|
Cateheze biblice: "Robia babilonică și secolele care au urmat" Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a șapte temă: "Robia babilonică și secolele care au urmat". * * * Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 7 Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. Robia babilonică și secolele care au urmat Ultima temă despre Vechiul Testament ia în considerație ultimele șase secole din istoria poporului ales, mai exact perioada cuprinsă între plecarea poporului ales în robia babilonică (587 î.C.) și ivirea zorilor erei creștine. Cea mai importantă trăsătură a istoriei Israelului din această perioadă este teocrația, domnia lui Dumnezeu asupra poporului. Purificat de experiența exilului, Israelul este un popor matur care își trăiește istoria cu conștiința că adevărata salvare poate veni de la Dumnezeu și nu de la oameni. 1. Căderea Ierusalimului și plecarea poporului în robie Cu vreo 600 de ani înainte de venirea lui Isus în lume, poporul din Regatul de Sud, din Iudeea, își trăia istoria între propriile frontiere. Poporul își practica religia după obicei: mergea la templu, aducea jertfe, ținea sărbătorile. Respecta riturile exterioare și credea că prin aceasta Dumnezeu îl va ocroti pe el și cetatea sfântă. Numai că inima poporului este în altă parte. În fața acestei situații profetul Ieremia vestește că Dumnezeu va distruge toate aceste false asigurări: chivotul legământului (3,16), Templul (7,1-5; 26), Ierusalimul (19), pentru că Dumnezeu nu cere rituri exterioare ci o credință interiorizată (4,4; 9,24-25). Poporul nu acceptă mesajul profetului iar Ieremia e gata sa fie omorât. Anul 587 î.C. va da dreptate profeției lui Ieremia. Nabucodonosor devastează Iudeea, arde Templul, transformă Ierusalimul într-un morman de ruine și deportează un mare număr de iudei în ținutul dintre fluviile Babilonului. Ajuns în robie, poporul îi va da dreptate lui Ieremia și își va aminti de mesajul lui. Datorită profetului, poporul va putea supraviețui având, dinainte, o explicație și o semnificație a ceea ce se întâmplă. Și acest lucru îl va ajuta în bună măsură să trăiască exilul în credință și speranță, să nu se cufunde în tristețe, ci, dimpotrivă, să descopere în el un nou sens pentru viața sa. 2. Robia babiloniană și speranța eliberării Ajunși în robie, iudeii nu se vor simți abandonați de Dumnezeu. Printre deportați se află și o mare personalitate: preotul profet Ezechiel. El a făcut parte din primul convoi de deportați în 598/597. Acolo, în Babilon, Ezechiel vorbește la fel ca Ieremia, care a rămas la Ierusalim: reproșează poporului lui Dumnezeu (Ez 3-24) și neamurilor (Ez 25-32) purtarea lor rea. Începând din 587, când vine nenorocirea și poporul și-a pierdut orice speranță, propovăduirea lui devine mesaj de speranță: Dumnezeu va reface poporul său (Ez 33-39). Ezechiel este atât de sigur de acest lucru încât descrie Ierusalimul viitorului, transformat de Dumnezeu (40-48). Mesajul lui Ezechiel va sluji ca temelie a ceea ce a fost numit "iudaism", adică modul iudeilor de a-și trăi existența înaintea lui Dumnezeu și împreună cu ceilalți, așa cum va căpăta el contur după exil. Ezechiel are un simț foarte viu al sfințeniei lui Dumnezeu și vrea ca acest lucru să se transpună în toată ființa, de unde importanța pe care o dă, fiind preot, rubricilor și cultului. El se inspiră din "Legea sfințeniei" (Lev 17-26). Trei aspecte vor constitui de acum înainte baza religiei iudaice: Tora, circumciziunea și sabatul. 3. Întoarcerea și reconstruirea țării Exilul babilonian a durat aproape 50 de ani. În 539 Cirus, regele perșilor, va lua puterea din mâna babilonienilor. A fost un rege tolerant față de celelalte popoare. Biblia îl prezintă în termeni pozitivi, ca trimis al Domnului care dă libertate poporului. În 538 primii exilați se întorc în țară cu vasele templului. Acolo vor reorganiza viața religioasă și politică sub călăuzirea cărturarului preot Esdra, care se ocupă de reforma religioasă și a lui Nehemia, paharnic al regelui persan Artaxerxe, care se ocupă de refacerea zidurilor Ierusalimului. Este reconstruit Templul (cel de-al doilea templu). Israelul nu mai are regi ca înainte. Figura dominantă în viața poporului devine Marele Preot. Sfârșitul secolului IV î.C. aduce o profundă schimbare în lumea de atunci. Alexandru cel Mare, un geniu militar, cucerește întreg Orientul Mijlociu. Trecerea sa este ca un uragan iar după cuceririle sale lumea nu a mai fost la fel. Prin cuceririle sale, Alexandru va facilita răspândirea unei noi culturi de tip universal iar răspândirea acestei cultură va duce la o puternică reacție din partea iudeilor din Palestina. În anul 175 î.C. la tronul Siriei a venit un rege numit Antioh al IV-lea Epifanul, un despot energic, crud, ambițios și avid după putere. Acesta cucerește Palestina și decide să impună tuturora din regatul său cultura greacă. Acest proiect de elenizare a întâlnit opoziția fermă a evreilor care, sub conducerea dinastiei Macabeilor, au refuzat să asculte de poruncile lui Antioh. Acest rege nelegiuit profanează Templul din Ierusalim în care va pune o statuie a lui Zeus. Interzice respectarea Torei și a rânduielilor iudaice. Iudeii vor fi iritați la culme de această profanare și vor porni o revoltă sub conducerea fraților Macabei. Cu mâna pe sabie sau cu mâinile împreunate, aceștia vor duce stindardul luptei împotriva păgânismului și vor face să triumfe credința în adevăratul Dumnezeu. În acest secol al doilea Î.C. apar trei grupări religioase a căror istorie se va prelungi până în perioada Noului Testament. Apar acum fariseii, o grupare religioasă care acordă o mare atenție Torei și puterii sfințitoare a Torei în viața poporului. Tot acum apar și esenienii, o sectă iudaică care se inspiră din idealurile mesianismului și se retrage în deșertul din Iudeea, la Marea Moartă, în așteptarea și pregătirea timpurilor "promisiunii". Cea de-a treia grupare importantă care apare în acest timp este partidul saduceilor, o grupare de aristocrați cu o mare influență la Ierusalim. 4. Așteptarea mesianică Nu putem să considerăm istoria acestor secole fără să facem referință la trăirea religioasă a Israelului. Dacă înainte de exilul babilonian poporul ales cade adesea în practici idolatre, după exil credința în YHWH devine puternică și de neclintit. Crizele politice și suferințele pe care poporul le trăiește îl determină să reflecteze mai mult asupra sensului vieții și suferinței și produce în popor o așteptare a intervenției lui Dumnezeu. Este epoca în care apar cărți precum Iob (care reflectează asupra dramei dreptului suferind) sau Iudita și Estera unde Dumnezeu salvează prin mijloacele cele mai slabe, mâna unei femei. Războaiele din ultimele trei secole precreștine produc în inima poporului o profundă așteptare. Israelul așteaptă intervenția lui Dumnezeu în favoarea poporului său și nimicirea dușmanilor. Trebuie amintit că în secolele precedente nu a existat niciodată o atât de mare așteptare a unui salvator ca în această perioadă: acum rolul său căpăta tot mai mult o culoare politică, salvator al destinelor Israelului, restaurator al vechiului regat al lui David. Așteptarea lui Mesia din Israel a devenit mai neliniștită și simțită, ajungând la limite paroxistice. Încet, încet, timpurile se maturizează pentru venirea lui MESIA.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |