|
Cateheze biblice: "Moise și exodul" Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a cincea temă: "Patriarhii", pentru duminică, 16 aprilie 2006. * * * Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 5 Moise și exodul Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. După moartea patriarhului Iacob, cei doisprezece fii ai săi rămân în Egipt, în ținutul Goșen. Se scurg sute de ani. Biblia nu menționează nici un eveniment din această foarte lungă perioadă de timp, ca și cum nimic important nu s-ar fi petrecut în aceste secole. Cartea Exodului reia istoria lăsată suspendată în Geneză și-i aduce în scenă pe cei doisprezece fii ai lui Iacob. Dar cei doisprezece nu mai sunt acum o familie, ci au devenit un popor. Promisiunea descendenței numeroase, pe care Dumnezeu o făcuse lui Abraham, începe să se îndeplinească. Evreii au ajuns un popor mare, dar ei vor rămâne pentru totdeauna în Egipt? Începutul cărții Exodului semnalează o schimbare importantă care are loc în Egipt. Pe tronul Egiptului ajunge un nou faraon, care nu-l cunoscuse pe Iosif. Câtă vreme Iosif rămăsese în memoria faraonilor Egiptului, fii lui Israel se bucuraseră de prosperitate, dar "necunoașterea" noului faraon se va dovedi periculoasă pentru poporul ales. Îngrijorat de creșterea poporului lui Israel, faraonul supune poporul unei grele asupriri. Egiptul nu mai este acum locul de refugiu pentru evrei ci "casa sclaviei". Faraonul dă un decret infanticid: toți copiii de parte bărbătească trebuie să fie aruncați în apele Nilului. În acest context se naște Moise cel care va conduce poporul lui Israel din "casa sclaviei" la libertate. Moise, adoptat de fiica faraonului, va crește în ambientul curții și va primi o educație egipteană. Ajuns la maturitate, Moise realizează suferința poporului său și ucide un egiptean. Apoi ia calea exilului, ajungând în ținutul Madian, unde își va găsi refugiu lângă un lider religios, Ietro, care i-o dă pe fiica sa Sefora ca soție. Dar Moise este departe de a-și fi găsit sensul vieții. În faimosul episod despre tufișul arzând este povestită chemarea lui Moise. El este trimis de Dumnezeu să elibereze poporul din sclavia Egiptului. Va urma o confruntare puternică între Faraon și YHWH care se va încheia cu extraordinarul miracol al trecerii Mării Roșii. În Ex 15 poporul intonează "Cântarea Mării" (Shir HaYam), un imn de slavă adus lui Dumnezeu care "a aruncat în mare caii și călăreții" faraonului (cf. Ex 15,21). 1. Moise, profetul Domnului Una dintre cele mai importante figuri ale istoriei israelite poartă un nume egiptean: "Moșeh" înseamnă "copil" sau "fiu" și se regăsește în numele unor personalități egiptene precum Ah-mose, Tut-mose, Ra-m'ses etc. Dar Moise are o origine semită. Hagiograful povestește viața și numele lui Moise în istoria salvării copilului de la moartea prin înec și leagă numele personajului de această istorie (vezi Ex 2,1-10). Nu cunoaștem multe lucruri despre viața lui Moise. Știm că el cunoștea bine peninsula Sinai, ceea ce presupune că a stat mai mult timp acolo (cf. Ex 2,15-22). Moise ajunge acolo după incidentul cu moartea egipteanului (cf. Ex 2,11-14). În această perioadă Moise își află chemarea în episodul tufișului arzând (Ex 3). Moise devine marele legislator. Autorii evrei din antichitate au subliniat inteligența și curajul lui Moise care își călăuzește poporul. În mediile populare a fost cultivată imaginea unui Moise care știe să facă lucruri prodigioase și care intră în conflict cu vrăjitorii lui Faraon. Figura lui Moise atinge cea mai frumoasă și măreață expresie în opera lui Filon din Alexandria, Viața lui Moise. Aceasta se înscrie în tradiția religioasă a Israelului așa cum rezultă din textele biblice Sir 45,1-5 și Înț 10,15-11,4. Lui Moise i se atribuie rolul central de profet inspirat. Cel mai elocvent portret biblic al lui Moise se găsește la sfârșitul cărții Deuteronomului, un text care constituie și concluzia întregului Pentateuh: Și nu s-a mai ridicat în Israel profet ca Moise, pe care Domnul să-l fi cunoscut față către față, în toate semnele și minunile pe care Domnul l-a trimis să le facă în țara Egiptului împotriva lui Faraon, a supușilor lui și a întregii lui țări, precum și prin toate semnele înfricoșătoare pe care le-a făcut Moise cu braț puternic în fața întregului Israel (Dt 34,10-12). Textul conține esențial trei afirmații: (1) Moise este cel mai mare dintre toți profeții. (2) Motivul acestei superiorități vine din faptul că Moise în cunoștea pe Dumnezeu față către față. Comunicarea era directă, fără intermediari. (3) Evenimentul fundamental al istoriei Israelului este exodul. Pe tot parcursul peregrinării prin pustiu Moise va fi mijlocitorul dintre Dumnezeu și poporul lui Israel. El va conduce poporul până la frontierele țării promise, dar nu va intra în țara promisă. Biblia este destul de reticentă asupra acestui aspect, deși oferă o explicație vagă în Num 20. Înainte de a muri, Moise urcă pe muntele Nebo de unde contemplă țara promisă. Acolo va muri. Moartea sa este înconjurată de o aură de mister, Dumnezeu însuși îngropându-l, după afirmația Sfintei Scripturi (Dt 34,6). Mormântul lui Moise va rămâne necunoscut. 2. Exodul, eveniment central în istoria Israelului Am evocat deja acel credo rostit de Iosua în momentul în care Israelul ajunge în posesia țării promise: 3 Eu l-am luat pe tatăl vostru Abraham din cealaltă parte a Râului și l-am purtat prin toată țara Canaanului; i-am înmulțit sămânța,... și fiii lui au coborât în Egipt. 5 I-am trimis pe Moise și pe Aron și am lovit Egiptul cu minunile pe care le-am făcut în mijlocul lui; apoi v-am scos afară din el. 6 I-am scos pe părinții voștri din Egipt și ați ajuns la mare. Egiptenii i-au urmărit pe părinții voștri până la marea Roșie cu care și călăreți. Și Domnul a pus întuneric între voi și Egipteni, a adus marea înapoi peste ei și i-a acoperit. Și ați rămas multă vreme în pustie...11 Ați trecut Iordanul, și ați ajuns la Ierihon...13 V-am dat o țară pe care n-o munciserăți, cetăți pe care nu le zidiserăți, dar pe care le locuiți, vii și măslini pe care nu-i sădiserăți, dar care vă slujesc ca hrană (Ios 24,3-13). Această profesiune de credință, pusă în gura lui Iosua, poate fi considerată "miniatura esențială a întregului Pentateuh" (G. Ravasi), articulată în jurul a trei evenimente centrale: chemarea patriarhilor la credință, marele dar al libertății în epopeea exodului și semnul minunat al țării promise în care Israelul va trăi istoria sa. În viziunea Bibliei ebraice, evenimentul fundamental al istoriei Israelului este exodul care are loc în noaptea Paștelui (Pesah). La Marea Roșie, YHWH va săvârși un miracol uimitor, despărțind apele, iar israeliții vor porni prin mijlocul apei despărțite urmăriți îndeaproape de egipteni. Când Israelul este în siguranță, YHWH face ca apele să se întoarcă înecând armata faraonului. Victoria nu aparține Israelului, ci lui YHWH. Această victorie arată că el este superior tuturor zeilor, stăpânind peste cer, pământ și adâncuri. Poporul lui Israel va apărea ca o armată glorioasă, dar gloria lui Israel se datorează faptului că însuși Domnul îl conduce. Egiptenii ajung să cunoască puterea lui YHWH iar israeliții se tem de YHWH și cred în el și în Moise, slujitorul său. Israeliții nu au fost salvați din sclavia Egiptului pentru că au crezut în YHWH, dar cred în YHWH pentru că au fost salvați. Cartea Exodului ajunge la un punct culminant în 15,21, unde Israelul exaltă de bucurie pe malul Mării Roșii după minunata eliberare: Cântați Domnului, căci și-a arătat măreția; a aruncat în mare cal și călăreț. Dar Cântarea Mării amintește că ținta spre care se îndreaptă Israelul nu este pustiul. Trecerea mării pune capăt sclaviei fizice a Israelului, dar în același timp inaugurează o perioadă de încercări, care va atinge o culme la Muntele Sinai, unde poporul este constituit social și politic ca o națiune puternică. Israelul își va atinge țelul spre care se îndreaptă abia în timpul lui Iosua, când, organizat ca o armată disciplinată, va trece Iordanul pentru a intra în posesia țării promise. Într-o viziune teologică de ansamblu, eliberarea poporului din "casa sclaviei" devine cea mai mare faptă a lui Dumnezeu. În exod se manifestă puterea divină și asta va caracteriza întreg spiritul religios al Israelului. Grupul fugarilor va deveni un popor. Israelul nu va uita niciodată această minunată salvare (Ex 13,3). În experiența exodului Israelul află că Dumnezeu este YHWH, "Cel Ce Este". S-a pus astfel baza pentru experiența și credința mileniilor care vor urma. Cartea Exodului este de o valoare teologică extraordinară prin intuițiile fundamentale pe care le conține. Găsim aici fundamentarea credinței israelite într-un singur Dumnezeu (Ex 20,2-3), credință preluată de întreaga creștinătate. Tot aici avem ideea de alianță sau legământ care va defini raporturile dintre Dumnezeu și poporul sfânt în ciuda numeroaselor încălcări ale alianței. Sărbătoarea Paștelui, ca un memorial al evenimentelor salvatoare ale lui Dumnezeu, este pentru creștini imaginea noului Paște prin care Cristos ne eliberează de puterea morții și a păcatului. Evanghelia lui Matei face referință des la această carte, prezentând Biserica drept noul Israel și pe Isus ca noul Moise. Isus, noul legislator, proclamă legea cea nouă pe munte (Mt 5-7) precum odinioară Moise pe muntele Sinai (Ex 24,3-8). Bucuria exodului devine o celebrare a acțiunii divine în evenimentele umane. Dumnezeu este Domnul suprem al universului: Domnul este un războinic viteaz: Numele lui este Domnul (Ex 15,3). El intervine în favoarea oprimaților; cu "dreapta sa puternică" el eliberează poporul din sclavie și-i oferă marele dar al libertății.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |