|
8. Trupul lui Isus, adevăratul templu La izvoarele cuvântului Duminica a III-a din Postul Mare (Ioan 2,13-22) "Paștele iudeilor era aproape, iar Isus a urcat la Ierusalim. Și a găsit în templu vânzătorii de boi, de oi și de porumbei și pe schimbătorii de bani șezând acolo. Făcând un bici din funii, i-a alungat pe toți din templu, la fel ca și oile și boii; a împrăștiat monedele schimbătorilor de bani și a răsturnat mesele, iar celor care vindeau porumbei le-a zis: «Luați acestea de aici! Nu faceți casa Tatălui meu casă de negustorie!» Discipolii lui și-au adus aminte că fusese scris: «Zelul pentru casa ta mă mistuie». Așadar, l-au întrebat iudeii și i-au zis: «Ce semn ne arăți că ai dreptul să faci acestea?» Isus le-a răspuns: «Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!» Așadar, i-au zis iudeii: «Acest templu a fost construit în patruzeci și șase de ani și tu în trei zile îl vei ridica?» Însă el vorbea despre templul trupului său. Deci, când a înviat din morți, discipolii lui și-au amintit că a spus aceasta și au crezut în Scriptură și în cuvântul pe care îl spusese Isus". (Moment de tăcere) O perspectivă a textului sacru 1. "Isus a urcat la Ierusalim" Isus se află în Ierusalim, la începutul activității sale publice. Alege să fie în cetatea sfântă, nu doar pentru că Paștele este aproape, cât mai ales pentru că templul reprezintă adevărata misiune a lui Mesia. Este luni. Intră în templu, iar aici îi găsește pe cei care vând boi, oi și porumbei. Privește și-i vede așezați la mese pe schimbătorii de bani. Totul a devenit un târg, care profanează templul, nepotrivit pentru cult. De aceea, Isus reacționează dur: face un bici din funii, alungă afară din templu pe toți negustorii și le spune vânzătorilor de porumbei: "Luați acestea de aici! Nu faceți casa Tatălui meu casă de negustorie!" 2. "Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!" Iudeii, martori pasivi la cele făcute de Isus în templu, întreabă: "Ce semn ne arăți că ai dreptul să faci acestea?" Isus răspunde la întrebare și le cere să-și schimbe atenția de la templul de piatră, loc de întâlnire, la templul sanctuar, la "naos", locul sfânt al prezenței lui Dumnezeu. Le răspunde: "Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!" Ei nu înțeleg însă răspunsul lui Isus. Se gândesc la reconstruirea renumitului lor templu. De fapt, nu pot să înțeleagă nici semnificația trupului lui Isus, nici înțelesul celor trei zile și nici prevestirea învierii. Toate acestea rămân învăluite de un mare mister. 3. "Au crezut în numele lui" Ioan relatează în evanghelie despre noul cult propus de Isus. El mărturisește că persoana lui Isus este adevăratul templu, "naosul", locul prezenței lui Dumnezeu în lume. S-a bucurat să-l vadă și să-l asculte pe Isus - spune Ioan - și a înțeles misterul Învățătorului său numai cu ajutorul harului Duhului Sfânt, după ceasul crucii și după marele eveniment al învierii. Abia atunci a înțeles cu adevărat legătura specială dintre Isus și Tatăl ceresc. Interpretare și mărturie Evanghelia după Ioan relatează începutul oficial al activității publice a lui Isus chiar la Ierusalim, în templu. Aici Isus constată că locul de întâlnire cu Dumnezeu este contaminat de activități comerciale, iar frumusețea unică a cultului este umbrită de dorințele de câștig. Straniu! Chiar Paștele Domnului devenise între timp Paștele iudeilor, iar templul sacru al prezenței lui Dumnezeu devenise un spațiu controlat de interese de putere. Prima sărbătoare de Paște, menționată de Evanghelia după Ioan, se celebrează în templul din Ierusalim, iar Isus este printre mulțimea venită la sărbătoare. Cum ar putea să lipsească chiar el - Fiul preaiubit - adevăratul templu al prezenței lui Dumnezeu între oameni? Pentru a doua oară însă Isus - Mesia cel așteptat - celebrează renumita sărbătoare a Paștelui departe de cetatea sfântă, în Galileea, în împrejurimile cetății Cafarnaum, unde înmulțește pâinile și peștii, înconjurat fiind de cei sărmani și doritori de Dumnezeu. A treia și ultima oară, Isus - mielul lui Dumnezeu - celebrează Paștele împreună cu discipolii săi în Cenacol, la Ierusalim, unde, sub chipul pâinii și al vinului, anticipă jertfa sa de pe cruce și momentul învierii sale glorioase. Cuvintele rostite de Isus în dialogul cu iudeii vor fi înțelese numai după momentul crucii și al învierii. Numai atunci, semnul dat de Isus își va dezvălui înțelesul. Discipolii vor crede în numele lui Isus și vor mărturisi tuturor că Învățătorul lor - Cuvântul făcut trup - este gloria lui Dumnezeu între oameni, este locuința Duhului Sfânt. El s-a coborât din cer, pentru ca să aducă vestea cea bună a lui Dumnezeu. El s-a jertfit pe cruce, pentru ca să mântuiască pe cei care cred în el. A rămas în mijlocul oamenilor pentru totdeauna, în special în euharistie și în persoana celui sărac și suferind. Întrebări pentru discuții în grupuri mici - Dacă altă dată templul devenise un loc de negustorie, astăzi mulți spun că spațiul profan, laic, în special al marilor magazine sau al activităților sportive, este considerat "noul templu", care favorizează îndepărtarea de spațiul sacru al bisericii și de activitățile religioase de duminică și de sărbători. În ce sens este adevărată această constatare? Ce ar putea duce la o mai mare apropiere între spațiul și timpul sacru și cel profan? - Evanghelistul Ioan notează că, în discuția avută cu iudeii, Isus se referea la misterul trupului său și la misterul morții și învierii sale. Iudeii nu au putut să înțeleagă aceste mari mistere, iar ucenicii le-au înțeles doar după înviere, mărturisindu-le apoi cu prețul sângelui lor. Este vorba de marele mistere ale credinței creștine: întruparea Fiului lui Dumnezeu și învierea lui Isus Cristos. Cunoașteți persoane care au avut de suferit pentru credința lor în Isus Cristos? Evidențiați exemplul de credință al Veronicăi Antal sau al părintelui Anton Demeter. - Trupul lui Isus este locul prezenței lui Dumnezeu. Care sunt acele "locuri" în care găsim astăzi prezența lui Isus Cristos în mijlocul nostru? Cum ne exprimăm credința față de această prezență a lui Isus Cristos? Momente de rugăciune (Se pot face intenții spontane) Tatăl nostru Rugăciune finală Dumnezeule atotputernic și milostiv, te preamărim și îți mulțumim pentru privilegiul de a alege din rândul credincioșilor diecezei noastre un suflet nobil, în persoana tinerei Veronica Antal, care a preferat mai bine moartea decât păcatul. Pentru meritele Fiului tău, Isus, pe care Veronica l-a ales ca unic mire, dându-și mai degrabă viața decât să profaneze templul Duhului Sfânt, te rugăm să o primești cât mai curând în rândul fericiților din cer, pentru ca de acolo să intervină pentru noi toți care locuim în această țară pe drept numită "grădina Maicii Domnului". Sporește mereu și credința noastră, pentru a merita harurile pe care le cerem, pentru sacrificiul eroic al slujitoarei tale, Veronica Antal, prin Isus Cristos, Domnul și Mântuitorul nostru. Amin. (Pr. Iosif Dămătăr) Reflecții și mărturii (Online pe site-ul www.ercis.ro, meniul Cateheză/Anul Vieții Consacrate)
Pr. Mihai Roca
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |