Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

» înapoi la cuprins «

Lectio divina pentru săptămâna premergătoare Rusaliilor

Gal 5,13-25

Este vorba despre un fragment mai mult exortativ decât narativ care vrea să evidențieze transformarea diviziunii într-un eveniment de fraternitate. Relatarea coborârii Duhului sfânt și a primului discurs al lui Petru sunt ca și mântuirea "Babelului".

Să invocăm acest Duh de sfințenie și de libertate ca să țâșnească în inimile noastre și să ne elibereze de frică și de orice slăbiciune așa încât să primim acest cuvânt în toată bogăția sa.

Rugăciunea de început: invocarea Duhului sfânt

1. Lectio: Să citim cuvântul (Mc 9,2-10): lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute

Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească fiecare ceea ce a citit.

Se face un prim comentariu asupra textului și a structurii sale:

a. Este vorba fără îndoială de un fragment sugestiv și caracterizat de opoziția între viața condusă de Duhul sfânt și de libertatea răscumpărată, și viața unde pot să mai stăpânească încă criteriile egoiste, patimile neînfrânate, obiceiurile păgâne. Dar înțelegerea sa are nevoie și de atenția la marea temă generală a scrisorii: Paul este cuprins de o anumită mânie polemică, deoarece în comunitățile creștine ale galatenilor alți predicatori au venit și au pus la îndoială autenticitatea predicării sale.

În substanță creștinii din Galația se întorc la vechile obiceiuri cum ar fi centralitatea tradiției ebraice cu privire la lege și prescrierile riguroase, sau unele practici păgâne de cult pe lângă temple, cu practica prostituției sacre. Asupra celor două teme, legea și obiceiurile necurate, insistă capitolele 3 și 4 a scrisorii către galateni. Împletită cu cele două teme este și problema "perturbatorilor" iudaizanți, care caută să nege autoritatea lui Paul, deoarece este prea "modern". De aceea primele două capitole sunt o autoapărare pasionantă, amintind aprobarea primită la Ierusalim de la "stâlpii" Bisericii (cf. Gal 2,6-9).

Dar în acest punct discursul se concentrează asupra poruncii circumciziei, iar Paul izbucnește în expresii dure și aproape vulgare: "Cei care vă tulbură mai bine să se mutileze de tot" (5,12). Problema de fond pentru Paul nu este o incizie făcută în trup, ci o fidelitate adevărată față de darul Duhului Sfânt, darul libertății și al noii fraternități.

b. Putem semnala o subdiviziune a textului:

- vv. 13-15: folosesc drept legătură între două idei; chemarea la libertate se înțelege în versetele precedente, care insistă asupra ei, ca un scop al vieții și al alegerilor, nu al libertinajului;

- vv. 16-18: principiu general asupra drumului condus de Duhul sfânt și asupra "dorințelor" opuse;

- vv. 19-23: dubla listă a faptelor trupului și a roadelor Duhului sfânt;

- vv. 24-25: invitație să umblăm conform Duhului sfânt.

c. Să notăm semnificația unor cuvinte:

- faptele trupului: sunt principiile egoismului și a hedonismului fără frâu. Se pot împărți: de tip sexual (personal și sacru), de tip social împotriva comunității (diviziuni), de tip religios (idolatrie și vrăjitorie); liste asemănătoare se găsesc în literatură și în filozofie (cf. Aristotel, Retorica);

- rodul Duhului: la singular(!), care se poate înțelege ca o înfloritură a iubirii și favorizează viața comunității și nu numai viața personală; sunt calitățile tipice care apar în învățătura și în viața lui Isus;

- umblați - a se lăsa conduși - a trăi prin Duh: semnalează o viață care se mișcă spre valori, nu o acumulare de "fapte" sau "rituri" bune. Nu este vorba despre talente sau de abilități, ci de calități produse în viața comunității de Duhul sfânt, care este adevăratul protagonist viu.

Se proclamă din nou cuvântul.

2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu)

Cu ușurință acest text poate fi meditat și aprofundat pornind de la optica vieții după Duh, a drumului de spiritualitate. În realitate o autentică viață spirituală creștină, un drum spre sfințenie, nu este altceva decât "viață după Duh", "a ne lăsa conduși de Duhul sfânt". La școala Duhului sfânt creștinii trebuie să învețe să fie inventivi, întreprinzători, curajoși, să învețe să riște, fără a rămâne paralizați în comportamente prefixate.

a. A-i face loc Duhului sfânt și a ne lăsa conduși de el: pentru a fi "sfinți așa cum Dumnezeu este sfânt", pentru a trăi în libertatea care ne-a fost dăruită, trebuie "să trăim după Duh", "să ne lăsăm conduși de Duhul sfânt", "să umblăm în Duh", "să aducem rod în Duhul". Acum, acest lucru, înainte de a fi o datorie și o acțiune sau o țintă de a noastră, este un har primit, este o prezență activă și misterioasă, este o realizare - chiar dacă incipientă - a Duhului sfânt în noi. Duhul sfânt nu este "ceva", ci este însăși viața lui Dumnezeu. Nu este rodul unei cuceriri omenești, ci împlinirea unei relații intime cu Dumnezeu, care ne constituie fii, creează reciprocitatea, adevărata comunicare vitală între Dumnezeu și noi, face să "locuiască" Dumnezeu în noi. Este ceea ce spun marii învățători atunci când insistă pe faptul de a ne lăsa conduși de "învățătorul interior", de a ne "dispune" rodniciei sale, de "a face să înflorească harul" care a fost semănat în noi. Este harul "sfințeniei înseși a lui Dumnezeu", a dreptății sale, a iubirii sale.

"Duhul sfânt precedă orice acțiune divină; toate acțiunile divine se împlinesc în noi prin el. Deci noi nu vom fi templu al Duhului sfânt atunci când vom fi transfigurați de perfecțiune, atunci când vom fi purificați de toată mizeria noastră, atunci când vom fi învățat să cădem în extaz sau vom cunoaște răpirile la al treilea cer. Suntem templul Duhului sfânt din momentul botezului nostru... O prezență preliminară, așadar, a Duhului sfânt în noi, care precedă toată istoria viețuirii noastre în Dumnezeu, care îi este rădăcina, fermentul misterios" (A. Ballestrero, Cred în Duhul sfânt, Piemme, 1998, p. 36). Acest lucru vrem să-l spunem atunci când afirmăm că suntem "templul Duhului sfânt": este principiul vital și sfânt al lui Dumnezeu care locuiește în noi, ca un motor operativ profund de adevărat.

b. O viață pusă în mișcare, plăsmuită de Duhul sfânt. Dacă omenitatea noastră devine, într-un anumit sens, întruparea sfințeniei lui Dumnezeu, împărtășire din sfințenia lui Dumnezeu, trebuie ca acest lucru să transpară, să se dezvăluie pe deplin. În mentalitate și în fapte, în opțiuni practice ca și în virtuțile teologale. Și exact acest lucru îl întâlnim la sfinți: acest lucru îl putem numi sfințenie creștină. Nu este vorba despre o suprapunere între prezența lui Dumnezeu și efortul omenesc voluntar și fanatic. Este vorba, mai degrabă despre o sinergie, de o colaborare, care se întemeiază pe protagonismul lui Dumnezeu, pe inițiativa sa, pe "sfințenia" sa dăruită nouă într-o manieră constitutivă, radicală, care ne face să existăm ca și "creștini". Fără Duhul sfânt noi nu l-am cunoaște nici pe Tatăl nici pe Fiul. Dar ei, Tatăl și Fiul, sunt aceia care ni-l trimit pe Duhul sfânt pentru a ne cuprinde într-o îmbrățișare vitală și sfântă. "Căci toți cei care sunt călăuziți de Duhul lui Dumnezeu sunt fiii lui Dumnezeu" (Rom 8,14), le amintește Paul romanilor.

Lumen gentium îi încredințează Duhului sfânt misiunea de a sfinți în continuu Biserica, de "a locui în ea". Dar adaugă și faptul că Duhul sfânt conduce Biserica spre întregul adevăr, o unifică în comuniune și în slujire, o înzestrează cu diferite daruri ierarhice și carismatice, cu care o conduce și o înfrumusețează cu roadele sale. Prin forța evangheliei face să întinerească Biserica, o reînnoiește continuu și o conduce la unirea perfectă cu Mirele ei (LG 4). Tradiției spirituale bazate desigur pe unele expresii biblice, i-a plăcut să se oprească asupra unor sectoare speciale. De exemplu se dă mare importanță "darurilor Duhului sfânt", dar și "carismelor Duhului sfânt", adesea punându-le în relație între ele și inserând și tema virtuților și a fericirilor. În substanță creștinul care atinge statura deplină a lui Cristos, sub conducerea Duhului sfânt, este ca atare atunci când strălucesc în el înțelepciunea și inteligența, evlavia și discernământul, tăria și bucuria, dar și pacea și comuniunea, libertatea și dreptatea, fidelitatea și adevărul.

c. Spiritualitatea întrupării. Duhul sfânt - și Dumnezeu însuși în sens general - s-a arătat mereu pasionat de istorie, și-a jucat impetuozitatea în a o face să înainteze, în a o transforma, în a trimite profeți care să o scuture în vederea bunurilor viitoare și globale. Carismele sale nu au fost dăruite pentru "a sta și a privi la cer" (cf. Fap 1,10), extaziați, ci pentru a duce noutatea evangheliei până la marginile pământului și în toate areopagurile istoriei (cf. Fap 17,16-34; 28,3-31). Împărăția care vine nu este compensația pentru cel care se simte "naufragiat" de speranțe împotmolite, ci este un dar fiilor oamenilor care-și exercită responsabilitatea lor.

Lui Dumnezeu îi place să se reveleze ca iubire-agape, plin de slăbiciune, gratuitate, slujire, milostivire. Iar Paul a insistat tocmai asupra acestor atitudini atunci când a spus să "umblăm după Duh". Ioan spune: "orice duh care îl mărturisește pe Isus Cristos venit în trup este de la Dumnezeu" (1In 4,2). Duhul care locuiește în inima bisericii, o învață să recunoască urmele lui Dumnezeu, așa cum spune Conciliul: Valorile ca: demnitatea umană, comuniunea frățească și libertatea, adică toate roadele bune ale naturii și ale strădaniei noastre, pe care le vom răspândi pe pământ în Duhul Domnului și după porunca lui, le vom regăsi apoi iarăși, însă purificate de orice prihană, luminate și transfigurate atunci când Cristos va oferi Tatălui "Împărăția veșnică și universală (GS 39).

d. Înțelepciunea crucii. "Umblați în duh și nu împliniți poftele trupului. Căci cei care sunt ai lui Cristos Isus și-au răstignit trupul împreună cu patimile și poftele" (Gal 5,16.24). Atunci sfințenia începe de la acest contrast, la acest nivel de luptă, de alegere a câmpului, de exercițiu (asceză). Este vorba despre o contradicție ce trebuie trăită în întreg spectrul valorilor și a vieții; este vorba despre acceptarea insuccesului, a încercării, a falimentului, conduși de "înțelepciunea crucii" (1Cor 1,17-31). "Inima nouă" (Ez 36,26), inima "străpunsă" de vestea lui Cristos cel înviat (cf. Fap. 2,37-38), este darul și efectul rănilor Celui răstignit. O spune Ioan Paul al II-lea în Dominum et vivificantem: "Isus lasă să treacă Duhul prin rănile trupului său înviat". Convertirea, schimbarea drumului, precum și lupta permanentă între dorințele trupului și cele ale Duhului sfânt, sunt mereu conduse, făcute autentice de către Duhul sfânt.

Yves Congar spune: "Din evanghelie, de la sf. Paul și prin experiența constantă a spiritualilor și a sfinților, harul este dat cu prețul unei participări la suferințele și la crucea lui Isus, inseparabile de învierea sa". De-a lungul vieții sale, Isus a înfruntat momentele decisive - cum ar fi ispitirile, alegerile, agonia - sub impulsul Duhului sfânt, așa cum îi place lui Luca să ne amintească

e. Comuniunea, fraternitatea, reconcilierea. Sf. Augustin spunea: "Vrei să știi dacă-l ai pe Duhul sfânt? Întreabă-ți lăuntrul tău cel mai secret: dacă există iubire în inima ta, îl ai pe Duhul sfânt". Cuvântul cheie pentru a umbla după Duh este iubirea. Duhul sfânt este plinătate de comuniune, de fraternitate, de reconciliere, de dialog și de pace. "Toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup" (1Cor 12,13). Lista dorințelor trupului manifestă o viață care absolutizează egoismul personal și refuză orice solidaritate. Lista "rodului Duhului" amintește clar un drum de comuniune și de fraternitate. Din izvorul agape, țâșnesc atitudinile virtuoase. Ele reprezintă linii directoare care fac din proiectul comuniunii o realitate robustă și creativă.

Paul vorbește despre bucurie și pace: este vorba despre acea pace interioară senină, care ne face purtătorii unei fericiri care contagiază, o bucurie care se propune drept primire și atenție suavă. Este o bucurie nu artificială ci pacifică, transparentă și totodată săracă și umilă. Urmează o deschidere spre raporturile cu ceilalți: răbdare, bunătate, bunăvoință, spune Paul. O spiritualitate de comuniune are nevoie de aceste atitudini ca să fie constructivă, pentru a se realiza în manieră eficace și nu doar în cuvinte, în relații reciproce. A ne lăsa conduși de Duhul astăzi implică simțirea provocărilor nedreptăților și a tensiunilor etnice, sociale și culturale, ca o interpelare a credinței noastre: pentru a ieși în evidență logica vieții și a speranței.

f. Libertate deschisă viitorului. Paul are o formulă foarte frumoasă: "Domnul este Duhul și unde este Duhul Domnului acolo este libertate" (2Cor 3,17). Și în acest text citim: "ați fost chemați la libertate" (v. 13; cf. v. 1). Nu există experiența mântuirii și a răscumpărării dacă nu există și darul libertății, dacă nu este însănătoșită și eliberată de frică libertatea noastră. Biserica trebuie să fie sacramentul acestei libertăți, păzitoarea unei libertăți care este slujire. Și totodată solidaritate subversivă cu toți aceia pe care egoismul, păcatul, dorințele trupului îi fac sclavi, umiliți, disperați.

Sfântul autentic, dacă este condus de Duhul sfânt nu este indiferent, ci trebuie să știe să interpreteze în mod autentic cele mai bune aspirații ale oamenilor, pentru a le conduce la plinătate în libertate. Va fi el însuși martor al libertății obținute cu un preț scump de Cristos, dacă se va arăta că imploră și slujește libertatea, în drum spre plinătatea libertății, gemând și suferind. Nu există viață în Duh dacă nu există viitor și speranță (cf. In 16,13).

3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră)

a. Duhul sfânt este dar și nu o cucerire, este însăși viața divină semănată în noi, care cere dezvoltare și corespundere. Duhul este principiu dinamic, care generează și alimentează fidelitatea noastră. Avem această viziune atunci când îl implorăm pe Duhul sfânt? Cerem ceva care ne este exterior, ce nu avem? Sau cerem să dea roadele sale darul pe care-l purtăm înlăuntrul nostru, ca însăși rădăcina noastră să înflorească?

b. Daruri, carisme, inspirații, roade ale Duhului: sunt termeni foarte în uz, chiar și în liturgie. Uneori pare că se face o piață, aproape un motiv de concurență și de opoziție. În schimb toate aceste "efecte" ale prezenței autentice a Duhului sunt orientate spre construirea comunității, spre fidelitatea sa creatoare, spre mărturia conform provocărilor timpurilor. Așa este și pentru noi? Sau ne mândrim și ne divizăm tocmai în baza carismelor și a inspirațiilor? Suntem capabili să punem în joc carismele pentru binele comun? Sau ne interesează numai acesta sau acel carismatic sau vizionar?

c. Dorințe și fapte ale trupului: Paul se oprește să facă o listă amplă, concluzionând cu afirmația că "cei care practică astfel de fapte nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu" (v. 21). Sunt obiceiuri rele și păgâne, sau impulsuri egoiste și vicioase, care distrug comuniunea și contrazic sfințenia trupului și a minții. Luăm în serios acest avertisment? Sau ne lăsăm duși de sentimente violente, de senzualitate și abuz al libertății?

d. Libertatea Bisericii, ca semn al unei adevărate prezențe a Duhului. Numai o Biserică ce favorizează, susține, acceptă libertatea matură și senină, poate fi credibilă atunci când vorbește despre mântuire ca eliberare și libertate, de mântuire ca libertate dăruită, ce trebuie exercitată în agape. Ne este frică de această libertate? Credem că poate duce la abuzuri, și de aceea este mai bine să o controlăm, mai bine să o suspectăm, mai bine să nu exagerăm? Este într-adevăr o libertate să fim ca și Cristos slujitori ai libertății, ai creșterii, ai comuniunii?

e. Să umblăm în Duh: este îndemnul cel mai des repetat de Paul. Și vrea să spună să trăim din blândețe și speranță, din solidaritate și autenticitate, din fidelitate și pace. Dar și să ducem o viață care să fie model de reconciliere, de profeție, de dreptate, explorând căi noi care duc la sosirea Împărăției. Este adevărat și pentru noi acest lucru? Viața noastră se desfășoară colecționând rituri, rugăciuni, devoțiuni, suspine? Sau știm să locuim în orizonturi mai vaste, știm să stăm în istorie ca profeți și martori?

f. Să ne rugăm în Duhul sfânt: "pentru că sunteți fii, Dumnezeu l-a trimis pe Duhul Fiului său în inimile noastre, care strigă: Abba, Tată!" (Gal 4,6), a spus mai înainte Paul. Duhul sfânt este artizanul celei mai autentice rugăciuni a noastre, pentru că este același care-l însuflețea pe Isus în colocviul său cu Tatăl. Rugăciunea creștinului înainte de a fi formule, timpi și atitudini, este ascultare și sete, este surpriză și încredințare, este răspuns la fascinația unei iubiri perene pe care cuvântul lui Dumnezeu ne-o revelează și ne-o amintește. Ne rugăm înainte de a-l asculta pe Dumnezeu? Știm să-l ascultăm pe el și să răspundem la ton, tonul său? Sau avem mereu cereri și plângeri de exprimat?

g. Numai cine ascultă ceea ce spune Duhul, știe să se roage: ascultând această istorie și această memorie - primind-o în inimă și ieșind din sine, conduși de Duhul sfânt - credincioșii se lasă implicați de către o prezență care alimentează și condiționează răspunsul. Răspunsul devine acceptarea unei identități construite de alții și de alt loc și făcută cunoscută de Duhul sfânt, dar și întrupată sub conducerea sa. Suntem convinși că nu există rugăciune fără ascultarea cuvântului? Fără tăcere și așteptare, fără memorie și speranță teologală? Fără reciprocitate și iubire dăruită în schimb, ale noastre sunt doar "rugăciuni", formule vagi și mecanice. Așa este într-adevăr pentru noi?

Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit.

4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua).

5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat

- Vino, Duh al profeției și fii lumină pentru minte și flacără arzătoare în inimă, alimentează în noi tăria, pentru că suntem fragili și confuzi, nu știm să perseverăm în libertatea pe care am primit-o.

- Vino, Duh al iubirii-agape, promis de Mântuitorul, revarsă cele șapte daruri ale tale, trezește în noi cuvântul de speranță și de comuniune, pentru că toate cuvintele noastre sunt slabe fără tine.

- Vino, Duh al sfințeniei, umple cu harul tău planurile și faptele noastre, ca să nu ne pierdem în atâtea scheme de sfințenie dobândită în delirul faptelor; fii tu sfințenia noastră.

- Vino, Duh al profeției, dezvăluie-ne tot adevărul și condu-ne spre orizonturi noi de mărturie și de eliberare, de autenticitate și de fidelitate, pentru ca să nu ne închidem în mici proiecte personale.

- Vino, Duh al înțelepciunii, descoperă-ne misterul lui Dumnezeu care iubește și reînnoiește istoria noastră cu milostivirea sa, și condu-ne pe noi toți spre o nouă fraternitate în dreptate și în solidaritate.

- Vino, Duhule mângâietor, și varsă pe rănile noastre balsamul iubirii tale, pentru ca să fim vindecați de fricile și de cicatricele vechilor greșeli, pentru a-l sluji cu o inimă nouă pe Dumnezeu Tatăl și pe frații noștri.

- Vino, Duhule Sfinte, maestru al rugăciunii, învață-ne să strigăm "Abba!" Tatălui cu o inimă de fii, vino în ajutorul slăbiciunii noastre și exprimă cu insistență în fața Tatălui dorințele cele mai autentice, tu care cunoști planurile lui Dumnezeu.

- Vino, Paracletule, tu ești Darul nupțial și izvor al oricărui bine, dă înțelegere perenă și bucurie perfectă Bisericii lui Cristos care înaintează în această istorie și te invocă cu încredere.

6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat