|
Cateheze biblice: "Sfântul Paul, apostolul neamurilor" Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a douăsprezecea temă: "Sfântul Paul, apostolul neamurilor". * * * Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 12 Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. Sfântul Paul, apostolul neamurilor În anul 32 sau 35 al erei creștine, un tânăr rabin, pe nume Saul-Paul, se îndrepta spre Damasc în Siria. Era un dușman al creștinilor și fusese martor la uciderea unui creștin, diaconul Ștefan. Ajuns la porțile Damascului, Saul este străfulgerat de o lumină din cer și trântit la pământ (cf. Fap 9,3-4). Viziunea pe care Saul-Paul o are acolo îi va schimba fundamental viața. Cel care îi persecuta odinioară pe adepții lui Isus va spune mai târziu: "Pentru mine a trăi este Cristos" (Fil 1,21). 1. Saul - iudeul plin de zel Saul-Paul s-a născut cândva între anii 10-5 î.C. în importantul oraș Tars, în provincia Cilicia, din Turcia de astăzi. Când Paul declara în Fap 21,39,,Eu sunt iudeu din Tarsul Ciliciei, cetățean dintr-o cetate care nu este fără faimă", el nu exprima doar mândria de a fi cetățean al unei mari cetăți, dar atesta o realitate istorică. Saul a fost cetățean cu drepturi depline al Tarsului. Acest drept îi revenea de la naștere deoarece aparținea uneia dintre cele mai vechi familii ebraice ale orașului. Paul era mândru de acest privilegiu, cu atât mai mult cu cât cetățenia romană în revenea prin naștere. El a știut să valorifice acest privilegiu în anumite circumstanțe dramatice ale vieții sale. A rămas renumit apelul său la Cezar (cf. Fap 22,24-29; 25,8-12). După propria sa mărturie, Paul s-a născut într-o familie de iudei fervenți. A fost trimis la Ierusalim, centrul spiritual al iudaismului, la Beith Hamidrash pentru a aprofunda Scripturile și religia părinților. Paul devine un rabin devotat cu totul cauzei religioase. Făcea parte din gruparea fariseilor care se implicau cu tot sufletul pentru observarea religioasă a Legii. În diaspora, unii farisei trebuie să fi contribuit la creșterea numărului simpatizanților sinagogii, adică a prozeliților (cf. Mt 23,15), așa-numiții "temători de Dumnezeu", care mărturiseau monoteismul iudaic, dar refuzau ritul circumciziunii. Chiar dacă existau nuanțe între diferitele grupuri farisaice, orientarea lor fundamentală o reprezenta Legea, înțeleasă ca normă exclusivă de viață pentru tot Israelul. Ca un bun fariseu, Saul se bate pentru Lege și este împotriva celor care urmează "calea" (lui Isus), ca un pericol pentru adevărata credință iudaică. 2. Evenimentul de la porțile Damascului Evenimentul este prezentat de către sfântul Luca în Faptele Apostolilor de trei ori (Fap 9,1-19; 22,1-16; 26,9-18). Toate cele trei istorisiri ne spun că Saul era un persecutor al creștinilor, că evenimentul are loc în preajma Damascului și că Isus îl cheamă să fie apostolul său. Această istorie a chemării lui Saul-Paul are ceva în comun cu istoria chemării marilor figuri din istoria mântuirii precum Abraham (Gen 22,1-2), Iacob (Gen 31,11-13; 46,2-3), Moise (Ex 3) sau (1Sam 3,4-14). Această asemănare nu este desigur accidentală, ci arată că marele apostol Paul se înscrie în linia marilor chemați din istoriei mântuirii. Deși este conștient de vocația sa, Paul nu povestește istoria acestei vocații în nici una din scrisorile sale. Se mulțumește să afirme: "Dar când i-a plăcut lui Dumnezeu, cel care m-a ales încă din sânul mamei mele și m-a chemat prin harul său" (Gal 1,15). Insistă mereu că este "chemat să fie un apostol" (Rom 1,1), "chemat prin voința lui Dumnezeu să fie un apostol al lui Isus Cristos" (1Cor 1,1), dar nu oferă nicăieri detaliile chemării. Atunci când vorbește despre faptul că a fost "ales" înainte de nașterea sa (Gal 1,15) sfântul Paul situează vocația sa în domeniul inaccesibil al misterului, de care aparține de fapt orice vocație adevărată. Autorul Faptelor Apostolilor insistă asupra continuității între trecutul iudaic al lui Paul și prezentul său creștin. A vorbi despre convertire înseamnă a vorbi despre o discontinuitate profundă, o ruptură între ceea ce a fost Paul și ceea ce a devenit. Departe de a părăsi religia părinților, Paul se arăta mai fidel acestei religii îmbrățișând calea. De fapt, punctul real în controversă este credința în înviere. Paul, în fața marilor preoți și a Sinedriului din Ierusalim afirmă cu claritate: "eu sunt judecat pentru speranța în învierea morților" (Fap 23,6) - o speranță pe care o avea în comun cu fariseii. De aceea, transformarea din viața lui Paul, așa cum apare în Faptele Apostolilor, nu poate fi văzută ca altceva, decât ca un rezultat logic al fidelității lui față de iudaism. În această perspectivă nu putem vedea schimbarea din viața lui Paul în sensul marilor convertiri din istoria creștinismului, precum cea a sfântului Augustin sau a lui Paul Claudel. În cazul lui Paul nu avem o "criză de identitate". Convertirea lui Paul nu este nici penitența Mariei Magdalena, nici a tâlharului bun. Paul este conștient de ceea ce a fost mai înainte și este mândru de aceasta. Însă el vorbește și despre noua realitate pe care o trăiește. Or această nouă realitate apare ca o schimbare radicală. Pare că întâlnirea cu Cristos va duce la o totală inversare a valorilor: " Dar cele care erau pentru mine un câștig, de dragul lui Cristos, eu le-am considerat o pierdere, ba, mai mult, de acum consider că toate sunt o pierdere în comparație cu superioritatea cunoașterii lui Cristos Isus Domnul meu. De dragul lui am pierdut toate și le consider gunoi ca să-l câștig pe Cristos și să mă aflu în el, fără a avea justificarea mea proprie, care [vine] din Lege, ci pe aceea care vine din credința în Cristos, justificarea ce vine de la Dumnezeu, bazată pe credință" (Fil 3,8-9). 3. Paul, apostolul națiunilor Sfântul Paul este desemnat adesea cu numele de "apostolul neamurilor" sau apostolul "păgânilor". În Scrisoarea către Galateni, în descrierea călătoriei sale la Ierusalim și a întâlnirii cu "cei mai de vază" (Gal 2,2), sfântul Paul prezintă sfera activității sale misionare în acești termeni: "mi-a fost încredințată evanghelia pentru cei necircumciși, după cum lui Petru [îi fusese încredințată] pentru cei circumciși, căci cel care îl constituise pe Petru pentru apostolatul celor circumciși m-a constituit și pe mine pentru păgâni" (Gal 2,7-8). Sfântul Paul face trei ample călătorii misionare în care îl predică pe Cristos și fondează comunități creștine. Adresează scrisori acestor comunități iar scrierile sale sunt primele care vor intra în canonul scrierilor Noului Testament. În toate aceste scrieri transpare un suflet pasionat de Cristos. Un eveniment important pentru perioada apostolatului lui Paul este Conciliul din Ierusalim din anul 49 d.C. Sfântul Paul era atunci după primele sale succese misionare printre păgânii din Asia. În ciuda opoziției iudaizanților, apostolii decid că păgânii pot intra în Biserică fără să li se impună practicile iudaice ci numai preceptele noahice: abținerea de la carne jertfită idolilor, de la animale sugrumate și de la desfrâu. Această importantă decizie deschide larg ușile Bisericii pentru primirea păgânilor. Sfântul Paul își continuă neobosit munca misionară însoțit și sprijinit de colaboratori entuziaști precum Silas, Luca și Timotei. Dar pentru apostolul Paul se profilează și orizontul persecuțiilor. A întâlnit adesea opoziția creștinilor proveniți din iudaism și a iudeilor în general. Ajuns la Ierusalim în anul 58, la instigarea iudeilor, sfântul Paul este arestat și ținut doi ani în închisoare. Este dus apoi la Roma unde între anii 61-63 rămâne în libertate supravegheată. Eliberat în anul 63 reia activitatea misionară. Dar mai târziu, probabil tot la instigarea iudeilor, este din nou arestat și suferă moartea de martir prin decapitare în anul 67.S-a afirmat uneori că fără sfântul apostol Paul creștinismul nu ar fi ajuns la creșterea și la fizionomia pe care o are astăzi. Afirmația este fără îndoială exagerată; sfântul Paul însuși este conștient că tot ceea ce a realizat a fost posibil doar prin harul lui Dumnezeu. Dar el a fost fără îndoială un "vas" ales, un instrument de mare preț în mâinile lui Dumnezeu, care a transmis oamenilor de atunci și nouă celor de astăzi mesajul mântuirii: "noi vorbim, după cum este scris: Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc pe el" (1Cor 2,9)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |