode, de a fi compromis sau de a fi trădat. Dimpotrivă, ar fi mai bine dacă s-ar încerca să se înțeleagă noua cultură, descoperindu-i valorile în lumina evangheliei și transfigurându-le pentru ca ele să ducă la desăvârșirea oamenilor care trăiesc în această cultură. Oricum, va rămâne mereu o tensiune între mesajul evanghelic și orice cultură: este condiția pentru ca ele să se mărească reciproc. Trăim într-o societate căreia îi place încă să se definească drept creștină, dar care, în alegerile practice, de multe ori reneagă această identitate. Cultura predominantă, răspândită și în zona noastră, marcată de prăbușirea ideologiilor socialiste și comuniste și de afirmarea celor liberale și capitaliste, tinde să reducă doctrinele etice și religioase la rangul de simple opinii, vede viața ca o autorealizare individuală și alimentează în mod artificial dorințele transformându-le chiar în drepturi. De aici derivă exigența unui nou "proiect cultural", inspirat din valorile evangheliei, deschis către dialogul cu toți, dar care să fie, în același timp, un proiect curajos prin mărturia pe care o dă și un proiect creativ prin propunerile pe care le face. O caracteristică importantă a timpului nostru este rolul dominant al mijloacelor de comunicare socială în elaborarea și în transmiterea unor noi stiluri de viață. Cu toții asistăm la "revoluția" economică, socială, culturală și psihologică produsă de noile tehnologii, căreia trebuie să-i analizăm cu atenție și riscurile, dar și valențele pozitive: vestirea evangheliei poate să beneficieze de pe urma acestor realizări. Comunitatea noastră simte nevoia unei comunicări mai profunde a mesajului evanghelic și este conștientă de necesitatea de a-și actualiza propriul limbaj religios și de a individualiza trăsăturile distinctive ale culturii în care trăiește. În ceea ce privește mijloacele de care dispunem, trebuie notată prezența revistei lunare diecezane "Lumina creștinului", a revistei trimestriale pentru copii "Isus, prietenul copiilor", a buletinelor de specialitate, parohiale și asociative, care presupun o calificare crescândă; în unele locuri există unele inițiative de colaborare cu posturile de radio și de televiziune locale. Pentru a nu rămâne nepregătiți în fața acestor noi provocări, trebuie să învățăm noi înșine cum se folosesc aceste noi mijloace de comunicare, dar și să formăm persoane competente care să le folosească în sens creștin, iar ascultătorilor să le oferim instrumentele necesare pentru a face un bun discernământ al valorilor. 2. De aprofundat - Cum putem să elaborăm și să răspândim o cultură care să reînnoiască, după principiile evangheliei, viziunea despre viață, familie, societate, economie, politică? - Cum comunică Biserica noastră locală mesajul evanghelic în interiorul și în exteriorul ei? - Care este rolul revistei diecezane lunare și a altor publicații creștine? Cum pot fi mai mult promovate și citite? - Cum se poate îmbunătăți calitatea comunicării noastre și a limbajului pe care îl folosim? - Cum se poate stabili o pastorație organică a comunicării sociale? - Cum se pot forma emițători și receptori care să transmită valorile creștine și să le primească în mod responsabil și critic? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |