|
Fiul Omului "Pe cruce" Ier 31,31-34; Ps 50; Evr 5,7-9; In 12,20-33 În timp ce fariseii nu vor să recunoască semnele făcute de Isus și complotesc împotriva lui, unii greci îl caută și doresc să-l cunoască personal. Prin intermediul discipolilor, îl vor întâlni pe Isus și vor descoperi calea sa. Contextul: discurs despre glorificarea Fiului Omului După intrarea solemnă a lui Isus în cetatea sfântă a Ierusalimului, fariseii se arată destul de neliniștiți și își spun unii către alții: "Iată, lumea s-a dus după el!". După această constatare, evanghelistul Ioan prezintă scena în care unii greci se apropie de Filip și își exprimă dorința de a-l cunoaște personal pe Isus. Filip vorbește cu Andrei, iar apoi, împreună îi spun lui Isus de rugămintea grecilor. Isus îi primește. El le spune ca a sosit ceasul glorificării Fiului Omului și le prezintă imaginea bobului de grâu. Cu această ocazie le prezintă câteva învățături: îi este discipol cel care îl urmează pe calea crucii; cine îl slujește până la sfârșit primește răsplata de a fi împreună cu el și cu Tatăl ceresc; discipolul nu trebuie să se preocupe de slava trecătoare, deoarece Tatăl îl face părtași de slava cerească. Textul evangheliei se încheie cu a treia vestire a morții lui Isus și anunță apropierea ceasului crucii, plin de suferință. Isus întrezărește deja ceasul ce se va împlini peste câteva zile. Și în timp ce se tulbură de apropierea acestuia, o voce confirmă că Tatăl este de partea lui. În mod explicit, Isus spune că vocea venită din cer s-a auzit pentru a confirma celor de față sosirea ceasului glorificării Tatălui, care este, de asemenea, și vremea judecății acestei lumi, și ora înălțării și glorificării Fiului Omului. Isus este Fiul Omului. El întrevede ceasul glorificării sale pe cruce. La izvoarele Cuvântului Textele liturgice scot în evidență promisiunea unei alianțe noi între Dumnezeu și omenire. În prima lectură, Ieremia profețește: "Aceasta este alianța pe care o voi încheia cu casa lui Israel după zilele acelea - oracolul Domnului: voi pune legea mea înlăuntrul lor și în inima lor o voi scrie; eu voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul meu". În a doua lectură, autorul sacru vorbește despre sensul morții pe cruce a lui Isus: "Și, deși era Fiu, a învățat ascultarea din cele ce a pătimit, iar după ce a fost făcut desăvârșit, a devenit cauză de mântuire veșnică pentru toți cei care ascultă de el". În Evanghelie, Ioan povestește despre unii greci, care doresc să-l cunoască pe Isus, vestește ceasul Fiului Omului, prezintă imaginea bobului de grâu și cel de-al treilea anunț al morții lui Isus pe cruce și conclude, relatând cuvintele lui Isus: "Nu pentru mine a răsunat vocea aceasta, ci pentru voi. Acum are loc judecata acestei lumi; acum conducătorul acestei lumi va fi aruncat afară, iar eu, când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine". Perspectiva: "să-l vedem pe Isus", "a venit ceasul", "îi voi atrage pe toți la mine" 1. "Unii greci s-au apropiat de Filip, cel care era din Betsaida Galileii, și l-au rugat: «Domnule, vrem să-l vedem pe Isus»" Cu ocazia intrării solemne a lui Isus în cetatea sfântă a Ierusalimului, evanghelistului Ioan nu îi scapă neliniștea fariseilor. El remarcă reacția negativă a acestora și notează faptul că se învinuiesc unii pe alții de succesul lui Isus, spunând: "Vedeți că nu reușiți nimic! Iată, lumea s-a dus după el!" Fariseii își dau seamă că l-au criticat pe Isus în zadar. Lumea tot îl caută, chiar mai mult ca înainte. Ce este de făcut? Strângând rândurile, fariseii se întreabă ce ar trebui să facă pentru a îngrădi activitatea și predica lui Isus. Evanghelia relatează sosirea la Ierusalim, de sărbătoarea Paștelui, a unor greci. Aceștia sunt simpatizanți ai iudaismului și, probabil, frecventează sinagoga în comunităților lor de origine. Au auzit vorbindu-se de Isus din Nazaret, despre cel pe care toți îl numesc Mesia, și doresc nu doar să-și satisfacă o legitimă curiozitate, ci să-l vadă și să-l cunoască personal. De aceea i se adresează lui Filip, care, împreună cu Andrei, îi prezintă lui Isus rugămintea lor. 2. "A venit ceasul ca Fiul Omului să fie glorificat. Adevăr, adevăr vă spun: dacă bobul de grâu care cade în pământ nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult" Isus vestește că a venit ceasul ca Fiul Omului să fie glorificat. În puține cuvinte, el spune că a sosit momentul de har, în care se împlinește mântuirea. Acest ceas reprezintă momentul răstignirii și al gloriei sale, și este simbolizat foarte bine prin imaginea bobului de grâu, care aduce rod mult numai dacă moare, în pământ fiind. La fel se va întâmpla și cu Fiul Omului: peste câteva zile va fi înălțat pe cruce, își va jertfi viața ca preț de răscumpărare pentru cei mulți și va deschide astfel porțile paradisului. Tuturor, discipoli și greci, Isus le arată calea sa - jertfa crucii, manifestarea slavei lui Dumnezeu și comuniunea de iubire în viața de dincolo. Această cale este caracterizată de dinamica moarte-viață. Cine dorește să-l cunoască pe Isus și să urmeze calea lui este chemat să-și ofere viața în slujirea aproapelui și a lui Dumnezeu, în această lume, pentru ca apoi să o câștige pe deplin în viața de dincolo, în comuniune cu Fiul și cu Tatăl. 3. "Isus a răspuns: «...iar eu, când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine»" Discipolul Ioan - martor ocular - povestește ceea ce s-a întâmplat după dialogul lui Isus cu acei greci. Văzând apropiindu-i-se ceasul, Isus mărturisește celor prezenți că nu este liniștit. El se roagă: "Acum sufletul meu este tulburat și ce voi spune: Tată, salvează-mă de ceasul acesta? Însă tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta. Tată, preamărește numele tău!" Atunci, notează evanghelia, cei de față au auzit un glas din cer care, confirmând rugăciunea lui Isus, a spus: "L-am preamărit și iarăși îl voi preamări". Evanghelia subliniază încă o dată că, noua viață promisă de Isus, este rodul unei jertfe împlinite până la capăt - sacrificiul crucii - dăruire totală de sine, expresie a fidelității față de Dumnezeu, prețul de răscumpărare plătit pentru întreaga omenire. Acest sacrificiu reprezintă înălțarea Fiului Omului și glorificarea lui. Reprezintă "victoria" lui Isus: pe cruce, el învinge puterile celui rău și împlinește planul lui Dumnezeu, atrăgându-i la sine pe toți oamenii. Crucea dezvăluie cine este Isus. De acum înainte, pentru toți - discipoli și greci - cunoașterea lui Isus este posibilă prin contemplarea crucii sale glorioase. Pentru ca viața să fie trăită (Rugăciunea zilei) "Te rugăm, Doamne, ca, ajutați de tine, să trăim și noi în dragostea care l-a făcut pe Fiul tău să-și dea viața din iubire pentru lume". Gândurile mele Noua viață promisă de Isus este rodul unei jertfe împlinite până la capăt - sacrificiul crucii - dăruire totală de sine, expresie a fidelității față de Dumnezeu, prețul de răscumpărare plătit pentru întreaga omenire. De acum înainte, pentru toți - discipoli și greci - cunoașterea lui Isus este posibilă prin contemplarea crucii sale glorioase. Pr. Mihai Roca
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |