Cateheză Sinod
  Prezentare
  Prefață
  Cuprins
  Calendar
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZĂ PENTRU SINODUL DIECEZAN 

Duminica a II-a din Advent, 09.12.2001

INTRODUCERE

1. BISERICA LUI CRISTOS CARE ESTE ÎN MOLDOVA SE PREGĂTEȘTE SĂ INTRE ÎN SINOD

Isus, Domnul înviat, Mielul așezat la dreapta Tatălui, este fundamentul veșnic și viața Bisericii. El, Cuvântul întrupat și sacramentul originar al mântuirii, în timpul vieții sale pământești, a trăit în locuri precise și în circumstanțe irepetabile. Așa se întâmplă acum cu Biserica, peregrină în timp. Ea se înrădăcinează într-un teritoriu și trăiește într-o epocă precisă. Încă de la început, Biserica nu există decât în mod concret, ca Biserică a lui Dumnezeu care este în Ierusalim, Antiohia, Corint, Roma etc.

Istoria Bisericii continuă să fie marcată de acest cuvânt al lui Isus: "Voi însă veți primi puterea Duhului Sfânt care va coborî peste voi. Atunci îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului" (Fap 1,8). "După ce le-a vorbit, Domnul Isus s-a înălțat la cer și s-a așezat la dreapta lui Dumnezeu, iar ei au plecat și au predicat pretutindeni, în timp ce Domnul lucra cu ei și întărea cuvântul prin semnele care îi însoțeau" (Mc 16,20).

În aceeași zi în care Biserica, plină de focul Duhului Sfânt, a făcut primii pași în istoria oamenilor, erau prezenți la Ierusalim "iudei evlavioși, veniți din toate națiunile de sub cer" (Fap 2,5) și, dintre ei, s-au botezat "circa trei mii de suflete" (Fap 2,1). Puțin mai târziu, împrăștiați de persecuția care a dus la martiriul lui Ștefan, ucenicii lui Cristos au dat naștere unui grup de credincioși la Antiohia. "Biserica din Ierusalim a auzit vorbindu-se despre acestea și atunci Barnaba a fost trimis până la Antiohia" (Fap 11,22). El i-a întărit în credință, l-a aflat pe Saul și a rămas împreună cu el "un an întreg oaspeții acestei comunități și au instruit foarte mult popor. Astfel că la Antiohia, s-a dat ucenicilor pentru întâia oară numele de creștini" (Fap 11,26).

Și pentru noi, întâlnirea cu Biserica Domnului a avut loc într-o Biserică particulară. Aceasta trebuie înțeleasă ca "o comunitate de credincioși creștini în comuniune de credință și sacramente cu episcopul lor consacrat în succesiune apostolică. Aceste Biserici particulare sunt formate «după chipul Bisericii Universale; în ele și din ele este constituită Biserica Catolică, una și unică»" (CBC, 833).

Pe lângă vestirea evangheliei, marile daruri ale Domnului care constituie Biserica sa peregrină într-un loc sunt episcopul și Euharistia celebrată de el. "Episcopul este și «împărțitorul harului cu care e înzestrată preoția supremă» (LG 26), în mod deosebit în Euharistie, pe care o oferă el însuși sau se îngrijește să fie oferită de preoți, colaboratorii săi. Căci Euharistia este centrul vieții Bisericii particulare. Episcopul și preoții sfințesc Biserica prin rugăciunea și munca lor, prin slujirea cuvântului și a sacramentelor" (CBC, 893).

Pe scurt, "dieceza este o porțiune a poporului lui Dumnezeu, care este încredințată unui episcop pentru a o păstori cu colaborarea tuturor preoților, astfel încât, aderând la păstorul ei și adunată de el în Duhul Sfânt prin evanghelie și Euharistie, să constituie o Biserică particulară în care este realmente prezentă și acționează Biserica lui Cristos, una, sfântă, catolică și apostolică" (CDC, can. 369).

În sfârșit, "Bisericile particulare sunt pe deplin catolice prin comuniunea cu una dintre ele: Biserica Romei «întâi-stătătoare în iubire». «Căci cu această Biserică, pentru originea ei deosebită, este necesar să se armonizeze întreaga Biserică, adică credincioșii de pretutindeni»" (CBC, 834). Această "comuniune" deschide calea spre comuniunea cu toate celelalte Biserici și în aceasta constă în mod esențial universalitatea.

*Biserica, așadar, se prezintă întotdeauna ca un loc de întâlnire între darul unic și peren al mântuirii în Cristos și o situație concretă, în continua schimbare a istoriei, cu toate caracteristicile naturale, etnico-sociale și culturale care o caracterizează.

După episcop și unit cu el, o mare importanță în viața unei Biserici o are prezbiteriul. Acesta reprezintă ansamblul tuturor preoților, născuți prin sacramentul hirotonirii și activi în comuniune cu episcopul, pe care îl fac prezent în orice loc al diecezei în vestirea cuvântului, în celebrarea sacramentelor și în conducerea fiecărei comunități parohiale.

*"În cadrul comuniunii ecleziale, în special preotul este chemat să crească, în formarea sa permanentă, în și cu întreg prezbiteriul unit cu episcopul. Prezbiteriul, în adevărul său deplin, este un mysterium: de fapt, este o realitate supranaturală pentru că se înrădăcinează în sacramentul Preoției (...) Așadar, fizionomia prezbiteriul este cea a unei adevărate familii, a unei fraternități, ale cărei legături nu sunt nici din carne și nici din sânge, ci sunt din harul Preoției" (Ioan Paul al II-lea, Pastores dabo vobis, 74).

O Biserică locală are o istorie a sa și își construiește zi de zi istoria sa. Factorul care o caracterizează cel mai mult este drumul ei pastoral, făcut din alegeri și obiective în care se exprimă fidelitatea ei față de Domnul în misiunea ei pe acest pământ și față de oamenii de pe acest pământ. Misiunea ei face prezentă unica misiune a Bisericii, care are trei dimensiuni: evanghelizarea, celebrarea misterelor mântuirii și mărturisirea iubirii Tatălui. Pentru a o desfășura în mod adecvat, se obișnuiește ca fiecare Biserică să elaboreze un Plan pastoral, în funcție de situația particulară de timp și loc în care trăiește, propunându-l apoi tuturor realităților diecezane pentru o comună realizare.

Misiunea aparține întregii Biserici particulare. Prioritară este responsabilitatea episcopului și a păstorilor uniți cu el, dar nu sunt excluși de la aceasta nici laicii. Este Biserica întreagă cea care, peregrinând pe acest pământ al Moldovei, trebuie să-l vestească pe Cristos și evanghelia sa, sensul vieții prezente și speranța vieții viitoare, care relativizează orice iluzorie cucerire pământească și demască orice idolatrie a istoriei.

Biserica locală trăiește o viață "catolică", adică "după întreg", a tuturor darurilor Domnului. Parohia este o subdiviziune de origine umană și, din punct de vedere istoric, destul de recentă, care are o viață dependentă de dieceză. Poate ar trebuie corectată în mintea credincioșilor următoarea perspectivă: viața lor se desfășoară în mod normal în parohie, dar trebuie să se deschidă mai mult spre episcop și comunitatea diecezană. "Parohia este o comunitate precisă de credincioși, constituită în mod stabil în cadrul Bisericii particulare, a cărei grijă pastorală, sub autoritatea episcopului diecezan, este încredințată unui paroh în calitate de păstor propriu al ei. Numai episcopului diecezan îi revine de drept să înființeze, să desființeze sau să modifice parohiile" (CDC, can. 515).

Episcopul este cel care trimite un preot într-o parohie pentru a se face prezent, în special în celebrarea Euharistiei. Conciliul precizează că "toți trebuie să acorde cea mai mare importanță vieții liturgice a diecezei, ce se desfășoară în jurul episcopului, mai ales în catedrală: toți trebuie să fie convinși că manifestarea principală a Bisericii este participarea deplină și activă a întregului popor sfânt al lui Dumnezeu la aceleași celebrări liturgice, mai ales la aceeași Euharistie, la aceleași rugăciuni, la același altar la care prezidează episcopul înconjurat de preoți și de ceilalți slujitori ai altarului" (SC 41).

În fiecare dieceză, apoi, deși nu fac parte din ea datorită unei necesități intrinseci, există călugării, călugărițele și alți credincioși care și-au consacrat viața într-un mod deosebit lui Dumnezeu și mărturiei pentru Înviere. Aceste vocații sunt o mărturie importantă adusă pentru viața consacrată lui Cristos și dăruirea pentru evanghelie și își aduc o importantă contribuție la creșterea întregului popor al lui Dumnezeu.

Biserica noastră particulară se pregătește să intre în Sinod. Pentru viața oricărei Biserici particulare, acesta este unul dintre momentele cele mai importante ale experienței pastorale. Este un timp de har deosebit. Un timp pentru a asculta cu mai multă atenție cuvântul Domnului care ne interpelează; un timp pentru a ne ruga mai intens împreună; un timp pentru a ne converti împreună, astfel încât să dăm o mărturie mai clară pentru Domnul înviat în fața atâtor care, fără să o știe, o așteaptă de la noi.

*Așa cum s-a spus, prima manifestare a Bisericii locale este celebrarea euharistică, prezidată de episcop, în catedrala sa. Pe locul al doilea vine tocmai celebrarea unui sinod. Acesta cere o participare cât mai largă posibilă, atât a preoților cât și a laicilor, și cere ca participarea să fie cu adevărat responsabilă, după darurile și bogăția fiecăruia.

În Biserica locală există unele locuri deosebit de semnificative. Acestea sunt catedra episcopului din catedrală, alături de altarul unde el celebrează în mod solemn Euharistia și seminarul, unde sunt formați pentru viitorul minister acei tineri pe care Domnul îi cheamă pentru a face din ei preoții Bisericii sale. Aceste locuri, chiar dacă își au funcția lor simplă și obișnuită, trebuie considerate și privite de întreaga dieceză în lumina semnificației lor simbolice, în ordinea vieții Bisericii însăși.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat