|
Ordinul Surorilor Clarise Urbaniste Cateheza 22 Cunoaște chemarea ta Din operele fondatoarei "Pentru noi, Fiul lui Dumnezeu s-a făcut calea pe care ne-a arătat-o prin cuvântul și cu exemplul preafericitului nostru părinte Francisc, iubitorul și imitatorul lui adevărat". "Clara este fascinată de Cristos, pe care îl iubește și-l contemplă în totalitatea misterului său, pe care îl contemplă în fragilitatea și gingășia nașterii sale, în sărăcia și în greutățile vieții publice. "Vezi sfânta umilință și împreună cu ea sfânta sărăcie, greutățile și suferințele fără număr pe care Cristos le-a îndurat pentru mântuirea sufletelor. Fixează-ți mintea înaintea oglinzii veșniciei, pune-ți sufletul în splendoarea slavei, așază-ți inima în chipul ființei divine și transforma-te cu totul, prin contemplare, în icoana divinității sale". (Sfânta Clara, Scrisoarea a III-a către sfânta Agneza de Boemia) O Întoarcere în timp 1. "Fecioara mireasă a lui Cristos" Sânta Clara s-a născut în anul 1193, într-o familie aristocrată și bogată din Assisi. În Duminica Floriilor a anului 1211, Clara renunță la titlul nobiliar și la bogății și alege să trăiască în umilință și sărăcie, după forma de viață propusă de sfântul Francisc. La vârsta de 18 ani, printr-un gest curajos inspirat de dorința de a-l urma pe Cristos și de admirația față de carisma sfântului Francisc, părăsește casa părintească și în compania unei prietene, Bona de Guelfuccio, ajunge în mod secret la biserica "Porțiuncula". Aici, sfântul Francisc îi taie parul, iar ea îmbrăcă o sărăcăcioasă haină de pocăință, se consacră lui Cristos și din acest moment devine fecioara mireasă a lui Cristos, umil și sărac. Mai apoi, la îndemnul sfântului Francisc se stabilește la biserica "Sfântul Damian", unde trăiește timp de peste patruzeci de ani, până în anul 1253, când își încheie pelerinajul pe acest pământ. Clara compune o regulă caracterizată de radicalitatea sărăciei și de o încredere totală în Providența divină. Regula ei de viață devine o cale de lumină pentru tinerele care doresc să-l urmeze pe Cristos umil și sărac. 2. "O constantă atitudine de mulțumire" Aceasta este carisma Surorilor Clarise: încarnarea evangheliei într-o dimensiune trinitară de viață contemplativă claustrală. Prin profesiunea sfaturilor evanghelice, Surorile Clarise își trăiesc vocația într-o constantă atitudine de mulțumire adusă Tatălui milostivirilor și se simt chemate să trăiască o formă de viață prin care să se asemene tot mai mult cu chipul lui Isus, calea, adevărul și viața. Ele se consacră în mod total lui Isus. Fără nimic propriu și dedicate rugăciunii contemplative în clauzură, trăiesc în ascultare, în castitate și în comuniune de viață fraternă, urmând regula scrisă de sfânta Clara. 3. "Temelia umilinței și a sărăciei" Sfânta Clara din Assisi pune edificiul tuturor virtuților pe temelia umilinței și a sărăciei. Considerându-se chiar de la început o nevrednică slujitoare a lui Cristos și o mlădiță firavă a preafericitului părinte Francisc, ea promite ascultare și reverență papei Inocențiu, succesorilor săi aleși în mod legitim și Bisericii Romane și scrie o regulă de viață în care le îndeamnă pe surori cu insistență să persevereze întotdeauna în sfânta sărăcie. În zilele noastre Viața Surorilor Clarise este marcată de viața de clauzură, o viață care este întrepătrunsă de rugăciunea de contemplație și activitatea în spațiul sacru al mănăstirii. Este vorba de o viață spirituală caracterizată de bucuria întâlnirii cu Dumnezeu și cu celelalte surori, după exemplul sfintei Clara. Contemplația face ca Surorile Clarise să fie prezente în lume, nu cum lumea poate ar dori să le vadă, adică așa cum sunt de obicei surorile, ci în tăcere, rugându-se în taină pentru a susține mădularele fragile și nesigure ale Trupului lui Cristos, care este Biserica. Dimensiunea contemplativă trăită de surori este, de fapt, un semn profetic, o mărturie a unei vieți trăite în iubire pentru Cristos, sărac și umil. Este asemenea unei candele care conduce spre Cristos și care îl ajută pe fiecare creștin să se apropie de Dumnezeu cu mintea și cu inima, cu viața sa întreagă și să colaboreze la lucrarea mântuirii. Surorile Clarise sunt prezente în Dieceza de Iași, la Roman, din anul 2007, în mănăstirea "Sfânta Maria a Îngerilor"; ele se simt chemate să trăiască din munca propriilor mâini, să imite calea sfintei simplități, a umilinței și a sărăciei și onestitatea modului sfânt de viață arătat de sfântul Francisc și de sfânta Clara. Întrebări pentru discuții în grupuri mici 1. Așa cum consemnează documentele istorice, sfânta Clara a trăit în umilință și sărăcie, dedicându-se contemplației într-o mănăstire de clauzură. "Clara se ascundea, însă viața ei era revelată tuturor, tăcea, însă faima ei striga". "Când se întorcea de la rugăciune, iradia de bucurie. Din focul altarului Domnului ducea cuvinte calde, atât de fierbinți încât cuprindeau inima surorilor. Ele remarcau marea dulceața ce ieșea din gura ei, iar chipul său apărea mai luminos ca de obicei". În anul 2009, la editura Sapientia a apărut o biografie a sfintei Clara, scrisă de părintele Eduard Ferenț. Ați citit această carte? Ce aspecte deosebite din viața acestei sfinte fascinează mai mult? 2. În prima scrisoare trimisă sfintei Agneza de Boemia, sfânta Clara vorbește despre Cristos, Mirele ei iubit, folosind expresii nupțiale care uimesc și care produc emoții deosebite: "Iubindu-l, sunteți caste, atingându-l, veți fi mai curate, lăsându-vă posedate de el, sunteți fecioare. Puterea lui este mai puternică, generozitatea lui mai înaltă, aspectul lui mai frumos, iubirea mai suavă și orice har mai fin. De acum sunteți strânse în îmbrățișarea lui, care a împodobit pieptul vostru cu pietre prețioase (...) și v-a încoronat cu o coroană de aur imprimată cu semnul sfințeniei". Acest ideal de sfințenie este împărtășit și de surorile și postulantele clarise din mănăstirea de la Roman. Ce părere aveți despre acest raport viu de comuniune cu Cristos, descris prin cuvintele de mai sus de sfânta Clara? 3. Viața Surorilor Clarise este marcată de contemplație și de acțiune în spațiul sacru al mănăstirii. De la înființarea mănăstirii "Sfânta Maria a Îngerilor" din Roman, în anul 2007, Surorile Clarise sunt prezente și în Dieceza de Iași. Ați vizitat această mănăstire? Ce puteți spune despre viața de clauzură și despre modul de contemplație al acestor surori? Momente de rugăciune (Se pot face intenții spontane) Tatăl nostru Rugăciunea finală "Ascultați, sărăcuțelor, care de Domnul ați fost chemate din multe părți și regiuni adunate. Trăiți mereu în dreptate și să muriți în ascultare. Nu priviți la lumea de afară, căci cea a spiritului este mai de valoare. Eu vă rog cu toată dragostea să fiți discrete în ceea ce vi se oferă din mila Domnului. Cele care sunt grav bolnave și cele care, pentru ele, s-au ostenit, pe toate să le susțineți cu pace, căci această osteneală o vor vedea dulce: pentru că fiecare va fi încoronată în cer ca regină, asemenea Fecioarei Maria". (Sfântul Francisc din Assisi) Reflexii și mărturii Sfânta Clara din Assisi, cateheză (Papa Benedict al XVI-lea) Sfânta Clara din Assisi (Pr. dr. Eduard Ferenț) Început de postulandat în familia clariselor (www.ercis.ro) Mănăstirea de clauzură "Sfânta Maria a Îngerilor", Roman (Sr. Tereza Bogliș, OSC) Sr. Dorotea Ghercă, OSC
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |