|
Tema 3 Vechiul Testament și Noul Testament Cap. IV-V; nr. 14-20 Capitolele IV și V din Dei Verbum tratează despre Vechiul Testament și Noul Testament reliefând specificul și importanța celor două testamente și profunda lor legătură și unitate. 1. Vechiul Testament Capitolul IV este dedicat în întregime Vechiului Testament. Termenul de "vechi" nu reprezintă o judecată calitativă asupra celor 46 de cărți, în sensul că mesajul lor ar fi depășit. Vechiul Testament este cuvântul lui Dumnezeu, la fel ca și Noul Testament. Mesajul esențial al Conciliului Vatican II este acesta: "Citiți Vechiul Testament pentru trei motive": (1) Vechiul Testament nu este depășit; nu este o "schelă" care devine nenecesară când se termină construcția. Rămâne cuvântul lui Dumnezeu și pentru creștini: Economia mântuirii prevestită, narată și explicată de autorii sacri se află ca adevăratul cuvânt al lui Dumnezeu în cărțile Vechiului Testament; de aceea, aceste cărți inspirate de Dumnezeu își păstrează valoarea perenă (nr. 14). (2) Vechiul Testament înregistrează în paginile sale etapele pedagogiei divine care alege un popor căruia i se revelează pe parcursul istoriei sale în așa fel încât Israel să cunoască din experiență care sunt căile lui Dumnezeu cu oamenii și ca, vorbind Dumnezeu însuși prin gura profeților, poporul să înțeleagă tot mai adânc și mai limpede aceste căi și să le facă tot mai larg cunoscute printre neamuri (nr. 14). Este bine să se insiste asupra caracterului progresiv al Vechiului Testament, acesta pregătind Israelul și, prin Israel, toate popoarele pentru a primi lumina deplină a evangheliei. (3) În sfârșit, cele două testamente nu sunt decât o unică realitate: fiecare este ascuns în celălalt și revelat de celălalt: Așadar, Dumnezeu, inspiratorul și autorul cărților celor două Testamente, a rânduit cu înțelepciune ca Noul Testament să se afle ascuns în cel vechi, iar Vechiul Testament să devină limpede în cel nou. Căci, deși Cristos a încheiat noul legământ în sângele său, totuși cărțile Vechiului Testament, preluate integral în propovăduirea evangheliei, își dobândesc și își manifestă semnificația deplină în Noul Testament și, la rândul lor, îl luminează și-l explică (nr. 16). 2. Noul Testament Capitolul V din Dei Verbum este dedicat Noului Testament. La început este evidențiată valoarea deosebită a Noului Testament: Cuvântul lui Dumnezeu... se înfățișează și își arată în mod eminent forța în scrierile Noului Testament (nr. 17). Această valoare deosebită se datorează calității unice a revelației pe care am primit-o prin Isus Cristos: Dar acest mister nu a fost dezvăluit generațiilor anterioare așa cum a fost revelat acum sfinților săi apostoli și proroci, în Duhul Sfânt, ca aceștia să vestească evanghelia, să trezească în lume credința în Isus, Cristos și Domn, și să adune Biserica. Scrierile Noului Testament sunt o mărturie perpetuă și dumnezeiască a tuturor acestor lucruri (nr. 17). Punctul crucial al dezbaterii conciliare îl constituie afirmarea apostolicității și dimensiunii istorice a evangheliilor. Împotriva tendințelor de a plasa formarea și redactarea celor patru evanghelii într-o epocă mai târzie, conciliul afirmă originea apostolică a evangheliilor după Matei, Marcu, Luca și Ioan: Biserica, întotdeauna și pretutindeni, a afirmat și afirmă că cele patru Evanghelii sunt de origine apostolică. Ceea ce apostolii au propovăduit din porunca lui Cristos ne-au transmis apoi ei înșiși și oameni din apropierea apostolilor, sub inspirația Duhului Sfânt, în scrieri ce constituie temelia credinței, și anume în Evanghelia în patru forme, după Matei, Marcu, Luca și Ioan (nr. 18). Este subliniat apoi adevărul conținuturilor evangheliilor: Sfânta maică Biserica a afirmat și afirmă cu tărie și cu toată statornicia că cele patru Evanghelii amintite, a căror istoricitate o susține fără șovăire, transmit fidel ceea ce Isus, Fiul lui Dumnezeu, trăind printre oameni, a făptuit și a învățat realmente, pentru mântuirea lor veșnică, până în ziua în care a fost înălțat la cer (nr. 19). O altă afirmație importantă a conciliului este cea referitoare la cantitatea de informații pe care le găsim în evanghelii. Este sigur că evangheliile nu au înregistrat tot ce a făcut și a spus Isus în timpul activității sale publice, ci numai o parte, considerată probabil esențială de către evangheliști: Autorii sacri au scris cele patru Evanghelii alegând anumite lucruri din mulțimea acelora care erau transmise fie oral, fie deja în scris, integrându-le pe altele într-o sinteză sau expunându-le în funcție de situația Bisericilor, în sfârșit păstrând forma unei vestiri, însă mereu astfel încât să ne comunice lucruri adevărate și autentice despre Isus (nr. 19). Ultimul paragraf din cap. V vorbește despre celelalte scrieri din Noul Testament, respectiv scrisorile sfântului Paul și celelalte scrieri apostolice, scrieri prin care, după planul înțelept al lui Dumnezeu, se întăresc cele spuse despre Cristos Domnul, se pune tot mai bine în lumină învățătura lui autentică, se vestește puterea mântuitoare a dumnezeieștii lucrări a lui Cristos, se povestesc începuturile Bisericii și minunata ei răspândire și se prevestește împlinirea ei în glorie (nr. 20).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |