|
Lectio divina pentru una dintre săptămânile de peste an (II) Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi legat (2Tim 2,8-15) Atunci când vrem să facem lectio divina în grup trebuie să ne pregătim în mod adecvat. Concret: - să stabilim cu grijă timpul și locul cel mai potrivit persoanelor care participă pentru a favoriza reculegerea; - textul să fie ales dinainte, făcut cunoscut și adaptat culturii și spiritualității grupului; Ce spune textul în sine? Ce-mi spune mie, ce ne spune nouă? Ce mă face acest text să-i spun lui Dumnezeu? - nu este un studiu biblic: citim, recitim, rumegăm cuvântul, și ascultăm ce vrea să ne spună; - cineva din grup să se ocupe de pregătirea unui comentariu exegetic cel puțin esențial și să conducă desfășurarea în diferitele faze; - toți să aibă aceeași traducere a textului; - pregătirea locului: o icoană, o biblie mai mare, o lumânare, flori, uneori un fond muzical, scaunele așezate în cerc; - cel care conduce stabilește forma de început, trecerea de la o fază la alta, încheierea (să dureze 40-60 de minute); - scopul principal nu este de a interpreta Biblia, nici de a cunoaște conținutul Cărții sfinte, de a ne mări cunoștințele, de a afla lucruri extraordinare, ci de a descoperi, ajutați de cuvântul scris, cuvântul viu pe care Dumnezeu îl pronunță azi în viața fiecăruia dintre noi. Scrisoarea a doua către Timotei este reluată în liturgie în patru duminici succesive în anul C (duminicile XXVII-XXX). Și cum se citește toamna, se pretează foarte bine și ca lectură de deschidere al unui ciclu de lectio divina, îndeosebi pentru caracteristica de a insista pe centralitatea cuvântului, pe fidelitatea față de evanghelie, pe adevărul ce trebuie păstrat cu grijă. Apoi este favorizată natura autentică a lecturii în rugăciune: care este o experiență spirituală, trăită în tăcere și în ascultarea intensă a textelor biblice, pentru a deveni familiari cu cuvântul lui Dumnezeu. Căutăm să locuim în cuvânt, să-l scrutăm și să-l iubim, pentru a fi locuiți de înțelepciunea sa și de forța vitală pe care o eliberează. În ultimă analiză în cuvântul lui Dumnezeu locuiește Dumnezeu însuși, izvor de viață și de înțelepciune. Dar în primul rând să-l invocăm pe Duhul sfânt, pentru ca să dispună inimile și mințile noastre unei docilități sincere și să ne conducă în asimilarea înțelepciunii vitale pe care acest text o conține. Rugăciunea de început: invocarea Duhului sfânt 1. Lectio: Să citim cuvântul (2Tim 2,8-15): lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute. Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. 1. Această Scrisoare a doua către Timotei este definită și "testamentul spiritual" al lui Paul pentru că este scrisă din închisoare, de la Roma iar Paul simte că de acum viața sa se apropie de sfârșit. De aceea îi prezintă ucenicului său iubit Timotei - numit de două ori "fiu" (1,2; 2,1) - câteva recomandări presante asupra fidelității față de ceea ce a primit, a învățat și a împărtășit împreună cu apostolul neamurilor. Timotei era din Listra, iar Paul l-a luat cu sine deja din a doua călătorie. Colaborator și trimis în misiuni delicate de către Paul, poate că este și coautor a patru scrisori autentice pauline (2Cor 1,1; Fil 1,1; 1Tes 1,1; Flm 1,1). Trupul său se află acum la Termoli, în catedrală. În text sunt și invitații insistente de a nu se rușina de lanțurile care îl umilesc în acest moment pe maestru, de a continua cu curaj și fidelitate în slujba evangheliei. Iar o bună parte din scrisoare este și o polemică deschisă împotriva învățătorilor falși, care se dedau discuțiilor inutile și înșelătoriilor, schilodind evanghelia și creând confuzie și cercuri dubioase. Paul se teme ca învățătura lor falsă să nu corodeze țesutul comunității, ca o cangrenă. 2. Dată fiind natura scrisorii, care revine deseori asupra acelorași teme, și în acest fragment se pot individualiza câteva nuclee speciale. Structura acestui text: este evident că avem trei teme dominante, dar ar fi bine să nu uităm nici contextul imediat, precedent și următor, deoarece ne ajută să înțelegem. Noi îl includem în comentariu. - vv. 3-7: invitație de a purta împreună suferința, după trei imagini: ca un bun soldat, care este dedicat numai serviciului său; ca un atlet fidel regulamentului; ca un țăran, răbdător și generos. Rezultă că nu este vorba atunci despre o oboseală trecătoare, ci de angajare constantă și prelungită; - vv. 8-10: slujirea cuvântului este în primul rând adeziune la nucleul său: Isus Cristos înviat; iar această victorie nu poate fi împiedicată nicicând. Pentru ea Paul se simte tare și în același timp suportă suferințele, pentru a susține împreună cu toți fidelitatea și speranța; - vv. 11-13: fragment de imn al comunității, care cântă speranța în victoria și fidelitatea lui Dumnezeu, mai mare decât fragilitatea noastră. Este importantă afirmația finală; - vv. 14-15: un nou îndemn la evitarea discuțiilor zadarnice și tripla misiune a martorului: să fie autorizat prin probitatea vieții, fără teamă și un scrupulos împărțitor al cuvântului adevărului; - vv. 16-19: încă o dată împotriva vorbăriei și specificarea unor poziții neortodoxe: despre învierea deja realizată și numai spirituală (botez); ceea ce contează nu este bravura de a discuta, ci fidelitatea față de adevăr. 3. Conform unui mare număr de exegeți, până la v. 13 este tema fidelității față de slujire și față de învățătura primită. De la v. 14 în continuare tema dominantă ar fi reacția împotriva învățătorilor falși. Fragmentul nostru reprezintă punctul de legătură și de sudură între cele două mari părți. Mai rămâne apoi în discuție - pe plan general - dacă aceste scrisori pastorale sunt într-adevăr ale lui Paul, sau ale unui ucenic de-al său ori ale unui cerc paulin. Pentru o serie întreagă de motive: de exemplu sunt forme evidente de organizare ecleziastică ce mai înainte nu erau prezente; se vorbește despre martori care transmit altor martori într-un anumit mod stabil (2,2); termenul "evlavie" care aici are importanță, nu se găsește în celelalte scrisori; "credința" este văzută mai mult ca un atașament față de învățătura sănătoasă și față de tezaurul cel bun și nu atât față de persoana lui Cristos. 4. Printre expresiile care merită atenție: - Vrednic de crezare este cuvântul: expresie care apare în "scrisorile pastorale" de cinci ori (1Tim 1,15; 3,1; 4,9; 2Tim 2,11; Tit 3,8) și folosește a marca sensul solemn al afirmației; - imnurile scurte (aici cel puțin: vv. 8 și 11b-13): sunt fragmente de origine comunitară și folosesc la întărirea identității prin amintirea comunității care se roagă; - adu-ți aminte: se simte un om care este dominat de trecut și de memorie și mai puțin de viitor. Tipic persoanelor care se simt la sfârșit și vor să lase urma propriilor convingeri. O dovedește și repetiția: eu știu, eu sunt convins... Se proclamă din nou cuvântul. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu) Putem considera ca frază dominantă și centrală: cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi legat (v. 9) și din acest punct să medităm și să aprofundăm fragmentul întreg. Să încercăm să conducem la această cheie hermeneutică unele valori principale: credința în Cel înviat, fidelitatea însăși a lui Dumnezeu, curajul martorilor, însăși constanța lui Timotei în predicare. Dar mai există o premisă la toate acestea Acea expresie "după evanghelia mea" - poate fi exprimată și "după acea veste bună care trăiește în mine, mă stăpânește" - arată că Paul are conștiința în acest moment că ceea ce vestește a devenit un tot unic cu ceea ce el însuși trăiește în trupul său. De aceea "suferă": ca și cum ar fi răstignit și el, ca și cum ar fi transfigurat de ceea ce vestește, ca plinătate a "veștii celei bune", care se face în el moarte și înviere. 1. Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi legat. Prima semnificație a acestei expresii trebuie văzută în imediatul context teologic. Acel fragment de imn: "Isus Cristos, din seminția lui David, care a înviat din morți" - unele biblii îl pun în formă de poezie; este oricum o formulă tipică a lui Paul (Rom 1,3-4; 2,16; 16,25) - este prima explicație a ceea ce nu poate fi legat, reprimat, blocat. Învierea lui Isus Cristos, victoria sa asupra morții, realizarea speranțelor davidice, nimeni nu le mai poate anula. Oricât de mult ar putea Paul să fie tratat ca un răufăcător și pus în lanțuri, ceea ce contează este că învierea de acum stăpânește, este o victorie pe care nimeni nu o poate anula. Aceasta este "evanghelia" pe care Paul a vestit-o; întemeiat pe această certitudine poartă lanțurile fără a dispera, suferă cu încredere și seninătate. Ceea ce Paul vestea se împlinește și fără libertatea sa, fără aparenta lui victorie. Dimpotrivă, Paul, într-o manieră misterioasă și fecundă, tocmai în suferință încă mai cooperează cu victoria lui Cristos, în avantajul tuturor acelora pe care Dumnezeu îi cheamă la glorie. Deja a spus în altă parte că participarea sa la suferințele lui Cristos este susținută de siguranța că aceasta este calea care duce la glorie, la înviere, în comuniune cu toți cei care urmăresc aceeași țintă. 2. Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi legat. O a doua semnificație apare evidentă în text, din fragmentul de imn care este introdus prin afirmația: "vrednic de crezare este cuvântul" (v. 11). Este vorba despre un ecou al celebrărilor liturgice comunitare. Este ca și cum ar fi spus: "ceea ce se obișnuiește a se cânta, acel cuvânt pe care toți îl repetăm, este bine întemeiat, corespunde adevărului, îl simt cu certitudine". Este o manieră de a vorbi despre adeziunea la Cristos, care se găsește în alte scrisori: de exemplu renumit este textul Rom 6,4-8; și aici apar cuvinte compuse cu syn (împreună cu): a muri împreună cu, a trăi împreună cu, a domni împreună cu. Indică o profundă simbioză, conaturalitate și adeziune, nu o adăugare externă și numai din intenție bună. În ceasurile solitare ale închisorii, Paul își amintește cu nostalgie cântecele comunității care se roagă și simte totodată că este adevărat ceea ce se proclamă în ele. Are în față nu numai imaginea răstignitului, ci și propria suferință și probabila moarte. Și se lipește de acele emoții, fără teama de a aminti și de eventualele fragilități și frici (v. 13: "dacă suntem infideli"). Dar proclamă că fidelitatea lui Dumnezeu nu va lipsi. În al patrulea caz, concluzia se schimbă: Cristos rămâne fidel, de fidelitatea sa se va lovi infidelitatea noastră. Pentru că Dumnezeu este fidel și duce la bun sfârșit ceea ce a început (cf. 1Tes 5,24). Pentru că a arătat în multe forme și cu atâtea ocazii că nu se teme de infidelitățile noastre: nu pentru bunătatea noastră ne iubește și ne mântuiește, ci pentru că în inima sa iubirea este deplină, totală, largă în iertare. Iona spunea: "îndurător și milostiv, îndelung răbdător și plin de dragoste" (Iona 4,2). 3. Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi legat nici în ucenici: putem descoperi o a treia semnificație, în faptul că deși Paul este în lanțuri, ceilalți colaboratori ai săi continuă să slujească cuvântul cu curaj și perseverență. În scrisoarea către Filipeni el a spus că întregului pretoriu era cunoscut faptul de a fi "în lanțuri pentru Cristos". Iar acest lucru transforma închisoarea într-o ocazie de evanghelizare. Și apoi adaugă: "întăriți în Domnul de lanțurile mele, cei mai mulți dintre frați au îndrăznit și mai mult să predice cuvântul fără frică" (Fil 1,14). Așa cum s-a întâmplat atunci, la fel acum Paul dorește să vadă că lanțurile sale nu sunt o rușine, ci un stimulent pentru a sluji evanghelia cu o mai mare generozitate și îndrăzneală. Suferința sa este comuniune cu speranța ultimă a celor aleși, dar este și stimulent pentru a depăși frica și rușinea. Ba mai mult, Paul insistă în cuvântul "să nu se rușineze": o spune despre sine (1Tim 1,12), despre prietenul Onesifor (2Tim 1,16) precum și ca o invitație lui Timotei (2Tim 1,8; 2,15). În insistența sa, pare să apară că el însuși, Paul se simte în dificultate în această condiție; și se teme și mai mult să nu se simtă în dificultate ucenicii și colaboratorii săi. Aproape obsesia cu care vorbește despre acest lucru, vrea să spună că se teme să nu se întâmple așa ceva. De aceea amestecă afirmații și solicitări la curaj, la încredere, la fidelitate, la continuitate în misiunea deja trăită este încă urgentă. 4. Cuvântul lui Dumnezeu nu este legat de vorbării: putem adăuga o altă semnificație, din contextul fragmentului. Există învățătorii vorbăreți, manipulatori ai adevărului, care umblă încoace și încolo discutând și tulburând: "oameni stricați la minte, găsiți nevrednici în privința credinței" (2Tim 3,8), care "duc tot mai mult la nelegiuire" (v. 16). Sunt ca o cangrenă în comunitate: și toată scrisoarea pune în gardă împotriva acestora. Paul pare foarte îngrijorat și poate că îi mărește importanța. Se găsesc și două nume: Imeneu, deja exclus din comuniunea cu biserica (cf. 1Tim 1,20) și Filet, despre care nu avem cunoștințe. Ei par să fi conceput învierea doar în sens spiritual și o vedeau realizată deja în botez (v. 18); deci negau învierea trupului la sfârșitul timpurilor. Din context pare însă să mai fi fost și alții, și cu o viață mai puțin demnă (cf. lista viciilor, care este tipică discuțiilor dintre filozofi: 3,1-9). În ciuda acestor obstacole, Paul este convins că cuvântul își va urma calea sa; iar Timotei trebuie să fie "un împărțitor corect al cuvântului adevărului" (v. 15). Iar fundamentul rămâne tare și nu trebuie să se teamă: "Domnul îi cunoaște pe cei care sunt ai lui" (v. 19, citat din Num 16,5) iar vorbăria lor nu conduc la nimic. Vor fi înfăptuitorii căderii lor proprii. 5. Importanța cuvântului: sub diferite expresii apare deseori în text referința la "cuvintele sănătoase" (1,13), la "depozitul cel bun" (1,14), la "lucruri auzite ce trebuie transmise" (2,2), la "ceea ce ai învățat și în care crezi" (3,14). Și multe alte expresii. Dar o frază iese mai mult în evidență în capitolul următor: "Din copilărie cunoști Sfintele Scripturi care îți pot da înțelepciunea prin credința care este în Cristos Isus. Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu și este de folos pentru a învăța, a convinge, a îndrepta, a educa în dreptate, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârșit, pe deplin pregătit pentru orice lucrare bună" (3,15-17). Să notăm accentuarea aspectului educativ și de învățătură (didaskalia). În lumina acestei declarații explicite capătă putere și celelalte aluzii: cuvântul lui Dumnezeu conținut în Scriptură și transmis de Paul și de alți martori, este înțelepciune dumnezeiască, inspirată de Dumnezeu; este un parcurs educativ și purificator; este izvorul oricărei educații și formări în credință și în viața creștină. De aceea Timotei trebuie să "vestească cuvântul, să insiste la timp potrivit și la timp nepotrivit" (4,2). Și Timotei prin colaborarea sa scrupuloasă, și fără a se lăsa înspăimântat de adversari sau de circumstanțe, cooperează la eliberarea de obstacole și de manipulări a acestui cuvânt. Evident că această "libertate" a cuvântului se naște în primul rând în inima lui Timotei și a oricărui credincios. Înțelepciunea și onestitatea morală permit transmiterea în mod constant a evangheliei și devin apoi mărturie îndrăzneață, chemare la adevăr și autenticitate. 3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) 1. Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi legat: am auzit numeroasele semnificații pe care le putem întâlni în context. Deasupra tuturor apare victoria Celui înviat, nimic nu-l poate împiedica pe Cel înviat să stăpânească viața și să ducă spre viața deplină. Noi suntem convinși că acest "cuvânt" al vieții și al speranței este o victorie sigură? Credem că victoria asupra morții mai stăpânește istoria și o conduce spre un viitor luminos? Sau ne lăsăm duși de frici apocaliptice, de angoase și nesiguranțe, vedem pretutindeni pedepse ale lui Dumnezeu sau puterile celui rău care lucrează? 2. El însă rămâne fidel: această concluzie surprinzătoare arată cum fidelitatea lui Dumnezeu nu se măsoară după categoriile noastre, ci după inima sa mare. El cunoaște fragilitatea și infidelitățile noastre. Rămâne cu putere fidel și milostiv față de toți. Suntem convinși de această fidelitate? Sau ne lăsăm neliniștiți de păcatele noastre, ne este teamă de un Dumnezeu judecător sever? Știm să admirăm și să adorăm această fidelitate stabilă și de nezdruncinat? 3. Să fim încurajați de lanțuri: Paul se teme ca situația sa de întemnițat să nu fie trăită cu rușine de către prieteni. Și caută să-i convingă, dimpotrivă, să sfideze această frică, să vadă în lanțuri o provocare pentru a se dedica cu curaj vestirii evangheliei. Noi găsim într-adevăr în circumstanțe asemănătoare forța pentru o slujire mai curajoasă a evangheliei? Sau căutăm să evităm să ne aflăm în ostilități, ne facem aproape invizibili, așteptând timpuri mai bune? Luptele martirilor, lanțurile mărturisitorilor, prejudecățile sociale ne inspiră o mărturie nouă, sau dau naștere în noi la frică și la rușine? 4. Adeziunea noastră la credință se hrănește dintr-o doctrină sănătoasă, este fidelă patrimoniului și bunului depozit, sau și noi alergăm după propunerile cele mai stranii? Ne plac discuțiile interminabile, ne place să ridicăm îndoieli, ascultăm numai pe cei care au un discurs ales, o elocvență captivantă? Știm să mergem la miezul problemelor, fără a ne pierde în vorbe fără valoare? 5. Toată Scriptura este folositoare pentru a învăța, a forma: dar pentru a avea acest efect trebuie să o ascultăm, să o asimilăm, să o lăsăm să strălucească în toată lumina și adevărul său. Noi suntem cu adevărat pasionați de sf. scriptură, o citim cu plăcere și constant? Sau ne place să fim curioși încoace și încolo, să alegem textele după placul nostru, să vedem semnificații care ne vin mai ușor, pe care apoi le folosim pentru a ne mângâia? Ce putem face pentru ca cuvântul lui Dumnezeu să fie cu adevărat și pentru noi "izvor curat și veșnic de viață spirituală"? 6. Împărțitor corect al cuvântului: numai cine a cunoscut forța inspiratoare și plină de viață a cuvântului poate fi un martor credibil. Știm să avem această familiaritate cu cuvântul, știm să-l facem să devină școala noastră de rugăciune? Ascultarea cuvântului alimentează o comuniune adevărată și profundă cu ceilalți care-l ascultă? Sau este un exercițiu izolat și egoist, o formă de manie pioasă? O facem doar pentru a face conștiința să stea liniștită și a ne simți în ordine? 7. Evitarea discuțiilor zadarnice: dacă se ține cont de contextul care urmează, se vede că sunt persoane care "leagă" adevărul prin manipularea ideilor. Îl întunecă, îl manipulează, îl răstălmăcesc. Știm să-i distingem pe acești manipulatori ai adevărului? Știm să stăm departe de "adevărurile lor" atât de interesante și atât de aducătoare de moarte? Sau suntem niște prostănaci, le dăm crezare, fără a avea curajul de a-i contrazice? Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit 4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua) 5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat - Doamne, atunci când circumstanțele ne neliniștesc, pentru că nu este cale de ieșire, pentru că suntem zdrobiți de prejudecăți, pentru că ne întemnițează eșecurile noastre și nu vedem lumina și nici nu este loc pentru speranță, fă să ne amintim de tine. - Doamne, atunci când ne lăsăm duși de vorbe inutile și de discuții needucative, când alergăm după orice maestru care are limbajul convingător, atunci când alergăm după noi curiozități, adu-ne la adevărul tău. - Doamne, atunci când credința noastră în moartea ta pentru păcatele noastre și în învierea ta pentru mântuirea noastră este numai vorbe goale; credem numai pentru că așa trebuie să facem, pentru a ne numi creștini, iar cuvintele tale nu devin în noi izvor de viață și de fidelitate, te rugăm, ajută-ne. - Doamne, atunci când nu mai avem dorința de a-ți da mărturie, pentru că nimeni nu ne ascultă, pentru că alte interese ne atrag mai mult: bunăstarea, succesul, distracțiile, mania de a ieși în evidență, adu-ne la fundamentul solid. - Doamne, atunci când ne rușinăm că suntem creștini pentru a nu avea șicane, atunci când suntem obosiți de atâta mers împotriva mentalității comune, atunci când am vrea numai momente fericite și nu triste, când nu avem o fidelitate răbdătoare și încrezătoare, dă-ne o mână de ajutor. - Doamne, atunci când căutăm lumină și înțelepciune în cuvântul scripturii și am vrea să avem imediat un răspuns de mângâiere, atunci când facem din cuvântul tău un pretext pentru a ne separa de ceilalți, pentru a da naștere la îndoieli și la probleme, fă să fim slujitori umili ai cuvântului tău. "La cuvântul tău voi arunca mreaja: o voi arunca hrănindu-mă în continuare din tot cuvântul care iese din gura ta și oferindu-l celor la care m-ai trimis. O vom arunca împreună, relansând cu entuziasm misiunea ascultării, a meditării perseverente și iubitoare, a vestirii cuvântului vieții. O voi arunca în mările liniștite ale credinței primitoare, ca și în mările furtunoase ale îndoielii și ispitei de a nu crede. O voi arunca la timp și în afara timpului, pentru ca întotdeauna și numai din cuvântul tău să se nască orice cuvânt al meu... De asemenea în relație cu cei care nu te cunosc și nu cred în tine vom arunca mrejele cuvântului tău: eliberați de teama care ne-ar putea asalta, te vom adora pe tine, Doamne Isuse Cristoase, în inimile noastre iar tu ne vei face gata să răspundem celor care ne cer cont de motivul speranței care este în noi, cu bunătate și respect" (cf. 1Pt 3,15). (C.M. Martini, Sulla tua Parola. Lettera pastorale 2001-2002, Milano, 2001, 30-31). 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |