|
Lectio divina pentru una dintre săptămânile de peste an (I) Iată-mă, trimite-mă pe mine! (Is 6,1-8) Atunci când vrem să facem lectio divina în grup trebuie să ne pregătim în mod adecvat. Concret: - să stabilim cu grijă timpul și locul cel mai potrivit persoanelor care participă pentru a favoriza reculegerea; - textul să fie ales dinainte, făcut cunoscut și adaptat culturii și spiritualității grupului; Ce spune textul în sine? Ce-mi spune mie, ce ne spune nouă? Ce mă face acest text să-i spun lui Dumnezeu? - nu este un studiu biblic: citim, recitim, rumegăm cuvântul, și ascultăm ce vrea să ne spună; - cineva din grup să se ocupe de pregătirea unui comentariu exegetic cel puțin esențial și să conducă desfășurarea în diferitele faze; - toți să aibă aceeași traducere a textului; - pregătirea locului: o icoană, o biblie mai mare, o lumânare, flori, uneori un fond muzical, scaunele așezate în cerc; - cel care conduce stabilește forma de început, trecerea de la o fază la alta, încheierea (să dureze 40-60 de minute); - scopul principal nu este de a interpreta Biblia, nici de a cunoaște conținutul Cărții sfinte, de a ne mări cunoștințele, de a afla lucruri extraordinare, ci de a descoperi, ajutați de cuvântul scris, cuvântul viu pe care Dumnezeu îl pronunță azi în viața fiecăruia dintre noi. Fragmentul din Isaia este scena misterioasă și grandioasă a vocației sale în contextul unei mari liturgii la templu. Este foarte interesantă transformarea interioară pe care o trăiește tânărul profet. Din acest motiv, este un text bogat din punctul de vedere al dinamicii teologice, al imaginii sugestive, dar și al reacției psihologice a profetului. Este important ca în cadrul unei lectio divina să ne familiarizăm cu un fragment profetic: ținând cont de faptul că limbajul profeților este mult diferit de cel exortativ al evangheliilor sau al argumentelor și demonstrațiilor din textele pauline. Înainte de toate, să-l invocăm împreună pe Duhul Sfânt ca să putem înțelege bine bogăția acestei experiențe și să știm să o aplicăm în viața și experiențele noastre. Rugăciunea de început: invocarea Duhului sfânt 1. Lectio: Să citim cuvântul (Is 6,1-8): lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. Rezultă limpede de la o primă citire că suntem în prezența unui moment solemn, a unei liturgii în templu, care pentru tânărul profet devine ocazie pentru ceva mai mare. Este momentul unui fel de extaz: el își vede propria nevrednicie, dar înțelege în același timp că este obiectul unei "chemări", al unei "consacrări" care îi lasă un semn de neșters. Este o relatare autobiografică păstrată în cercul discipolilor săi. Este dramatizarea investiturii profetice din care reiese bine contrastul dintre transcendența lui Dumnezeu și fragilitatea omenească. 1. Să vedem mai întâi textul și o posibilă subdiviziune: - vv. 1-4: conțin o scena măreață, o liturgie solemnă care se transformă într-un fel de extaz. Se pot distinge vv. 2-3 care descriu prezența și acțiunea serafimilor. În schimb, versetele 1 și 4 trimit la scena din templu; - vv. 5-7: condensează reacția "vizionarului": mai întâi avem frica din cauza simțului păcatului și al incapacității să vorbească despre Dumnezeu; apoi avem purificarea buzelor, care indică întreaga persoană, cu cărbunele aprins. - v. 8: constituie dialogul vocației; explicarea a ceea ce înainte era doar implicit: consacrarea este în vederea misiunii. Întreaga scena tinde spre acest binom: chemare/răspuns. 2. Câteva expresii merită subliniate: - în anul morții regelui Osia: suntem în jurul anului 740 î.C., cu vreo 20 de ani înainte ca imperiul de nord să cadă și locuitorii săi să fie deportați. Se degradează întreaga situație: poporul se îndepărtează de Dumnezeu, doar un mic rest ("o seminție sfântă") va rămâne în viață, în fidelitate; - tronul înalt și măreț - poalele mantiei lui umpleau pământul: sunt expresii îi indică transcendența în ciuda măreției templului poalele mantiei lui îi acoperă, adică îi este cu mult superior. Tronul său înalt, pământul plin de mărirea sa sunt elemente care arată imensitatea lui Dumnezeu în contrast cu micimea profetului; - serafimii: numele înseamnă "cel care arde"; Isaia este singurul autor care amintește aceste ființe cu chip "uman" (face aluzii la trupul lor), în slujba lui Dumnezeu; nu-l pot "privi" pe Dumnezeu în față. Din acest motiv, își acoperă chipurile și trupul din respect față de maiestatea sa; - templul: amintit în diferite forme: ușorii ușilor; fumul care îl umple; altarul cu cărbuni aprinși; serafimii care zboară; voci care răsună puternic. Un ambient sacru, o celebrare comună care se transformă într-o viziune, în ceva mult mai misterios. O nouă dimensiune psihologică și rituală care zguduie conștiința și indică un nou proiect (itinerar) existențial. - sfânt, sfânt, sfânt: este proclamarea sfințeniei lui Dumnezeu. Aclamație pe care a preluat-o și liturgia creștină și proclamă deseori. Nu înseamnă o "sfințenie" înțeleasă ca "absență a păcatului", ci ca plinătate de viață, de fidelitate, de prezență milostivă și regeneratoare pe pământ. Să notăm zguduirea porților și norul de fum: indicii tipice ale teofaniilor. 3. Contextul ne ajută să înțelegem mai bine acest fragment. Nu este ușor de înțeles de ce această viziune care ar trebui să deschidă cartea se găsește aici, în acest loc, în capitolul 6. Textul profetului Isaia are o istorie complexă la care au lucrat mai multe mâini, și, oricum, această viziune este bine legată cu următoarele două capitole care și ele sunt autobiografice. Capitolele 6-12 se mai numesc și "cartea lui Emanuel" întrucât aici găsim profeția despre nașterea unui copil din fecioară (cf. Is 7,10-17). Suntem în prima fază a activități profetice a profetului Isaia, în perioada războiului siro-efraimit (din 740 î.C.) și apoi până la invazia lui Senaherib (701 î.C.), dar și cu fragmente mult posterioare. Concepția despre Dumnezeu care apare în acest fragment este comună întregului text din Isaia: o concepție sublimă despre Dumnezeu (Isaia îl numește "sfântul lui Israel"), de sfințenie absolută, putere imensă, glorie universală, care conduce popoarele cum vrea, dar este totodată aproape, milostiv, fidel. Omul este ființa slabă, întinată, în fața lui Dumnezeu tremură, se simte nedemnă, păcătoasă. Se proclamă din nou cuvântul. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu) Să încercăm acum să coborâm mai în profunzime pentru a înțelege sensul teologic și vital al vocației lui Isaia, a acestei manifestări misterioase a lui Dumnezeu în templu și în conștiința slujitorului său, a tânărului Isaia. 1. Scena este dominată de măreția lui Dumnezeu, de măreția sa, de prezența serafimilor, de proclamarea solemnă, de diferitele semne ale transcendenței lui Dumnezeu (zguduirea, norul, glasul). Suntem, evident, într-o liturgie, într-un moment de cult la templu, la care participă și acest tânăr. Ceea ce era un simplu rit, se transformă, devine contextul dilatat al prezenței lui Dumnezeu în istoria lui Isaia și a întregului popor: Dumnezeu este prezent cu maiestatea sa, el depășește cu mult templul, umple pământul, este splendoare de sfințenie. Tânărul este ca răpit într-un extaz: vede ca și cum ar fi în afara sa, se lasă răpit de momentul liturgic și trece într-o altă dimensiune. Nu se limitează la celebrarea corectă a ceremoniei: se lasă atât de implicat încât vede " dincolo", intră în misterul prezenței lui Dumnezeu. Îl simte realmente viu în mijlocul poporului său, mult mai mare și glorios decât gesturile umane care îl proclamă. Se lasă transportat de frumusețea ritului pentru a merge dincolo de el: pentru o întâlnire personală cu cel care este onorat și celebrat. Pentru a recunoaște prezent în istoria sa și a poporului ca interpelare, ca judecată, ca proiect trăit și acceptat. 2. Implicare personală. Senzația a ceva divin și misterios este trăită ca o interpelare personală. De fapt, relatarea este plină de verbe la persoana I: am văzut, am spus, am auzit, am răspuns. El se simte implicat în mod direct, se simte judecat și așezat în fața adevărului propriei ființe. În fața lui Dumnezeu, nu se limitează să-i privească gloria: se lasă angajat, implicat, se măsoară și se recunoaște. Și acest lucru îl conduce la vederea contrastului existent între sfințenia lui Dumnezeu și propria fragilitate, mai mult, să se simtă parte a unei fragilități mult mai ample: "în mijlocul unui popor cu buze pângărite" (v. 5). Întâlnirea sa este reală și în același timp solidară. Știe că aparține unui popor infidel care pronunță în zadar numele Domnului, car în zadar își proclamă fidelitatea dacă apoi nu o dovedește prin faptele sale. Această legătură dintre propria nevrednicie și cea a poporului este un element foarte important în misiunea profeților. Ei sunt chemați nu doar să vorbească în numele lui Dumnezeu, să spună un cuvânt tare și curajos, de judecată și denunțare. Ei sunt autentici când nu se rup de poporul propriu; se simt solidari chiar și cu păcatul, cu infidelitatea proprii. Și de aceea aduc în fața lui Dumnezeu mărturisirea păcatului tuturor ca și cum ar fi propriu. 3. Nevrednicie și purificare. Putem observa bine în text un proces de maturizare a credinței și a propriei participări la planurile lui Dumnezeu. Tânărul profet este întru-totul fascinat de solemnitatea ritului, încât aproape vede transformat norul de tămâie într-o mare mantie a lui Dumnezeu care învăluie totul. Totul se animă: cântăreții și slujitorii din templu devin misterioșii slujitori cerești (serafimii) care servesc în fața tronului și proclamă măreția și sfințenia Domnului. Vibrează întreg edificiul de vocea lui Dumnezeu: cuvântul său zguduie totul, nu poate să fie auzită fără a te simți tulburat, pus în discuție. Manifestării lui Dumnezeu în corespunde reacția profetului: își recunoaște propria distanță față de sfințenia lui Dumnezeu, dar și privilegiul de a fi fost în prezența sa fără să moară. La mărturisirea propriei nevrednicii îi corespunde gestul serafimului: purifică gura lui Isaia cu un cărbune aprins, luat de pe altarul mirodeniilor. Este vorba de o purificare în mod limpede rituală, cum putem deduce din cuvintele fărădelege, iertare, păcat. Cu acest sacrificiu expiatoriu, întreaga sa persoană devine instrument apt pentru slujire. Nu doar buzele, ci întreaga-i persoană este sintonizată cu planurile lui Dumnezeu; mai întâi el percepe o chemare pe care nu o poate refuza. A devenit mai atent, mai disponibil, gata să slujească gloria și sfințenia lui Dumnezeu în mijlocul poporului. 4. Purifica în vederea misiunii. Astfel se ajunge la culme, la adevăratul scop al acestei manifestări, al acestei experiențe profunde, extatice și răvășitoare: purificarea devine sigiliul pentru misiune, implică o slujire de purtător de cuvânt, de denunț și anunț. Aceasta nu se face doar cu buzele, ci cu întreaga ființă, cu o conștiință și un curaj maxim. A trecut prin fascinația unei scene grandioase; s-a simțit pus în discuție în propria-i fragilitate trăită împreună cu tot poporul; a fost transformat de gestul serafimului. Acum are puterea, susținerea să accepte o misiune. Nu s-a închis în grija unei perfecțiuni verticale, a unei sfințenii care fuge de istorie și de responsabilități. Purificarea este un dar făcut lui, dar este semănat și în istoria poporului său. Și acum trebuie să o transforme în slujire, în prezență curajoasă, în rezistență pasivă și activă în mijlocul unui popor încăpățânat și dificil. Faptul că a avut parte de un har așa de mare nu devine un pretext pentru "a se păstra imun", ci izvorul unei noi responsabilități, unui nou rol în mijlocul poporului. Dumnezeul pe care l-a contemplat, care l-a purificat și l-a eliberat de sentimentul de inferioritate acum trebuie slujit cu cuvântul și viața, fără a se descuraja din cauza rezistențelor și obstacolelor care vor apărea. 5. Orizont de eșec. Generozitatea unui răspuns prompt, fără tatonări - a se vedea în schimb greutatea acceptării chemării în viața lui Moise (cf. Ex 4,10-12) sau a lui Ieremia (cf. 1,6), depresia lui Ilie (1Rg 19,4) - nu garantează o misiune fără obstacole; dimpotrivă, glasul îl anunță că poporul nu va asculta, nu va vrea nici să înțeleagă, nici să-și schimbe viața. Și această încăpățânare și împietrire a inimii vor crea o situație dezastruoasă. Se va salva doar un "rest", o "seminție sfântă": poporul decimat și deportat va putea renaște mulțumită fidelității unei minorități: ea va fi începutul noului popor. Nu avem doar pesimism, ci și o urmă de speranță, dar cu aceasta nu se îndepărtează sentimentul de durere și eșec în fața misiunii. Avem invitația la a privi dincolo, la a vedea istoria în mâna lui Dumnezeu care poată să scoată noutăți chiar și dintr-un context dezastruos, falimentar. Chiar și pentru profet este dur acest orizont de faliment, și se întreabă: "până când, Doamne?" (Is 6,11). Principiul călăuzitor va fi anunțat câteva versete mai încolo: "dacă nu veți crede, nu veți trăi" (Is 7,9; cf. Is 28,16; 30, 15). "Obiectul pe care trebuia să se bazeze credința nu exista încă pentru contemporanii lui Isaia: el era în viitor...Isaia cerea contemporanilor săi să-și sprijine existența pe o acțiune viitoare a lui Dumnezeu. Dacă ei ar fi reușit să-și găsească refugiul în viitorul act mântuitor al lui Dumnezeu, ei ar fi fost salvați" (G. von Rad). Credința pe care profetul o cerea e aceeași care este cerută lui: o încredere absolută în Dumnezeu, dincolo de aparențele și falimentele evidente. 6. Multe alte exemple. Putem completa aprofundarea amintind multe texte paralele îndeosebi referitoare la misiunea cu falimentele sale și provocările pe care trebuie să le înfrunte. Să ne gândim la Moise (Ex 3,1-4,17) și la obiecțiile sale referitoare la primirea din partea israeliților și ostilitatea faraonului. Moise era realist și practic și a văzut bine: dar mai ales nu mai avea chef să riște pentru poporul său. În contact cu hotărârea lui Dumnezeu acceptă și, după multe eforturi, ajunge să se identifice cu destinul poporului său (cf. Ex 32,32), și să îl iubească pe Dumnezeu cu o prietenie adevărată (cf. Ex 33,17-23). Să ne gândim la Abraham: așteptarea îndelungată a unui fiu care se părea că nu va mai veni, îl făcu trist și nervos. Din nevoie de descendență va avea un copil cu Agar, lucru ce va procura o mulțime de necazuri, atât pentru sine cât și pentru ea și fiul ei (cf. Gen 21, 8-14). Încrederea sa în Dumnezeu este împinsă până la extrem când i se cere să-și sacrifice propriul fiu pe muntele Moria (cf. Gen 22,2). Tocmai din acest motiv va fi proclamat "părintele nostru în credință" fiindcă a crezut împotriva oricărei speranțe. Să ne mai gândim la truda altor profeți: de la Ilie la Ieremia, de la Iona la Daniel și până la Ioan Botezătorul. Fiecare dintre ei a trecut prin momente dificile, prin depresii și mari deziluzii. Fidelitatea lui Dumnezeu pe care o proclamau au suferit-o dinăuntru, au trăit-o cu mare dificultate. Au fost ei înșiși încercați în credință, i-au purtat și neliniștile. În sfârșit, creștinii s-au găsit într-o situație asemănătoare, respinși de coreligionarii lor, pe lângă care trebuiau să găsească înțelegere și primire. A fost traumatic pentru primele generații să se desprindă de comunitatea ebraică și chiar să fie respinși; din această cauză, însuși sfântul Paul va suferi mult, și poate fi considerat un caz emblematic (cf. Rom 10,8-17). 3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) 1. Tânărul Isaia își începe experiența cu entuziasm și stupoare, este fascinat de scena măreață la care asistă. O descrie cu limbajul tipic teofaniilor: adică își face propriu limbajul tradițional pentru o experiență cu totul intimă și personală. Această descriere arată familiaritatea cu limbajul biblic tradițional, arată că se simte moștenitor în cadrul unei astfel de tradiții. Ne învață să nu căutăm extravaganțe spirituale, să ne simțim familiari cu limbajul comun, cu percepția religioasă deja trăită de poporul nostru, să iubim tradiția. Nu un Dumnezeu "în afara schemelor", poate ciudat și nemaiauzit, ci noi suntem chemați la un nou anotimp de viață: să ne punem în joc pentru o nouă misiune. 2. Când Dumnezeu se apropie, tânărul Isaia este cuprins de teamă, îl copleșește frica, spaima. Se simte pierdut, deoarece este cu totul concentrat asupra nevredniciei proprii. Și noi putem încerca astfel de sentimente: și am abandonat orice plan cuprinși de depresie? Sau am reacționat cu atitudini dure și puțin respectuoase față de ceilalți? Nu am trăit limita noastră cu seninătate și încredere, ci l-am văzut pe Dumnezeu ca un controlor sever? Și astfel Dumnezeu nu a putut să ne elibereze. Ne-am închis în noi înșine, fără a ne deschide harului său care eliberează și purifică? 3. Purificarea care îi este aplicată lui Isaia se realizează într-un context pe care l-am putea numi "proces": se trece de la stupoarea în fața maiestății lui Dumnezeu în templu la senzația propriei nevrednicii care paralizează și înspăimântă, la intuiția că totuși l-am văzut pe Dumnezeu fără "să mor". În sfârșit, purificarea cu cărbunii aprinși: adică printr-o mediere materială car însă introduce într-o nouă relație cu Dumnezeu. De aici derivă o nouă disponibilitate generoasă aproape entuziastă. Știm să avem răbdarea acestor treceri? Știm să recunoaștem "medierile" pe care Dumnezeu le pune în act pentru a ne reînnoi, purifica, a ne reda încrederea? 4. Una din valorile cele mai înalte ale mărturiei lui Isaia este solidaritatea sa cu poporul: "Locuiesc în mijlocul unui popor cu buze pângărite" (v. 5). El își recunoaște propria responsabilitate, dar știe că aparține unei istorii colective, încărcată de păcat. Această solidaritate îl face capabil să accepte o misiune deloc ușoară, să meargă împotriva curentului. Nu doar pentru că Dumnezeu îl susține, dar și pentru că se simte parte din popor, nu se rupe de tragedia și păcatele lui. Este la fel și pentru noi? Ne simțim legați de istoria poporului nostru, de infidelitățile și păcatele lui? Sau judecăm ca și cum am fi în afara lui, retrăgându-ne din sânul lui? Le simțim ca și cum ar fi ale noastre nelegiuirea și speranța, istoria trecută și cea actuală? 5. Experiența "mistică" pe care tânărul Isaia o trăiește îl maturizează în vederea misiunii. Este ca o premisă la o nouă conștiință: aceea de a accepta un plan al lui Dumnezeu în propria sa viață. Nu va fi o misiune ușoară, nici bine primită. Și pentru noi este așa? Dialogul nostru intens cu Dumnezeu este în vederea împlinirii voinței sale, să ieșim la rampă cu hotărâre, să parcurgem căi chiar riscante? Sau vrem să-l întâlnim pe Dumnezeu în experiențe "amețitoare", pe gustul nostru, dar fără să percepem în aceasta o chemare sau o trimitere în misiune? Ne place un Dumnezeu care nu ne deranjează, care nu ne cere prea multe lucruri, care ne învăluie cu harul său și cu daruri "speciale", dar nu ne face martorii săi în mijlocul riscurilor? Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit 4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua). 5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat - Doamne, fiecare om înaintea ta este pus în adevărul ființei sale, lumina sfințeniei tale îi luminează fragilitatea. Fă ca nici un om să nu rămână strivit de sensul păcatului; dă-le curajul să se așeze în prezența ta fără să se deprime, fără să se refugieze în minciună și ipocrizie, să nu se exalte. - Doamne, deseori suntem prea preocupați să cucerim o sfințenie verticală, aproape fugind din istorie, uitând că purificarea este un dar pur gratuit al libertății tale; fă-ne conștienți că mântuirea este pentru toți, că fiecare are ceva de schimbat, dar și ceva de dat și primit: fă-ne artizanii unei comuniuni adevărate. - Doar solidaritatea cu poporul său îl ajută pe Isaia să accepte o misiune atât de angajantă; nu se rupe de tragedia neamului său, se simte "în mijlocul" poporului său. Doamne, fă-ne atenți și solidari cu toți cei care în viața de zi cu zi trec pe lângă noi și, în tăcere, nutresc dorința de a se simți însoțiți pe drumul vieții și al speranței. În vocația lui Isaia, liturgia "se transformă" în extaz. Semnele exterioare sunt medierea vizibilă care introduce într-un mister care depășește orice om. Doamne, dă-ne dorința să celebrăm cu grijă misterul tău, evitând orice formă grosolană de obișnuință; dă-ne mereu conștiința că a fi în prezenta ta în rugăciune înseamnă și să ne cufundăm în frumusețea ta dumnezeiască. 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-L recunoaștem în istorie Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |