|
Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune pentru a doua temă răspunsul la întrebarea: "Cum să citim Biblia?", pentru duminică, 22 ianuarie 2006. Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 2 Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. Deosebit de importantă este experiența personală a fiecărui preot cu Sfânta Scriptură iar această experiență personală poate fi comunicată cu folos credincioșilor. Cum să citim Biblia? Această temă își propune să ofere câteva reguli pentru citirea Bibliei. Sunt reguli inspirate de Biblia însăși. Nu sunt singurele reguli de lectură, ele putând fi completate cu alte reguli. Rolul lor este acela de a facilita apropierea de Sfânta Scriptură. 1. Căutați cuvântul lui Dumnezeu (Am 8,12) Această primă regulă este inspirată de profetul Amos, care avertizează poporul că Dumnezeu va trimite o foame, nu după pâine, ci după cuvântul lui Dumnezeu. Ideea profetului este că omul nu poate trăi cu adevărat fără cuvântul lui Dumnezeu. Ideea se regăsește și în alte texte ale Scripturii: ispititorului, care îi cere să transforme pietrele în pâine, Isus îi răspunde cu cuvintele Deuteronomului: "Nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4; cf. Dt 8,3). Cel mai mare pericol pentru om este acela de a nu mai simți foame după acest cuvânt. Cine crede că știe totul, nu mai simte nevoia de a asculta și nu mai caută cuvântul. "Căutați cuvântul lui Dumnezeu". Faceți-vă timp pentru a citi o pagină din Sfânta Scriptură. Ca o carte a creatorului și stăpânului lumii acesteia, Biblia cuprinde în paginile sale cuvintele vieții veșnice. Pentru cei care caută un sens și o împlinire a vieții, Biblia este ceea ce erau cuvintele lui Isus pentru ucenicii săi: "Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieții veșnice" (In 6,68). 2. "Cel care citește să înțeleagă" (Mc 13,14) Acest îndemn vine din literatura apocaliptică, dar este valabil pentru toată Biblia. Un îndemn asemănător este: "Cine are urechi de auzit să audă!" (Mc 4,9 Ap 2,7.11 etc). Cititorul Sfintei Scripturi este provocat la o atenție deosebită și la înțelegerea textului. O citire superficială sau simpla ascultare nu conduce încă la "înțelegere". Citirea atentă este foarte grea pentru omul de azi care are atâtea posibilități de delectare și petrecere a timpului liber. De aceea, pentru a putea pătrunde sensul Scripturilor, este nevoie de a sta o vreme în preajma textului, este nevoie de liniște interioară și exterioară pentru a putea reflecta. Pentru a citi Biblia cu atenție este bine să ne rezervăm un timp zilnic sau săptămânal. E necesar să alegem un timp în care suntem mai liniștiți și mai dispuși la concentrare: mai ales sâmbătă seara și duminica. Este recomandat să se citească la o anume oră și într-un anume loc. "Ascultă, deci, prietene și frate, și gândește-te la sfatul meu cu privire la calea prin care poți să ajungi la cunoașterea Scripturii. Tot ceea ce citim în cărțile dumnezeiești strălucește și luminează deja în scoarță, dar mai dulce este miezul. Cine vrea să mănânce miezul trebuie să spargă coaja" (Ieronim +420, Scrisoarea către Paulin). 3. Cum să înțeleg dacă nimeni nu mă îndrumă? (Fap 8,31) Biblia a fost scrisă în ebraică, aramaică și greacă, însă numai puțini au acces la aceste limbi. Posedăm în schimb traduceri ale Bibliei în limbile noastre moderne. Dar deși citim Biblia în limba noastră, de multe ori ea rămâne pentru noi o carte străină. Pentru a ne orienta mai ușor în lumea Bibliei este bine cel puțin la început să ne lăsăm ghidați. În Faptele Apostolilor, capitolul 8, este povestit un fapt din viața diaconului Filip. Acesta este îndemnat de un înger să meargă spre miazăzi, pe drumul care cobora de la Ierusalim la Gaza. Pe acest drum se întorcea acasă un etiopian, demnitar al reginei Candace a etiopienilor. Pentru a alunga plictiseala drumului, etiopianul, așezat în carul său, citea din cartea profetului Isaia. Filip, apropiindu-se, l-a întrebat: "Înțelegi ce citești". Iar el i-a răspuns: "Cum aș putea, dacă nimeni nu mă îndrumă?". Și l-a rugat pe Filip să urce iar acesta i-a explicat acel pasaj al Scripturii. Acest episod biblic este exemplar pentru necesitatea unui ghid de lectură. E ca și când ai merge într-o țară străină pentru a vedea frumusețile acelei țări; ori fără un ghid care să te orienteze, care să-ți arate locurile și frumusețile care merită văzute este greu să te orientezi. Cine vrea să cunoască Biblia trebuie să ceară să fie îndrumat de persoane care cunosc itinerarele biblice. Orice păstor, care a urmat pregătirea teologică, dar și profesorii de religie pot da indicații folositoare despre lectura Bibliei. Astăzi există multe materiale ajutătoare pentru orientare în Biblie. Există ediții ale Bibliei cu note explicative, se publică atlase biblice cu hărți și imagini, cărți despre Biblie, materiale audio și video care facilitează orientarea în lumea Bibliei. Cine apelează la aceste mijloace poate avea acces la înțelegerea Scripturilor. 4. "Vorbește Doamne, sluga ta ascultă" (1Sam 3,9) Acestea sunt cuvintele cu care preotul Eli îl învață pe copilul Samuel să răspundă la chemarea Domnului: "Vorbește, Doamne, sluga ta ascultă". Un ascultător adevărat și plin de venerație este numai "ureche" pentru cel care îi vorbește. Astfel o prezintă Luca pe Maria, sora Martei, care stătea la picioarele lui Isus Lc 10,39. Pentru iudeul credincios ca și pentru un creștin convins, Biblia este cuvântul lui Dumnezeu. De aceea în fața acestui cuvânt se cere o venerație. Această venerație este ilustrată în liturgia Bisericii la citirea evangheliei, când toți se ridică și ascultă cu atenție. Printre călugării cistercieni există practica de a citi Biblia în genunchi. Expresia corporală exterioară reflectă o atitudine interioară. Este bine, de asemenea, ca înainte de citirea Biblie să ne concentrăm un moment scurt pentru a ne aduna. Cine citește Biblia cu venerație este un om care înțelege că știința sa proprie nu este cea mai mare autoritate și din acest motiv este pregătit să învețe. El este convins că lumea are o dimensiune mai profundă și este deschis spre a primi. Cel mândru nu înțelege Biblia. 5. "Căutați să împliniți cuvântul, nu numai să-l ascultați" (Iac 1,22) Acest îndemn vine de la sfântul Iacob care ne amintește că ascultarea sau lectura Sfintei Scripturi trebuie să fie însoțită de disponibilitatea de a împlini voința lui Dumnezeu exprimată în textele sacre. După acest apostol, cine ascultă cuvântul și nu-l împlinește este asemenea omului care se privește în oglindă, pleacă și uită cum arată. Dar cel care pune în practică cuvântul "va fi fericit în lucrarea sa" (Iac 1,25). Multe texte ale Scripturii sunt exemplare pentru comportamentul nostru, arătându-ne cum trebuie să ne comportăm în fapte, vorbe și gânduri. Este adevărat, pe de altă parte, că nu toate textele Scripturii ilustrează un comportament concret care trebuie urmat. Dar Scriptura, în totalitatea ei, aduce mângâiere și speranță (Rom 15,4). "Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu și este de folos pentru a învăța, a convinge, a îndrepta, a educa în dreptate, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârșit, pe deplin pregătit pentru orice lucrare bună" (2Tim 3,16-17). Este sugestiv îndemnul din Imitațiunea lui Cristos: "Cel ce vrea cu adevărat să înțeleagă și să guste cuvintele lui Cristos, va trebui, tocmai de aceea, să-și rânduiască cu sârguință întreaga viață după pildele vieții Domnului" (Thomas a Kempis, Imitațiunea lui Cristos I,2). 6. Căutați și iubiți adevărul Sfintei Scripturi Mulți cititori ai Bibliei rămân surprinși de multe lucruri istorisite în Sfânta Scriptură și de multe afirmații ale textelor sacre. Mai ales în Vechiul Testament sunt povestite multe istorii care lasă perplex cititorul modern. Astfel sunt: războaiele necruțătoare, omuciderile, nelegiuirile, sacrificiile sau moralitatea îndoielnică a unor personaje importante din istoria poporului ales. Cu privire la aceste lucruri sunt de precizat câteva aspecte: (a) lumea Vechiului Testament nu era lumea noastră și acea lume era destinată unui proces de evoluție morală și spirituală; astfel nu putem aplica totdeauna acelor personaje criteriile noastre morale; (b) Biblia nu intenționează să facă din toate acele personaje exemple de imitat pentru noi; interesul pe care vechii evrei l-au arătat față de strămoșii lor, venea din inimă, iar inima dorea ca ei să poată fi priviți oricând; istoriile sacre, prezentându-i cu defectele și calitățile lor, par să spună: "Erau ca noi, iar Dumnezeu îi iubea"; (c) acele imagini și acele texte întorc deja violența și agresivitatea în contrariul ei, prin simplul fapt că spun adevărul1. Cineva spunea odată: cine este pregătit să primească adevărul trebuie să știe că adevărul este asemenea unui bisturiu foarte ascuțit care taie... Imaginea se poate aplica și cuvântului lui Dumnezeu (cf. Evr 4,12). Știm din evanghelii că unele gesturi și cuvinte ale lui Isus care i-au surprins foarte mult pe contemporanii săi. În răspunsul pe care îl dă celor doi ucenici ai lui Ioan Botezătorul, Isus spune: "Fericit este cel care nu se scandalizează de mine" (Lc 7,23). Aceste cuvinte ale lui Isus sunt valabile pentru Sfânta Scriptură în totalitatea ei: fericit este cel care nu se scandalizează de cuvintele Scripturii. În paginile acestei cărți atât de vechi și totuși mereu noi, în spatele tuturor acelor istorii relatate, se află Dumnezeu care a vorbit generațiilor din trecut și ne vorbește nouă, celor de astăzi, revelând adevărul despre sine și despre noi. Vorbind iudeilor care au crezul în el Isus le-a spus: "Dacă rămâneți în cuvântul meu, sunteți cu adevărat discipolii mei și veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va elibera" (In 8,31-32). "Adevărata credință este o căutare permanentă... Dacă Dumnezeul nostru este Dumnezeul adevărului și Dumnezeul libertății, nu există un motiv de teamă că vom "pierde ceva" esențial pe parcursul călătoriei (prin lumea Bibliei). Se poate pierde doar ceea ce a devenit inutil sau era astfel de mult timp. Credința se întărește doar în acest exercițiu al lecturii riguroase și în această căutare a unui adevăr solid"2. 7. Litera ucide, Duhul însă dă viață (2Cor 3,6) Aceste cuvinte ale apostolului Paul avertizează în fața pericolului de a înțelege și de a interpreta greșit Biblia. Iar greșeala constă în a rămâne doar la litera textului, fără a percepe spiritul textului sacru. Confruntând vechea alianță și noua alianță, Paul îndrăznește să caracterizeze legea lui Moise "literă" care "ucide" (2Cor 3,6). În acest text, Paul se referă la cei din Ierusalim, responsabili de condamnarea lui Isus la moarte. Prin rămânerea la litera Torei, acei oameni s-au închis în fața vieții și au sfârșit în moarte. Viața însă vine prin Duhul, pe care Isus ni-l comunică (Rom 8,2-4); acest duh ia locul legii scrise în piatră și devine Tora (Legea) noului legământ (cf. 2Cor 3,3). Sfinții părinți au văzut în această formulare o indicație despre două moduri de a citi Biblia: primul mod rămâne doar la literă, la sensul concret al cuvântului; celălalt mod de a citi este atent la sensul mai profund, spiritual, ce se află dincolo de cuvinte și de evenimentele istorisite. Acest sens mai profund al Sfintei Scripturi poate fi recunoscut doar prin înțelegerea oferită de duh (1Cor 2,10-16). În lectura Bibliei orizontul gândirii mele umane se întâlnește cu orizontul lui Dumnezeu; are loc atunci o contopire a celor două orizonturi iar eu ies mai îmbogățit din această experiență. Acolo unde Dumnezeu coboară iar omul se înalță, acolo se atinge marele mister. "În această neputință îmi vin în ajutor Sfânta Scriptură și Imitațiunea lui Cristos; în ele găsesc hrană puternică și curată. Mai ales evanghelia îmi oferă necesarul pentru rugăciunea interioară; în ea găsesc tot ceea ce are nevoie sărmanul meu suflet. În ea descopăr mereu noi lumini, sensuri ascunse și pline de mister" (Tereza de Lisieux, Scrieri autobiografice). * * * Acest material este o prelucrare liberă a unor pagini din cartea lui J. Kremer, Die Bibel lesen - aber wie? Eine kleine Anleitung zum Verstehen der Heiligen Schrift, Stuttgart 1988, p. 66-82. Al șaselea punct a fost inspirat de cei doi autori citați în notă. * * * Reguli practice
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |