|
Implicarea lui Dumnezeu în familie Text biblic: "Și a spus Domnul Dumnezeu: «Nu este bine ca omul să fie singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el»" (Gen 2,18).
Magisteriu:
Punct de plecare:
Conținut:
Afirmația "Nu este bine ca omul să fie singur" este preocuparea lui Dumnezeu pentru fericirea omului pe care îl crease și pe care îl vedea ca lipsindu-i ceva esențial care să-l facă să nu se simtă singur și care avea să-l facă și fericit. Faptul că Dumnezeu dorește ca omul să se căsătorească, este o dovadă a dragostei lui Dumnezeu pentru om. Dumnezeu există într-o relație perfectă ca Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. A fi după chipul lui Dumnezeu înseamnă a exista în relație, nu izolat. Da, Căsătoria este bună, sfântă și nu e greșit să fie de dorit. Vom condamna aici clerul romano-catolic, călugării și călugărițele catolice și ortodoxe care, prin vocația la viața consacrată și la preoție aleg să nu se căsătorească? Nu-i vom putea condamna, pentru că alegerea pe care Dumnezeu a făcut-o pentru ei și în ei este anticipare a stării paradisiace, unde nimeni nu se căsătorește și unde toți sunt ca îngerii cerului. Aceștia nu sunt împotriva căsătoriei, ei înșiși fiind rodul iubirii dintre soți, ci o susțin prin rugăciunile și jertfele lor. Chiar dacă sacramentul Căsătoriei este bun și sfânt, Dumnezeu nu poruncește ca cineva să se căsătorească cu orice preț. Se poate întâmpla ca, din diferite considerente, o persoană să își dorească așa de mult Căsătoria, încât să nu mai conteze cu cine se căsătorește. Această atitudine arată pe de-o parte lipsa încrederii și a ascultării de Dumnezeu, iar pe de alta, neînțelegerea Căsătoriei. În acest sens, profetul Amos are o întrebare: "Merg oare doi oameni împreună fără să se pună de acord?" (Am 3,3). Orice persoană integră se gândește la acțiunile ei. Dacă trebuie să ia o decizie, discută cu celălalt, îl cunoaște, îi știe intențiile, iau decizii comune și așa pornește la drum. Nu este normal ca în viață să nu luăm lucrurile în serios. Cu atât mai puțin, cineva nu se poate căsători doar de dragul de a fi căsătorit. În acest caz, consecințele, de cele mai multe ori sunt dezastruoase. Unii, așa cum am specificat mai sus, nu se căsătoresc pentru că au acest har din partea lui Dumnezeu. Ei nu simt nevoia sau dorința după un partener și cred că nici nu ar trebui să se căsătorească, doar pentru că așa fac toți oamenii. Aceștia se dedică de obicei unor studii sau probleme esențiale ale omenirii. Căsătoria în acest sens i-ar răpi de la aceste probleme esențiale. Aceste persoane pun binele comun înaintea celui personal. Alții nu se căsătoresc pentru că doresc să se dedice în totalitate lui Dumnezeu, cum este cazul categoriilor enunțate mai sunt, privitor la viața consacrată și la preoție. Apostolul Paul are cuvinte de încurajare pentru cei care doresc să aleagă acest statut special cu motivația slujirii mai eficiente. Este adevărat că decizia de a nu te căsători este importantă și nu trebuie luată nici cu ușurință, nici din cauza unor experiențe traumatizante din trecut. Celibatul nu trebuie să fie o răzbunare, ci bine motivat, sincer și autentic. În privința credinței în Căsătorie, este de preferat ca o persoană credincioasă să ia în căsătorie o persoană tot credincioasă, pentru a se evita multe neplăceri care pot să apară din acest punct de vedere. Apostolul Paul precizează în acest sens că orice persoană necăsătorită se poate căsători cu oricare altă persoană, la rândul ei necăsătorită, dar "numai în Domnul" (1Cor 7,39). Este mai ușor pentru un credincios să conviețuiască cu un alt credincios, decât cu un necredincios, în speranța că îl va face să creadă. De cele mai multe ori, persoana credincioasă eșuează în a mai crede și ea. Sunt suficiente cazuri bine cunoscute. Le întâlnim deseori în jurul nostru. Dumnezeu se implică în procesul alegerii unui partener în măsura în care este lăsat să o facă. Desigur că nu îți aduce acasă persoana cu care trebuie să te căsătorești, nici nu scrie numele ei pe cer. Cu toate acestea, în general, cei care se căsătoresc uimesc deseori pe cei din jur prin asemănările care sunt între ei; fie fizice, fie spirituale, fie de altă natură. În acest sens, pentru o alegere cât mai bună, de un real folos sunt promovarea activităților cu tinerii în cadrul Bisericii, organizarea de ore de rugăciune pentru viitoarele familii, organizarea de cateheze speciale pe marginea problemei familiei. O dată căsătorit, nu este corect să-l acuzi pe Dumnezeu pentru decizia pe care ai luat-o fără el, adică împotriva anumitor principii creștine, chiar elementare. Viața de căsătorie nu este asemenea descrierilor din romanele de dragoste care se găsesc la toate tarabele. Apostolul Paul ne spune că cei căsătoriți au mai multe griji și necazuri decât cei necăsătoriți. Pentru ei slujirea are mai multe piedici. De multe ori, cei care se căsătoresc nu se așteaptă la acestea. Este un întreg proces de schimbare și ajustare la viața în doi și apoi în trei, patru etc. Începi o viață de jertfire pentru binele celuilalt, de multe renunțări, uneori, de conflicte. Ispita mare este ca, în loc să lucrezi la armonia din familie, să îl faci pe Dumnezeu responsabil pentru toate acestea. Dar ar fi și nedrept dacă nu s-ar recunoaște că a fi căsătorit înseamnă și a avea pe cineva care să te completeze, care să lucreze la caracterul tău, care să îți ofere sentimentul de valoare, care să te iubească necondiționat, care să te facă să te simți împlinit, cu care să nu știi cum a trecut ziua, cu care să te rogi, să te încurajeze în momente dificile, cu care să poți să plângi și să râzi etc.
Pentru discuții:
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |