|
Cateheze biblice: "Cucerirea țării promise și perioada regilor" Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a șasea temă: "Cucerirea țării promise și perioada regilor". * * * Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică, Iași Tema 6 Precizăm că aceste materiale sunt sugestii din care fiecare preot va alege ceea ce consideră că se potrivește cel mai bine cu situația pastorală a parohiei respective. Cucerirea țării promise și perioada regilor Subiectul propus pentru astăzi se referă la o lungă perioadă de timp din istoria Israelului, mai exact din vremea lui Iosue (pe la 1200 î.C.) până la căderea Regatului lui Iuda din anul 587 î.C. Despre această considerabilă perioadă de timp vorbesc o parte din cărțile istorice și unele cărți profetice ale Bibliei. Evenimentele istorisite se petrec în ?ara promisă, în care Israelul, constituit ca popor al lui Dumnezeu la Muntele Sinai, intră sub conducerea lui Iosue. Istoria prezentată în aceste cărți nu este o istorie laică. Pentru Israel, istoria este locul privilegiat în care poporul ales face experiența lui Dumnezeu. Dumnezeu se implică în istoria poporului său, îl susține, îi dă victorie în luptă cu dușmanii și îl pedepsește când poporul se îndepărtează de el și merge pe cărări greșite. Trei perioade se disting în acest mare arc de timp: perioada lui Iosue și a Judecătorilor, perioada Regatului unit și perioada celor două regate separate. 1. Iosue și Judecătorii Conform cărții Deuteronomului, Moise moare în țară străină, pe muntele Nebo în Transiordania, unde este și înmormântat (cf. Dt 34). După moartea lui, Dumnezeu îi poruncește lui Iosue să treacă Iordanul pentru a intra în posesia țării promise (Ios 1). Conform cărții lui Iosue israeliții intră în posesia țării Canaanului în urma a trei campanii militare fulgerătoare. Această viziune despre cucerirea țării promise oferă poporului o învățătură: israeliții au cucerit ?ara, dar nu prin propriile forțe, ci prin puterea lui Dumnezeu. Această cucerire apare ca un război al lui YHWH. Cartea ne oferă imaginea unui Israel ideal sub o conducere ideală. Diferită este percepția cărții Judecătorilor. Această carte arată că perioada de după Iosue - e vorba de aproape de 200 de ani - a fost altceva decât o perioadă ideală. Israelul trăiește în această perioadă fără un mare conducător. Nu trăiește totdeauna bine, dar trăiește. În viața poporului există multe probleme sociale și politice: israeliții au de înfruntat vecinii prădători, precum filistenii de la vest și madianiții de la sud (Jud 2-3; 6-16). Vechii locuitori ai orașelor canaaneane reacționează în fața prezenței Israelului. Poporul este împărțit în grupuri, triburi, clanuri, sate, regiuni. Când un pericol amenință un trib sau altul se ridică un eliberator (sau judecător) care adună poporul sub arme; apoi, după victorie, fiecare se întoarce acasă. Este perioada judecătorilor, oameni carismatici care intermediază între YHWH și poporul său. Cartea oferă portretele unor bărbați și femei care se remarcă prin vitejie. Printre aceștia se evidențiază: Iuda, Otniel, Ehud, Debora și Barac, Ghedeon, Iair, Iefte și puternicul Samson. 2. Samuel și perioada Regatului unit Profetul Samuel este ultimul dintre judecători. În vremea lui poporul se adună și își exprimă dorința de a avea un rege. Samuel însuși nu este încântat de ideea unui rege și avertizează poporul cu privire la pretențiile pe care le va avea regele asupra supușilor, dar poporul insistă (1Sam 8). Dumnezeu ascultă cererea poporului și astfel Israelul are pentru prima dată un rege, pe Saul (1Sam 10). Apariția regalității creează premisele apariției unui stat unitar. Dar Saul, primul rege al israeliților, cade în dizgrație și deja în timpul regalității sale Samuel îl va unge rege pe David, fiul lui Iese Betleemitul (1Sam 16). Saul va muri pe Munții Ghilboa în războiul contra filistenilor. După moartea lui Saul, David este recunoscut ca rege, mai întâi de oamenii din Iuda și apoi de întreg Israelul. Cucerește teritorii și își consolidează regatul cu centrul la Ierusalim. Aici este adus chivotul și este stabilit centrul cultului. Dar cartea vorbește și despre greșelile și suferințele lui David, pierderea și recâștigarea Ierusalimului. Ultima parte a cărții (2Sam 21,1-24,25) ni-l înfățișează pe David care pregătește Israelul pentru viitor, un viitor în care poporul se va afla sub domnia lui YHWH. Regele este "vasalul" lui Dumnezeu iar păstrarea demnității de rege depinde de ascultarea față de Dumnezeu. Saul pierde puterea în acest context. David, în ciuda relelor morale este ascultător și devine modelul regelui ideal. David are o lungă domnie de 40 de ani iar lui îi urmează fiul său Solomon. Cu Solomon Israelul va cunoaște o mare înflorire. Cel de-al treilea rege construiește Templul din Ierusalim și cultivă raporturile politice cu celelalte popoare. El este simbolul înțeleptului iar înțelepciunea sa a rămas proverbială. Mai puțin înțelept se dovedește spre sfârșitul regalității sale când se lasă atras de cultele popoarelor păgâne. Delăsarea lui Solomon este semnul decăderii care va urma după el. 3. Perioada celor două regate separate După moartea lui Solomon, fiul său Roboam nu slăbește politica de subjugare a poporului, ceea ce va duce la ruperea în două a regatului. Partea de sud, Iudeea, rămâne sub stăpânirea lui Roboam. Dar zece triburi din nord se separă și își întemeiază un nou regat sub conducerea lui Ieroboam. Acest regat se separă de Ierusalim și de cultul de acolo. Ieroboam duce poporul spre idolatrie creând două temple, la Betel și la Dan, în nord, unde așază câte un vițel, ca simbol al divinității. Istoria celor două regate separate este profund marcată de idolatria regilor. În loc să fie promotori ai credinței pure, regii preferă alianțe cu alte popoare și adoptă practici religioase eterodoxe. Asta va duce la ruina celor două regate. Regatul de nord cade sub loviturile asirienilor în 722 î.C. Regatul de sud cade în 587 sub loviturile babilonienilor. Marea lecție a perioadei regalității este că nerespectarea credinței și a dreptății duce la ruina unei națiuni și a oamenilor. 4. Rolul profetismului În aceste secole de mari frământări Dumnezeu trimite profeți de mare nume precum Samuel, Natan, Ilie, Elizeu, Amos, Isaia și Ieremia. Ca apărători ai credinței adevărate în YHWH, profeții avertizează regele și poporul în fața pericolelor idolatriei și a nedreptăților sociale care domină societatea. Prin profeți Domnul se adresează mereu poporului greșitor pentru a-l rechema pe căile sale. Cuvântul profetic poate fi o asigurare a victoriei (1Rg 20,13) sau o promisiune de pace (2Rg 7,1), o amenințare (1Rg 22,17) sau o condamnare (2Rg 1,3-4). În fiecare caz avem un anunț al lui Dumnezeu și constatarea împlinirii inexorabile a anunțului. Dumnezeu este prezent în istorie și revelează deciziile sale servitorilor săi, profeții (cf. Amos 3,7). În contextul regalității și mai ales în fața dezamăgirilor aduse de regi, profeții îndreaptă privirea poporului spre viitor, spre un viitor ideal în care Domnul va trimite pe Unsul său (Mesia) care va instaura o perioadă de pace și dreptate. Profeția lui Natan despre urmașul lui David (2Sam 7) și profețiile marelui Isaia despre nașterea copilului Emanuel dintr-o fecioară (Is 7; 9; 11) sunt cele mai importante profeții mesianice din acest timp. Înregistrând în paginile sale istoria poporului ales, Sfânta Scriptură ne învață să considerăm istoria pe care o trăim ca pe o istorie sacră. Dumnezeu este Domn al istoriei iar evenimentele care se întâmplă în viața noastră sunt reflexe ale prezenței și implicării sale în viața oamenilor și a națiunilor. Cine privește evenimentele vieții sale și ale lumii în lumina lui Dumnezeu știe să le dea o interpretare și mai știe că Dumnezeu a pregătit un viitor plin de speranță pentru cei ce-l iubesc și i se închină.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |