Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

» înapoi la cuprins «

Cateheze biblice: "Pătimirea și moartea lui Isus"

Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a noua temă: "Pătimirea și moartea lui Isus".

* * *

Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași

Tema 9

Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective.

Pătimirea și moartea lui Isus

Răstignirea lui Isus reprezintă evenimentul cel mai public al vieții lui Isus. Pătimirea și moartea lui Isus au lăsat o impresie profundă asupra oamenilor de atunci și de după aceea. Crucea a devenit însuși simbolul creștinismului și nu putem să ni-l imaginăm pe Isus Cristos fără cruce. Din perspectiva credinței, această moarte a lui Isus nu este rezultatul nefericit al unor circumstanțe istorice, ci face parte din planul misterios al Tatălui care pentru a mântui lumea de păcate l-a pus pe Fiul său ca "jertfă de ispășire" (Rom 3,25). Cine crede în Isus Cristos care s-a jertfit pentru noi este îndreptățit și primește iertarea păcatelor.

1. Suferința Servitorului lui YHWH

Tema pătimirii lui Isus Mesia nu apare brusc în Noul Testament. Suferința dreptului Isus este prefigurată și anunțată în textele Vechiului Testament. În lumina a ceea ce s-a întâmplat în acea zi de vineri înaintea Paștelui iudaic textele vechi ale Sfintei Scripturi sunt citite într-o nouă lumină.

Pe la jumătatea secolului al V-lea î.C. un profet anonim, căruia specialiștii i-au dat numele de Deutero-Isaia, a pronunțat patru imnuri despre "servitorul Domnului" (ebed YHWH), un personaj misterios care va suferi iar prin suferința lui oamenii vor fi mântuiți. Suferințele servitorului vor fi un scandal pentru cei mulți care nu înțeleg sensul acestei suferințe (Is 52,14-15; 53,2-3.7-9), dar suferințele sale vor avea o valoare ispășitoare pentru ceilalți (Is 53,4.6.8.10-12). Iată, un text reprezentativ din cel de-al patrulea cânt al servitorului Domnului:"El era disprețuit și părăsit de oameni, om al durerii și obișnuit cu suferința, era așa de disprețuit că îți întorceai fața de la El, și noi nu L-am băgat în seamă. Totuși, el suferințele noastre le-a purtat și durerile noastre le-a luat asupra lui, iar noi am crezut că este pedepsit, lovit de Domnul și smerit. Dar el era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste el și prin rănile lui suntem vindecați... Domnul a găsit cu cale să-l zdrobească prin suferință... Dar, după ce își va da viața ca jertfă pentru păcat, va vedea o sămânță de urmași, va trăi multe zile, și lucrarea Domnului va propăși în mâinile lui" (Is 53,3-5.10).

În acest text profetic putem citi în filigran istoria pătimirii și sensul profund al morții lui Mesia.

2. Succesiunea evenimentelor

O privire asupra celor patru evanghelii ne arată că Isus era perfect conștient de faptul că va trebui să moară pentru mântuirea oamenilor. În evanghelia sa, sfântul Luca notează: "Când s-au împlinit zilele înălțării sale, s-a îndreptat cu hotărâre spre Ierusalim" (Lc 9,51). În drumul spre Ierusalim, Isus prezice patima, moartea și învierea sa de trei ori discipolilor săi.

Isus își petrece ultima parte a ministerului său public la Ierusalim unde predică în templu. Decizia autorităților iudaice de a-l ucide este fermă dar autoritățile evită arestarea în public din teamă de popor. În acest context se înscrie trădarea lui Iuda care se înțelege cu autoritățile ca să-l dea pe Isus în mâna lor și primește bani în schimb.

Înaintea sărbătorii Paștelui Isus ține cu discipolii săi Cina cea de Taină. Isus vrea să-și petreacă această ultimă cină în compania ucenicilor săi. Isus înființează Euharistia, darul trupului și sângelui său, pentru viața lumii și încredințează apostolilor un testament spiritual (In 13-17).

După cină Isus merge împreună cu apostolii în grădina Ghetsemani unde se roagă Tatălui: "Tată, dacă este posibil, să treacă de la mine potirul acesta, dar nu cum vreau eu, ci cum vrei tu" (Mt 26,39). După dorința umană spontană, Isus nu este atras de acest destin, ci preferă să-l evite și face din această dorință obiectul rugăciunii sale. Numai că Isus nu pune pe primul plan propria dorință și voință, ci voința Tatălui său. Evanghelistul Luca prezintă în termenii cei mai dramatici agonia lui Isus, cu expresia exterioară a acestei lupte interioare, sudoarea de sânge. Rugăciunea lui Isus îl va ajuta să ajungă în sintonie cu Tatăl și să accepte destinul său.

Acolo în Ghetsemani se petrece trădarea lui Iuda. Isus este arestat și dus la palatul marelui preot unde va fi interogat și declarat vrednic de moarte. Acolo are loc prima batjocorire a lui Isus. Dimineața este dus la guvernatorul Pilat și este supus judecății acestuia. Acolo urmează biciuirea și noua batjocorire și condamnarea la moarte.

Isus a fost răstignit pe cruce în ziua de vineri, ziua dinaintea marii sărbători a Paștelui iudaic. În acea zi s-a consumat drama cea mai mare a omenirii, uciderea lui Mesia prin răstignirea pe cruce. Execuția oribilă capitală prin crucificare, de origine orientală, a fost larg practicată de romani care o aplicau sclavilor și rebelilor din provinciile imperiului lor. Și în Israel, un suveran, Alexandru Ianeu (104-76 î.C.), a aplicat această pedeapsă unui număr de 800 de farisei pe care i-a crucificat în fața soțiilor și fiilor lor. Crucea era formată dintr-un stâlp înfipt în pământ. Brațul lateral era de obicei purtat la locul execuției de condamnatul care era bătut în cuie și apoi ridicat pe stâlp. Un suport susținea trupul pentru a prelungi agonia iar o plăcuță așezată deasupra indica motivul juridic al condamnării (în cazul lui Isus, plăcuța amintea că și-a arogat regalitatea).

Pe la ora trei după-amiază Isus moare. După constatarea morții, Pilat îi dă trupul lui Isus lui Iosif din Arimateea, membru al Sinedriului și discipol al lui Isus, care îl înmormântează într-un mormânt nou săpat în stâncă. O piatră mare este rostogolită la intrarea în mormânt și închide mormântul.

3. Sensul morții lui Cristos

În patima și moartea lui Isus Cristos pe cruce, dincolo de faptul istoric, descifrăm un sens mai profund. Este planul credinței pe care autorii sacri îl reliefează foarte clar. Mai ales sfântul Ioan și sfântul Paul reliefează sensul acestei morți.

Pentru sfântul Ioan, crucea este deja "tronul" regal al gloriei pascale a lui Cristos. În dialogul cu Nicodim Isus afirmase: "După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viață veșnică" (In 3,14-15). În pustiu, cei ce priveau la șarpele de aramă se vindecau, cine privește cu ochii credinței la cel înălțat pe cruce primește viața veșnică.

Sfântul apostol Paul exaltă semnificația teologică a crucii. El vede în cruce fundamentul credinței creștine și adevăratul rost al Întrupării: acolo sus Fiul lui Dumnezeu se arată pe deplin om și intră în abisul morții. Pentru cei care nu cred, cuvântul crucii este nebunie: "În timp ce iudeii cer semne iar grecii caută înțelepciunea, noi îl predicăm pe Cristos cel răstignit, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni, dar pentru cei chemați, fie iudei, fie greci, Cristos este puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu" (1Cor 122-24). Din acest motiv crucea devine motiv de laudă pentru creștin (Gal 6,14).

Crucea este verticală și unește cerul cu pământul. Înălțarea lui Isus pe acel lemn este "glorificarea" pascală, izvor de mântuire și de viață veșnică pentru omenire.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat