Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL VIEȚII CONSACRATE  

» înapoi la cuprins «

Ordinul Carmelitan

Ordinul Carmelitan (OCarm.) a fost înființat la începutul secolului al XIII-lea (1207 circa), pe Muntele Carmel (Palestina). În acea perioadă exista o criză a societății creștine, dar și o criză în cadrul Bisericii. Exista o schimbare a societății. În Biserica se răspândise decăderea morală, iar acest fapt a contribuit la îmbogățirea unei mici părți a oamenilor, o mare parte devenind tot mai săracă. Exista o voință puternică de schimbare și se dorea o reformă eclezială. Era în act o dorință tot mai puternică de recuperare a idealurilor Bisericii. Această recuperare a fost favorizată în special de unele mișcări călugărești și de călugării solitari (de exemplu sfântul Bernard și sfântul Romuald). Toate aceste mișcări ajung la plinătatea lor în reforma gregoriană, care a durat mai mulți ani (începe în anii 1046-1057 sub papii germani, continuă între anii 1057-1073 sub papii tosco-lorenezi și între anii 1073-1085 sub papa Gregoriu al VII-lea, și se încheie între anii 1085-1122 când, după o lungă luptă, reforma câștigă teren în timpul papei Victor al II-lea și al papei Calist al II-lea).

Reforma gregoriană a schimbat Biserica din interior. Ca o reacție la decăderea din cadrul Bisericii și ca un nou model de misiune a Bisericii în lume, se nasc acum noi forme de viață religioasă. Apar noile mișcări religioase ce propun noi forme de viață creștină, cum ar fi: trăirea și meditarea cuvântului lui Dumnezeu, insistând asupra austerității și a simplității, asupra sărăciei și a renunțării la sine, asupra umanității lui Cristos și urmarea lui; contactul viu cu Scriptura, cuvântul lui Dumnezeu, în special în cadrul mișcările formate de laici, grupurile sărace (se ajunge la redescoperirea valorii sociale și spirituale a sărăciei evanghelice); fenomenul complex al cruciadelor și al pelerinajului în locurile sfinte duce la redescoperirea umanității lui Cristos - un Cristos viu și sărac - ca centru al existenței.

În mișcările deja existente dar și în cele care apar în această perioadă (mendicanții sau cerșetorii) se propune atât imitarea sărăciei itinerante a lui Cristos sărac, cât și a apostolilor (viața apostolică), având ca model comunitatea primară de la Ierusalim. Din aceste mișcări se vor naște următorele ordine religioase:

1. Ordinele Mendicante (cerșetorii). Printre care cei mai cunoscuți sunt franciscanii și dominicanii. Ei oferă această mărturie de viata: sărăcia (cerșitul), ca un răspuns la suferința noilor săraci ai societății și ca un răspuns la noii bogați (este sărăcia voluntară a spiritului și încrederea totală în Dumnezeu); predicarea itinerantă, ca o exigență pastorală fundamentală pentru noua situație a Bisericii; frățietatea, trăită în propria comunitate cu o deschidere către ceilalți, ca un răspuns la exigența de pace și bună înțelegere de care avea nevoie societatea și Biserica din acea perioadă; adaptarea propriei organizări la noua situație socială; mobilitatea (a merge unde era necesară slujirea aproapelui), ca un mod de a merge în întâmpinarea persoanelor fără să-i aștepte să vina ei să fie evanghelizați; deschiderea spre studiu și prezența în univesități, ca o provocare propusă de intelectuali.

2. Eremiți. În această perioadă este trăită în mod deosebit viața de singurătate prin dezlipirea de activitățile temporare, ca o reacție la monahismul integrat în structura feudală. Eremiții trăiau fie singuri, fie atașați de o mănăstire. Mulți trăiau singuri și fără nicio regulă. Deseori, această formă de viață apărea în interiorul vieții monahale ca o formă perfectă de trăire a propriei vocații. Existau și eremiți proveniți din mișcările laicale. Caracteristicile vieții eremitice sunt: singurătatea; rugăciunea prelungită și alimetată de Cuvantul lui Dumnezeu; postul și mortificarea corporală; munca manuală, ca un mod de a-și procura hrana zilnică; itineranța, pentru a vinde din munca manuală și ca o ocazie de a predica.

3. Pelerinii. Un alt mod de a face pocăință era propus de idealul urmării lui Cristos sărac și umil, adică fără nimic propriu, mergănd în pelerinaj în locurile sfinte. Caracteristicile vieții pelerinilor sunt: ruptura de lume și de propria patrie; convertirea; urmarea totală a lui Cristos "sărac și umil"; purtarea crucii, urmând exemplul lui Cristos; a merge spre Țara promisă după modelul lui Avram; eliberarea Țării Sfinte. Pelerinajul în Țara Sfântă și spiritualitatea drumului cuprindeau de multe ori votul de a rămâne pentru toata viața în locurile sfinte, ca niște eremiti. Erau multe persoane care făceau acest vot. Odată cu recucerirea Țării Sfinte de către cruciați, se nasc multe mișcări de viață eremitică, cenobitică și religioasă. În anul 1191, Muntele Carmel, baza militară al lui Saladin, este cucerit de către cruciați și devine un loc sigur pentru creștini și pentru eremiți. În această perioadă se stabilesc pe Muntele Carmel un grup de eremiți, grup format din penitenți și pelerini. Toți aceștia doreau să trăiască o viața spirituală specifică locului, în rugăciune și în sfântă pocăință, având în centru Sfânta Scriptură, Euharistia și mortificarea trupului și a sufletului.

Cum au devenit eremiții carmelitani un ordin clerical?

Între anii 1189-1192, pe muntele Carmel se formează grupul de eremiți latini. După doar câțiva ani, între 1209-1214, acest grup își conturează o identitate proprie, între laical și religios. În această perioadă, sfântul Albert al Ierusalimului scrie Regula de viață. În cele două bule ale lui Gegoriu al IV-lea (Providi Mater din 5 aprilie și Religionis Vestrae din 9 aprilie) din anul 1229 se menționează existența preoților în grupul carmelitanilor. În prima bulă, papa permite priorului general să dea voie celor care ies din deșert să devină preoți. Grupul devine de tip laical, însă unii din grup sunt preoți.

Începând cu anul 1238 începe migrarea spre Europa, iar Țara Sfântă este cucerită de musulmani. În acest context, papa Inocențiu al IV-lea aprobă regula în anul 1247, iar ordinul devine Mendicant laical. Tot acest papă va permite în anul 1253 ca preoții carmelitani să predice și să spovedească. Ordinul va continua să păstreaze mai departe o structură laicală. În anul 1261, prin bula "Speciali Gratia", papa Alexandru al IV-lea permite carmelitanilor să aibă oratoriul propriu și biserca proprie, în care să poată celebra liturghia și administra sacramentele. Acest lucru indică un început de clericalizare a ordinului. În anul 1267, în Anglia, autoritatea ordinului permite hirotonirea de preoți, iar în anul 1271 carmelitanii intră în Universitatea din Paris. Constituțiile din Londra, din anul 1281, indică un puternic semn al clericalizării Ordinului prin faptul ca separă frații clerici de cei laici, acordând o putere superioară clericilor, iar Capitolul General din Treviri (Germania), din anul 1291, privează frații laici atât de orice drept, cât și de vocea activă sau pasivă. Ordinul devine complet clericalizat.

Emigrați în Europa, carmelitanii s-au stabilit mai întâi în Cipru, Messina (1235), Hulne și Aylesford (Anglia, 1242), Valencienne (Franța, 1244), Pisa (1249), Colonia (Germania, 1260), cât și în alte localități. La sfârșitul secolului al XIII-lea existau circa 150 de case, reunite în 12 provinci religioase, în timp ce în Țara Sfântă, după căderea puterii latine, toate casele s-au pierdut, fiind distruse. Din Provincia Țarii Sfinte mai rămăseseră casele din Cipru, care vor fi distruse mai târziu, în anul 1571. Când regula a fost aprobată (1247) existau patru provincii: Țara Sfântă, Sicilia, Anglia și Provența. Ordinea cronologică a provinciilor: Țara Sfântă; Sicilia (1238?); Anglia (1242?); Provența (1244?); Tuscia-Romana (1256?); Franța (înainte de 1265); Germania inferioară (înainte de 1268); Lombardia (după 1268); Aquitania (înainte de 1270); Spania (între 1276 și 1281); Germania Superioară (1291); Scoția-Irlanda (1294). În anul 1324 existau 15 provinciile, iar în 1369 se ajunsese la 21.

Din secolul al XIV, apar unele reforme în cadrul Ordinele Mandicante. Începând cu această perioadă, și Ordinul Carmelitan cunoaște următoarele reforme:

- Reforma Mantovană: va da naștere la Congragația Mantovană, care va avea o autonomia proprie, cu un vicar general. În anul 1520, această congregație avea 33 de case și 171 de religioși. La începutul secolului al XVIII-lea, congregația avea 51 de case si 16 mănăstiri. În anul 1783 a fost desființată de către papa Pius al VI-lea și agregată Ordinului Carmelitan.

- Reforma de Albi: a început în anul 1499, în Franța.

- Reforma Sorethiana: a avut loc între anii 1451-1471, sub influența priorului general Giovanni Soreth. La baza acestei reforme s-a aflat dorința de reîntoarcere la observarea regulei.

- Reforma priorilor generali în secolul al XVI-lea: a avut un rol deosebit Nicol? Audet (1481-1562) care, împreună cu alți priori generali ai altor ordine, a combătut decăderea religioasă a fraților din cauza multor privilegii pe care aceștea le-au primit. Această reformă a fost continuată de priorul general Giovanni Battista Rossi (1507-1578), care insista asupra importanței sărăciei.

- Reforma tereziană sau a desculților: a fost făcută de sfânta Tereza de Avila și de sfântul Ioan al Cruci. Din cauza unor probleme de jurisdicție, la Capitolul General din anul 1593, carmelitanii reformați au cerut și au obținut separarea definitivă de Ordinul Carmelitan. Ei și-au făcut Constituție proprie, un guvern propriu și au abandonat ritul carmelitan, pentru a-l lua pe cel roman. Carmelitanii Desculți s-au constituit în două congregații: Congregația italiană "Sfântul Ilie" și congragația spaniolă "Sfântul Iosif". În anul 1773 a luat ființă o a treia congreație, cea a Portugaliei. În anul 1875, printr-un decret al papei Pius al IX-lea, aceste congregații au fost reunificate într-un singur ordin.

- Reforma clementină: a fost promovată de papa Clement al VIII-lea în anul 1594.

- Reforma din Touraine: a început la Rennes și la Paris (în secolele XVI-XVIII).

La începutul secolului al XVII-lea existau 30 de provincii cu 693 de case și peste 12.000 de religioși. Majoritatea caselor erau în Italia, unde în secolul al XVII-lea existau 15 provincii. Tot în aceată perioadă se accentuează activitățile misionare. În America Latină, sub influența spaniolă, exista o prezență destul de activă încă din anul 1527. Existau case în Panama (1535), Noua Granada (1560) și Santa Fé de Bogotă (1569). Existau misiuni în Brazilia și în Antille (1646), unde au rămas pănă la revoluția franceză. A existat o activitate misionară și în Palestina, Cipru și Persia. Unii frați au lucrat pentru mulți ani și în Dalmația.

În secolul al XVIII-lea au existat unele îngrădiri ale activităților religioase. Și Ordinul Carmelitan a suferit de pe urma acestora, în special în timpul revoluției franceze. În Franța, revoluția franceză a făcut un adevărat dezastru. Au fost închise cele 8 provincii carmelitane, în care existau 130 de comunități (această problemă persistă pănă în ziua de azi). Mulți frați au fost uciși. Astăzi există doar o casă la Nantes, dar este o prezență foarte slabă. În mare parte, aceeași situație s-a întâmplat în Olanda (1812) și în Germania (1801-1803). De asemenea, în peninsula iberică și în Portugalia au fost închise toate casele. A existat o decădere deosebită și în Italia, unde din 168 de case au mai rămas doar 38, iar din 1050 de frații au mai rămas aproximativ 200. Dacă înainte de revoluția franceză existau circa 13000 de carmelitani, 54 de provincii și 750 de case, în anul 1904 rămăseseră doar 727 carmelitani, 8 provincii și 50 de case. Spre sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, Ordinul Carmelitan va reveni și va reînflori prin sacrificiul și eroismul multor carmelitani.

La sfârșitul anului 1991, Ordinul Carmelitan (ramura masculină) avea 21 de provincii, două comisariate generale (provincii în devenire) și două delegații generale. Unele provincii aveau și comisariate provinciale. Astăzi, Ordinul Carmelitan este prezent în 28 de țări, în care există 2085 membri (1.486 preoți, 12 diaconi permanenți, 283 studenți cu voturi simple, 199 frați cu voturi solemne și 105 novici) și 363 de case.

Pr. Mihai Augustin Folner, OCarm.

» înapoi la cuprins «

 

free hit counter



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat