|
Cateheze biblice: "Învierea lui Isus" Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a zecea temă: "Învierea lui Isus". * * * Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 10 Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. Învierea lui Isus "Iar dacă se vestește că Cristos a înviat din morți, cum spun unii dintre voi că nu există înviere din morți? ... dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră și zadarnică este credința voastră... Dar acum, Cristos a înviat din morți, fiind începutul celor adormiți" (1Cor 12.14.20). Prin aceste cuvinte, pe care Paul le adresează corintenilor care relativizau importanța învierii trupurilor, apostolul subliniază centralitatea acestui adevăr pentru credința creștină. Fără înviere creștinismul nu mai există ca religie iar dacă Isus Cristos nu a înviat, credința și strădaniile noastre sunt zadarnice. 1. Credința în înviere Răsfoind paginile Vechiului Testament rămânem surprinși de faptul că vechiul Israel nu cunoștea o continuare a vieții după moarte. În viziunea vechilor autori biblici, viața omului se reducea doar la viața de pe acest pământ. O viață prosperă era semnul binecuvântării divine ca urmare a fidelității credinciosului față de Dumnezeu. Dar după moarte sufletele mergeau în șeol, în locuința morților. Psalmistul a simțit că moartea nu-l poate separa pe cel credincios de Dumnezeu: "Îl am mereu în fața ochilor pe Domnul; dacă el este la dreapta mea nu mă clatin. De aceea, inima mea se bucură și sufletul meu tresaltă de bucurie; ba chiar și trupul meu se va odihni în speranță, deoarece nu vei lăsa sufletul meu în locuința morților, nici nu vei îngădui ca sfântul tău să vadă putrezirea" (Ps 16, 8-10; cf. Fap 2,25-28). Dar până în sec. al II-lea î.C. perspectiva vieții de după viață și a învierii nu este clar formulată în Israel. Cartea lui Daniel conține prima referință clară la înviere și spune că israeliții credincioși lui YHWH sunt înviați după moarte la o viață veșnică, în vreme ce toți ceilalți sunt amenințați de ocara veșnică (cf. Dan 12,1-4.13). De asemenea, Cartea a doua a Macabeilor vorbește explicit de învierea morților (2Mac 7,9.11.14.23.29.36; 12,44s). Gruparea fariseilor, din care va face parte mai târziu și apostolul Paul, își însușește doctrina învierii, spre deosebire de alte grupări iudaice, precum saduceii, care resping doctrina învierii. În pragul Noului Testament autorul Cărții Înțelepciunii formulează explicit doctrina vieții de dincolo de moarte, o viață pe care cel drept o primește ca dar din partea lui Dumnezeu (vezi Înț 2; 5). 2. Isus și doctrina învierii În timpul activității sale publice Isus Cristos a vorbit despre adevărul învierii morților. Unele cercuri iudaice considerau că învierea morților este un semn prin care se va recunoaște sosirea timpului lui Mesia. Isus însuși, în răspunsul pe care îl dă lui Ioan, confirmă această concepție. Când Ioan Botezătorul, aflat în închisoare, își trimite discipolii la Isus pentru a-l întreba: "Tu ești cel care trebuie să vină, sau să așteptăm un altul?", Isus le răspunde: "Mergeți și spuneți-i lui Ioan ceea ce auziți și vedeți: orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați și surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună" (Mt 11,3-5). Evangheliile ne spun că Isus a înviat morți. Învierea fiicei înaltului funcționar regal (Mt 9,18-26), a fiului văduvei din Nain (Lc 7,11-17) și învierea lui Lazăr (In 11,1-48) sunt cele mai cunoscute minuni ale lui Isus în acest sens. În sfârșit, Isus a prezis învierea sa. Uneori a vorbit voalat despre propria înviere, ca în cazul alungării vânzătorilor din Templu (In 2,18-22), alteori explicit. Isus a prezis de trei ori discipolilor moartea și învierea sa (Mc 8,31-33; Mc 9,30-32; 10,32-34), dar aceștia sunt departe de a înțelege cuvântul lui Isus. De fiecare dată se tem să îl întrebe despre aceste lucruri și vorbesc au o reacție neadecvată vorbind despre cu totul altceva. Aceeași neînțelegere se verifică și în scena schimbării la față: când Isus le cere celor trei apostoli să nu vorbească nimănui despre ce au văzut pe munte decât atunci când Fiul Omului va fi înviat din morți, aceștia se întreabă "ce înseamnă a învia din morți"? (Mc 9,9-10). Spre sfârșitul vieții pământești a lui Isus evenimentele se precipită. Conflictul lui Isus cu autoritățile iudaice, arestarea în Ghetsemani, trădarea lui Iuda, fuga celorlalți, procesul, batjocorirea, condamnarea, biciuirea, moartea pe cruce și înmormântarea lui Isus vor răvăși profund sufletele apostolilor și ucenicilor lui Isus. Dramatismul morții sale a întunecat complet orizontul speranței lor. Lespedea de piatră, rostogolită pe mormântul lui Isus, este acum semnul falimentului unei opere pe care Isus o începuse și în care mulți iudei își puseseră atâta speranță. 3. Semnificația învierii lui Isus Totul începe în zorii acelei prime zile a săptămânii. Când femeile au venit să venereze un mort are loc o epifanie îngerească cu un mesaj: "A înviat, nu este aici! Iată, locul în care îl puseseră" (Mc 16,6). Este proclamarea care se va repeta de-a lungul secolelor și care va fi substanța mesajului creștin, a liturgiei, a pietății, a teologiei și a artei creștine. Cristos nu este un erou care moare, ci este Cel Viu, prin excelență. El participă deplin la umanitatea noastră prin moarte, dar este pentru totdeauna Fiul lui Dumnezeu cel viu iar învierea o atestă. Învierea lui Isus este prezentată în Noul Testament prin două verbe care ne ajută să înțelegem ceea ce s-a petrecut în mormântul lui Isus în noaptea Paștelui. Primul verb este egheirein, care literalmente înseamnă "a trezi" din somnul morții; aceasta a fost lucrarea Tatălui. Noul Testament recurge aici la un simbol comun, acela care prezintă moartea ca un somn și viața ca o stare de veghe. Anunțul pascal "A înviat" (Mc 16,6) retrimite la celebra viziune din cap. 37 al cărții lui Ezechiel, unde Duhul lui Dumnezeu dă viață scheletelor dintr-o vale imensă, readucându-le la viață. Cel de-al doilea verb grecesc prin care Noul Testament descrie învierea lui Isus este anistemi, care indică "ridicarea în picioare". Avem astfel imaginea lui Isus care se ridică și se înalță deasupra mormântului. Această înălțare este semnul divinității sale glorioase. Prin această dublă descriere a Paștelui lui Isus Cristos Noul Testament ilustrează misterul care se ascunde în acel eveniment, o realitate care nu este reductibilă la reanimarea unui cadavru, ca în cazul lui Lazăr, a fiului văduvei din Nain sau al fiicei înaltului funcționar, destinați toți să moară din nou. Prin înviere - "trezire" se dorește să se sublinieze că Isus Cristos iese din sânul morții și revine la viață și la o prezență eficace în istorie: nu degeaba se insistă în apariții asupra verificabilității realității existențiale a Înviatului care se lasă atins, vorbește, întâlnește discipolii și stă cu ei la masă. Prin înviere "înălțare" se subliniază că Paștele este un eveniment care transcende timpul și spațiul. Sfântul apostol Paul reliefează foarte bine relevanța învierii lui Isus pentru oameni. Învierea lui Cristos este fundamentul învierii noastre: "Dar acum, Cristos a înviat din morți, fiind începutul [învierii] celor adormiți. Căci de vreme ce printr-un om [a venit] moartea, tot printr-un om [vine] și învierea din morți. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți vor fi readuși la viață" (1Cor 15,20-22). Creștinul care îl proclamă pe Isus ca Domn al vieții și crede în învierea sa se află pe drumul mântuirii: "Într-adevăr, dacă îl mărturisești cu gura ta pe Domnul Isus și crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat, vei fi mântuit" (Rom 10,9).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |