Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

» înapoi la cuprins «

Cateheze biblice: "Rusaliile și nașterea Bisericii"

Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a unsprezecea temă: "Rusaliile și nașterea Bisericii".

* * *

Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași

Tema 11

Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective.

Rusaliile și nașterea Bisericii

Orice om se întreabă despre începuturile existenței sale. La fel se întâmplă și cu Biserica. Când s-a născut Biserica și cum a fost începuturile ei? La această întrebare ne răspunde sfântul Luca în cartea Faptele Apostolilor care prezintă drept început al Bisericii cea de-a cincizecia zi după învierea lui Isus Cristos, când Duhul Sfânt coboară asupra celor adunați în cenacol. Era ziua Rusaliilor iudaice. Iată cum descrie sfântul Luca evenimentul care s-a petrecut în acea zi: "Când a sosit ziua Rusaliilor, toți erau adunați împreună în același loc. Și, dintr-o dată, s-a iscat din cer un vuiet, ca la venirea unei vijelii puternice, și a umplut întreaga casă în care stăteau. Atunci le-au apărut niște limbi ca de foc împărțindu-se și așezându-se asupra fiecăruia dintre ei. Toți au fost umpluți de Duhul Sfânt și au început să vorbească în alte limbi, după cum Duhul le dădea să vorbească. Și erau atunci la Ierusalim iudei, bărbați evlavioși din toate națiunile de sub cer" (Fap 2,1-5).

1. Ziua de Rusalii și Biserica din Ierusalim

Conform cărții Faptele Apostolilor, după înălțarea lui Isus la ceruri apostolii au rămas la Ierusalim, așteptând venirea Duhului Sfânt, după promisiunea lui Isus Cristos. Evenimentul Rusaliilor are loc la cincizeci de zile de la sărbătoarea Paștelui. De Rusalii evreii sărbătoreau inițial încheierea recoltei și bucuria pentru primele roade ale pământului iar mai târziu în aceeași zi se celebra alianța de pe Sinai (2Cron 15,10-15). Și în Rusaliile creștine se regăsesc cele două conținuturi: în această zi noi celebrăm nașterea Bisericii, cea dintâi roadă a pătimirii, morții și învierii lui Isus. De asemenea celebrăm noua alianță între Dumnezeu și oamenii din toate popoarele pământului, așa cum o prezintă cartea Faptele Apostolilor care menționează lista națiunilor prezente la Ierusalim în ziua de Rusalii (Fap 2,5-11).

Grupul de apostoli adunați în cenacol, baricadați acolo de frica autorităților iudaice, se transformă acum în Biserică proclamatoare. Ușile cenacolului se deschid și apostolii, în frunte cu Petru, îl predică plini de curaj, pe Isus Cristos mort și înviat. Cu Rusaliile începe vestirea Evangheliei, a Veștii celei Bune. Apostolii fuseseră aleși de Isus în timpul vieții sale publice și investiți cu puteri depline pentru a mărturisi învierea, însă încep să-și exercite puterile numai după primirea Duhului Sfânt.

În predica lor, apostolii proclamă în primul rând învierea lui Isus, ca operă a Tatălui din ceruri (Fap 2,24.39; 3,15; 4,10). Ei l-au văzut pe Isus înviat și sunt martori ai învierii. Mărturia lor este confirmată de lucrările minunate înfăptuite prin mâinile lor: "Multe minuni și semne se făceau prin apostoli" (Fap 2,43) Aceste fapte uimesc poporul care recunoaște lucrarea lui Dumnezeu prin apostoli și aduc slavă lui Dumnezeu. În discursurile lor, apostolii arată cum în Isus s-au împlinit profețiile Vechiului Testament. Cristos este acela în care se împlinesc promisiunile timpurilor de pe urmă iar învierea este evenimentul escatologic vestit de profeți. Ceea ce s-a împlinit în Isus este o lucrare a lui Dumnezeu iar iudeii trebuie să recunoască că s-au înșelat condamnându-l pe Isus și nerecunoscând caracterul său divin și demnitatea sa divină. Apostolii sunt persecutați de membrii Sinedriului și sunt pedepsiți dar răspunsul lor este clar: "Judecați voi dacă este drept înaintea lui Dumnezeu să ascultăm mai degrabă de voi decât de Dumnezeu. Căci noi nu putem să nu vorbim despre ceea ce am văzut și am auzit" (Fap 4,19-20).

2. Răspândirea Bisericii - Biserica misionară

Biserica se naște la Ierusalim și devine centrul din care mai apoi Vestea cea Bună se va răspândi în lumea întreagă. Ierusalimul joacă un rol însemnat în Evanghelia lui Luca și în Faptelor Apostolilor. Cu moartea și învierea lui Isus la Ierusalim, vechea alianță își găsește punctul culminant și desăvârșirea sa, însă curând, din cauza necredinței iudeilor, începe drumul noului popor al lui Dumnezeu în mijlocul lumii păgâne.

Prin venirea în lume a lui Isus și prin lucrarea sa se împlinesc așteptările vechii alianțe și aspirația omenirii spre mântuire. Cu Isus, istoria mântuirii a intrat în ultima fază. Harul lui Dumnezeu a fost oferit cu plinătate omului iar puterea Satanei este zdrobită. Vestirea evangheliei ajunge acum la toți oamenii (cf. Fap 10,37-43; 13,16-41; 17,22-31).

Faptele Apostolilor arată cum mesajul creștin se răspândește de la Ierusalim în toată lumea în mai multe etape. Biserica iudeo-creștină de la Ierusalim se răspândește mai întâi în Samaria și parțial în zona de coastă, apoi misiunea se stabilește între păgâni. Ultima parte a cărții prezintă răspândirea Bisericii în Imperiul Roman. Misionari neobosiți precum sfântul Paul pornesc în călătorii misionare și fondează noi comunități. Sfântul Luca prezintă lumea păgână ca fiind deschisă pentru mesajul creștin (cf. 17,23 s).

3. Biserica începuturilor - o Biserică ideală

Pentru că Biserica participă la lucrarea lui Isus și conduce această operă mântuitoare în puterea Duhului Sfânt, timpul în care trăiește Biserica este timpul mântuirii. Acest timp este caracterizat de răspândirea universală a evangheliei și de mărturia ei, pe care o realizează în puterea Duhului Sfânt. Timpul Bisericii este timpul ofertei de mântuire a lui Dumnezeu.

Biserica, adunată de Isus înviat și răspândită în lume, este poporul adevărat și definitiv al lui Dumnezeu. Până la venirea în glorie a lui Isus, Biserica este păstrătoarea și continuatoarea lucrării mântuitoare a lui Isus (Fap 2,14-47).

Evenimentul Rusaliilor (vezi lista națiunilor) arată că mesajul Bisericii și darul Duhului pot reuni omenirea din nou în adevăr, dreptate și pace. Sfântul Luca vrea să atragă atenția asupra Bisericii ca factor unificator al omenirii. Descoperim în Faptele Apostolilor o Biserică animată de simțul iubirii fraterne și capabilă de a se implica pentru cei nedreptățiți social. Afară de asta, voința lui Dumnezeu este de a crea prin Biserică o nouă comuniune a iudeilor cu păgânii, a tuturor popoarelor, a oamenilor din diferitele pături sociale.

Luca atrage atenția asupra datoriei comunității creștine și a creștinilor de a se implica pentru păstrarea și menținerea identității Bisericii în această lume. Nu este vorba de menținerea Bisericii în viitor, dar de lupta pentru Biserică în prezent. Pentru Biserică, asta înseamnă să țină la moștenirea apostolilor în fața diviziunilor și ereziilor, și, în același timp, să continue cu îndrăzneală lucrarea misionară. Creștinilor nu le este ascuns că, "Trebuie să trecem prin multe încercări, ca să intrăm în împărăția lui Dumnezeu" (14,22).

Timpul începutului este un timp ideal al Bisericii iar acel "o inimă și un suflet" care caracteriza Biserica începuturilor trebuie să inspire Biserica de astăzi. Modelele ideale ale autenticei existențe creștine precum Petru, Filip, Ștefan, care moare asemenea lui Cristos (6,8-7,60) și, mai ales, Paul (20,18-35) sunt exemple pentru creștinii din toate timpurile.

Este sugestiv că Faptele Apostolilor rămâne o carte "neterminată". Evanghelistul Luca, deși scrie această carte la mai mulți ani după moartea de martiri a Sfinților Petru și Paul, nu spune nimic despre moartea lor. El își încheie cartea simplu cu predica apostolului Paul în Roma, în inima imperiului. Pentru el este important că Vestea cea Bună despre Isus Cristos este predicată mai departe. Este posibil ca Autorul sacru să fi lăsat această carte neterminată pentru a sugera că alte pagini vor trebui să fie adăugate de mărturia generațiilor care vor urma.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat