|
Duminica a V-a de peste an, 10.02.2002 I. BISERICA, NOUL POPOR AL LUI DUMNEZEU: CONSTITUȚIA BISERICII 10. SEMINARUL ȘI INSTITUTELE DE VIAȚĂ CONSACRATĂ 1. Tema a) Seminarul În Biserică, toți sunt chemați la sfințenie. Conciliul al II-lea din Vatican, în constituția despre Biserică, dedică un capitol întreg "chemării universale la sfințenie" (LG 39-42). Botezul implică această vocație, comună la toți membri poporului lui Dumnezeu (cf. LG 40), fie că sunt laici sau miniștri consacrați, fie că trăiesc în lume sau într-o comunitate călugărească, fie că sunt căsătoriți sau celibatari. Oricare ar fi condiția sa fizică, culturală, intelectuală sau socială, fiecare botezat trebuie să lucreze pentru ca împărăția lui Dumnezeu să strălucească prin sfințenia vieții sale. Din fidelitate față de Botezul primit, credincioșii răspund la această chemare, "stăruind în rugăciune și lauda lui Dumnezeu" cf. Fap 2,42-47), oferindu-și persoana și viața lor ca "jertfă sfântă, plăcută lui Dumnezeu" (Rom 12,1) prin Cristos, cu el și în el, în unitatea Duhului Sfânt, pentru gloria lui Dumnezeu Tatăl. În Biserică există trei stări în care cei botezați pot să-și desăvârșească chemarea la sfințenie: starea clericală, starea călugărească sau viața consacrată, starea laicală. Cei chemați să-l slujească pe Dumnezeu ca miniștri consacrați sunt formați în seminarii. Instituirea seminariilor se datorează Conciliului din Trento (1545-1563). În funcție de vârstă și de nivelul de maturizare a drumului vocațional al celor care sunt chemați la preoție există două tipuri de seminar: seminarul "mic" și seminarul "mare". Seminarul "mic" este un loc educativ care are scopul de a-i ajuta pe copii să-și dezvolte "sămânța vocației" sădită în ei de harul lui Dumnezeu și să favorizeze în ei cunoașterea misterului lui Cristos și iubirea față de Biserică. Existența seminarului mic presupune o comunitate stabilă și suficient de numeroasă, care să favorizeze o viață de grup orientată către descoperirea vocațională. Condițiile care fac posibilă și utilă inserarea și șederea unui copil în seminar sunt: disponibilitatea față de căutarea și verificarea vocațională; o familie dispusă să accepte și să colaboreze la proiectul educativ al seminarului; un strâns contact al educatorilor de la seminar cu familiile și comunitățile de proveniență ale seminariștilor (cf. Ioan Paul al II-lea, Pastores dabo vobis, 63-64). Seminarul "mare" este un loc de formare specială (umană, culturală, spirituală) în care un tânăr, chemat de Dumnezeu la slujirea preoțească și decis să-l urmeze din iubire, se pregătește pentru această misiune. În seminarul mare, candidatul este ajutat să ajungă la cunoașterea autenticității vocației sale și să parcurgă un drum de maturizare progresivă a propriei persoane pentru a ști să facă față exigențelor misiunii și ale vieții sacerdotale (cf. Pastores dabo vobis, 60-32). Seminarul este comunitatea eclezială în care Domnul îi pregătește pentru misiune pe cei pe care i-a chemat la preoția ministerială. În Dieceza de Iași există două seminarii "mari" (Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași și Institutul Teologic Franciscan de Grad Universitar din Roman) și două seminarii "mici" (Seminarul Teologic Liceal "Sfântul Iosif" din Bacău și Seminarul Liceal "Sfântul Francisc de Assisi" din Roman). b) Institutele de viață consacrată "Viața consacrată prin profesiunea sfaturilor evanghelice este o formă stabilă de viață în care credincioșii, urmându-l pe Cristos mai îndeaproape sub acțiunea Duhului Sfânt, se consacră cu totul lui Dumnezeu, iubit mai presus de toate, pentru ca, închinați cu un titlu nou și deosebit cinstirii sale, edificării Bisericii și mântuirii sufletelor, să dobândească desăvârșirea dragostei în slujba împărăției lui Dumnezeu și, deveniți în Biserică un semn luminos, să prevestească gloria cerească" (CDC, can. 573 § 1). Viața consacrată este, așadar, o viață dăruită Tatălui și oamenilor, așa cum Cristos s-a dăruit Tatălui pentru a împlini planul său de mântuire și de sfințire a oamenilor. Este o viață trăită cu Cristos și pe urmele lui Cristos cast, sărac și ascultător (cf. PC 1) într-o comunitate care este loc și subiect al misiunii în Biserică (cf. Congregația pentru Comunitățile Călugărești și Institutele de Viață Apostolică, Viața fraternă în comunitate, cap. III). Fiecare familie călugărească este chemată să trăiască o experiență unică a lui Dumnezeu în contemplarea și în mărturisirea unui aspect particular al vieții lui Cristos, trăită de propriul fondator ca dar al lui Dumnezeu făcut Bisericii. Consacrarea este exprimată într-o varietate de forme vechi și noi "distincte între ele, dar complementare. Persoanele consacrate în întregime dedicate contemplării sunt în mod special imaginea lui Cristos care se roagă pe munte. Persoanele consacrate cu viață activă manifestă aceasta în timp ce vestesc mulțimilor împărăția lui Dumnezeu sau îi vindecă pe cei bolnavi și răniți și îi convertesc la o viață mai bună pe cei păcătoși sau îi binecuvântează pe copii și fac bine tuturor" (Ioan Paul al II-lea, Vita consecrata, 32). Fiecare institut și fiecare comunitate este "centru de spiritualitate" și "casă de rugăciune". În Dieceza de Iași sunt prezente 31 de institute feminine cu 500 de călugărițe și 10 institute bărbătești cu 112 călugări. Persoanele consacrate sunt bine primite și inserate în realitățile sociale și ecleziale ale diecezei. În aceste realități, ele se străduiesc să ofere tuturor bogăția carismelor lor, mai ales prin fidelitatea față de Dumnezeu, față de Biserică și față de om, și prin serviciul liturgic, pastoral, educativ și de asistență. Comunitățile călugărești oferă tuturor spații și timp pentru experiențe de tăcere și de formare pentru rugăciune. 2. De aprofundat - Cum conștientizăm funcția și importanța seminarului pentru Biserica locală? - Cum evaluăm munca de formare vocațională propusă de preoții de la seminar? Cum ar putea fi îmbunătățită? Ne simțim responsabili împreună cu ei, ca și comunitate eclezială, de viața seminarului? - Există, în comunitățile noastre, o clară pastorație vocațională? - Ce atitudine avem față de viața și activitatea persoanelor consacrate? Cum le putem ajuta ca să se consacre total lui Dumnezeu prin apostolat și rugăciune și să fie fidele misiunii lor? - Cum pot fi favorizate și susținute vocațiile la viața consacrată, activă și contemplativă? - Care este contribuția pe care o aduc sau pot să o aducă persoanele consacrate la însuflețirea comunității creștine în care se află? 3. Lecturi
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |