|
Cateheze biblice: "Patriarhii" Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a patra temă: "Patriarhii", pentru duminică, 19 martie 2006. * * * Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 4 Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. Patriarhii Tema de astăzi abordează partea a doua cărții Genezei, respectiv capitolele 12-50. Dacă în prima parte a Genezei protagonistul era Adam iar Biblia se interesa de istoria tuturor popoarelor lumii, începând cu capitolul 12, cartea Genezei restrânge mult perspectiva și se concentrează asupra originilor unui singur popor, poporul ales. Istoria acestui popor începe cu Abraham care va deveni părintele poporului lui Israel. Aceste capitole ale Genezei evocă lumea Orientului Mijlociu antic din mileniul al doilea î.C. Parcurgând aceste istorii, descoperim modul misterios de a acționa al lui Dumnezeu și misterioasele sale alegeri. Atunci când vorbim de patriarhi, ne referim la cele trei mari personaje, Abraham, Isaac și Iacob, dar și la cei doisprezece fii ai lui Iacob care devin părinții celor douăsprezece triburi ale lui Israel. Ne oprim în mod deosebit asupra istoriei lui Abraham, Isaac și Iacob, cărora cartea Genezei le acordă un spațiu amplu în istorisire sale. 1. Abraham, tatăl unei mulțimi de popoare Potrivit Genezei, poporul lui Israel începe cu chemarea adresată unei singur om, Abraham. Abraham este "alesul" prin excelență, este cel binecuvântat și prin care vor fi binecuvântate popoarele. Între anii 1922 și 1934 englezul Leonard Woolley a scos la lumină din pulberea pământului, în preajma fluviului Eufrat, în actualul Iraq meridional, splendidul oraș Ur, patria lui Abraham. Pe fondul acelui centru mesopotamian cartea Genezei plasează vocația patriarhului: Domnul i-a zis lui Abram: "Ieși din țara ta și din neamul tău și din casa tatălui tău și vino în țara pe care ți-o voi arăta. Voi face din tine un popor mare, te voi binecuvânta și voi face mare numele tău; și vei fi o binecuvântare" (Gen 12,1-2). În capitolele următoare Geneza povestește cum Abraham își lasă patria și merge spre țara Canaanului. Această plecare a lui Abraham ar fi putut avea loc în epoca faimosului Hammurabi (sec. XVIII î.C.), dar nu avem datele necesare pentru a afirma cu certitudine acest lucru. Dar nu datarea contează, ci sensul religios al istoriei lui Abraham și a familiei sale. În cuvântul pe care Dumnezeu îl adresează patriarhului se disting două promisiuni: descendența numeroasă și țara. Tema "țării promise" este un concept cheie în toată Biblia ebraică. La mai multe secole după Abraham, când fiii lui Israel vor intra în posesia țării promise, Iosua, conducătorul israeliților va recita în fața poporului un fel de credo, o profesiune de credință centrată pe o narațiune istorico-religioasă: 3 Eu l-am luat pe tatăl vostru Abraham din cealaltă parte a Râului și l-am purtat prin toată țara Canaanului; i-am înmulțit sămânța,... 13 V-am dat o țară pe care n-o munciserăți, cetăți pe care nu le zidiserăți, dar pe care le locuiți, vii și măslini pe care nu-i sădiserăți, dar care vă slujesc ca hrană (Ios 24,3-13). Astfel "țara" este darul pe care Dumnezeu l-a făcut poporului său așa cum îi promisese lui Abraham. A doua mare promisiune pe care Dumnezeu o face lui Abraham este descendența numeroasă: Voi face din tine un popor mare (Gen 12,2). Mai târziu, când Abraham se va plânge Domnului că este aproape de moarte și că moștenitorul casei va fi Eliezer din Damasc, Dumnezeu îi spune: "Privește spre cer și numără stelele, dacă poți să le numeri". Și i-a zis: "Așa va fi descendența ta". Promisiunea divină se va realiza cu dificultate și cu încetineală, de aceea Abraham va avea nevoie de încredere în acțiunea plină de mister a lui Dumnezeu, care mai întâi îi va da un fiu prin sclava Agar, pe Ismael, după un obicei specific Orientului Mijlociu antic, și numai mai târziu îi va da un fiu prin Sara, ajunsă acum la o vârstă înaintată. Ea îl va naște pe Isaac. Este sugestivă etimologia numelui patriarhului: cel care se numea inițial Abram, ceea ce înseamnă "tată înălțat", după schimbarea numelui se va numi Abraham, adică "tatăl unei mulțimi de popoare" (Gen 17,5). Biblia îl prezintă pe Abraham nu numai ca părinte al poporului israelit, ci și ca părinte al altor popoare: prin Ismael, Abraham devine strămoșul triburilor arabe iar prin fiii născuți din Chetura (Gen 25,1-4) el devine tată al altor două triburi importante, Iocșan și Madian. Însă dintre fii lui Abraham numai Isaac este fiul promisiunii; prin el promisiunea descendenței numeroase merge mai departe. Noul Testament va face din Abraham un model al credinței. În Rom 4, Apostolul Paul arată cum Abraham, părintele după trup al poporului ales, este părintele spiritual al tuturor celor care imită credința lui Abraham. Autorul Scrisorii către Evrei, elogiind eroii credinței, evocă încrederea lui Abraham în acești termeni: Prin credință, Abraham, chemat de Dumnezeu, a ascultat plecând într-un loc pe care trebuia să-l primească drept moștenire și a plecat fără să știe unde se duce... dintr-un singur om, și acela aproape de moarte, s-au născut urmași mulți cât stelele cerului și cât nisipul de pe țărmul mării, care este fără număr (Evr 11,8.12). 2. Isaac, "surâsul" lui Dumnezeu Este interesant că unul din personajele Bibliei se numește "surâsul" lui Dumnezeu. Când Dumnezeu le-a vestit că vor avea un fiu, Abraham și Sara au râs. Numele pe care Abraham îl va da fiului său va fi Isaac, un nume pe care autorul sacru îl interpretează astfel: "Domnul a râs". Râsului sceptic al părinților i se opune "surâsul" viu și plin de bucurie al lui Dumnezeu care surâde prin micuțul Isaac. Isaac este un personaj mai puțin reliefat în Biblie; cu toate acestea există două episoade care îl singularizează. Primul episod este acela în care Isaac merge cu tatăl său, Abraham, la Muntele Moria, unde urmează să fie sacrificat Domnului. Bucuria lui Abraham de a avea un fiu va fi umbrită de porunca de neînțeles a lui Dumnezeu care îi cere patriarhului: Abrahame... Ia-l pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care îl iubești, pe Isaac, du-te în ținutul Moria și jertfește-l acolo ca ardere de tot pe un munte, pe care ți-l voi arăta eu (Gen 22,1-2). Este o scenă emoționantă, care evocă o perioadă când sacrificiile umane nu erau ceva neobișnuit. Istoria Israelului cunoaște practica jertfirii primilor născuți ca ofrandă adusă lui Moloh. Scena capătă o forță extraordinară din faptul că Isaac este fiul promisiunii care va asigura descendența. Ce se va alege de fiul promisiunii? Ce va fi gândit atunci Abraham? Cele trei zile cât a călătorit până pe vârful muntelui, strângând în dreapta mâna fiului și în cealaltă mână cuțitul pentru jertfă, devin simbol al itinerarului obscur al credinței. Meditând asupra acestui episod, autorul Scrisorii către Evrei, spune: "Prin credință, Abraham l-a adus ca jertfă pe Isaac... El credea că Dumnezeu este atât de puternic încât să învie morții, de aceea l-a redobândit ca semn" (Evr 11,17-19). Abraham îl reprimește pe Isaac, dar nu ca fiu generat de el, ci ca un dar, darul prin excelență al lui Dumnezeu. Ascultarea credinței este o probă dură și aspră, dar la sfârșit aduce pacea și revelează cum în fața chipului aparent crud al lui Dumnezeu se ascunde un proiect, nu al morții, ci al vieții și al harului. Începând din perioada părinților Bisericii, mulți au văzut în acest episod o prefigurare a pătimirii lui Isus. Al doilea episod din viața lui Isaac se situează spre sfârșitul vieții acestuia, când, simțindu-și sfârșitul aproape, vrea să-i împartă binecuvântarea primului născut, Esau. Numai că Rebeca, soția lui Isaac, va face în așa fel încât patriarhul, acum orb, să-l binecuvânteze pe Iacob. Aceste două episoade emblematice din viața lui Isaac seamănă într-un punct: prima dată Isaac era legat la ochi, în această a doua scenă el este orb. Există o ironie în acest aspect din partea autorului sacru. Am putea să ne imaginăm, în spatele acestor istorii, surâsul lui Iacob care primește binecuvântarea, surâsul, poate amar, al lui Esau, care se vede înșelat a doua oară, și poate surâsul lui Dumnezeu care rânduiește lucrările sale în misterioasa și neînțeleasă sa înțelepciune. 3. Iacob, Părintele celor douăsprezece triburi ale lui Israel Rebeca, soția lui Isaac, a purtat în sânul ei doi fii. Exista de pe atunci o rivalitate între cei doi (cf. Gen 25,22 ș.u.) care se va accentua mai târziu. După ce își vându-se dreptul de întâi născut pentru un vas cu linte, Esau se vede acum înșelat pentru a doua oară, fiind privat de binecuvântarea care se cuvenea prin tradiție primului născut. Binecuvântarea nu putea fi revocată. Între cei doi se va naște o ură care îl va constrânge pe Iacob să devină exilat lângă unchiul său Laban care locuia în Siria mesopotamiană. După ani de zile, cei frați se reîntâlnesc și se împacă. Esau se va stabili în zona Seir, la sud-est de Marea Moartă, iar vicleanul Iacob se va stabili în Canaan, în țara în care locuise ca străin tatăl său (Gen 37,1). Biblia acordă spațiu amplu vieții și experiențelor pe care le-a avut Iacob. Ajuns la rudele mamei sale Rebeca, Iacob va prospera dar va cunoaște și gustul amar al înșelăciunii; el care a profitat de noaptea unui bătrân orb pentru a "fura" binecuvântarea, va fi înșelat în noaptea nunții de unchiul său Laban (cf. Gen 29,15-30). În țară străină Iacob va dobândi o mare avere și o familie numeroasă. I se nasc doisprezece fii care vor deveni patriarhii sau părinții celor douăsprezece triburi ale lui Israel. Ultima parte din cartea Genezei povestește istoria zbuciumată a lui Iosif și a fraților săi. Printr-o serie de evenimente întreaga familie a patriarhului Iacob va ajunge în Egipt și se va stabili în ținutul Goșen. Finalul Genezei prezintă scena solemnă a patriarhului care, aflat pe patul de moarte, își cheamă cei doisprezece fii și îi binecuvântează. După ce moare, trupul lui Iacob este îmbălsămat și apoi dus în Canaan și înmormântat în peștera din Macpela. Istoria patriarhilor este o istorie fascinantă, atât prin savoarea vremurilor evocate, cât și prin viziunea teologică prezentă în aceste istorii. Descoperim aici imaginea lui Dumnezeu care-i alege pe oamenii pe care îi voiește și prin care duce la îndeplinire planurile sale. Modul de acționa al lui Dumnezeu nu este totdeauna ușor de înțeles, dar căile pe care le alege pentru a realiza planurile sale cu privire la lume și la oameni se dovedesc sunt dovada înțelepciunii sale. În ceea ce-i privește pe patriarhi, rămânem adesea mirați de comportamentul. Dacă este să găsim onestitatea în aceste pagini, aceasta este atribuită lui Dumnezeu, care-și ține promisiunea față de oameni, și naratorului, care nu ascunde imperfecțiunile strămoșilor lui. Naratorul nu consideră că oamenii de odinioară erau mai buni, dar nici că noi le-am fi superiori. Respectul pentru patriarhi devine o legătură esențială și fundamentală cu trecutul. Numai cine are un trecut are și un viitor. Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |