|
9. Fiul unic al lui Dumnezeu La izvoarele cuvântului Duminica a IV-a din Postul Mare (Ioan 3,14-21) "În acel timp, Isus i-a spus lui Nicodim: «După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică. Într-adevăr, atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el. Cine crede în el nu este judecat, însă cine nu crede a fost deja judecat pentru că nu a crezut în numele Fiului unic al lui Dumnezeu. Aceasta este judecata: lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. Căci oricine face fapte rele urăște lumina și nu vine la lumină ca să nu-i fie descoperite faptele. Însă oricine face adevărul vine la lumină, ca să se vadă că faptele sale sunt făcute în Dumnezeu»". (Moment de tăcere) O perspectivă a textului sacru 1. "Fiul Omului trebuie să fie înălțat" Nicodim este fariseu și conducător al iudeilor, un membru al sinedriului, un maestru care explică Scripturile. A văzut faptele minunate împlinite de Isus și crede că învățătorul din Nazaret vine de la Dumnezeu. De aceea nu pierde ocazia de a-i vorbi direct. Și cum Isus se găsește la Ierusalim, se duce la el, pe ascuns, cu două teme: împărăția lui Dumnezeu și mântuirea. În timpul dialogului, Isus introduce misterul unei nașteri "de sus" și al unei nașteri "din apă și Duh"; îl ajută pe Nicodim să-și îndrepte mintea dincolo de interpretarea legii și să observe acțiunea Duhului Sfânt. Abia acum, distinsul fariseu descoperă că Isus este Fiul Omului "înălțat" - asemenea șarpelui de bronz, înălțat altă dată în pustiu. 2. "Dumnezeu l-a dat pe Fiul său, unul născut" Isus îi dezvăluie lui Nicodim că Dumnezeu își arată iubirea față de oameni prin trimiterea în lume a Fiului său unul-născut. Acesta a venit între oameni pentru a le descoperi iubirea nețărmurită a Tatălui. Acceptarea lui duce la comuniunea cu Dumnezeu, respingerea lui duce la refuzarea iubirii divine. Desigur, a venit în lume nu pentru a judeca lumea, ci pentru a o mântui. Acum nimeni nu poate spune că este abandonat. Dumnezeu - izvorul vieții - a dat viață la toate, iar prin Fiul său dăruiește oamenilor iubirea sa, harul său, pe însuși Duhul Sfânt. 3. "Oricine face adevărul vine la lumină" În dialogul cu Isus, Nicodim descoperă lumina și se apropie de revelația Fiului unul-născut. El acceptă cuvintele lui Isus încetul cu încetul. Înțelege că nașterea "de sus" nu este visul tinereții fără de sfârșit, ci este starea celui născut "din apă și Duh"... a aceluia care face adevărul, adică acceptă Scripturile - trăiește în lumină - și primește harul de a deveni copil al lui Dumnezeu. Interpretare și mărturie Isus este Fiul Omului glorificat, înălțat. Numai deasupra lui cerul își îndepărtează vălul, iar iubirea lui Dumnezeu se descoperă oamenilor. Ca la apele Iordanului, ca pe Golgota... Acum putem să privim spre cer, împreună cu Isus, și să ne spunem necazul, să ne rugăm. Privind spre cel înălțat între cer și pământ, cu ajutorul harului Duhului Sfânt îndrăznim să admirăm gloria lui Dumnezeu, să scrutăm misterul îndurării divine și să primim marele dar al mântuirii. Contemplând Răstignitul, suntem vindecați de orice rătăcire, de păcat, de veninul șarpelui de la început, și astfel ne naștem din nou, la o viață fără de sfârșit. Dumnezeu, cel infinit, veșnic și de nevăzut, iubește lumea din totdeauna. La împlinirea timpurilor l-a trimis pe Fiul său în lume ca să destăinuie oamenilor iubirea sa fără margini și să dea mărturie despre această iubire. Crucea este dovada acestei iubiri. Evanghelia ne descoperă că oricine crede că "Isus Cristos este Fiul unic al lui Dumnezeu", este mântuit. De fapt, numai prin Isus Cristos - singurul care s-a coborât din cer - putem să descoperim rostul vieții noastre și să vedem că suntem copii ai lui Dumnezeu. Oricine privește spre Isus Cristos - Fiul Omului înălțat pe cruce - este mântuit. Se naște a doua oară. Acesta este marele dar al iubirii, oferit oamenilor de Dumnezeu-Tatăl, prin Isus Cristos, Fiul său unul-născut. A-l primi pe Isus Cristos înseamnă a recunoaște iubirea Tatălui prezentă în toată creația. A-l recunoaște pe Isus Cristos înseamnă a asculta vocea lui Dumnezeu, descoperit în Scripturi. A-l asculta pe Isus Cristos înseamnă a crede în mărturia pe care el o dă despre Tatăl ceresc. Asemenea lui Nicodim, asaltați de întrebări și de căutări, descoperim cine este Isus Cristos și ajungem să credem în el doar căutându-l, ascultându-l, urmându-l, contemplându-l. Întrebări pentru discuții în grupuri mici - Din dialogul dintre Isus și Nicodim se înțelege că nu e nevoie ca oamenii să "fure" cerului îndurarea divină. Doar trebuie să privească spre cel glorificat, spre Fiul Omului, Isus Cristos înălțat pe cruce, și să creadă. În el și prin el Tatăl ceresc se apropie de oameni, iar oamenii înțeleg că sunt copii ai lui Dumnezeu. Care sunt "mijloacele" prin care ne apropiem de Dumnezeu și de ceilalți frați în timpul Postului Mare? - De ce nu a venit Dumnezeu pe pământ? De ce l-a trimis Dumnezeu pe Fiul său în lume? - Trăiește în lumină cel care descoperă iubirea lui Dumnezeu în creație. Face adevărul cel care recunoaște glasul lui Dumnezeu în Scripturi. Crede în Isus Cristos cel care îl recunoaște ca Fiu al lui Dumnezeu, îi ascultă învățăturile și îl mărturisește prin fapte și cuvinte. Cunoașteți persoane consacrate care s-au străduit să trăiască în lumină, să facă adevărul, să creadă în Isus Cristos? Observați mărturia de credință dată de părintelui Albert și de sora Electa. Dați și alte exemple. Momente de rugăciune (Se pot face intenții spontane) Tatăl nostru Rugăciune finală Dumnezeule, în mijlocul realităților care ne înconjoară și în care adeseori suntem atât de cufundați, am pierdut semnificația adevărată și valoarea vieții și ne simțim rătăciți în întuneric. Pierderea busolei existenței și autosuficiența nasc în noi frustrări și dezamăgiri. Asemenea lui Nicodim, ne dorim să mergem spre lumină. Cristos e adevărata lumină pe care tu ai trimis-o în lume. În el strălucește adevărul veșnic, care ne poate scoate din eroare și ne conduce spre viața adevărată. Fă să iubim lumina și nu întunericul, adevărul și nu eroarea, pentru ca prin viața noastră să arătăm lumii că Isus este singurul răspuns la întrebările și căutările noastre cele mai profunde. Amin. (Pr. Ioan Bișog) Reflecții și mărturii (Online pe site-ul www.ercis.ro, meniul Cateheză/Anul Vieții Consacrate) -Reflecție la Duminica a IV-a din Postul Mare (pr. Mihai Roca) -În slujba fraților, părintele Albert -Un reper ce rămâne, sora Electa (Gabriela Bisoc) Pr. Mihai Roca
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |