|
Cateheze biblice: "Creația" Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a treia temă: "Creația", pentru duminică, 19 februarie 2006. * * * Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 3 Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. Creația Copii se întreabă despre începutul existenței lor. La fel și umanitatea. Cum au apărut oamenii pe pământ? Cum a apărut pământul? Cum au apărut aștrii de pe cer? Cum a apărut lumea? Încotro mergem? De ce există viața, suferința și moartea? Sfânta Scriptură oferă un răspuns la aceste întrebări fundamentale ale oamenilor. Capitolele 1-11 din Cartea Genezei se ocupă cu începuturile lumii și ale omenirii. Ne oprim în mod deosebit asupra primelor trei capitole din Geneză. Sunt texte în care găsim o explicație "teologică" a începuturilor lumii și omului. Nu este totdeauna ușor pentru cititorul modern să pătrundă acest tip de literatură, dar apropierea de sensul acestor texte ne revelează unele adevăruri esențiale. O simplă lectură a acestor capitole ne arată că avem acolo două relatări ale creației, relatări care nu sunt cu totul conciliabile între ele. Iată unele diferențe: (a) în Gen 1 Dumnezeu creează toate prin cuvânt, inclusiv omul. În Gen 2 Dumnezeu este prezentat în manieră antropomorfă, modelând omul din pământ, suflându-i suflare de viață și astfel omul devine făptură vie. (b) Gen 1 vorbește despre crearea omului ca specie (ceea ce poate lăsa loc poligenezei), în vreme ce Gen 2 sugerează că la început a existat o singură familie umană, formată din Adam și Eva. (c) În Gen 1 omul este creat în ultima zi, ca o încoronare a creației, în vreme ce în Gen 2 omul este creat la început și numai după aceea sunt create plantele și animalele. Și exemplele ar putea continua. Studiul diferențelor dintre cele două capitole se dovedește a fi deosebit de interesant, dar dincolo de diferențe există câteva intuiții fundamentale despre lume și om dintre care reliefăm câteva. 1. Cum a început lumea Biblia se deschide cu cuvintele "La început..." și descrie cum a început să existe lumea noastră. Este un text teologic și nu istoric în sensul modern al cuvântului, de aceea nu putem aplica acestor capitole criteriile de cercetare ale științei moderne. În spatele formei în care este povestit textul se află o intuiție a scriitorului sacru cu privire la misterul creației. În mod esențial textul afirmă că la începutul creației se află Dumnezeu. El creează lumea prin cuvânt și acționează în creație spre binele omului. Astfel, din perspectiva Bibliei, totul a început cu Dumnezeu. 2. Bunătatea creației și revelarea lui Dumnezeu prin creație O altă idee fundamentală din Gen 1 este bunătatea creației. La sfârșitul fiecărei zile, Dumnezeu își inspectează lucrarea și constată că lucrurile create sunt bune (adjectivul ebraic tob înseamnă "bun" sau "frumos"). Numai după crearea omului, la sfârșitul celei de-a șasea zi, Dumnezeu constată că lucrurile erau foarte bune (Gen 1,31). Tema bunătății și frumuseții creației se regăsește și în alte texte ale Scripturii. Un exemplu este Psalmul 8, un imn de laudă adus gloriei lui Dumnezeu care se manifestă în creație. În psalm transpare o mare sensibilitate pentru frumusețea creației, care îi revelează omului măreția și bunătatea lui Dumnezeu. Deosebit de relevant este textul din Înț 1,13: "El (Dumnezeu) a creat toate pentru ca să existe; creaturile lumii sunt sănătoase și nu este în ele otrava (gr. pharmakon) pieirii". Conform acestui text, Dumnezeu, izvor de existență și viață, creează lucrurile sănătoase și bune. Dacă apare răul, acesta este rezultatul voinței omului. În gândirea biblică, creația este un loc privilegiat al revelației lui Dumnezeu. În aceeași cartea a Înțelepciunii este afirmată posibilitatea cunoașterii lui Dumnezeu pornind de la lumea creată. În capitolul 13, Pseudo-Solomon spune: "Căci sunt nebuni, firește, toți oamenii în care nu se află cunoașterea lui Dumnezeu și care, pornind de la bunurile vizibile, n-au fost în stare să-l cunoască pe cel ce este, și care, privind lucrările, nu l-au recunoscut pe Creator... Căci din măreția și frumusețea creaturilor, prin analogie, se poate cunoaște Creatorul lor" (Înț 13,1.5). 3. Crearea omului Am menționat mai sus că Gen 1 și Gen 2 prezintă două istorii despre crearea lumii și a omului. În Gen 2, primul om se numește Adam. Numele are o valoare simbolică și înseamnă "Om", desemnând "omul prin excelență", cel care apare în toate timpurile și zonele planetei noastre. Și prima femeie are un nume cu semnificație simbolică: "Eva" înseamnă "Viață". Conform Gen 1,26-27, omul a fost creat după "chipul" și "asemănarea" lui Dumnezeu. Termenul concret chip implică o similitudine fizică asemenea aceleia dintre Adam și fiul său (5,3). Dar termenul asemănare pare să atenueze sensul termenului chip, excluzând paritatea dintre om și Dumnezeu. Acest raport al omului cu Dumnezeu îl diferențiază de animale. Presupune mai mult o asemănare generală de natură: inteligența, voința, puterea. Omul este o persoană. În gândirea biblică femeia nu este considerată sub demnitatea bărbatului. Gen 1,27 ne informează că atunci când Dumnezeu a creat ființele care vor purta chipul și asemănarea lui, el a creat bărbatul și femeia. Opera creației lui Dumnezeu, bărbatul și femeia, este dublă în structură, dar unică în misiune și în demnitate. Omenirea este imaginea lui Dumnezeu întrucât este bărbat și femeie; adevărata imagine divină este persoana umană în plinătatea ei masculină și feminină. 4. Misiunea încredințată primilor oameni Autorul sacru subliniază că munca fizică nu este o consecință a păcatului. Munca intră în scenă înaintea păcatului primilor oameni și chiar dacă omul nu ar fi păcătuit tot ar fi trebuie să lucreze: "Domnul Dumnezeu l-a luat pe om și la așezat în grădina Edenului, ca s-o lucreze și s-o păzească" (Gen 2,15). Paradisul nu presupune o petrecere idilică și continuă a timpului fără exigența datoriilor zilnice. Munca nu este o condamnare, ci o demnitate; numai păcatul o alienează și o face dificilă. Munca este descrisă ca o luptă cu un sol care produce cele trebuincioase hranei numai dacă omul i le "smulge" zi de zi în sudoarea frunții. Spre deosebire de religiile din Orientul antic, în gândirea biblică omul nu a fost creat pentru a înlocui munca zeilor, ci a fost creat să construiască, să inventeze și să transforme realitatea în care trăiește. 5. Păcatul originar și speranța viitoare Gen 3 este o istorie exemplară prin care este explicată drama care a avut loc în trecutul îndepărtat al omenirii: căderea omului în păcat. A fost Adam sau Eva? Sau șarpele? Ce efect putea produce consumarea fructului acelui pom? În faimoasa istorie, prin toate aceste elemente, autorul răspunde la unele întrebări esențiale ale timpului său și ale timpului nostru. Porunca lui Dumnezeu limitează posibilitățile omului. "A fi ca Dumnezeu" și "a cunoaște binele și răul" (Gen 3,5) depășește capacitățile omului. Aici este diferența esențială între om și Dumnezeu, creator și creatură. Ispita de a trece de această limită este atribuită șarpelui - un animal temut de nomazi. În Fenicia și Babilonia era o întruchipare a puterilor ostile lui Dumnezeu. Aici i se atribuie un rol demn de dispreț. Urmările neascultării sunt descrise ca recunoașterea goliciunii. Aici este ceva nou pentru om. Rușinea este pusă în relație cu neascultarea omului și cu tulburarea relației cu Dumnezeu. Comportamentul omului are urmări pentru mediu. Munca pentru viață este obositoare, creșterea neamului omenesc este marcată de o tensiune între polurile care se atrag, respectiv bărbatul și femeia, și este caracterizată de durerile nașterii. Astfel autorul explică de ce această diferență între viața din Eden și viața actuală și de ce moartea. Interdicția de a mânca din acel pom se referă la faptul că omului i se interzice tocmai refuzul de a fi om și dorința de a se face pe sine Dumnezeu. Dumnezeu singur este înțelept, cunoscând rădăcina fericirii și a nenorocirii. Această înțelepciune nu poate fi furată, deoarece Dumnezeu o dăruiește celui care îl iubește sau, așa cum se exprimă Biblia, celui care se teme de el (Prov 3,18). Înțelepciunea, pe care a crezut că o poate fura, îl lasă pe om, în cele din urmă, "gol"; el descoperă că nu este decât un om și se face părtaș de condiția șarpelui. În ebraică, "gol" și "viclean" sunt redate prin același cuvânt. Încălcarea poruncii lui Dumnezeu este cunoscută sub numele de păcatul originar. Acesta nu constă în consumarea unui fruct, nici în trezirea conștiinței morale într-un cuplu de tineri imaturi, nici într-un păcat sexual; nici nu este un mit etiologic care vrea să explice mizeriile vieții umane. Păcatul constă în revolta în fața principiului suprem al eticii, pentru a deveni principiu pentru sine însuși; voința de a determina, în virtutea propriei naturi, ceea ce este bine și ceea ce este rău. Este vorba de o triplă vinovăție: autonomia etică, abuzul de viață și abuzul de putere. După căderea în păcat, Dumnezeu nu abandonează omul, ci îi deschide perspectiva speranței și a victoriei viitoare: "Dușmănie voi pune între tine și femeie, între seminția ta și seminția. Acesta îți va pândi capul și tu îi vei pândi călcâiul" (Gen 3,15). Victoria respectivă nu se referă probabil la toate generațiile, ci la ceea ce se va întâmpla la un moment dat. Naratorul din Geneză 3,16 sugerează că ceea ce pot face oamenii cu mâinile sau cu mintea lor nu înseamnă mare lucru; numai așteptarea unui copil poate redeștepta speranța omenirii (așa P. Beauchamp). Termenul "descendență" (ebr. zera') este folosit în Sfânta Scriptură în context mesianic (cf. 2Sam 7,12-15). Sfântul Paul îl va individualiza pe acest descendent în persoana lui Cristos (Gal 3,19).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |